pony gaat de trailer niet in ??? blinddoeken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:53

zoek eens hier op bokt weet 100%zeker dat er veel meer topics zijn.

verder zoek een ervaren iemand die kan helpen met trailerlaadproblemen
aan een goede ruiter heb je hier niks.
een goed iemand die met trailerlaadproblemen werkt heb je veel meer aan

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:56

x_Quinta_x schreef:
Neeeeen Linda ik ben het niet met je eens :)
En wat dan met de hond van Pavlov die leerde kwijlen na het horen van een belletje omdat hij daartussen een snoepje kreeg.
Dat heeft hij toch ook geleerd?

Mss omdat honden anders leren dan paarden. Mocht je er interesse inhebben, heb de hele theorie wel ergens liggen....

Wat betreft het laden, de mijne heeft het geleerd met een emmertje brok voorin de trailer en iemand met zweep die durfte te slaan achter hem. Alleen ging t toen niet om angst, gewoon stug weigeren een pas verder te zetten dan de laadklep... (en we zijn uiteraard vriendelijk begonnen, helaas werkte dat niet).

Bij een paard met angst zal een snoepje idd niet helpen, ben het wat dat betreft volkomen met Linda eens. Als een paard iets eng vind verdwijnt die angst niet met eten, maar met een stabiele leider die geen angst toont of door te vluchten voor het gevaar. Denk dat je in dit geval het beste heel veel kan oefenen, niet alleen met trailerladen maar juist om in alle omstandigheden een stabiele leider te zijn welke het paard vertrouwt...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:58

NHevaVD schreef:
Citaat:
tja, mijn paard gaat op zn knieen voor een snoepje, zodus.

Neem maar van mij aan dat IEDER paard als een gek wegbuffelt als er écht gevaar is ;)

nee hoor, als het goed is zoekt hij de leider op om te zien wat hij moet doen
in het wild volgen ze ook de leider en gaan ze echt niet op eigen houtjke wat in het rond rennen
jij moet dus zorgen dat jij de leider bent en als jij aangeeft dat er niet gevlucht hoeft te worden berust een paard daarin, tenminste als hij jou echt als leider ziet
probleem is dat de meeste mensen totaal de leiding niet hebben al denken ze van wel en op zulke momenten zien ze de harde waarheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:59

slaan of blinddoeken! haha als ze er dan in staat is dat voor 1 keer en nooit weer!
Wat een achterlijke antwoorden worden hier gegeven zeg.

Kijk bij emiel voest op de site of paardnatuurlijk.nl

DAt is tenminste normaal
@TS wat sommige mensen hier zeggen moet je negeren
En luister alleen naar dingen die goed en vertrouwd zijn voor je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:03

19LindA83 schreef:
ehm... even ter info.. voor een paard zijn snoepjes geen beloning, een paard is een vluchtdier, zijn enige beloning is ontspanning en het gevaar ''even weghalen''. Als een paard moet kiezen tussen vluchten of een snoeppie als beloning kiest ie toch echt voor vluchten!

onze paarden zijn geen wilde paarden, en hebben dan ook niet zo snle door waarom ze zouden moet vluchten, dan doen ze dan niet hoor, weg lopen mischien maar vluchten echt niet!

Snoepjes helpen echt wel hoor ! believe me..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:04

fuerzaR schreef:
19LindA83 schreef:
ehm... even ter info.. voor een paard zijn snoepjes geen beloning, een paard is een vluchtdier, zijn enige beloning is ontspanning en het gevaar ''even weghalen''. Als een paard moet kiezen tussen vluchten of een snoeppie als beloning kiest ie toch echt voor vluchten!

onze paarden zijn geen wilde paarden, en hebben dan ook niet zo snle door waarom ze zouden moet vluchten, dan doen ze dan niet hoor, weg lopen mischien maar vluchten echt niet!

Snoepjes helpen echt wel hoor ! believe me..

Dat heb je fout ;) Vluchten is niet aangeleerd maar puur instinct. Als er bijv. een hond al blaffend opeens uit de bosjes komt of stel je even in dat er een leeuw is, denk jij dan écht dat jou paard bij je komt voor een snoepje? :=

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:04

neem contact op met petra vlasblom van http://www.2moons.nl, of ga daar zelf een cursus trailerladen volgen. Komt vast goed.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:06

fuerzaR schreef:
slaan of blinddoeken! haha als ze er dan in staat is dat voor 1 keer en nooit weer!

Ben ik niet met je eens.
Het is van paard tot paard verschillend,de ene moet je met liefde,geduld erin praten en belonen de ander maakt er'n spelletje van en die heeft'n ferme tik nodig en dan staat die erin,net als de volgende keer en de keer daar weer na.

fuerzaR schreef:
Wat een achterlijke antwoorden worden hier gegeven zeg.

.....
ikke20 schreef:
zoek eens hier op bokt weet 100%zeker dat er veel meer topics zijn.

verder zoek een ervaren iemand die kan helpen met trailerlaadproblemen
aan een goede ruiter heb je hier niks.
een goed iemand die met trailerlaadproblemen werkt heb je veel meer aan

Helemaal mee eens,ik vraag meestal de hengstenboer hier in de buurt,die man heeft ooit eens heeeeeel vroeger op'n paard gezeten en verder nooit meer maar een paard trailer laden leren of iets dergelijks kan hij zeer zeker wel.

monya

Re: pony gaat de trailer niet in ??? blinddoeken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:59

Waarom een probleem niet effectief en definitief oplossen ipv telkens eenmalig voor een overwinning gaan (dwang) of het risico lopen dat voer niet meer werkt.....?

Wij kunnen je helpen om zelf een goede trailerlader te worden, gegarandeerd en op basis van no cure no pay...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:01

19LindA83 schreef:
maar je kunt iets niet aan leren met snoepjes.... want zodra je stopt met snoepjes geven wat gebeurd er dan.

Dat is niet waar. Ik gaf toen mijn paard er niet in wilde snoepjes, en dan liep ze er prima op. En de keer er na liep ze er zonder snoepjes net zo makkelijk (of miss nog makkelijker) op.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:52

Mijn pony was toen ik haar net had nog nooit in de trailer geweest, toen ze erin moest werd dat gedaan door iemand anders. (Noem even geen namen)
Pony had nog geen slechte ervaringen met de trailer, maar ze werd er dus blijkbaar ingezet. Met 2 longeertouwen achter haar kont, een zweep en zo erin gejaagt.
Ja daarna nooit meer dus. Ze wou echt niet meer de trailer in.
Zodra ik haar ga dwingen met iets, dus bijv. een zweep of met een longeertouw dan gaat ze in de achteruit en krijg je haar er echt niet mee in.
Dus begin daar maar niet aan.
Ze moest gewoon leren dat de trailer een vertrouwde plek is. En dat vond ze niet in het begin omdat ze gedwongen werd erin te gaan, het is een donkere ruimte en als ze erin staat moet ze wat op dat schommelent ding staan. Niet erg prettig voor een paard he.
Maargoed, eerst laten zien dat het niet eng is door wat snuffelen. Issie bang voor de klep? Laat hem er eerst schuin overheen lopen als je snapt wat ik bedoel ;) Dus van de zijkant.
Bij mijn pony hield het om het in de omgeving buiten de trailer onprettig te maken, en in de trailer prettig.
Dus ik liep aan richting trailer, zodra ze me volgde en meeliep deed ik niets maar zodra ze ging staken met het touw bewegen haar achteruit zetten. Gewoon dingen om het onprettig te maken. Weer opnieuw aanlopen en zo doorgaan. Als ze eenmaal een stapje op de klep heeft gezet even stil laten staan. Aaien, belonen laten zien dat het goed is. En dat zo door tot in de trailer. Eenmaal in de trailer het op zn gemak maken. Hooinetje kan je erin hangen even aaien rust geven enzo. En dan er weer uit, niet gaan rijden.
En dan nog een keer proberen.
En zo een paar keer proberen, eten is geen oplossing. Daar deed mijn merrie het ook 2 keer voor. Maar daarna niet meer.
En mijn merrie is erg eigenwijs, weer precies wat ze wil en als je met iets aankomt waardoor je haar dwingt dan vertikt ze het om erin te gaan.

Neem de tijd ervoor! Ga niet haar trekkend erin proberen te krijgen of weet ik veel wat werkt toch niet. Hij moet het in de trailer vertrouwt vinden. Als hij bang is donkere ruimtes in te lopen dan maak het lichtje aan in de trailer maar maakt t hem vertrouwd ;).

Succes!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:19

Ik ben blij dat ik niet de enigste ben die zich verdiept heeft in gedrag van een paard!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:50

Je hoeft niet in het gedrag van het paard te verdipen om te weten dat slaan en blinddoeken geen zin heeft!
Een paard heeft heel wat over voor brokken, en nee dat is niet zijn instinct maar zo is ie wel gemaakt!...

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 09:01

Ik doelde dus op de mensen die dezelfde uitleg als ik geven....

Dat het allemaal draait om vertrouwen en niet om voer

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:00

Op de manege was ook iemand, had een nieuw paard gekocht, maar wou beslist niet de trailer in.

Vanalles geprobeerd:
- paaien met biks etc
- touw erachterlangs/ touwen
- erop tillen
- zweep erachter
- trailer langs de wand parkeren
etc etc.
We hebben meerdere keren er langer als 1 uur over gedaan.

Beest begon te steigeren op den duur, maar je zag niet dat die bang was.
Uiteindelijk trailer half naar binnen gereden.
Jas over de kop.
ca 5minuten rondjes lopen zodat die de weg kwijt was.
En toen de trailer op
Paard viel wel even omdat die omhoog moest, maar liep toen zo door de trailer op.
Daarna is het dier flink beloond

Dit hebben ze een aantal keren herhaald en nu loopt die eigenlijk zo de kar op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:21

tot ze gaan flippen en losbreken en dan niet zien waar ze heen rennen.....
niet blinddoeken! nu niet nooit niet never niet! er zijn zat andere betere oplossingen ipv zo'n quick fix.

zoek hulp van iemand met ervaring, zo te horen heeft TS uberhaupt nog maar weinig ervaring met paarden, misschien iemand die iets meer overwicht heeft even laten helpen en is het zo opgelost.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:28

19LindA83 schreef:
Ik doelde dus op de mensen die dezelfde uitleg als ik geven....

Dat het allemaal draait om vertrouwen en niet om voer

Met voer kan je het vertrouwen winnen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:04

Een paard zn levensbehoeften komen in de volgende volgorde:
geen angst, genoeg eten, voortplanten en spelen.

Als ze angst hebben eten ze niet, planten zich niet voort en zullen ook niet spelen.
Als een paard angst heeft dan kun je nog zoveel voer voor zn neus houden, hij krijgt daar echt geen vertrouwen van.

Eerst die angst wegnemen en dan pas zal hij weer eten.
In dat licht gezien is angst voor de trailer voor het paard dus een reden om zich niet met voer te laten lokken...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:58

Blinddoeken is een absolute noodoplossing, en is alleen bruikbaar voor een ervaren paardenmens die in staat is de reacties van zo'n paard af te lezen. Het paard leert er zo met trailerladen ook nog eens geen bal van... Volgende keer gaat ie er net zo hard niet in...

Voor 90 procent van de zogenaamd 'niet te laden paarden' is het puur een vertrouwens/leiderschaps kwestie. Ik ken een meidje dat verder hartstikke leuk met paarden om kon gaan (was ook haar werk), maar werkelijk ieder dier dat ze heeft gehad (en dat waren er helaas nogal wat) weigerde op den duur de kar op te gaan... Dat kwam puur door haar, 0.0 leiderschap. Je moet zelf ook kunnen zien of ie bang is of gewoon twijfeld (of loopt te etteren, haha)
In italie stond eens een hele groep (zeker 12 man) te proberen een Friese merrie in te laden... En die merrie stond erbij te kijken van 'nahhh, kan morgen ook wel :P '. Ik loop er toevallig langs met mn kruiwagen en brul een keer "jaaaaa TOE MAAARRR!!" en hop-hop paardje staat erin... Ze stonden er al zeker een kwartier. Same thing vorige zomer op concours, ik was alleen met de mijne en had al afgezadeld, proppen eruit en opgeladen. Stel naast mij stond die hele tijd al te 'kom maar lieverd, ga er maar op'. Ik trek alleen mn mond maar los en t dier staat erin. Ik heb eigenlijk zelden problemen met paarden opladen, of ze nou jong zijn of niet.
Duidelijk zijn. Trailers zijn normaal en hij moet erín. En hij mag best ff kijken als ie t spannend vindt, maar niet gaan lopen ouweh**ren.
Want jij bent zijn leider en jij zegt dat ie erin moet.
Bij een dier dat t allemaal nog niet zo kent iemand erachter zetten die 'm een beetje kan aanmoedigen mocht dat nodig zijn- aan een touwtje met 600 kg paard gaan trekken heeft immers weinig zin.
Blinddoeken is voor beide partijen gevaarlijk. Ze zien écht niks meer he, ook niet dat ze een poot op de klep moeten zetten of dat er een stang of tussenschot voor hun neus zit. Als ze dan schrikken en reageren gaat dat letterlijk in blinde paniek. (zo is er bij mij een keer eentje met het hoofd door een tl-buis gegaan omdat ie geblindoekt de wasplaats op moest, steigerde in paniek en liet zich ook gelijk achterovervallen)
Heb het ook moeten doen bij een merrie die meende dat ze de box niet meer in hoefde (deuren van 1,20 of 1,50 maakte allemaal niks uit, verschillende stallen geprobeerd, ze ging er onder geen beding in, en neem maar van mij aan dat ik t heb geprobeerd!) Daar zat ik natuurlijk niet met een ongelijke vloer of iets boven haar hoofd waar ze zich aan kon bezeren, dus blinddoekte ik haar, draaide een keer in de rondte zodat ze d'r orientatie kwijt was (anders ging ze nog niet mee) en dan kon ik zo de box inlopen met haar. Eenmaal binnen de doek weer af, dan zette ze altijd wel ff grote ogen op ('hoe kom ik híer nou?!') maar dat ging altijd heel mooi rustig en beheerst. Probleem is uiteindelijk ook verdwenen. Maar dat was dus echt een nood oplossing. Hiervoor zijn we dagen, uren bezig geweest om haar er op een normale manier in te krijgen. Ik heb haar uiteindelijk maar een doek over haar hoofd getrokken omdat ze anders aan een touwtje voor haar box moest slapen!

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:07

19LindA83 schreef:
Sorry hoor blinddoeken, touw om neus... wat is er mis met oefenen oefenen oefenen... het paard moet jou leren vertrouwen, met deze tips bereik je het tegenovergestelde

Jij zegt het ik dacht het :+ Wat dacht je ervan om er een proffesioneel iemand bij te halen? Doe bijvoorbeeld een curcus bij Petra vlasblom ;)

Met een geweld je pony laden lijkt me zeker geen optie, denk dat je dan meer angst toevoegd dan weg haalt?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:49

En vooral zelf ontspannen blijven, als je zelf al met de instelling naar de trailer loopt van; oh god daar gaan we weer.
Dan breng je meteen op je pony over dat jij er zenuwachtig voor bent,
zelf dus rustig en ontspannen blijven, trek er gewoon een middag voor uit, alles op z'n tijd,
niet erin willen jagen, zoals al vake rgezegd is: geduld. :j

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:28

NOOIT...binddoeken...ik heb het één maal gezien dat een paard losbrak en aan de kletter ging met een jas om zijn hoofd geknoopt, je wilt niet meemaken wat er dan gebeurd, paard kan de hele laadervaring ook niet meer navertellen...dier moest ingeslapen worden...erg triest en dat alleen omdat er mensen rondlopen met het IQ van een kleurkrijtje en erg onkundig zijn.

AppelCakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:00

oefenen & oefenen, !
En veel geduld hebben.
mijntes die ging niet steigeren ofso. maar hij deed altijd maar 1 stapje op de trailer klep.
ik deed er wel altijd een longeerlijn achter en die trok ik wat aan en ze liep er zo in,
Succes!

SoraYa_X3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:22

Kun je niet proberen met wat eten in een emmertje ?
Wij hadden een pony die verzot was op eten dus die ging er meteen in

______

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:22

Mijn pony ging ook niet de trailer op. Ik werd er altijd heel boos om maar dat was natuurlijk helemaal niet goed.
Toen zijn we gaan oefenen. Elke keer als mijn vader met de trailer terug kwam van zijn wedstrijd even mijn pony erin.
Dat ging op het begin ook niet goed dus gingen we dingen uitproberen. Wortel voor z'n neus gehouden maar dan ging hij tot de klep en dan weer terug.
Longeerlijn gepakt maar toen hij die zag ging hij niet meer recht voor de klep staan, dus dat truckje kende hij al. Ook wist hij dat als hij langs de klep ging staan er niet op kon.
Als het echt niet lukte met de armen achter zijn kont hem er in duwen. En als hij er dan in stond een dikke wortel aan hem geven.
Toen dacht ik dat het misschien aan het hooinet zou kunnen liggen en had ik die vervangen. En zondag ging hij er zonder gezeur op!
Eerst werd ik er altijd boos om. Maar ik heb gemerkt dat alleen met goed geduld ik mijn pony van zijn trailerangst kan afhelpen.

Ik denk ook niet dat blinddoeken een optie is. Stel je voor dat jij geblindoekt in een spookhuis moest!