Het maximaal geladen gewicht van trailer omlaag schroeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Het maximaal geladen gewicht van trailer omlaag schroeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:04

Als je belt met het RDW kunnen ze je (aan hand van de gegevens van je auto en trailer) een passend advies geven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:22

Malenka schreef:
annastasia,
Dit klopt niet. Als de auto 1500kg leeg weegt mag je dus een aanhanger trekken met een maximum geladen gewicht van 1500kg (dan moet de auto dit wel mogen trekken!). Die 600kg aan laadvermogen die jij bij de auto's hebt gerekend heeft met dit hele verhaal helemaal niets te maken.
Je rekent alleen met het lediggewicht van de auto en het max beladen gewicht van de trailer.

EDIT:
Je schijnt toch gelijk te hebben hoor ik net. In eerste instantie vertelde mijn partner ook mijn bovenstaande verhaal maar hij is het toch even gaan na zoeken. Verwarrend hoor.

Het zit zo dat de auto leeg zwaarder moet zijn dan de trailer max beladen. Als dat klopt ga je naar checkpunt 2. Dat is; de combinatie (auto max beladen + trailer max beladen) magniet zwaarder zijn dan 3500kg.

Je moet dus oppasssen dat je auto max beladen niet te zwaar is :P

Mocht je het duidelijk na willen lezen;
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Image ... ber%202006)_tcm195-167664.pdf

Als mijn verhaaltje niet zou kloppen, waarom zou je je tailer dan terug willen laten keuren?
Dan zou dat helemaal niet nodig zijn en alleen maar geldverspilling.
Als je je E hebt, dan geldt je eerst bewering en mag je erachter hangen wat je auto mag trekken.

Maar je hebt geen E en daarom laat je je trailer terugkeuren om er alsnog mee te mogen rijden. Zou l*llig zijn als je je laadvermogen van de auto niet meeneemt, en later alsnog zou blijken dat je er niet mee mag rijden.

Neemt niet weg dat ik het verstandiger vindt dat IEDEREEN zijn E-rijbewijs haalt (maar dat was je vraag niet ;-)).

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:50

Ook ik heb mijn trailer terug laten "tunen" Mijn 2 paards trailer zit nu op 1650.
Mijn auto weegt 1750 dus ik kan hiermee met B rijbewijs rijden.
Ik wil echter nog wel mijn E rijbewijs gaan halen hoor!
Wel zo makkelijk om altijd met alle combi's op pad te kunnen.
Houden jullie trouwens ook wel rekening met de kogeldruk?

Overigens is mijn auto te koop. Is de perfecte trek auto, een Opel Frotera!
Deze auto heeft een eigen gewicht van 1757 en mag geremd 2800 kilo trekken.
Zie mijn onderschrift!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:56

zodiacje schreef:
Ook ik heb mijn trailer terug laten "tunen" Mijn 2 paards trailer zit nu op 1650.
Mijn auto weegt 1750 dus ik kan hiermee met B rijbewijs rijden.

FOUT, HIERMEE BEN JE DUS IN OVERTREDING!!!!
Ik zou maar heel gauw je E gaan halen en tot die tijd er niet mee rijden. Mocht er je wat overkomen dan ben je altijd de schuldige en is er geen verzekering die wat uitkeert.

Ook jij bent nl je laadvermogen van de auto vergeten.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:04

oh, nou ik had dat altijd anders gehoord en gelezen maar geloof je meteen. Ik wil idd mn E rijbewijs gaan halen.
M'n auto staat toch te koop...
(ook met E rijbewijs nog een super bak!!)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:13

Misschien heeft ie maar een laadvermogen van 99 kilo? ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:06

dan zou je al in overtreding zijn als je met een zwaar persoon erin gaat rijden, lijkt me strerk..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:12

biancavos schreef:
dan zou je al in overtreding zijn als je met een zwaar persoon erin gaat rijden, lijkt me strerk..

Verklaar je nader.....

Tja als je ''goedkoop'' denkt te kunnen rijden zonder je E-rijbewijs dan heb je wel eens dat je in overtreding bent. Als iedereen zo goed met een trailer kan rijden met alleen een B rijbewijs, dan meot het halen van E ook een makkie zijn.

Ze heeft gewoon niet nagedacht met het terug laten keuren van de trailer.
Een dikke auto ervoor en een dikke trailer. Tja, dan zit je al gauw op of boven de 3500 kg.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:17

als je maar een laadvermogen van de auto van 99 kilo hebt, daar zit je dan dus al overheen en dan zou je overbeladen zijn

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:25

Erger nog vind ik dat de mensen die hun E-rijbewijs vroeger gratis bij hun B-rijbewijs kregen wel met een zware combinatie mogen rijden.

Ik heb 4 jr. geleden een teruggekeurde trailer gekocht. Ben er heel blij mee en kan er goed mee rijden. Stukken beter dan sommige mensen die hun E-rijbewijs wel hebben ;)

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:42

Goh fijn te weten dat dat kan, onze auto mag ook niet zoveel trekken en ik heb nooit geweten dat het zo simpel is het maximale gewicht van de trailer naar beneden te schroeven. op dit moment rijd ik toch even niet met trailer maar in de toekomst ga ik hier zeker rekening mee houden.
De rest van de reacties met gewauwel over het E-rijbewijs wel en niet lijkt me idd niet terzake doen... Ik neem aan dat dat allemaal makkelijk terug te vinden is en dat was de vraag niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:14

jankawijnsma schreef:
De rest van de reacties met gewauwel over het E-rijbewijs wel en niet lijkt me idd niet terzake doen... Ik neem aan dat dat allemaal makkelijk terug te vinden is en dat was de vraag niet.

Lekker eigenwijs blijven en de helft vd regels niet meenemen in je berekeningen, goed plan!
Die regels horen er wel degelijk bij, dus gewauwel is het zeker niet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:13

singasong schreef:
Erger nog vind ik dat de mensen die hun E-rijbewijs vroeger gratis bij hun B-rijbewijs kregen wel met een zware combinatie mogen rijden.

Ik heb 4 jr. geleden een teruggekeurde trailer gekocht. Ben er heel blij mee en kan er goed mee rijden. Stukken beter dan sommige mensen die hun E-rijbewijs wel hebben ;)

Definieer "stukken beter" }:)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:18

Ikke }>

Ik denk dat ik keihard ga lachen als mensen hier worden aanghouden welke te zwaar zijn en dan blijkt dat ze helemaal niet met de combinatie mogen rijden omdat ze niet het vereiste rijbewijs hebben.
Dit is een eindeloze discussie, waar we toch niet uit gaan komen.

Let wel dat een dagcursus nu nog rond de €500,- zit, maar als het straks verplicht wordt het wel eens vele malen duurder kan worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:21

annastasia schreef:
Ikke }>

Ik denk dat ik keihard ga lachen als mensen hier worden aanghouden welke te zwaar zijn en dan blijkt dat ze helemaal niet met de combinatie mogen rijden omdat ze niet het vereiste rijbewijs hebben.
Dit is een eindeloze discussie, waar we toch niet uit gaan komen.

Let wel dat een dagcursus nu nog rond de €500,- zit, maar als het straks verplicht wordt het wel eens vele malen duurder kan worden.

Zo, nou hoor je het ook eens van een ander }>

Ik lach met je mee, te meer omdat ik met combi's mag rijden waar de meesten hier niet eens van dromen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:04

mag ik ook meelachen? Ik hou wel van een goeie grap, zeker als de clou niet begrepen wordt....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:05

ikke schreef:
singasong schreef:

Definieer "stukken beter" }:)

Dat mag je zelf invullen ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:08

ikke schreef:
Ik lach met je mee, te meer omdat ik met combi's mag rijden waar de meesten hier niet eens van dromen.

Wat heeft dat voor zin? Als je met je B gewoon een combinatie mag rijden en je bent er mee tevreden waarom zou je dan in combi's willen rijden waarvan de meesten hier niet eens van dromen.

Ik hoor al 4 jr. dat E verplicht gaat worden en dat is het nog steeds niet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:18

singasong schreef:
ikke schreef:

Wat heeft dat voor zin? Als je met je B gewoon een combinatie mag rijden en je bent er mee tevreden waarom zou je dan in combi's willen rijden waarvan de meesten hier niet eens van dromen.

Ik hoor al 4 jr. dat E verplicht gaat worden en dat is het nog steeds niet.

Waar het niet dat in dit topic al iig 1 iemand is die niet gewoon met z'n B een combinatie mag rijden. En diegene dacht dat het wel mocht. Zo zijn er nog vele anderen op dit forum. Als mensen de regels nog niet eens kennen (of zich er niet eens in verdiepen), is het beter gewoon 1 lijn te trekken.
Te meer ook omdat als je het gewicht op papier naar beneden laat zetten je met een LICHTERE auto nogsteeds dezelfde combinatie mag rijden.
EN DAAR WORDT HET NIET VEILIGER OP!!!!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:27

annastasia schreef:
[
Waar het niet dat in dit topic al iig 1 iemand is die niet gewoon met z'n B een combinatie mag rijden. En diegene dacht dat het wel mocht. Zo zijn er nog vele anderen op dit forum. Als mensen de regels nog niet eens kennen (of zich er niet eens in verdiepen), is het beter gewoon 1 lijn te trekken.
Te meer ook omdat als je het gewicht op papier naar beneden laat zetten je met een LICHTERE auto nogsteeds dezelfde combinatie mag rijden.
EN DAAR WORDT HET NIET VEILIGER OP!!!!

Ben het met je eens dat je de regels kwa gewicht en combinatie wel moet kennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:55

Als je het gewicht naar beneden zet mag je achter een lichtere auto ook maar het mindere gewicht er achter hangen.
Het laadvermogen gaat naar beneden, dus ook het totale gewicht wat je mag laden.... dus hoezo niet veiliger??
Wat heb ik aan een 1 1/2 paardstrailer met een laadgewicht van 1100 (totaal 1700 - 600 gewicht trailer= 1100 kilo) waar ik toch nooit gebruik van maak?!

Ik vind het juist veiler om met een trailer die totaal 1700 kilo mag/kan hebben, te rijden (nu terug gekeurd naar 1400) dan een trailer die standaard maar totaal 1400 kilo mag zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:05

Brainless schreef:
Als je het gewicht naar beneden zet mag je achter een lichtere auto ook maar het mindere gewicht er achter hangen.
Het laadvermogen gaat naar beneden, dus ook het totale gewicht wat je mag laden.... dus hoezo niet veiliger??
Wat heb ik aan een 1 1/2 paardstrailer met een laadgewicht van 1100 (totaal 1700 - 600 gewicht trailer= 1100 kilo) waar ik toch nooit gebruik van maak?!

Ik vind het juist veiler om met een trailer die totaal 1700 kilo mag/kan hebben, te rijden (nu terug gekeurd naar 1400) dan een trailer die standaard maar totaal 1400 kilo mag zijn.

Dat laatste is valse veiligheid. De trailer is wat ie is, het gewicht is wat de koper op papier wil.
Je gelooft toch niet dat een trailer die 1600kg mag wegen andere assen heeft dan een trailer die 1400kg mag wegen?
Ik heb hier een Westfalia van 1600kg TMM liggen waarvan de assen 1200kg mochten hebben (=2400kg technisch toegestaan gewicht).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:28

@Ikke
Meestal is de constructie (oa de bodem) anders ("speciaal" gebouwd) voor het zwaardere gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 22:58

Het is slimmer om gewoon je E te halen. Binnenkort ga ik op pad met een combinatie die misschien ook best met B zou mogen, of net niet, maar ik ben toch blij dat ik mijn E heb. Het scheelt je een hele discussie als je aangehouden wordt en je kunt gewoon je kaartje laten zien en klaar.

Als het rekening rijden ingevoerd wordt, is er geen wegenbelasting meer en wordt de BPM ook afgeschaft waardoor een dikke jeep voor meer mensen bereikbaar wordt en je dus net zoveel mee mag slepen (met E) als je wilt achter die sterke jeep. Hoe de poortjes dat voor je gaan bereken, moeten we nog even afwachten en het is nog niet duidelijk of er een vervuilbijdrage gevraagd wordt voor minder groene auto's. Kortom: tegen die tijd is die teruggekeurde trailer misschien wel waardeloos.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 10:50

Het is dus geen teruggekeurde trailer. Het is enkel een verandering op het papier. Die verandering kan altijd terug gedraaid worden naar het normale/oorspronkelijke gewicht. Een trailer wordt er dus niet nutteloos door.
Bovendien zullen er ook nog steeds lichte auto's in gebruik blijven. Ik geloof niet dat iedereen over gaat stapppen naar een zware auto.