Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:32

Op het moment dat de paarden bij de pensionhouder in beslag worden genomen, moet jij als eigenaar bewijzen dat het jouw paard is.

En ze zijn daar keihard in, dit gaat om geld.
Als idd uit de boeken blijkt dat jij netjes geld overmaakt (en dat kan je dan het beste met de namen van je paard erbij doen. ;) ) dan zit je wel goed. Ik betaalde altijd contant. Dan loop je dus vette kans dat een manegeeigenaar/pensionhouder je zwart heeft staan maar dat weet je dan pas op het moment dat er iets fout gaat...

Een contract met de pensionhouder sluiten is ook een optie, is toch wel fijn als alle partijen precies overeenkomen wat de rechten en plichten zijn.
Ik weet alleen niet wat de waarde van zon papier voor de rechtbank is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:36

randalinpony schreef:
Op het moment dat de paarden bij de pensionhouder in beslag worden genomen, moet jij als eigenaar bewijzen dat het jouw paard is.

Als idd uit de boeken blijkt dat jij netjes geld overmaakt (en dat kan je dan het beste met de namen van je paard erbij doen. ;) ) dan zit je wel goed. Ik betaalde altijd contant. Dan loop je dus vette kans dat een manegeeigenaar/pensionhouder je zwart heeft staan maar dat weet je dan pas op het moment dat er iets fout gaat...

Een contract met de pensionhouder sluiten is ook een optie, is toch wel fijn als alle partijen precies overeenkomen wat de rechten en plichten zijn.

Theoretisch gezien zou ik dan geen probleem moeten hebben, ik heb stamboompapieren waarop ik als eigenaar sta vermeld én ik betaal altijd per bank mvv naam paard en maand stallingsgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:48

Wat ik me serieus afvraag, waarom vertrouw je je paard, een levend wezen, in vredesnaam toe aan iemand die je blijkbaar niet vertrouwd met een paspoort, een levenloos stuk papier????

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:52

Je kunt nooit in de toekomst kijken of er onenigheid kan ontstaan tussen de pensionhouder en klant. In je liefdesrelatie ga je er ook niet vanuit dat er problemen komen, maar een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden zijn wel verstandig om over na te denken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:55

Lia_ schreef:
Wat ik me serieus afvraag, waarom vertrouw je je paard, een levend wezen, in vredesnaam toe aan iemand die je blijkbaar niet vertrouwd met een paspoort, een levenloos stuk papier????

Heeft niets te maken met vertrouwen dat het paard goed verzorgd/behandeld wordt. Er zullen maar financiële problemen zijn waar je als pensionklant niets van weet... Je zou de eerste niet zijn...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:56

Sluit me bij bovenstaande posten aan. Je weet niet alles vantevoren. Je gaat er vanuit dat je je paard bij kundige, liefdevolle en betrouwbare mensen stalt... maar dat moet blijken.

nadina

Re: Paardenpaspoort bij pensionhouder in bewaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:58

Ik zou mijn paspoort niet afgeven, maar een paspoort is geen eigendomsbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:01

Ok, dus als hij het dier verduisterd, doorverkoopt, zijn retentierecht laat gelden of het dier in beslag laat nemen heb je iig het paspoort nog naar te kijken :+

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:02

Ik weet niet of dit reactie is op mijn post of op die van iemand anders :o In principe zijn de papieren eigendomsbewijs, en niet het paspoort.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:04

Welke papieren?

Bij mijn NRPSers en shet heb ik een los stamboekpapier in het paspoort, bij de Appaloosas dus niet, daar geldt het paspoort ook als papier. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:04

ook papieren zijn GEEN eigendoms bewijs ..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:14

Veel paarden (waaronder de mijne) hebben geen eigendomsbewijs. daarom hou ik het paspoort liever zelf in bezit en vermeld ik bij mijn maandelijkse betalingen de naam van mijn paard en 'weidegeld maand ...'

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:22

Trouwens de AID doet controle alleen vanwege registratie, dus of het paard wel gechipt is en een paspoort heeft, dan is een kopie echt afdoende hoor!
Wel vraag ik me ook af wat een eigendomsbewijs is, ik heb namelijk 4 verschillende papsoorten waarvan er maar 1 is waar mijn naam en adres in staan, verder staan er onder het kopje eigenaar meestal de fokker of een vorig eigenaar, ik heb dit ook nooit verandert zou dat moeten?
Ik heb niet van alle beestje een stamboekpapier, maar als dat ook niet als eigendomsbewijs geldt, wat dan wel?

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:34

bij ons zijn alle paspoorten in bewaring bij de stalhouder, heb je hem nodig voor vervoer haal je hem even op. Nooit geen probleem geweest of gehad.
Paspoort is geen eigendomsbewijs.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 11:43

Idd, de controle dient voor de paarden die op dát moment aanwezig zijn op stal, heeft met houderschap en eigendom te maken. De houder van de paarden moet de paarden kunnen identificeren bij de controle, en volgens de wet zou een kopie niet rechtsgeldig zijn. Ben je dus net weg met je paard én je paspoort, dan hoeft er niets geidentificeerd te worden.

AM: mijn ph is vaker van huis dan thuis.... als ze bij hem in de kluis liggen en hij is er niet, dan zou ik dus wel een probleem hebben..

Wat ik tot nu toe wijzer ben geworden over eigendom, is dat een aankoopbon én schriftelijke bewijzen dat je stalling en medische zorg betaald voor het paard rechtsgeldig is. Maar goed, als je ineens een lege stal treft dan ga maar aan de gang....

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:51

Als ik zulke twijfels had over het moreel van mijn stalhouder dan stond ik er niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 12:00

Niemand zal die twijfels hebben gehad, maar ik lees hier op bokt de nodige verhalen over dikke vette problemen met paspoorten en pensionhouders.

Ik vertrouw mijn ph blindelings, sta er dik met plezier en ze zijn goed voor mijn paard. Maar ik kan niet in zijn hoofd kijken noch in de toekomst, dus ik vind voorbereiding op altijd fijn.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:02

Alleen kopie geven is over het algemeen voldoende,... maar als je heel goed met pensionhouder kunt opschieten is het geen probleem om een origineel af te geven maar dan moet hij/zij een bewijs van ontvangst tekenen met daarop vermeld zijn volledige naam, datum, en specifieke doel, en termijn van in bewaring nemen van paspoort, en op het ontvangstbewijs vermelden dat pensionhouder op eerste vordering van eigenaar het paspoort direct dient terug te geven op straffe van een boetebeding.

We hebben nooit paspoorten afgegeven op pensionstallingen, er is ons ook nooit om gevraagd.

Er zijn een heleboel bonafide pensionhouders, maar ook wel malafide...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:18

ik zou ook niet mijn paspoort afgeven een de stalhouder. ik heb geen koopbewijs dus als er problemen zouden komen dan ben ik mijn paard kwijt. niet dat ik daar bang voor ben.
als hij erom zou vragen kan hij een lopie krijgen. temeer ook omdat ze zich verder niet heel veel met de paarden bemoeien (we doen alles zelf) dus dan moet ik hem elke keer met DA en als ik het terrein af wil ophalen. denk dat ze gek zouden worden als iedereen dat hier zou doen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:59

Lia_ schreef:

Sorry maar dat was ook direct mijn gevoel!
Denk je echt dat hij zomaar opeens controle krijgt en bekeuringen uitgedeeld krijgt als hij niet de paspoorten van zijn pensionklanten heeft?
Geen enkele manege die ik ken zou daar om vragen, en de Aid zal echt wel begrijpen dat de eigenaar zelf het paspoort bij zich heeft.
Overigs zou het wel een hele bijzondere situatie zijn als ze bij een stalhouder die pensionpaarden heeft staan komen controleren dan moet er meer aan de hand zijn.

Ik vind het echt een heel erg vreemd verzoek en klopt van geen kanten, zou nog maar eens goed nadenken of je paard daar wel in goede handen is.

als je zeker wilt weten hoe en wat,bel eens naar het productschap van vee en vlees, zij geven de paspoorten uit en kunnen je direct vertellen hoe en wat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:03

eppie38 schreef:
Lia_ schreef:

Sorry maar dat was ook direct mijn gevoel!
Denk je echt dat hij zomaar opeens controle krijgt en bekeuringen uitgedeeld krijgt als hij niet de paspoorten van zijn pensionklanten heeft?
Geen enkele manege die ik ken zou daar om vragen, en de Aid zal echt wel begrijpe dat de eigenaar zelf het paspoort bij zich heeft.

Ik vind het echt een heel erg vreemd verzoek en klopt van geen kanten, zou nog maar eens goed nadenken of je paard daar wel in goede handen is.

als je zeker wilt weten hoe en wat,bel eens naar het productschap van vee en vlees, zij geven de paspoorten uit en kunnen je direct vertellen hoe en wat.

Kijk maar eens op de linken die hier her en der al aangegeven staan, het is een verplichting dat het paspoort moet zijn waar het paard is. Het is een identificatie middel voor de paarden die de pensionhouder heeft staan.

En idd, de AID zowel als het produktschap mogen boetes uitdelen als zij komen controleren, zoveel ben ik vandaag na een hele dag spitten en nalezen wijzer geworden. Het enige is of het AID of andere controlerende instanties genoegen zouden nemen met een kopie, daar ben ik nog niet aan uit.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:10

randalinpony schreef:

Zon papier kent grote waarde, zelfs als het een krabbel is, handtekeningen is genoeg en rechtsgeldig voor eventueel een rechter.
Vind zowiezo dat ieder die zijn paard in pension zet daar een goed over na moet denken, eigenaar kan altijd schulden hebben .

Mijn paarden stonden eens op het land bij en boer (land huurde ik) waren er toen 9.
Ik was erbij dat de paarden in beslag werden genomen vanwege de belastingschuld van die man, hij vertelde eerlijk zijn mijn paarden niet en ik kon alleen maar huilen, probeerde nog een paard uit de handen van een politieagent te rukken maar die begon te snauwen dat ik los moest laten anders werd ik gearresteerd. Waar zijn ze als je ze nodig hebt dacht ik nog.
Paarden werden mee genomen en gelukkig kon ik de man van het transport, hem gebeld en het adres gekregen waar ze heen waren, heb die mensen gestalkt echt.

Hou je vast, ze stonden bij het slachthuis in Amsterdam oost, niet voor de slacht maar wel in de stallen van het slachthuis, die vieze grrrrrrrr.

Heb ze na 2 weken teruggehad, maar moest wel bewijzen laten zien dat het mijn paarden waren en toen waren er nog geen paspoorten, sommige had ik zelfs op de markt gekocht en heb puur uit wanhoop allerlei mensen opgetrommeld die valse verkoopcontracten ondertekend hadden, kun je nagaan.

Zoiets gun je niemand dus wees gewaarschuwd.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:18

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:20

Ik moet ook zeggen dat ik nav van het verhaal van Eppie heeel erg blij ben dat ik papieren heb en via de bank betaal. Dan zal het nog niet vlekkeloos en gladjes verlopen, maar ik heb in elk geval wel eigendoms "bewijs" en kan aantonen dat ik al jaaarenlang voor dit paard betaal.

Je wil het Echt niet meemaken!

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:24

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 28-05-22 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt