Koop ongedaan maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Koop ongedaan maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:06

Kan ook wel zijn dat paard op pijnstillers geleefd heeft hoor, die zouden idd ook na een paar dagen uitgewerkt moeten zijn.

Maar kan ook echt zijn dat paard ergens anders op kreupel loopt, en dit toevallig aan het licht is gekomen.

Helaas is de koper nalatig geweest door niet te keuren.
Ik snap echt niet dat er nog mensen zijn die dit niet doen, lees eens de verhalen op bokt alleen al, en naast bokt hoor ik ook zat van zulke ongelukkige verhalen van mensen die een miskoop deden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:30

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Het is inderdaad mogelijk dat de kreupelheid een andere oorzaak heeft en dat de hoefkatrol aan het licht is gekomen. We hebben hem laten keuren bij de da van de vorige eigenaar. Ondertussen contact opgenomen met de dierenartsen, beide dierenartsen gaan om de tafel. Nu zijn er dus wel foto's, en hieruit blijkt dat de hk er al zat voor de koop. Het paard is overigens 14 en niet bedoelt voor de hogere sport, maar gewoon wedstrijdjes rijden en kijken hoever we zouden komen. Sluit natuurlijk niet uit dat het dom was om hem niet röntgenologisch te laten keuren. Paard zat overigens in de normale prijsklasse, er is helaas geen bloed afgenomen. Maar is deze regel niet van toepassing?

Vanaf het moment van levering is het paard derhalve niet meer voor risico van de verkoper. Dit geldt echter niet voor verborgen gebreken.

Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Bovendien, mocht een paard binnen een bepaald tijdsbestek niet aan de verwachtingen voldoen dan was er ook nog een regel toch? Ik weet niet meer precies wat het was.

Overigens zit er nu een advocaat op de zaak.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:36

Wanneer vaststaat dat het paard voor de koop reeds aan een ziekte leed, kan aangenomen worden dat het geleverde paard niet beantwoordt aan de koopovereenkomst. De koper mocht er immers op vertrouwen dat hij geen ziek paard kocht. In dat geval kan de koopovereenkomst op grond van het verborgen gebrek worden ontbonden, mits dit gebrek de ontbinding wel rechtvaardigt. Een verkoudheid van voorbijgaande aard zal in de regel geen ontbinding van de koopovereenkomst rechtvaardigen. De aandoening moet van blijvende aard zijn dan wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor het is aangeschaft.

Kunnen we hier niet wat mee? Er zijn namelijk getuigen dat de eigenaar duidelijk heeft aangegeven dit paard te willen kopen voor de dressuursport.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 15:30

Excuses, er is wel bloed bij het paard afgenomen. Het kan best zijn dat deze gedrogeerd is, dat kan ook verklaren waarom het paard nu zo gestressed is en aan de vliegende diaree en voor iedereen en alles bang terwijl die toen we gingen proefrijden heel relaxt was. Kosten voor het controleren van het bloed zijn al opgevraagd, deze zullen rond de 800 euro liggen. Volgens de advocaat kunnen we hier beter mee wachten tot we echt met ons handen in ons haar zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:34

Een paard kan ook in de stress raken van omschakeling van omgeving, voer, etc. Daar al eens bij nagedacht voordat je er bijna van uit gaat dat dit dier zou zijn gedrogeerd?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:38

lijkt mijn dat als er op de oude foto`s al te zien was dat hij HC had en dat dit niet bij de koop gemeld is,dat jullie sterk staan.
ze hebben meldings plicht gehad,ze wisten dat het dier dat had.
ze hebben dat dus verzwegen.

en er zijn maar weinig mensen die bij een aankoop keuring de paarden op de foto`s zetten.

bij de keuring van mijn paard zei de DA dat wanneer er twijfel is ,dat er dan foto`s gemaakt gaan worden.

dat dat dus niet standaard is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:43

Nemen ze het paard terug nu er bewezen is dat de hko er al zat voor de koop? De advocaat lijkt me wel verstandig inderdaad. Heel veel succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:44

800,- voor een bloedonderzoek??? lijkt me beetje vreemd....
zou het nog maar eens navragen bij een lab.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:46

Er is dus bloed afgenomen?
Direct laten onderzoeken, dit gaat echt geen 800,- kosten!!
De rontgenfoto's welke al bekend waren, daarop blijkt nu ook HKO op te zien? Of begrijp ik dat verkeerd uit je verhaal.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:57

mirgino schreef:
lijkt mijn dat als er op de oude foto`s al te zien was dat hij HC had en dat dit niet bij de koop gemeld is,dat jullie sterk staan.
ze hebben meldings plicht gehad,ze wisten dat het dier dat had.
ze hebben dat dus verzwegen.

en er zijn maar weinig mensen die bij een aankoop keuring de paarden op de foto`s zetten.

bij de keuring van mijn paard zei de DA dat wanneer er twijfel is ,dat er dan foto`s gemaakt gaan worden.

dat dat dus niet standaard is.

Als op de oude foto's al te zien was dat hij dit had, kan hij toch nooit goedgekeurd zijn?

Het is een eigen keuze om een paard op de foto te zetten, en daarmee ook je eigen onderzoeksplicht.
Foto's maken is niet standaard, maar wel verstandig. Zonder foto's heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan v.w.b. dingen als HK.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 16:03

Op de andere foto's was geen hk te zien. De kosten voor het onderzoeken van het bloed zijn zo hoog omdat ze deze opsturen naar engeland ofzoiets.
Overigens ga ik er niet van uit dat het paard gedrogeerd is, maar dit is wel een optie.
De vorige eigenaar wil het paard niet terug nemen, vandaar dat we eerst maar is beginnen met een brief te sturen naar deze mensen. Mocht dit niet helpen, dan komt onze advocaat in 'actie'.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:03

de DA heeft bij mijn paard het paard op het harde op de korte volte in draf gezet om te kijken of er problemen in de hoef zouden zijn.
als hij dat niet gekund had waren er pas foto`s gemaakt.

vraag maar eens om je heen hoeveel mensen er foto`s laten maken bij een aankoop keuring

ik denk alleen de duurdere sport paarden, omdat dat ook nodig is voor de verzekering.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:04

bloed kan ook naar een lab in Nederland, Van Haeringen bijvoorbeeld...

Maar nogmaals de vraag, is er wel een buigproef afgenomen? Meestal komt HKO daar wel uit mits niet gedrogeerd en goed uitgevoerd.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:04

Ben heel benieuwd of daar wat uitkomt. Het lijkt mij dat je met een advocaat alleen maar meer geld kwijt bent. Blijft namelijk een feit dat jullie hem zelf niet rontgonologisch hebben laten keuren. Heb in precies hetzelfde schuitje gezeten.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:07

mirgino schreef:
de DA heeft bij mijn paard het paard op het harde op de korte volte in draf gezet om te kijken of er problemen in de hoef zouden zijn.
als hij dat niet gekund had waren er pas foto`s gemaakt.

vraag maar eens om je heen hoeveel mensen er foto`s laten maken bij een aankoop keuring

ik denk alleen de duurdere sport paarden, omdat dat ook nodig is voor de verzekering.

Dan is het nog steeds je eigen probleem als je dus geen foto's hebt laten maken.
Niks mis mee, heb bij mijn eerste twee paarden ook geen foto's laten maken. Maar je kunt dat niet naar de vorige eigenaar wijzen dat die niets heeft verteld, als het bij haar ook niet bekend was. Zij verkoopt jou een paard wat goedgekeurd is door haar DA (en of dat eerlijk is gegaan of niet, doet er niet toe, paard is ggk).

DA hoeft jou niet perse aan te geven dat je foto's moet maken, dat is en blijft je eigen keuze.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:38

dan vraag ik me wanneer het dan wel een verborgen gebrek is?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:47

Bij mijn veearts betaal je € 250,- voor 18 foto's (aan huis genomen)...Rontg. bespaart je dit soort ellende!

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:58

mirgino schreef:
dan vraag ik me wanneer het dan wel een verborgen gebrek is?

Als de verkoper de koper bewust heeft misleid.

Edit: een verborgen gebrek is niets meer dan een gebrek dat aan het licht komt, na verkoop. Dit zegt nog niet meteen dat iemand schuldig is. De vraag is vervolgens namelijk of het om 'dwaling' of 'bedrog' gaat. Wat wist verkoper van te voren? En wat had koper mogen verwachten? Feit blijft dat er niet voldaan is aan de onderzoeksplicht in het geval van dwaling.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:06

maar als jij je paard laat keuren dan doe je toch aan onzoeksplicht?

en de verkoper zal altijd ontkennen dat hij het wist.
vaak gaat een paard juist de verkoop in voordat het te erg word.

maar goed ,ik heb nog nooit een paard op de foto gezet ,alleen een klinische keuring waar ze goed door kwamen.
en bij afkeuring zou ik het paard niet nemen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:10

ik heb het boek gerechtelijke diergeneeskunde er eens bijgepakt. Er staat een antedateringstermijn van 2-3 maanden op.
Als de foto's ouder dan een half jaar zijn dan ben ik bang dat je geen poot hebt om op te staan.
Tenzij het aan de buitenkant al valt op te merken (wat volgens het boek kan bij de ergere vormen, kreupel).

Daarom zou je wellicht aan een andere VA kunnen vragen om te keuren (kreupelheidsonderzoek) en niets over de HKO vertellen.

Las ik nou ook dat het paard is gekeurd door de VA van de verkoper?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:21

dat heb ik ook gedaan,er zat een kliniek aan deze stal en ik ben er bij geweest.
heb ook alles op film staan.

en deze DA had dit paard alleen gezien voor de entingen en verder niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:31

me_yentl schreef:

Geen geld voor speciaal beslag maar wel voor een advocaat? Apart.
Het lijkt mij dat de vorige eigenaar in z'n recht staat, er is niet aan de onderzoeksplicht voldaan omdat het paard niet geröntgend is.
Een volledige keuring is best prijzig, maar dit soort geintjes kosten nog veel meer.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 18:15

KarinvdM schreef:
me_yentl schreef:

Geen geld voor speciaal beslag maar wel voor een advocaat? Apart.
Het lijkt mij dat de vorige eigenaar in z'n recht staat, er is niet aan de onderzoeksplicht voldaan omdat het paard niet geröntgend is.
Een volledige keuring is best prijzig, maar dit soort geintjes kosten nog veel meer.

Advocaat kost geen geld. Daar ga ik me verder niet over uitwijden hier op bokt, dit is namelijk niet van belang.
Buigproef is uitgevoerd toen het paard gekeurd was, hij liep daarna gewoon goed. Gisteren is er opnieuw een buigproef gedaan, dit keer liep die niet heel kreupel. Maar ook niet rad. Het kreupelen is momenteel alleen maar erger geworden, hij loopt steeds slechter en zakt gewoon door zijn voorbenen heen, natuurlijk is het vervelend voor ons. Maar ik vind het ook ontzettend sneu en zielig voor het paard zelf, want zoiets verdiend die niet. Het is echt een schat van een paard, wij vinden het dan ook zeer spijtig dat het allemaal zo moet lopen.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 18:19

annastasia schreef:
ik heb het boek gerechtelijke diergeneeskunde er eens bijgepakt. Er staat een antedateringstermijn van 2-3 maanden op.
Als de foto's ouder dan een half jaar zijn dan ben ik bang dat je geen poot hebt om op te staan.
Tenzij het aan de buitenkant al valt op te merken (wat volgens het boek kan bij de ergere vormen, kreupel).

Daarom zou je wellicht aan een andere VA kunnen vragen om te keuren (kreupelheidsonderzoek) en niets over de HKO vertellen.

Las ik nou ook dat het paard is gekeurd door de VA van de verkoper?

Paard is inderdaad gekeurd door de VA van de verkoper.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:27

Er zijn wel meer paarden die van binnen katsverrot zijn maar moeiteloos door een klinische keuring komen.
Ik heb een keer een paard gehad dat glansrijk klinisch 100% oké bevonden werd maar na de röntgenfoto's niet door de keuring kwam omdat hij aan 3 benen wat mankeerde.
Klinisch keuren is gewoon niet voldoende.
Als je het daarbij laat neem je als koper bewust een risico.