Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

EdwardG schreef:Met B rijbewijs mag je rijden als het totale gewicht van de combinatie (gewicht auto + TTM trailer) de 3500 kilo niet overschreid. Zoals gezegd telt de trailer (Totaal Toegestane Massa ) in dit geval 1350 kilo.
Mijn auto mag dan dus nog 2150 kilo wegen om met B rijbewijs te mogen rijden......
D
Citaat:Wat maakt wel het verschil?
Sommige paarden hebben veel steun aan het schot van een 2 paards terwijl andere paarden liever de ruimte hebben om hun benen goed breed neer te kunnen zetten.
Citaat:Aangezien ik maar 1 paard heb, er ook geen een bij zou komen hou ik het gewoon bij 1,5 paards, je betaald immers toch voor een ander zijn paard, niet alleen in aanschaf maar ook qua trekauto.
Keuze is aan hun. Dat doet natuurlijk niemand lijkt mij
Citaat:Rijbewijs: ook bij de auto gaat het om TMM, niet werkelijk gewicht. Afhankelijk van welke Audi je hebt blijft dat onder de 2150 kg of niet.
Citaat:Verder dit topic al gevonden? [TAO] 1,5 of 2paardstrailer voor 1 paard?
EdwardG schreef:@Rex_RolfoCitaat:Rijbewijs: ook bij de auto gaat het om TMM, niet werkelijk gewicht. Afhankelijk van welke Audi je hebt blijft dat onder de 2150 kg of niet.
Ok, thanks. Dat wist ik niet. Ik heb het even nagekeken, in mijn geval is dat 1940 kilo. De auto mag 1400 kilo trekken. Dat is dus samen 3340 kilo
Dat is goed nieuws, aangezien>< 3500 dus B rijbewijs geen probleem![]()
Citaat:Die 3340 is niet van belang. Al mocht de auto 3 ton trekken, een trailer met tmm 1350 kg mag erachter met alleen B rijbewijs. Want 1940 + 1350 = 3290 en dat is < 3500.

Citaat:Ik heb het even nagekeken, in mijn geval is dat 1940 kilo (TMM auto). De auto mag 1400 kilo trekken. Dat is dus samen 3340 kilo. Dat is goed nieuws, aangezien < 3500 dus B rijbewijs geen probleem'' [quote/]
Rex Rolfo zei:Citaat:Voor de vraag mag de auto het trekken geld het werkelijke gewicht. Een trailer met tmm 1600 kg mag achter een auto die 1000 kg mag trekken zolang trailer + inhoud niet boven de 1000 kg komt (dit geldt ook als chauffeur alleen B heeft)
EdwardG schreef:Hallo.
Sorry als ik hiermee een oud topic omhoog haal, maar ik had hier ook een vraag over en vind het "zonde" er een topic over te openen.
Ik ben ook voor een trailer aan het kijken voor mijn pony. Ik zit ook te denken aan een tweepaards. Ik heb hier ook vragen over.
Mijn vragen. Ik hoop dat iemand raad heeft. Dank.
1. Het lijkt mij dat met een 2-paardstrailer de pony makkelijker te laden is daar deze breder is en dat hij stabieler staat met het schot. Wat is jullie ervaring hiermee?
2. Ik ga geen tweede pony kopen en er kan ook niemand meerijden, want dat kan mijn auto niet trekken, dus de trailer wordt "teruggekeurd". Mijn auto mag in totaal 1350 kilo trekken. De trailer weegt ledig 700-850 kilo en de pony 350 kilo. Als ik de trailer dan terug laat keuren op papier naar 1350 max toelaatbaar totaalgewicht, dan kan ik er gewoon mee rijden als ik het goed begrepen heb (850+350= €1200) Iemand hier nog nuttige suggesties of toevoegingen over?
(Ik had een mooie 1,5 gezien maar die was ook >700 kilo ledig gewicht. Dus in het gewicht maakt het niet veel verschil. Ik zoek een polyester trailer)
Ik hoor graag jullie commentaar. Ik wil een goede afweging maken. Bedankt.
Rex_Rolfo schreef:EdwardG, of je bij een bepaalde combinatie E achter B nodig hebt en wat de auto maximaal mag trekken heeft helemaal NIETS met elkaar te maken.
Ik schreef toch duidelijk dat het gaat dat het totale gewicht van de combinatie (auto +aanhanger) de 3500 kilo niet overschrijdt?Rex_Rolfo schreef:Jij telde de 1400 trekvermogen op bij de tmm van de auto. Dat is niet juist. Het gaat om de tmm van de trailer die je erbij moet tellen. Moet je dus bij elke trailer even opnieuw bereken.
Citaat:In jouw geval zul je de trailer tot maximaal 1400 kg kunnen beladen, ook als de tmm van die trailer hoger ligt. Wil je meer meenemen kom je in de knel met het maximale trekgewicht van de auto.
EdwardG schreef:Je beweert dat mijn auto die 1400 kilo mag trekken, een trailer mag trekken met een hoger TMM, zolang ik de trailer maar niet zwaarder belaad dan totaal gewicht 1400? Heb je hiervan een bronvermelding?
EdwardG schreef:Ik hoef de trailer dus alleen terug te keuren in het geval ik boven de 3500 kilo van de totale combinatie uit dreig te komen?