Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:36

Ik zou eens kijken of misschien nog meer mensen een merrie bij dezelfde handelaar hebben gekocht, waarvan ze niet wisten dat deze drachtig was.
Het is natuurlijk erg onwaarschijnlijk dat hij meerdere merrie`s heeft die drachtig zijn zonder dat de handelaar het weet....

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:36

Wat heeft dat voor meerwaarde?

Dan kun je nog beter in het paspoort laten zetten niet drachtig. met handtekening verkoper.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:39

gem schreef:
Helaas is het dus vaak zo dat handelaren een merrie voor de sport willen verkopen en daardoor de dracht verzwijgen. Er zijn maar weinig kopers geinteresseerd in een drachtige merrie zonder dekbon. Een merrie met papieren, met goede afstamming, soms zelfs met sportresultaten, levert blijkbaar meer op anders zouden ze wel als "drachtig" verkocht worden.

Maar waarom zouden dan handelaren dit soort paarden kopen om ze dan als niet frachtig verder te verkopen?

en ik heb het nog niet meegemaakt bij de handelaren waar ik kom en die ik ken die paarden bewust als niet drachtig verkopen, als ze weten dat het paard drachtig is

gem schreef:
Btw: ik ben zelf niet degene die met dit probleem zit, maar ga er maar vanuit dat ik weet waarover ik het heb.
Ik probeer uit te zoeken of het mogelijk is dat er een wet gemaakt zou kunnen worden dat "bewezen" dracht, in het paspoort vermeld zou moeten worden middels een stempel oid.

Gaat je niet lukken.... het bewijs dat het paard drachtig is kan alleen komen van een DA als die opvoelt en nog is dat geen garantie dat het paard ook drachtig blijft....
Want drachtig gekocht en toch verworpen is ook iets waar je niets aan kunt doen, bewust dan... en dan zou je juist de bewijslast andersom leggen...

De laatste merrie die ik gekocht heb was drachtig, merrie is opgevoeld door de DA of er een veulen is zat en dat is bevestigd toen door de DA... dat gaf mij zekerheid dat er een veulen inzit maar ook de verkoper... doodgeboren is helaas pindakaas. (gelukkig is alles goed gegaan)

vwb kopen voor de sport en drachtig van hengst onbekend... Als mij de merrie aanstaat dan koop ik haar, ook al is de vader onbekend... en dat heb ik ook al meegemaakt, merrie is voor drachtig verkocht, maar vader onbekend... super mooi veulen uitgekomen, en de merrie is alsnog de sport in gegaan.. btw veulen is uiteindelijk bij een bokker terecht gekomen...
want ook voor dat soort veulens is een markt

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:40

Vind het onzin dat je zelf zou moeten vragen of een merrie drachtig is. Zolang dit nergens vermeld staat, lijkt het me dat een merrie niet drachtig is.

Bij de aankoop van mijn merrie heb ik wel gevraagd of ze ooit drachtig geweest is of een veulen gekregen heeft. De vraag of ze op dat moment drachtig was is nooit in me opgekomen, ook niet bij de mensen die ik bij me had voor advies. (En nee, ik nam niet boer piet van om de hoek mee).

TS, je verhaal is heel duidelijk. En ik kan me goed voorstellen dat dit voorkomt bij bepaalde handelaren. Zeker wanneer een merrie gedekt is door een onbekende of papierloze hengst.

Alane, niet alle handelaren zijn nou eenmaal te vertrouwen. Deze handelaren (zonder ze allemaal over één kam te scheren) doen zoveel dingen willens en wetens die niet door de beugel kunnen.
Jij zou in dit geval misschien wél doorgaan met de koop, maar er zijn genoeg mensen die het niet zien zitten om straks met een veulen te zitten. En met de extra kosten dat dit met zich meebrengt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:42

Pashon schreef:
tja wat schiet je ermee op.
je hebt wettelijk gezien geen poot om op te staan.

als je weet dat die handelaar zo handeld waarom daar dan uberhaupt een paard kopen? beetje dom van jezelf natuurlijk.

Je leest niet.
Citaat:
Btw: ik ben zelf niet degene die met dit probleem zit, maar ga er maar vanuit dat ik weet waarover ik het heb.

Pashon

Re: Niet gemelde dracht bij aankoop merrie: verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:46

ik lees wel.

ook al ben jij niet degene die in dit schuitje zit.
jij wist ervan en had neem aan een vriendin of iets ergelijke hiervoor kunnen behoeden.

hoe dan ook je hebt wettelijk gezien geen poot om op te staan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:49

Ik heb de laatste tijd een aantal mensen (die ik vooraf niet kende, Pashon!), met succes, geholpen in hun speurtocht naar het "wie, waar, waarom". En steeds dezelfde :)* :)* :)* , die bij mij de alarmbellen doen rinkelen, en waardoor ik denk: dat zou er wel weer eens eentje kunnen zijn.
Steeds het zelfde lijntje... :oo .

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:51

Vind het een beetje flauw om mensen als 'dom' af te schrijven, maar goed.

Waarom zou je geen poot hebben om op te staan?
Ligt geheel aan de details die nog onduidelijk zijn.
Wist de verkoper met welk doel de merrie gekocht werd, en dat drachtigheid een belemmering zou zijn? Mits aankoper dan bewijs heeft, lijkt het me logisch dat dit onder een verborgen gebrek valt. Althans verzwegen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:55

Sommige (minder betrouwbare) handelaren zetten een hengst tussen de merries uit angst dat ze niet verkocht worden. Mocht dat zo zijn, dan brengt het veulen haar voer voor dat jaar wel weer (gedeeltelijk) op.
Als er iemand komt voor de sport, dan weet hij natuurlijk officieel niet dat ze drachtig is en is hij mooi ingedekt onder het mom 'ongelukje'. Die vriendin heeft dus geen poot om op te staan zoals al eerder aangegeven...

Ik vind het wel een vorm van oplichting, maar het is bijna niet te bewijzen. Ik vind het niet 'dom', als je een paard koopt, dan vertel je waarvoor en als dat voor de sport is, dan hoort een handelaar te vermelden dat ze mogelijk dragend is, omdat er een hengst bij heeft gelopen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:57

ik zie nog steeds de meerwaarde niet om als handelaar bewust een drachtige merrie te kopen en bewust als niet-drachtig te verkopen...
Kan me nog iets voorstellen van paarden die uit de bloedtapperij komen, die worden gedekt en later weer verkocht, maar daarvan is de vader te achterhalen, tenminste bij de meeste...
maar waarom dan verkopen als niet drachtig?

Wat dan het verschil om te vragen of het paard ooit drachtig is geweest, met de vraag of het drachtig kan zijn?
Als ik bij een handelaar kom en zie een kudde paarden bij elkaar lopen, dan vraag ik dat wel... ... want bij dat soort handelaren is de kans wel aannemelijk dat de merrie per abuis gedekt omdat een hengst toch meer hengst was dan zijn leeftijd deed vermoeden...

@Lante: waarom zou een handelaar en merrie die niet te verkopen is laten dekken door een willekeurige hengst? Al het meerwerk wat hij er dan mee heeft, en de opbrengst is minimaal, en je hebt nog een paard te voeren...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:02

Ken wel handelaren die het deden. Ze voeren niet zoveel meer hoor en doen er niks aan. Kijk maar eens hoeveel papierloze paarden en veulens er op MP staan. Paard kan inderdaad ook uit de bloedtapperij komen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:05

double schreef:
Ligt geheel aan de details die nog onduidelijk zijn.
Wist de verkoper met welk doel de merrie gekocht werd, en dat drachtigheid een belemmering zou zijn? Mits aankoper dan bewijs heeft, lijkt het me logisch dat dit onder een verborgen gebrek valt. Althans verzwegen.

Voor de een was dat sport, voor de ander recreatie, voor de volgende inrijden en verkopen, en voor een vierde weer iets anders. Totaal verschillende redenen dus.

Maar waar het me om gaat: mag een handelaar dracht verzwijgen of ontkennen? En is dit dus (net als luchtzuigen, weven of z.e. in het winterseizoen) een verborgen gebrek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:09

Als het puntje bij paaltje komt, kun je een dracht geen gebrek noemen volgens mij, hoe je het ook draait of keert...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:11

Het wordt wettelijk gezien niet aangemerkt als een gebrek. Dus het is geen verborgen gebrek.
Een gebrek is in principe in de meeste gevallen iets onomkeerbaars wat je moet accepteren (of niet). Een drachtige merrie moet veulenen en daarna is ze niet meer drachtig.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:15

Alane, de meerwaarde is dat de handelaar koste wat kost wil verkopen, het liefst voor het hoogste bedrag. Als ik € 15.000 wil neerleggen voor een NIET drachtige merrie en Pietje wil €10.000 neerleggen voor dat zelfde paard, dan zal de handelaar gewoon zeggen dat de merrie NIET drachtig is.

Het verschil met de vraag of het paard ooit drachtig is geweest en of het op dit moment drachtig is, ligt hem in de advertentie. Als er in de advertentie niet wordt aangegeven dat een merrie drachtig is, ga ik er niet vanuit dat ze drachtig is. Logische beredenering. En dan kan ik best vragen of ze ooit een veulen gehad heeft. Lijkt me vreemd als ik er bij elke merrie maar vanuit moet gaan dat ze drachtig zóu kunnen zijn.

Goed het hele verhaal gaat niet om WAAROM een handelaar het zou doen, maar of het een gebrek is.
Het lijkt me geen gebrek, maar is wel iets verzwegen. Zal eens kijken of ik van het weekend tijd en zin heb om mijn wettenbundels door te spitten. De kwestie op zich is namelijk best interessant.

Wellicht is de koop te ontbinden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 17:23

Double, ik ben blij met je +:)+

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:31

Haha ik kon het toch niet laten.. ;)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling

Er kán sprake zijn van dwaling.
In principe is er sprake van dwaling, máár een rechter kan het ook zo bekijken dat het paard bijv. tijdelijk ongeschikt is voor de sport en de verkoper alleen moet zorgen voor een schadevergoeding.

Het is echt een interessante link om even te lezen. Het lijkt mij gewoon een geval van dwaling (al dan niet bewust door verkoper). De vraag is alleen of een rechter (mocht het zover komen) beslist dat de koop ontbonden wordt of dat je een schadevergoeding.

Enne graag gedaan hoor gem, ben er zelf ook wel erg benieuwd naar! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:37

Beste Double, heel attent dat je die link plaatst, maar realiseer je je wel dat wikipedia lang niet altijd de harde feiten vermeldt? Iedereen kan inloggen die dat wil en onderwerpen wijzigenm naar behoefte.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:06

Als jurist: er staan geen rare dingen op deze wikipagina. Het is allemaal uiteraard wat breder te trekken dan er nu staat, en er is vooral veel meer te zeggen over de verhouding meldingsplicht en onderzoeksplicht. Veel hangt af van wat de verkoper wist van het gebruiksdoel van het paard, en de bewijsbaarheid daarvan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:26

double schreef:
Alane, de meerwaarde is dat de handelaar koste wat kost wil verkopen, het liefst voor het hoogste bedrag. Als ik € 15.000 wil neerleggen voor een NIET drachtige merrie en Pietje wil €10.000 neerleggen voor dat zelfde paard, dan zal de handelaar gewoon zeggen dat de merrie NIET drachtig is.

In geval van TS ga ik niet uit van paarden in die prijsklasse, en zal de handelaar wel een andere merrie vinden/hebben die niet drachtig zal zijn... Als paarden in die prijsklasse verkocht worden door een handelaar zal hij gek zijn dit 4 X keer op een rij te doen...
Maar nogmaals ik ken andere handelaren... en zie nog steeds de meerwaarde niet in de lagere prijsklasse om dit te verzwijgen

double schreef:
Het verschil met de vraag of het paard ooit drachtig is geweest en of het op dit moment drachtig is, ligt hem in de advertentie. Als er in de advertentie niet wordt aangegeven dat een merrie drachtig is, ga ik er niet vanuit dat ze drachtig is. Logische beredenering. En dan kan ik best vragen of ze ooit een veulen gehad heeft. Lijkt me vreemd als ik er bij elke merrie maar vanuit moet gaan dat ze drachtig zóu kunnen zijn.

Als ik bij een handelaar kom, nav een advertentie en zie een gemengde groep lopen dan vraag ik dat wel...de kans is aannemelijk dat het paard waar ik voor kom kijken ook , hetzij tijdelijk, in zo'n groep heeft gelopen of een hengst die uitbreekt.

En soms tref je het gewoon dat een handelaar van dezelfde 'inkoper' gebruikt maakt, die alles bij elkaar laat lopen tot een handelaar/koper zich meld en meerdere dieren afneemt... en ja dan kan het gebeuren dat jouw verkoper echt niet weet dat het paard drachtig is.. immers heeft hij ook alleen maar zekerheid als hij de DA het paard laat onderzoeken... en vaak staan dit soort paarden maar kort bij een handelaar...

double schreef:
Goed het hele verhaal gaat niet om WAAROM een handelaar het zou doen, maar of het een gebrek is.
Het lijkt me geen gebrek, maar is wel iets verzwegen. Zal eens kijken of ik van het weekend tijd en zin heb om mijn wettenbundels door te spitten. De kwestie op zich is namelijk best interessant.

Wellicht is de koop te ontbinden.

Vaak als je het waarom weet of vermoed dan is de rest ook duidelijk.
De vraag is nl of er iets verzwegen is, of dat de verkoper inderdaad van niets wist...

ik wil niet zeggen dat bij paarden in de lagere prijsklasse alles geoorloofd is, en/of dat er geen rotte vissen zijn in de hogere prijsklasse.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:51

Het gaat dus niet om jouw paard, maar om die van een kennis/vriendin......

- Hoe lang is het paard inmiddels in bezit?
- Is bekend hoe lang het dier drachtig is?
- Is het dier gekeurd, en daarbij het gebruiksdoel ook op het keuringsrapport gezet?
- Zijn er andere mensen te vinden die rond dezelfde tijd een paard hebben gekocht welke drachtig bleek te zijn (dan is het al geen foutje meer)

Ook ik heb er een boek bijgepakt: GERECHTELIJKE GENEESKUNDE, KOOPKWESTIESDOOR (VERBORGEN) GEBREK

Als gekochte dieren ongewenst drachtig zijn, kan dat onder bepaalde omstandigheden een gebrek betekenen. Het doel waartoe het dier bestemd is, speelt daarbij een rol. Dit gebruiksdoel moet bij de overeenkomst bekend zijn gemaakt. Drachtigheid van een merrie die bestemd is voor manegegebruik is bijvoorbeeld een niet bedoelde complicatie. Meestal zal de koper daar niet over vallen, want een veulen is altijd wel wat extra's waard! Dan komt er een stukje over rundvee De geconsulteerde dierenarts dient niet alleen de drachtigheid te kunnen constateren, maar dient ook de drachtigheidsduur goed vast te kunnen stellen. Alleen dan kan hij tot een verantwoorde antedatering komen.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:15

Alane, het gaat hier dus over het algemeen, kennelijk hebben wij beiden een ander beeld bij handelaren.
In dit geval is een bezoekje aan desbetreffende handelaar het verstandigst.

suleilitha, mijn excuses dat ik tijdens het eten niet naar mijn wettenbundels grijp, maar even snel naar Wiki.. :+ Wij hadden het gesprek aan tafel, en op dat moment was voor mij de laptop het best bereikbaar, ik zeg niet dat Wiki de complete waarheid verteld. Ik probeer TS een aanknopingspunt te geven waarmee ze wellicht iets verder komt dan ze nu is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:40

Lante schreef:
Sommige (minder betrouwbare) handelaren zetten een hengst tussen de merries uit angst dat ze niet verkocht worden. Mocht dat zo zijn, dan brengt het veulen haar voer voor dat jaar wel weer (gedeeltelijk) op.
Als er iemand komt voor de sport, dan weet hij natuurlijk officieel niet dat ze drachtig is en is hij mooi ingedekt onder het mom 'ongelukje'. Die vriendin heeft dus geen poot om op te staan zoals al eerder aangegeven...

Ik vind het wel een vorm van oplichting, maar het is bijna niet te bewijzen. Ik vind het niet 'dom', als je een paard koopt, dan vertel je waarvoor en als dat voor de sport is, dan hoort een handelaar te vermelden dat ze mogelijk dragend is, omdat er een hengst bij heeft gelopen.

Maar dit zal denk ik alleen gebeuren bij handelaren die verkopen in de lagere prijsklasse of niet?
Bij een natuurlijke dekking kan het namelijk wel ens mis gaan en dan zou ik het iig niet riskeren om tussen "mijn goede merries" een "onbekende" hengst te zetten.

Als je bedenkt dat de handelaar er winst op moet maken..... dan neem je imo meer risico om bij een handelaar in de lagere prijsklasse een paard te kopen. (desnoods middenklasse, want dan koopt hij in de lagere ;) )
Imo neem je meer risico om bij dat soort stallen een paard te kopen en wanneer je het risico niet aan kan, zou je die stallen beter kunnen overslaan naar mijn idee. :x
Als iets er te mooi uit ziet om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo, is mijn ervaring :D

Een veulen zie ik niet als een gebrek eigenlijk. In de meeste gevallen gaat het goed en is de merrie na een periode van z'n "gebrek" af :D wsl net zo'n periode als dat de rechtzaak kan duren of die kan missch. zelfs langer duren als men pas laat achter de drachtigheid is gekomen ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 11:51

double schreef:
Ik probeer TS een aanknopingspunt te geven waarmee ze wellicht iets verder komt dan ze nu is.

En daar dank ik jullie allen natuurlijk hartelijk voor, ook degenen die er sceptisch tegenover staan.
Zoals het "tegeltje aan de muur" zegt: "Als allen het eens zijn, heeft niemand voldoende nagedacht."

Annastasia:
* nee, het gaat niet om kennissen of vrienden, maar mensen die ik "oppik" uit MP - advertenties, forums, en op andere wijzes, die gemerkt hebben dat hun aangekochte merrie drachtig is, terwijl ze daar geen info over gehad hebben van de handelaar.
* Meestal komen ze er achter wanneer de merrie dikker wordt en hengstigheid uitblijft, maar dat is nou net de moeilijkste tijd voor een d.a. om nog te kunnen bepalen hoe lang de merrie daadwerkelijk drachtig is.
* Of er vooraf gekeurd is en of het gebruiksdoel bij aankoop gemeld is, weet ik niet; ik ken de mensen niet persoonlijk. (Maar dan nog is het zijn / haar ja, tegen zijn / haar nee)
* Nee, het betreft geen foutjes.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:53

Maar dat vooraf keuren en melden van gebruiksdoel is in dit geval essentieel, zowel om te kunnen bepalen of er sprake is van een verborgen gebrek als om te kunnen bepalen of er sprake is van een vorm van dwaling of bedrog.