kun je een verzorger verplichten tot 1x per week les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

Re: kun je een verzorger verplichten tot 1x per week les?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:35

oke dank je wel.
ik heb haar nog niet gesproken maar ik ga het er zeker nog over hebben.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:54

Je kan het haar wel verplichten vind ik, maar als ze het misschien niet kan betalen (wat sommige mensen zeggen), waarom ga je haar dan niet zelf aanwijzingen geven? Dan kun je het paard precies laten rijden zoals jij wilt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:55

Snap het wel. Maar het moet niet te gek worden. Zag pas nog een paard aangeboden waarbij je verplicht iedere week een priveles van 50,- moest nemen >;)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:00

xSaarSaar schreef:
Je kan het haar wel verplichten vind ik, maar als ze het misschien niet kan betalen (wat sommige mensen zeggen), waarom ga je haar dan niet zelf aanwijzingen geven? Dan kun je het paard precies laten rijden zoals jij wilt. :D

Hier ben ik het idd wel mee eens. Maar aan de andere kant 15,- is natuurlijk niks in vergelijking als ze zou lessen op een manege. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe ze rijdt vind ik. Rijdt ze heel lomp en heeft totaal geen idee waar ze mee bezig is wat ten koste van je paard gaat dan zou ik het haar verplichten. Als ze gewoon vriendelijke rijdt maar ze kan het niet betalen maar je bent verder wel tevreden over haar dan zou ik bij mezelf nagaan of er geen andere mogelijkheden zijn zoals bijvoorbeeld haar zelf helpen of afspreken om allebei de helft te betalen?

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 10:21

ik betaal zelf ook al 120 euro per maand aan me lessen dus ik ga voor haar niet nog eens extra betalen en ik heb wel eens een poging gedaan om haar te helpen maar dan doet ze er niks mee

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:24

de verzorger die jaren mijn pony heeft gereden mocht ook alleen op mijn pony rijden als ze min. 1 keer per 2 weken les pakte bij de door mij aangewezen persoon. Als ze dat niet zou doen was ze haar verzorgpony kwijt, dus ze vond het helemaal neit erg. Springles vond ze hartstikke leuk dus dat deed ze er ook nog bij.

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:12

ik denk idd dat het jouw keuze is en als jij dat als eis stelt dan heeft ze dat te volgen. En anders op zoek naar iemand die wel daartoe bereid is.
Maar het lijkt me in haar positie ook fijn om te kunnen lessen. En ik kan niet in iemand anders zijn portemonee kijken maar wa is nou 15 euro p week. Als ze bij een manege zou rijden ben je dat ook ongeveer per week kwijt. En nou kan ze rijden wanneer ze wil.
Ik zou t wel weten als verzorgster. Zou die kans met bijde handen aannemen.
Maar heb je het al voor gelegd? En heeft ze geweigerd of weet ze nog van niets?

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 21:13

Ik denk dat je goede afspraken kunt maken met je verzorg(st)er, geen les, geen paard. Het is natuurlijk wel handig dat het rijden op een goede manier gebeurd dus het lijkt mij een prima afspraak die je kunt maken.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:03

marjoleinft schreef:
ik betaal zelf ook al 120 euro per maand aan me lessen dus ik ga voor haar niet nog eens extra betalen en ik heb wel eens een poging gedaan om haar te helpen maar dan doet ze er niks mee

Ik denk dat ze zoiezo al blij mag zijn dat ze gratis op jou paard mag rijden terwijl jij zo te lezen heel veel geld erin inversteerd om hem goed te houden. (wat uiteraard logisch is)

Ik zelf heb het niet zo op verzorgers maar daar gaat het nu niet over :+

Maar ik vind dat je zeker een eis kan stellen dat ze er mee lest om zo op een lijn te komen en dat jij ook lekker verder kan met je paard en het niet eerst weer opnieuw helemaal los moet werken. Alleen ik zou me wel afvragen of ze dan wel naar een instructeur wil luisteren als ze ook niets met jouw aanwijzingen doet.

Mijn tip dus: even rustig met elkaar om de tafel gaan zitten, uitleggen wat je 'dwars' zit en wat je graag wil zien. En anders als het niet positief uitpakt OF een andere verzorgen zoeken OF gewoon lekker alles zelf doen. Maar 15 euro per week is heel redelijk hoor als je daarvoor EN les krijgt EN een paar keer week op een paard kan rijden... Ik zou het wel weten als ik die verzorger was :z :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:20

ik denk ook van wel maar idd dat je zoiets net als dat iemand een vergoeding in de stalkosten wilt, je dit van te voren bespreekt en als eis stelt...
Zo weten die mensen vooraf al of het een diertje is waar ze zich aan gaan hechten of uberhoubt met die persoon contact opnemen..of dat ze om welke rede dan ook (geen lessen kunnen/willen volgen) ergens anders al lessen waar het bevalt enc enc dan weet ze ook dat het niks voor haar is.

ikzelf zou namelijk gek worden als ik na al die tijd dat ik dr 5 dagen in de week kom opeens zou krijgen te horen dat ik 1x per week met hem moet lessen, is echt niet dat ik dat niet wil ofzo! graag zelfs :D LEUK!! maar ik zou het geld dan weer niet hebben....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:23

overgins vind ik (als verzorger) dat ze erg ondankbaar is als je dr wilt helpen met iets en ze er niks mee doet!

ik zou met alles blij zijn dat me aangeboden word :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 00:25

SonjaG schreef:
ik denk idd dat het jouw keuze is en als jij dat als eis stelt dan heeft ze dat te volgen. En anders op zoek naar iemand die wel daartoe bereid is.
Maar het lijkt me in haar positie ook fijn om te kunnen lessen. En ik kan niet in iemand anders zijn portemonee kijken maar wa is nou 15 euro p week. Als ze bij een manege zou rijden ben je dat ook ongeveer per week kwijt. En nou kan ze rijden wanneer ze wil.
Ik zou t wel weten als verzorgster. Zou die kans met bijde handen aannemen.
Maar heb je het al voor gelegd? En heeft ze geweigerd of weet ze nog van niets?

ja en nee, voor sommige (zoals ik :D )is dat heel veel geld als je bedenkt dat je 50 euro voor 2 personen hebt per week waar je alles van moet doen! :) ik zou het echt DOLGRAAG willen maar gewoonweg niet kunnen betalen :(

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 11:52

Ja en nee. Je kan haar verplichten tot les, maar je kan haar niet verplichten tot betalen, als ze jou paardje al langer rijdt bedoel ik dan.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 12:08

Buiten het feit dat ze misschien niet zo goed kan rijden, lijkt het erop dat ze helemaal niet zo'n goede bijrijdster is. Wanneer ze kan rijden komt ze, en wanneer het paard po rust staat, dan ineens maar 4 x ?? Nou ik zou dat zelf nooit doen, en ik zou er ook niet mee moeten aankomen hoor! :)

Over de lessen. Je kan niet iemand verplichten om geld uit te geven aan les als ze er al langer rijdt. Maar je kan wel zeggen: ik denk dat je wat lesjes nodig hebt zodat het paard en jij meer een combi worden wat rijden betreft. En je zegt al dat je der niet nodig hebt, dus als ze niet beter wilt worden en dus jouw paard naar de knoppen rijd, en ook nog eens niet 100% verantwoordelijkheidsgevoel heeft, dan zou ik er per direct mee kappen!

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:18

@alexandraM. Daarom zei ik al ik kan niet in iemands portomonee kijken. Maar in de paardenwereld is alles prijzig (kijk naar rijkleding laarzen enz. ) Maar als je ervan uit gaat dat deze persoon anders bijv. bij een manege zou rijden dan betaal je dat ook ongeveer per week aan lessen. Dus ze heeft geluk gehad dat ze tot nu toe niets hoeft te betalen. Wat ik bedoel te zeggen dat ze voor 15 euro in de week (voor die ene les ) wel veel kan rijden. En niet zoals ik bijv. een uurtje in de week les op manege en ook ongeveer dat bedrag kwijt zijn. En haar verzorgster kan misschien wel 3 4 keer in de week rijden.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:34

Maar niet iedereen zoekt een (bijrijd)paardje waarvoor je moet betalen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:39

Ik vind dat je haar best wel kunt verplichten .
Zoals je al aangeeft dat je paard rugklachten kreeg . Sinds dat zij met hem rijd .
Maar rijd ze nog op een manege in de manegelessen ?
Dan ben je ook al rond die prijs kwijt . En wat zij dn krijgt is priveles en leer je veel meer uit .
Beter voor het paard en de ruiter .

pets4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:41

Weet je zeker dat je wel een bijrijdster wíl? Dat lijkt me toch de eerste vraag. Daarnaast: alles is verder gratis voor haar? Mag best wel iets mee betalen lijkt mij, de gezondheid en het plezier van je paardje staan toch voorop!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:57

AlexandraM schreef:
ja en nee, voor sommige (zoals ik :D )is dat heel veel geld als je bedenkt dat je 50 euro voor 2 personen hebt per week waar je alles van moet doen! :) ik zou het echt DOLGRAAG willen maar gewoonweg niet kunnen betalen :(

niet persoonlijk persoonlijk bedoeld deze quote, maar een mooi begin voor mijn stukje over mensen met minder geld te besteden voor paardrijden.

Het "niet veel geld hebben" moet niet ten koste gaan van een paard, vind ik.
Wanneer je niet lest, zal de ruiter veel dezelfde fouten maken en daar niks van leren.
Vaak zelfs wordt het rijden zelfs slechter, omdat je niet wordt gewezen op je fouten.
Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard.

Ik vind dat soms de mensen te snel vergeten dat je op een dier zit en dat dit dier lichamelijke problemen kan krijgen door het rijden.
Fouten maken we allemaal dat kán niet anders, maar imo moet je jezelf wel willen verbeteren.
Dat is wel zo eerlijk voor het paard!

imo moet je lessen dus zeker kunnen eisen en de verzorgster kan kiezen of ze onder die voorwaarde nog wil blijven verzorgen.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:45

marjoleinft schreef:
oke dank je wel.
ik heb haar nog niet gesproken maar ik ga het er zeker nog over hebben.

Ik vraag me af of je haar al gesproken hebt en of jullie tot een oplossing zijn gekomen?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 00:09

Ik vind niet dat je dat kan verplichten!! Moet je van te voren duidelijk hebben voordat je een bijrijdster neemt. Weet die persoon ook gewoon waar ze aan begint en dus kan verwachten.
Kijk betaal je de lessen uit eigen zak dan is het een ander verhaal maar dat zal niet gauw het geval zij want het kost allemaal genoeg voor de meesten denk ik.

Mijn bijrijdster had les op een manege niet eens op mijn paard. Helemaal te gek. Maar is daar om financiele redenen mee gestopt. Helemaal jammer maar het is niet anders.
Gaat het bijrijden niet goed kun je dat aangeven en daar kun je samen wat aan doen. Loopt het dan nog niet dan ben ik kort en dan houdt het op.

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:06

R0X schreef:
Maar niet iedereen zoekt een (bijrijd)paardje waarvoor je moet betalen.

Ze hoeft toch ook niet mee te betalen in de kosten van het paard. Maar alleen de les die ze zelf volgt. Anders zou ze wel wat meer moeten betalen als 15 euro per week

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:47

marjoleinft schreef:

DAT zou je aan het denken moeten zetten of deze bijrijdster wel de persoon is die jij graag bij je paard ziet. Als verzorger dien je de wensen van de eigenaar te volgen en anders opzouten. Je dient er echter wel rekening mee te houden dat bijvoorbeeld wekelijks niet op te brengen is voor je bijrijdster, overleg dus met haar vanuit het oogpunt dat ze moet gaan lessen wat voor haar te betalen is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:52

Volgens mij wordt hier het woord "verplichten" verkeerd geïnterpreteerd. Jij kan jouw verzorgster niets verplichten zolang het niet contractueel is vastgelegd.
Je kan het wel vragen (of zelfs eisen), en dan heeft de verzorgster de keuze om akkoord te gaan of niet. Op basis van haar antwoord kan jij dan verder gaan. Maar in de zuivere zin van het woord kan je het haar niet verplichten.

Coby schreef:
Je kan haar immers van alles verplichten, het is immers jouw paard.

Wat een geluk dat dit niet waar is. ;)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 19:22

ik heb haar nog niet gesproken.
ze komt als het goed is morgen .
zal mij benieuwen.