paard verkocht en nu problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:53

opisop_shop schreef:
Nou en dan nog zou ik er niet aan denken om te gaan rijden op een nieuw paard op de 1e dag!
Waarom zou je zoveel haast moeten hebben? Waarom niet even rustig laten wennen aan de nieuwe omgeving, andere paarden, en niet te vergeten nieuw baasje?
Rijden kun je nog heel lang hoor, dat hoeft echt niet meteen de 1e dag. Zeker niet als de oude (haar goed kennende) eigenaar aangeeft beter een dag te kunnen wachten :)

Tja, ik kom van een trainingsstal af en daar worden paarden heen gebracht om te trainen.
Vaak stappen wij er dan de dag na aankomst ook op.
Maar, daar betalen de mensen ook voor.

(alleen bij het zadelmak maken niet uiteraard)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:54

Je kunt er ook zelf naartoe gaan en kijken hoe de nieuwe eigenaar hem rijdt en wat voor zadel erop ligt, eventueel wat aanwijzingen geven. Een paard kan natuurlijk zo kreupel worden, hij kan daar vast gelegen hebben de eerste nacht of er is iets op de trailer gebeurd. Ik heb zelf ook een beetje het vermoeden dat ze achteraf toch niet het juiste paard hebben gekocht, bv dat ze vandaag op de manege commentaar kregen en daarom die kreupelheid en rugprobleem maar verzinnen om hem weer terug te brengen. Ze zijn zelf in gebreke gebleven door het paard niet te keuren en dat is niet jou probleem.

opisop_shop

Re: paard verkocht en nu problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 23:56

Daantjuh, Wisse is op de trainingsstal inderdaad de dag na aankomst ook aan de longe geweest en even kort onder het zadel. Maar die was ook meteen goed op zijn plek in de kudde en de nieuwe omgeving en is totaal niet eenkennig ofzo. Vind ik toch nog anders dan dezelfde dag erop stappen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:00

Ja eigenlijk is dit ook een andere discussie...
maar goed, snap het wel hoor.

Het is gewoon vervelend voor TS,

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:22

WD--> TAO

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:00

weet je al wat meer?

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:03

heej..

nee ze willen haar klinisch laten keuren.
nja dat mag van mij.
ik heb haar immers verkocht en het is dus niet mijn paard meer??...
en ze begonnen met dreigen en dergelijke.
beetje kinderachtig. ze wouden haar wel terug brengen en bij ons op de stoep zetten. maar ik heb geen stallen meer vrij dus ja.

dierenarts had gezegt hij is gewoon kreupel.
nja misschien dus toch verkeerd de trailer afgekomen,
eerst was het haar achter been haar rug en haar heup en nu is ze opeens aan haar voorbeen kreupel.
beetje raar toch??..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:04

Zou het paard niet in de trailer iets vreemds kunnen hebben gedaan waardoor ze niet lekker loopt? Mss heeft ze wel haar rug pijn gedaan en drukt ze deze daarom weg en loopt niet goed. Ik hoop voor je dat jullie hier alsnog goed uit gaan komen. Het is niet leuk als het zo loopt maar de kopers hadden haar idd beter kunnen laten keuren voor de aankoop.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:07

nou ja inderdaad vind ik ook maar goed als ze er niet na vragen en haar een goed thuis bieden vind ik het prima toch?
maar als ze dan ook nog gaan dreigen met een rechtzaak ?.. ik bedoel kom op wat kunnen ze me maken?
ze hebben er de dag van te voren zelf op gereden nog.
en ik heb dat weekend nog wedstrijd gereden dus als mijn paard een probleem had of neit lekker liep had de jury me er wel op aan gesproken.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:08

Gewoon kreupel kan altijd en overal gebeuren. En verder is het gewoon hun probleem, hadden ze hem maar moeten laten keuren van tevoren. En een verborgen gebrek aantonen zal ook moeilijk worden als de dierenarts al heeft gezegd dat ie "gewoon "kreupel is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:09

Dat hadden ze inderdaad voor de koop moeten doen. Dus ze hebben geen poot om op te staan.

Je moet gewoon zeggen als ze dreigen met een rechtzaak dat ze zelf in gebreken zijn gebleven omdat ze een onderzoeks plicht hebben.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 16:11

idd. nou als ik wat weer hoor dan horen jullie het ook oke;)..

thnx voor de interesse en de tips:D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:30

is er al nieuws?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:40

Wat vervelend voor jou...en het paardje natuurlijk.
Zo`n situatie is voor niemand fijn.
Ik hoop dat jullie er samen uit komen.
Ga inderdaat desnoods zelf even kijken.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:51

Wel raar ja dat hij eerst achter kreupel is en nu ineens voor.......

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:46

lijkt mij dat het paard wat opgelopen heeft, ofwel in de trailer, bij het uitladen of daar op het land/in stal.
als ze zelf nog gereden hebben die dag daarvoor en er was niks aan de hand, kunnen ze jou niks verwijten. ze wilden zelf geen keuring dus dat is hun eigen risico. en zelfs al blijkt nu bij een keuring dat het niet goed zit dan is het nog niet jou verantwoordelijkheid, ze hebben haar immers al gekocht, dat hadden ze moeten doen voor ze akkoord gingen met de koop.
maar hebben ze het zadel erop liggen wat jij ook altijd gebruikte? of een eigen zadel. misschien ligt dit wel helemaal niet goed. drukt het op plekken waar het niet hoort en drukt hij daardoor zn rug weg waardoor hij gaat kreupelen.
je kan ook eens langs gaan daar om te kijken hoe ze loopt, of de manier waarop hun rijden. misschien is die wel knudde.
maar snap niet dat de nieuwe eigenaar het paard niet eerst eens wat rust gunt en daarna eens kijkt hij ze loopt, ipv meteen allerlei beschuldigingen/bedreigingen naar je toe te gooien.

ben benieuwd wat er uit komt.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:08

Hoi, vervelende situatie he! Ik ken het wel enigzins, maar dan van de andere zijde, wij zitten namelijk met een niet goed paard. Alleen staan wij wel in ons recht om het dier terug te brengen ;) Ik weet niet of jij het paard als particulier hebt verkocht of als handelaar, dus consumentenkoop? In het geval van consumentenkoop ben jij als verkopend partij namelijk verplicht om aan te kunnen tonen door middel van dierenarts verklaringen en foto's etc dat het paard in orde is, heb je dat dan niet gedaan, en komt de kopende partij er achter dat er iets aan mankeert, mits dit iets is wat al bestond ten tijde van de verkoop en van blijvende aard is, dan ben jij verplicht het dier terug te nemen en geld retour. Maar ben je particulier, dan is alles aan hun, en is het net wat al gezegd werd eerder hier in het topic, hun taak om het paard vooraf te laten keuren etc om mankementen uit te sluiten, doen ze dit niet, en kopen ze het dier, hebben ze geen poot meer om op te staan wanneer het paard toch iets mankeerd. Maar ook bij dit laatste geldt wel weer, als ze dan iets vinden, wat dan door een expert (dus kundig dierenarts) is geconstateerd, en van blijvende aard is (denk aan artose etc.), dan staan de kopers dus wél in hun recht om het paard terug te brengen. Maar dan moeten ze dus wel kunnen aantonen, met foto's en verklaringen enzo, dat het paard dit al vóór de koop had.
Staat ook op de knhs site http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228&CatID=18263&ppCatID=&ID=9892&style=1&zoomstyle=11&men=

Dus, ben je particulier, maak je dan niet té druk, het lijkt me sterk dat 'jouw' paardje iets mankeerd van blijvende aard, want anders had ze toch de wedstrijd die je nog met dr reed ook niet rad uitgelopen. Het beestje zal wel misgestapt zijn ofzo iets. En das dan heel vervelend voor ze, maar das dan dus ná de koop gebeurd..

Succes ermee!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 22:30

heej nou de mensen hebben een week de tijd gehad om ons nog te bellen of iets dergelijks.
dit hebben ze ook niet gedaan, ik heb meerdere malen gesmst of alles goed was met haar. hierop ook geen antwoord gekregen ze zouden haar nu achteraf laten keuren.. dit waarschijnlijk gedaan en toch goed gekeurd. ik baal als een stekker
want het was wel mijn vriendinnetje het paard. dus
ben wel bezorgd over hoe het met haar gaat.. mja
zo gaat het dus in deze wereld.
hoop dat ze het nu goed heeft en er van kan genieten...

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:58

Beauty_J schreef:
heej nou de mensen hebben een week de tijd gehad om ons nog te bellen of iets dergelijks.
dit hebben ze ook niet gedaan, ik heb meerdere malen gesmst of alles goed was met haar. hierop ook geen antwoord gekregen ze zouden haar nu achteraf laten keuren.. dit waarschijnlijk gedaan en toch goed gekeurd. ik baal als een stekker
want het was wel mijn vriendinnetje het paard. dus
ben wel bezorgd over hoe het met haar gaat.. mja
zo gaat het dus in deze wereld.
hoop dat ze het nu goed heeft en er van kan genieten...

yep ,zo gaat het inderdaad :(:) heb er ook ervaring mee

een paard terugnemen hoef je normaal alleen bij een verborgen gebrek die je hebt verzwegen

soms kan je enigen over bv wat van koopsom af ,ook die mogelijkheid bestaat (dat had ik , mijn nieuwe paard beviel me maar had een verborgen gebrek waarvoor ze voor werk misschien niet geschikt zal zijn,de vooreigenaar en wij hebben ons geenigd over koopsom compensatie )

kan je niet eens worden dan is de rechtsweg wat overblijft waar beiden bewijslast in moeten leveren ervoor

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:43

tina schreef:
een paard terugnemen hoef je normaal alleen bij een verborgen gebrek die je hebt verzwegen

volgens mij gaat het hier om alle gebreken die al aanwezig waren bij de verkoop, al dan niet bekend bij verkoper en/of verzwegen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:23

Ook als particulier heb je plichten, als het paard inderdaad niet goed is en zij werkelijk een advokaat inschakelen staan ze wel in hun recht.
Ook wanneer je prive koopt heb je namelijk rechten.
Zelfs jou topic hier kan als beijsmateriaal gebruikt worden dus kijk beetje uit met wat je zegt.

Overigs vind ik het jammer dat het zo moet van beide partijen, kopers kunnen natuurlijk ook gewoon de waarheid spreken en eerste dag al kreupel klinkt niet lekker.
Ik had zelf wat meer betrokkenheid getoont, bv door gewoon te gaan kijken.
Vervelende situatie vooral voor het paard!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:27

nou ik zeg hier toch dat mijn paard niks mankeerde met 10 tallen getuigen!... dus baal echt nu heb ik vriendin laten bellen!!... en zeggen ze dat ze "niet bevalt "en dus haar weer willen verkopen.. dus mijn vriendin heeft haar ook tijdje gereden dus die weet precies hoe en wie ze is.. hoop dat het goe dkomt

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:44

Val je niet aan hoor meid, geef alleen mijn mening meer niet.
Stel dat het een rechtszaak zou worden en zij dit toic onder ogen krijgen, jij weet wat je bedoelt maar de tegenpartij zal alleen lezen wat ze willen lezen begrijp je dat.

Tja nu wordt ze verkocht en vind ik zwaar ..... voor jou, in je onderschrift staat dat je juist zo blij ben dat ze goed tehuis heeft, als ze verkocht wordt zien ze wel van hun rechten af maar of je daar nu echt op zit te wachten op dit moment .

Voel je niet aangevallen alsjeblieft, vind het een rotsituatie voor alle partijen, sterkte meis

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:28

Volgens mij liep er net ook al een topic over dit?

ammie2009 het is heel naar natuurlijk maar je bent zelf in gebreken gebleven.
Als het paard er echt zo slecht aan toe is als jij nu zegt heb jij duidelijk zelf niet genoeg kennis een paard te kopen.
Dit had je namelijk vooraf ook al kunnen weten.
Daarbij wist je dat het paard niet goed was als je zegt :ik heb dit paard gekocht omdat de verkoper mij verzekerd heeft dat het paard met de tussenpees blessure 100% geneest met stalrust wat wij ook deden.
Jij wist dus bij voorhand dat het paard niet goed was. Dan had jij het dier eerst moeten laten keuren voor je het kocht.
Je kunt nu wel de schuld op verkoper afschuiven of die nu wel of niet de waarheid gesproken heeft. Jij had zelf uit moeten zoeken of dat dier wel of niet goed was. Jij bent zelf gewoon te naif geweest om verkoper op de ogen te vertrouwen.
Als je een keuringe gedaan had dan had je geweten dat het dier niet goed was. En had je alle ellende voorkomen.

Jij als koper hebt onderzoeksplicht, doe je dat niet heb je garantie tot aan het erfpad ;)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 23:31