ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:19

Het ligt volgens mij aan het bestemmingsplan en je buren ;). Denk wel dat als er varkens ed gehouden mogen worden een pony opzich ook wel zal mogen. Als ze alleen voor s'nachts naar de stal wordt gehaald en overdag in een weide kan zou het moeten kunnen. Maar niet als je geen ruimte hebt om hem buiten te laten.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:20

heb je ander een foto van het oppervlakte?
en misschien is het dan toch handiger om een pension stalling te zoeken in je omgeving je wil tenslote het beste voor je paardje! ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:21

Maar ik bedoel los naar buiten. Waar ze zelf kan bepalen of ze wil lopen of niet. Of dat ze wil rollen. Of een sprintje wil trekken

En andere paarden? Komt er een ander paard bij?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:22

Je kunt het zeker goed schoon houden maar waar laat je zo snel de mest ? Een kar met mest ruik je nou éénmaal.
Nogmaals even informeren bij de gemeente en dan weet je het.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:23

Vjestagirl schreef:
Maar ik bedoel los naar buiten. Waar ze zelf kan bepalen of ze wil lopen of niet. Of dat ze wil rollen. Of een sprintje wil trekken

En andere paarden? Komt er een ander paard bij?

Is een mooi beeld maar dat heeft niet ieder paard.
Als het mag is het toch prima?

Mest in de aanhanger gooien, geen probleem, ruik je amper in de winter.
En iedere week of 2 keer per week weggooien.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:24

Ik weet wel iemand die dat ook heeft.
lgens mij in de garage staan.

Nu moet ik er wel bijzeggen dat het alleen in de winter is.
In de zomer staat het paard 24/ 7 buiten.
In de winter zie ik hem smorgens vroeg zijn paard naar de wei lopen, dat is zeg maar aan het einde van die straat.

Maar het paard staat dus wel achter een rijtjes woning :+
Laatst bijgewerkt door WWisecracker op 09-10-09 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:25

Nee, niet ieder paard heeft dat. Maar het zijn wel basis behoeftes. Om minimaal een dagdeel (ochtend, middag, avond) vrij te kunnen lopen (binnen een omheinig) en natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. Zelfde geld voor een soortgenoot. Tuurlijk heeft niet ieder paard een ander paard in de buurt, maar het is wel het aller aller beste voor je paard om het wel te hebben.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:27

Een geit kan ook een prima maatje zijn voor een paard. Passen prima samen in één stal.

nairtje

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:29

Ik ben een beetje nieuwsgierig voor wat voor paard je dit in gedachte heb. De shetlander die je te koop heb/had staan of voor een jaarling?
Het zou misschien wel kunnen, maar zou je dit ook voor je dier willen?
Of heeft het paard overdag de beschikking om in het land te lopen met soortgenootjes?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:30

diana1 schreef:
Een geit kan ook een prima maatje zijn voor een paard. Passen prima samen in één stal.

Ja, maar je kunt er ook een konijn bij zetten hoor. Daar snapt een paard niks van maar het is wel een prima maatje. |o

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:30

Net als dat een chimpansee een prima maatje kan zijn voor een mens.

Geiten en paarden zijn niet inwisselbaar. Jij spreekt de taal van de chimp niet, de chimp jouw taal niet. TUurlijk, als er niemand anders is trek je naar elkaar toe, maar het is nooit hetzelfde en nooit zo leuk en zo prettig als het hebben van een maatje die dezelfde taal spreekt, zoals verbaal als lichamelijk.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:34

Beter samen met een geit dan een paard alleen.

Het eerste paard dat ik kocht had een geit als maatje bij haar vorige eigenaar...ging prima.
Hier in de buurt staat nog zo'n "happy koppel". :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:37

diana1 schreef:
Beter samen met een geit dan een paard alleen.

Het eerste paard dat ik kocht had een geit als maatje bij haar vorige eigenaar...ging prima.
Hier in de buurt staat nog zo'n "happy koppel". :D

Beter geen paard dan een paard alleen...

Je moet geen paard kopen/willen houden als je het niet kunt voorzien van zijn basis behoeftes. En contact met soortgenoten (echt contact, niet neuzen door de tralies, maar echt contact) is een basisbehoefte van ieder paard.

En een happy koppel is het vast. Laten we er voor de lol nou nog eens 2 geiten bij in zetten, en nog 2 paarden. Kijken wat er gebeurd. Ik durf mijn vingers erom te verwedden dat binnen een maand de paarden niet meer naar de geiten omkijken en andersom.

Waarom zet je er geen konijn bij. Of een hamstertje. Of een kat? Hebben allemaal 4 poten, allemaal een vacht, spreken allemaal de taal van het paard niet. Prima inwisselbaar met de geit hoor. Een geit en een paard zijn compleet andere diersoorten. Je wordt er toch zelf ook niet gelukkig van als je alleen maar een konijn hebt, en nooit mensen mag spreken, horen of zien?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:38

Typisch bokt, het kan ook nooit eens serieus :n

Ik heb in de winter mijn pony's ook in de achtertuin gehad, twee shetlanders, (achtertuin is ongeveer 15 x 30) het is niet ideaal, en je gras gaat naar de klote, maar het kán.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:40

Nou kennis van mij heeft een behoorlijke achtertuin, ze heeft daar 3 stallen, en een kleine bak. Aan de overkant van haar huis heeft ze haar weiland. Dus het kan zeker, maar dan moet je het wel heel goed regelen!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:41

MDJ schreef:

Ik heb in de winter mijn pony's ook in de achtertuin gehad, twee shetlanders, (achtertuin is ongeveer 15 x 30) het is niet ideaal, en je gras gaat naar de klote, maar het kán.

Sorry, maar hoe serieus kan je iemand nemen die een pony bij een rijtjes huis in de achtertuin wil zetten???

Hoe groot zijn die tuintjes nou eenmaal??
En wat dacht je van de afvoer van mest en dat soort zaken???

Als je een paard/pony niet kan voorzien van een stal en alle andere basis behoeften, dan moet je geen paard/pony aanschaffen. Klaar.

Als je in de wintermaanden het geld niet hebt om de pony ergens te stallen waar alles aanwezig is voor het dier, dan heb je ook het geld niet als het dier ineens wat gaat mankeren en de VA meerdere bezoekjes moet gaan brengen, laat staan als het dier op een kliniek terecht komt.
Laatst bijgewerkt door Raja op 09-10-09 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:41

chocobroodje schreef:
Nou kennis van mij heeft een behoorlijke achtertuin, ze heeft daar 3 stallen, en een kleine bak. Aan de overkant van haar huis heeft ze haar weiland. Dus het kan zeker, maar dan moet je het wel heel goed regelen!

Ja, en dan heb je het waarschijnlijk niet over een rijtjes huis

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:43

ik zou zoiezo nooit een paard alleen zetten.
als de gemeente er in toe stemt om een (2) pony achter je huis te zetten, prima.
eens in de zoveel tijd komt "groentesoep" voorbij, heb ik wat gemist?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:45

Nee is aan 1 kant geschakeld of hoe zeg je dat :? Het ligt heel erg aan waar je woont denk ik

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:46

MDJ schreef:

Ik ben BLOED serieus.

Ik denk namelijk dat als je een paard de hele winter in zijn eentje in een stal in je achtertuin zet, en je die er alleen maar uithaalt om in het bos te gaan rijden, dat serieus onder dierenmishandeling valt. En nu krijg ik vast weer het halve topic over me heen dat dierenmishandeling een groot woord is en dat het niet zo is dat de TS haar paard uithongert en weet ik veel wat. Dat klopt. Maar als je je pony hele winter in de achtertuin zet, zonder ruimte om zich vrij te bewegen iedere dag, zonder soortgenootjes, dan is dat geestelijke mishandeling, je ontneemt een dier zijn basis behoeften. Dan kun je de warmste deken kopen, de beste smit, het heerlijkste voer en de zachtste borstels, je bent gewoon bezig je dier te mishandelen.

En om dan te zeggen 'zet er een geit bij' vind ik misschien nog wel de domste opmerking. Waarom een geit? Het is dattie op een hamster gaat staan en de hamster dat niet leuk vind. Maar waarom geen kip? Of een lama? Of wat voor ander beest dan ook? Dat is toch geen vervanging voor contact met soortgenootjes.

Dus ja, ik ben bloed en bloed serieus.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-10-09 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:46

chocobroodje schreef:
Nee is aan 1 kant geschakeld of hoe zeg je dat :? Het ligt heel erg aan waar je woont denk ik

Dus een half vrijstaande woning met een flinke lap grond erachter.
Ja, dan kan het idd, en dan staan er stallen en er is een bak, maar komop, bij een RIJTJESHUIS waar het hier om gaat, is dat gewoon NOT done...

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:47

Ik wil hier wel even op reageren...

Ik heb de afgelopen 2 weken mijn mini shet achter in de tuin gehad (noodgedwongen)
Prachtige mooie schuur omgebouwd tot stal en regelmatig met hem naar buieten zodat hij een beetje kon bewegen
Maar; deze pony had geen aanspraak van andere pony's, kon zich niet vrij uit bewegen op het moment als hij dat wilde en werd de laatste dagen steeds sjagerijniger.

Vandaag mocht hij godzijdank verhuizen naar een leuk weiland met een andere pony en wat een verschil, zo vrolijk!!!
Rennen en bokken zoals hij nooit eerder had gedaan.....

Bij mij stond hij voor 2 weken, hoelang wil jij hem in je tuin?

De hele winter?

Dit kan echt niet....., of het nu wel mag of niet van de gemeente (zoals ik eerder zei, dat kan je navragen) is het leuk voor jou of voor de pony?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:48

chocobroodje schreef:

het ligt idd aan de mogelijkheden

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:53

Ik moet eerlijk zeggen dat de achtertuin geen plek is voor je paard. Ik heb een hele grote achtertuin, groot genoeg om mijn fjord in te zetten....maar ja wie wordt daar blij van? Ik niet, pony niet, buren al helemaal niet.......dus misschien als nood een weekje maar langer zo ik geen pony/paard in een achtertuin gaan houden.
Volgens mij mag het ook niet vanwege het bestemmingsplan, maar goed daar kan je gewoon bij de gemeente naar informeren, want dat kan in elke gemeente anders zijn.

Het ligt idd ook aan de mogelijkheden, succes ermee *D

DreamUp

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:57

als ze een groot genoege ruimte heeft voor de pony/paard en ze kan hem gezelschap geven (een geitje kan daar ook bij horen die dieren kunnen de beste vrienden woorden dat is gewoon bewezen zelf gezien ook) en de buren vinden het niet erg, dan moet ze alleen toestemming van de gemeente afvoer van mest heeft ze ook al geregeld staat er dus dan zou er geen probleem zijn toch?