Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gem schreef:Helaas is het dus vaak zo dat handelaren een merrie voor de sport willen verkopen en daardoor de dracht verzwijgen. Er zijn maar weinig kopers geinteresseerd in een drachtige merrie zonder dekbon. Een merrie met papieren, met goede afstamming, soms zelfs met sportresultaten, levert blijkbaar meer op anders zouden ze wel als "drachtig" verkocht worden.
gem schreef:Btw: ik ben zelf niet degene die met dit probleem zit, maar ga er maar vanuit dat ik weet waarover ik het heb.
Ik probeer uit te zoeken of het mogelijk is dat er een wet gemaakt zou kunnen worden dat "bewezen" dracht, in het paspoort vermeld zou moeten worden middels een stempel oid.
Pashon schreef:tja wat schiet je ermee op.
je hebt wettelijk gezien geen poot om op te staan.
als je weet dat die handelaar zo handeld waarom daar dan uberhaupt een paard kopen? beetje dom van jezelf natuurlijk.
Citaat:Btw: ik ben zelf niet degene die met dit probleem zit, maar ga er maar vanuit dat ik weet waarover ik het heb.
, die bij mij de alarmbellen doen rinkelen, en waardoor ik denk: dat zou er wel weer eens eentje kunnen zijn.
. double schreef:Ligt geheel aan de details die nog onduidelijk zijn.
Wist de verkoper met welk doel de merrie gekocht werd, en dat drachtigheid een belemmering zou zijn? Mits aankoper dan bewijs heeft, lijkt het me logisch dat dit onder een verborgen gebrek valt. Althans verzwegen.

double schreef:Alane, de meerwaarde is dat de handelaar koste wat kost wil verkopen, het liefst voor het hoogste bedrag. Als ik € 15.000 wil neerleggen voor een NIET drachtige merrie en Pietje wil €10.000 neerleggen voor dat zelfde paard, dan zal de handelaar gewoon zeggen dat de merrie NIET drachtig is.
double schreef:Het verschil met de vraag of het paard ooit drachtig is geweest en of het op dit moment drachtig is, ligt hem in de advertentie. Als er in de advertentie niet wordt aangegeven dat een merrie drachtig is, ga ik er niet vanuit dat ze drachtig is. Logische beredenering. En dan kan ik best vragen of ze ooit een veulen gehad heeft. Lijkt me vreemd als ik er bij elke merrie maar vanuit moet gaan dat ze drachtig zóu kunnen zijn.
double schreef:Goed het hele verhaal gaat niet om WAAROM een handelaar het zou doen, maar of het een gebrek is.
Het lijkt me geen gebrek, maar is wel iets verzwegen. Zal eens kijken of ik van het weekend tijd en zin heb om mijn wettenbundels door te spitten. De kwestie op zich is namelijk best interessant.
Wellicht is de koop te ontbinden.
Wij hadden het gesprek aan tafel, en op dat moment was voor mij de laptop het best bereikbaar, ik zeg niet dat Wiki de complete waarheid verteld. Ik probeer TS een aanknopingspunt te geven waarmee ze wellicht iets verder komt dan ze nu is. Lante schreef:Sommige (minder betrouwbare) handelaren zetten een hengst tussen de merries uit angst dat ze niet verkocht worden. Mocht dat zo zijn, dan brengt het veulen haar voer voor dat jaar wel weer (gedeeltelijk) op.
Als er iemand komt voor de sport, dan weet hij natuurlijk officieel niet dat ze drachtig is en is hij mooi ingedekt onder het mom 'ongelukje'. Die vriendin heeft dus geen poot om op te staan zoals al eerder aangegeven...
Ik vind het wel een vorm van oplichting, maar het is bijna niet te bewijzen. Ik vind het niet 'dom', als je een paard koopt, dan vertel je waarvoor en als dat voor de sport is, dan hoort een handelaar te vermelden dat ze mogelijk dragend is, omdat er een hengst bij heeft gelopen.
)
wsl net zo'n periode als dat de rechtzaak kan duren of die kan missch. zelfs langer duren als men pas laat achter de drachtigheid is gekomen
double schreef:Ik probeer TS een aanknopingspunt te geven waarmee ze wellicht iets verder komt dan ze nu is.