"Ongewenst" bezoek van DA: betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 23:53

Anoeska schreef:
Maar weet je echt zeker dat hij niet tijdens een van de eerdere bezoeken, waar jij niet bij was, heeft aangekondigd dat hij nog langs zou komen?

Zoals hierboven gezegd: ik was er niet bij, en heb dus geen idee van wat er toen afgesproken is. Maar de pensionhouder had mij dan toch wel laten weten dat er de volgende dag nog een visite zou komen?

Pauline schreef:
Als hij dit zelf bedenkt hoef je vlgs mij niet te betalen, zou ook wel een naaistreek zijn want je bent afhankelijk van hem en als hij verder weigert om te komen omdat je nu niet betaald...Kromme situatie.

Ik wil inderdaad liever geen ruzie want het is een van de weinige paardenveeartsen in de streek en nog een goeie ook.

Thats_Me

Re: "Ongewenst" bezoek van DA: betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:54

Dan zou ik eerst eens praten met de pensionhouder of er nog een extra consult is afgesproken. Zo ja, gewoon betalen zo nee nogmaals met de dierenarts overleggen.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 23:55

Goed van de dierenarts, dat hij de volgende dag nog even denkt aan je paard.
Maar ik vind dat hij eerst had kunnen bellen, en aan de hand van jou bevindingen kunnen overleggen of een bezoek nodig was.
Ik zou absoluut niet betalen.
Ik zou even een brief schrijven aan de dierarts, waarin je aangeeft het fijn te vinden, dat hij mee leeft. Maar dat je niet op ongewenste bezoekjes zit te wachten en al helemaal niet als ze in rekening worden gebracht. En dat je alleen voor de overige kosten betaald.
Succes! Ik ben benieuwd..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:09

Ik zou gewoon eventjes naar de praktijk bellen en vragen of je de desbetreffende arts kan spreken. En dan gewoon rustig met hem of haar overleggen over wat er afgesproken is.

Ik vind dat iedereen wel heel snel roept 'niet betalen' tegen iemand die zelf aangeeft dat ze niet wist wat de afspraken waren.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:11

Ik vind het echt hele dikke onzin!!! jij hebt hem niet gevraagd dus het slaat helemaal nergens op dat je moet betalen! Hij had toch ook gewoon even kunnen bellen?? Toen mijn paard een keer ziek was en de da erbij was geweest zij hij: bij geen bericht, neem ik aan goed bericht. Anders moet je het laten weten.....
VInd het echt nergens op slaan en niet betalen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:19

flower1983 schreef:
Ik vind het echt hele dikke onzin!!! jij hebt hem niet gevraagd dus het slaat helemaal nergens op dat je moet betalen! Hij had toch ook gewoon even kunnen bellen?? Toen mijn paard een keer ziek was en de da erbij was geweest zij hij: bij geen bericht, neem ik aan goed bericht. Anders moet je het laten weten.....
VInd het echt nergens op slaan en niet betalen!

Je bedoeld afgezien van dat de TS helemaal niet weet of er een afspraak met de beste man of vrouw stond?

En dat is niet banketstaaf tegenover de TS, maar ik vind het echt raar dat bijna iedereen roept 'niet betalen' terwijl de TS aangeeft dat ze niet weet of er wel of geen afspraak stond.

@flower1983: iets minder uitroeptekens leest wel zo prettig, net als iets meer hoofdletters en andere leestekens.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 03:14

Weet je wat helemaal krom is? Dat als jij had gedacht dat het paard helemaal in orde was, maar dat dat later toch niet zo bleek te zijn (onder andere in een situatie zoals hiervoor beschreven met de buikvliesontsteking), dan had je de paardenarts kunnen aanklagen dat ie geen controle had uitgevoerd.

Kort gezegd: je paardenarts is altijd de l*l. Komt ie wel op controle, en is alles OK dan wil de eigenaar niet betalen. Komt ie niet op controle, omdat ie ervan uitgaat dat de eigenaar wel belt als het niet goed gaat, dan is dat verwijtbaar.

En nog iets, een soort twist op wat hier speelt. Als je nu de paardenarts belt, laten we zeggen 's nachts of in 't weekend, en hij gaat onderweg. Ondertussen knapt het paard op en je belt de visite af. Wat mag de paardenarts dan rekenen? Niets? Omdat ie je paard helemaal niet heeft gezien. Of toch gewoon (een deel van) de visitekosten, omdat ie b.v. wel aangekleed van huis is vertrokken en ondertussen al 15 minuten onderweg was? :?

korkman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 06:55

Het was wel zo netjes geweest als de dierenarts dit aan jou had meegedeeld. Nu kreeg je achteraf op de rekening te zien, dat de dierenarts voor de zekerheid nogmaals kwam zonder enige mededeling.
Ik zou zeggen vertel aan de betreffende dierenarts dat je de volgende keer graag op de hoogte gebracht wilt worden, als er iets moet gebeuren.
Wat betreft de rekening zou ik het persoonlijk betalen, als ik tevreden ben met de dierenarts en anders duidelijk maken dat je nergens vanaf wist en om die reden niet voor iets gaat betalen, waarvan jij niets afwist.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:29

die dierenarts stelde waarschijnlijk het belang van het paard voorop en dus zou ik gewoon betalen.
Zéker als je niet weet of hij misschien tegen die pensionhouder heeft gezegd dat ie kwam.
Ik zou hem wel even vragen of hij tegen die pensionhouder had gezegd dat ie kwam en niet meteen gaan roepen dat je niet wil betalen omdat ie ongevraagd is geweest.
Als ik mijn dierenarts bel omdat 1 van mijn paarden iets mankeert, wil ik dat hij doet wat nodig is en ga ik niet moeilijk doen over 30 en wat nou wel of niet de afspraak is geweest, als ik zelf niet bij de visites kon zijn.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:09

aliealie schreef:
Shauni schreef:
Ik vind het een goede actie van de DA :j ..

Jouw paard is ziek en de DA checkt een keer extra hoe het met je paard is, moet je blij mee zijn!

Dat ben ik enerzijds wel met je eens...maar hij had dat niet mogen rekenen vind ik. Dan is toch het einde zoek?
Laatst heb ik zo'n zelfde geval meegemaakt dat mijn DA een paar keer langs is geweest omdat mijn paard uitslag/allergie had. Later sprak ik hem, toen zei hij dat hij zelf nog even langs is "gewipt" om even polshoogte te nemen, hoe het leek. Nou op de rekening stond daarover : Gratis visite!
Dat vond ik nou geweldige service! ;)

Ja dat heeft die van mij ook gedaan.. Maar ook al moest ik er voor betalen, vind het alleen maar fijn als mijn DA zich zorgen maakt om mijn paarden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:14

Heb je al navraag gedaan bij de pensionhouder?
Wellicht heeft je dierenarts wel tegen hen gezegd dat hij terug zou komen op vrijdag?
Kan je niet overleggen met de dierenarts hoe of wat?
Vaak is er wel een logische verklaring voor hoe of wat en zij kunnen in de administratie ook fouten maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:16

Ik zou zelf even met de pensionhouder praten om na te gaan of hij op de hoogte was van het bezoek op vrijdag. Eventueel kun je dan nog de praktijk bellen voor toelichting voor dat laatste consult. Hoef je ook helemaal niet bang te zijn voor ruzie toch, je vraagt immers alleen om op heldering.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:24

Ik zou met de stalhouder overleggen. Weet die ook van niets zou ik er een telefoontje naar de VA aan wagen voor overleg.
Maar als het echt niet aangekondigd is zou ik hier niet mee accoort gaan.

Mijn VA was van het voorjaar 's nachts bij een moeilijke bevalling geweest, en 's ochtends vroeg nog eens om de nageboorte er af te pellen. Omdat die merrie het echt enorm zwaar gehad heeft is de VA uit zich zelf 's middags nog even langs gekomen. Gewoon even kijken of ze er weer (naar omstandigheden, merrie was gesloopt van zo'n nacht) fris bij stond. Daar heb ik keurig geen regening van gekregen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:30

Ik vind dat als een DA het nodig vind om het paard nog even te controleren, dat hij op zijn minst een belletje naar de eigenaar pleegt om deze hierover te informeren als hij hier kosten voor in rekening brengt.

Als hij geen kosten in rekening brengt, hoeft hij niet te bellen. Maar aangezien hij niet zomaar iemands uitgaven mag gaan bepalen is een belletje wel op zijn plaats.

Ik zou hier zeker even over bellen, probeer heel rustig blijven (ik vind dat nogal moeilijk in zo'n situatie) en leg jouw situatie uit en dat je dit als niet-prettig ervaart. Misschien komen ze zelf wel met een oplossing...

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:31

De verstandigste optie is om inderdaad eerst met je stalhouder te praten. Wat is er precies gebeurd, wat heeft de DA precies gezegd?
Daarna met dat verhaal terug komen bij de DA, niet via de telefoon maar ga eventjes langs. Staat een stukje netter dan via de telefoon ;) Ondertussen kun je uiteraard wel het andere gedeelte van de rekening betalen, want dat was natuurlijk terecht ;) Dan laat je zien dat je wel netjes je correcte rekeningen betaald, maar de niet-aangekondigde-visites (zomaar voor extra controle) niet ;)

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het een super DA is, dat hij nog een extra keer langs komt voor een extra controle. Maar ja, omdaar voor voorijkosten te rekenen.... Misschien heeft hij ook wel een gegronde reden, vraag naar zijn reden van langs komen. ;)

Blijf gewoon rustig, maar laat je niet zomaar afschepen met een reden: "ik vond het nodig". Een DA behoort deze reden dan te kunnen onderbouwen!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:32

Tja het is netjes dat hij nog even komt controleren. Maar dat is toch een vrijwillige actie? Als daar niks over is afgesproken zou ik me vooral niet aangesproken voelen als het gaat om betalen. Inderdaad even een belletje doen en de situatie voorleggen. :)

Dat is net zoals wanneer ze je ramen komen wassen en een rekening door de bus gooien.. Dat is toch ook van de zotte? :=

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:41

Als hij een bezoek bracht enkel uit verontrusting en zorg voor jouw paard, dan had hij die kosten niet berekend. Ik vind dat de dierenarts eerst had kunnen bellen hoe het met jouw paard ging en indien nodig, in overleg een bezoek kunnen vaststellen maar niet op deze manier, zo ongevraagd. Maar ondertussen wel doorberekenen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:26

ALs een extra controle nodig was, moet dat bekend zijn geweest ergens, bij jou of bij de stalhouder.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:31

Tja, ik weet het niet. Ik snap heel goed dat de dierenarts een extra controle heeft uitgevoerd, eerlijk gezegd. Hij had dit echter wel even met jou moeten overleggen. Hij had al even kunnen zeggen: ik kom morgen weer even langs voor nacontrole. Vind ik op zich zeker niet zinloos! Over de kosten kan je inderdaad wel debateren, aangezien hij het schijnbaar niet heeft overlegt, maar aan de andere kant: als jij ooit hebt gezegd dat hij moet doen wat je paard nodig heeft, dan zal de DA zelf zijn conclusie hebben getrokken, of heeft de staleigenaar iets met hem afgesproken.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:37

als niet om de controle is gevraagd en hij kwam uit eigen wil zomaar langs om even te kijken, zou ik zowieso contact opnemen dat je het niet met die kosten eens bent!

dierenarts rekent hier ook een aanzienelijk bedrag voor voorrijkosten, en hoogseizoen is hij hier meerdere malen per week voor meerdere fokmerries. Mijn vader heeft maar gauw gezegd dat hij maar geen voorrijkosten moest gaan rekenen, hij verdiende zo ook wel genoeg aan ons! daar was hij t wel mee eens! dat vond ik dan wel schappelijk!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:45

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt als jij TS: Mijn paard was plotseling verschrikkelijk bevangen geraakt en de DA is toen midden in de nacht gebeld. Uiteindelijk is hij toen 14 dagen achter elkaar gekomen (en ik moest ook 14x voorrijdkosten betalen, wat ik persoonlijk verschrikkelijk belachelijk vond maar goed) en kreeg medicatie. Daarna was hij weer de oude. Die laatste keer zei hij (en dat was op een zaterdag) " Ik ben blij dat hij weer de oude is, vandaag is de laatste dag van medicatie. Ik ben morgen toch in de buurt voor een andere klant, dan wip ik nog even langs voor hem om te zien of hij het goed maakt" Dus ik dacht nog: "goh, wat aardig van hem, en zo bezorgd"

Maar wat bleek: Toen ik de rekening kreeg, zag ik voor die zondag, dat hij "toch in de buurt was en even langs wipte" voorrijdkosten staan, en wel het zondagtarief van 200%!!!! :(
Ik ben toen echt uit mijn plaat gesprongen van woede, ik heb al die keren zonder mokken de voorrijdkosten a 45 euro betaald, en alle medicatie en behandeling, en nu wilde de DA mij 90 euro laten betalen voor iets waar ik feitelijk niet om gevraagd had? Want let wel, hij heeft die dag niet behandeld, niets gegeven, enkel even langsgeweest om te vragen hoe het ging, hoe hij at en of er nog bijzonderheden waren, toen was hij weer weg!

Maar uiteindelijk.... heb ik moeten betalen he, omdat ik niet expliciet zijn zorg had afgewezen.... :( Lekker dan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:46

Shauni schreef:
Ik vind het een goede actie van de DA :j ..

Jouw paard is ziek en de DA checkt een keer extra hoe het met je paard is, moet je blij mee zijn!

Ja, goede actie, maar ongevraagd dus ook onbetaald...

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:50

Je geeft zelf aan dat het een goede DA is dus meschien kun je hem eerst even bellen voor je hier vraagt of het normaal is of niet.
meschien wel een misverstand met de stalhouder wie weet.
Persoonlijk zou ik blij zijn met de toewijding en als ik daar dan ongevraagd 30 euro voor moet betalen heb ik dat er wel voor over.
Overleg het eerst even meschien is het allemaal wel een misverstand!

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:02

gewoon van de domme houden en die 2bezoeken betalen en de 3e dus niet als hij dan vraagt wrom je het niet betaald zeg je ik heb je niet gevraagd om langs te komen en er zijn ook zeker geen afspraken gemaakt of contact met mij opgenomen ;)

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:13

Ik zou gewoon even naar de dierenarts bellen en vragen hoe het komt dat er drie keer voorrijkosten op staan. Wellicht is dat een foutje en als hij aangeeft te zijn geweest kan je aangeven dat je dat vreemd vind omdat dit niet was afgesproken. Wellicht komt hij zelf met de oplossing en anders vriendelijk aangeven dat je niet gaat betalen.

Je mag alleen kosten in rekening brengen voor diensten waar om gevraagd is. Dus als jullie het niet hebben afgesproken mag hij het niet in rekening brengen.

Laat je weten hoe het af loopt?