Paard onderhouden, in deze tijd, te duur ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Paard onderhouden, in deze tijd, te duur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 11:49

of het kan hangt er van af hoeveel jullie overhouden per maand om te sparen, en van de kosten van de stalling all-in met voer en strooisel en inderdaad of je veel pech hebt met gezondheid of niet, ijzers of niet.

Er zijn hier in het noorden studenten die een pony kunnen onderhouden omdat ze een bijbaantje hebben en de pony goedkoop in pension of op de wei staat. Die redden het met 100 euro tot 150 euro in de maand. Maar vaak genoeg betaal je aan stalling al 150 tot 250 euro in de maand, afhankelijk van het gebied waar je woont. En dan komen er nog kosten van ontwormen, enten, hoefsmid en evt extra dierenartskosten bij.

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 13:11

Wij zijn aan huis al 300 per maand kwijt, incl alles. zonder onverwachte dingen. dus 300/400 moet je wel rekenen
Als ze een dierenarts nodig hebben zit je al snel rond de 300 euro. voor wat simpels. En die kosten kunnen makkelijk oplopen tot 5000 euro of meer. En er komen ALTIJD onverwachte dingen.
IJzers hebben niet perse iets te maken met niet naar buiten gaan. Namelijk paarden krijgen iets waardoor ze speciaal beslag moeten ( reken dan maar 200 euro extra per keer) Of ze hebben een scheve stand, Of gevoelig waardoor er ijzers nodig zijn. Nog maar afgezien van beenproblemen.
Zolang je niet t dubbele aan stalgeld kan missen iedere maand is het niet te doen. Want daar kom je snel op uit.

1750 , 11 jaar incl alles ? is hij toch wel gezond ? want dan betaal je aan het paard zowat niets alleen aan spullen al.

Goedpassend zadel en hoofstel ong 1500/2000 euro
Dekens ong 700 euro
overige dingen zeker 1000 euro
tel maar na :)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:53

nou sorry hoor maar 700 euro aan dekens dat ben ik niet kwijt hoor met 6 paarden aan huis waarvan 3 in de dekens! een goed zadel kan je ook 2de hands vinden van een goed merk en dan door de goede zadelmaker laten aanpassen zit je op 1000 e.

als je verder niks wilt meerekenen zoals je zelf aangeeft dan zijn kosten de stallings kosten en hoefsmid die maandelijks terug komen wormenspuiten paar maak per jaar en enten jaarlijks.
Dan heb je nog al je spullen die je nodig hebt en idd onverwachte kosten maar ook dierenarts kosten denk dat niemand je een eenduidig antwoord kan geven.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:17

wat de aankoop betreft heb je wel een goeie deal als ik het zo lees
mooie prijs met alle spullen erbij, wel even laten keuren hoor !

wat het maandelijkse bedrag betreft, je kan het zo gek maken als je zelf wilt maar houd alsjeblieft wel rekening met dierenarts kosten!
ik heb 11 jaar eigen paarden gehad en nooit een dierenarts nodig gehad ik had mijn huidige paardje net 1 week en ik was 300 euro lichter aan de da!
(een onbekend zweertje aan zijn oog waarvoor we heel veel druppels zalfjes en huisbezoekjes hebben doorstaan ;) )

dus je kan er wel geen rekening mee willen houden maar het is niet anders....

je stalling vind ik meevallen wat de prijs betreft (ik woon zelf net buiten amsterdam en hier zijn de prijzen niet zo leuk)

maaar als je ouders het niet willen dan willen ze het niet, als ze het wel willen dan is het imo wel te doen.
wij zijn twee verdieners en hebben drie kinderen (4de op komst)
en het lukt, maar om nou te zeggen dat we nooit zuinig hoeven te doen...dat nou ook weer niet ;) soms komt alles tegelijk !
en dan valt het best tegen, je kan niet tegen je paard zeggen we zetten je maar een maandje in een landje want de stalling is me even te veel nu, je zit er echt wel aan vast...

succes !

Bubble_Gum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:06

lars schreef:
nou sorry hoor maar 700 euro aan dekens dat ben ik niet kwijt hoor met 6 paarden aan huis waarvan 3 in de dekens! een goed zadel kan je ook 2de hands vinden van een goed merk en dan door de goede zadelmaker laten aanpassen zit je op 1000 e.
.

Wij waren met 4 dekens bijna 900 euro kwijt. Winterdeken, Regendeken, Zweetdeken, Vliegendeken. Dus ik rekende al minder doordat niet iedereen een hals hebt.
Smartex Turnout Rain Big Neck Smartex Turnout Halsstuk Rambo Duo Rambo Sweetitch Hoody Amigo Jersey Cooler Totaal € 842,25
Een tweedehands zadel is ook niet altijd aante passen, een goed zadel is ook niet waar je op moet bezuinigen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 18:10

even voor de duidelijkheid :+ ik wil er IN DIT TOPIC even niet vanuit gaan dat er een dierenarts nodig is. wij weten natuurlijk ook wel dat je altijd een potje achter de hand moet hebben en dit hebben we ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:45

oh gaat je broer ook nog studeren? kost ook aardig wat ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:28

En wat als de wasmachine kapot gaat of de auto? Gezin met twee opgroeiende/studerende kinderen die ook willen sporten, wel eens naar een pretpark of op vakantie willen.... tja.... en dan ook nog een paard? dat wordt kiezen denk ik. Alles tegelijk willen kan nou eenmaal niet maar dat realiseer je je nog niet op je 13e.

Er maar vanuit gaan dat er geen DA nodig zal zijn is je kop in het zand steken, je kunt wel overal potjes voor achter de hand willen hebben maar dat is in de praktijk met een normaal verdienend gezin niet zo makkelijk.

Maar goed, ik kan niet in de portemonee van je ouders kijken maar ik kan me wel voorstellen dat ze geen grote geldpot hebben staan voor alle 'ongelukjes' want anders had je de vraag hier niet gesteld of het haalbaar is.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:58

Bubble_Gum schreef:
Wij waren met 4 dekens bijna 900 euro kwijt. Winterdeken, Regendeken, Zweetdeken, Vliegendeken. Dus ik rekende al minder doordat niet iedereen een hals hebt.
Smartex Turnout Rain Big Neck Smartex Turnout Halsstuk Rambo Duo Rambo Sweetitch Hoody Amigo Jersey Cooler Totaal € 842,25
Een tweedehands zadel is ook niet altijd aante passen, een goed zadel is ook niet waar je op moet bezuinigen.

je kan het zo gek naken als je zelf wilt heb van de week een bucas gekocht voor 70 euro nieuw medium dus tja verder zoals ik al zei ik zou het er echt niet voor betalen 900e voro 4 dekens.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:41

het is erg latig zeggen zo.ligt ook alle vaste lasten p.aand die jullie als gezin nu al hebben.
spreek met je ouders af,dat je een paar maanden het bedrag van stalling+d.a kosten+hoefsmid+verzekering op en spaarrekening zit.
op deze manier weet je snel genoeg of jullie het kunnne betalen,en zoja,heb je al weer een aardig stukje van het aankoopbedrag gespaard.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:44

Houd inderdaad voor de gezinslasten er ook rekening mee dat je broer ook nog geld kost tijdens zijn verdere studie. Ik weet niet wat voor opleiding hij doet en of hij dan thuiswoont?
En over een paar jaar geldt dat ook voor jouzelf. Het hangt er dus ook een beetje vanaf of je over een kortere termijn praat (zeg de komende 5 jaar) of voor langer.

Ik wil je overigens wel een compliment maken dat jullie er zo serieus naar kijken VOORDAT je een paardje aanschaft! Erg verstandig, hoor.