Twijfel over het houden van mijn paard... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 03:05

ik ben toch ook bang dat dit paard gewoon geen vastigheid heeft en het wel verlangt... dat jij maar 1 keer per week kan rijden is voor hem gewoon te weinig en hij probeert je gewoon telkens weer opnieuw... denk echt dat je moet proberen niet telkens verschillende erop te laten en toch meer zelf te gaan rijden...

CarmenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:53

Ik ken je paard natuurlijk niet, maar het komt mij best bekend voor mijn paard had hier ook een tijdje last van..

Het was op stal gewoon een vrolijk, lief en lekker gek paard, maar met rijden leek de vooruit er niet op te zitten..
Wij hebben toen het zadel na laten kijken en die bleek niet meer goed te liggen ( een zadel moet je eens per jaar op laten vullen) en hebben wij het paard laten kraken, daar werd het al een heel ander paard van.

ik heb nog contact met de fokker van mijn paard en die heb ik het probleem ook een x voorgelegd en die zei dat een zus van mijn paard precies hetzelfde had. Beestje liep in het hogere dressuur werk en als oplossing voor dit paard: 3x per week dressuurmatig in het bos trainen en regelmatig balkjes en andere dingen in je training betrekken.

Hierdoor probeer ik zelf ook zoveel mogelijk afwisseling in het rijden te houden. Probeer ook in je oefeningen veel afwisseling te houden niet altijd alleen maar lange zijdes middendraf, maar probeer eens een korte zijde of een volte of rijd naar de hoek pas weer terug. Zo kun je meer varieren in het rijden en houd je het voor je paard ook spannender. Dit heeft mijn paard erg goed gedaan, hij is nu echt bij lange na niet lui meer. Als ze dan weer naar lui neigen gewoon goed aanpakken, maar wel op een eerlijke manier dat hij ook kan reageren.

DebOptimaal

Re: Twijfel over het houden van mijn paard... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 15:11

Ik ga er in ieder geval meer variatie ingooien. Thanks voor de tips! Verder rijd ik normaal mijn paard alleen. Dit al meer dan 6 jaar, maar omdat ik nu 5 maanden moet afstuderen in Maastricht en ik dus niet dicht bij huis woon, laat ik hem doordeweeks 2 keer rijden zodat hij in ieder geval zijn beweging krijgt. Op de wei is hij ook niet echt actief hoor, dus het is niet zo dat het alleen met rijden is. Eventueel kan ik wel eens laten kijken voor wat vitaminen zoals jullie aangaven. Verder ga ik dus gewoon wat meer afwisselen inderdaad en het stukje dressuur zeker de komende 5 maanden op een heel laag pitje zetten.

Bedankt allemaal voor de bruikbare tips.

Ik denk trouwens dat ik hem met mijn zit niet echt belast, want daar heb ik nooit commentaar op gekregen en ik denk dat mijn instructrice hier wel zicht op heeft. Ook moet het zadel haast wel goed zijn, daar ik dat pas 3 jaar heb en het tussendoor nog eens bijgevuld is, maar na laten kijken zou zeker geen kwaad kunnen, dus zal ik ook laten doen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:18

Als hij op de weide ook sloom is is het wel verstandig om eens bloed te laten testen, kan goed zijn dat hij ergens een tekort aan heeft en zich daardoor gewoon niet optimaal voelt.
Als een paard in de weide nooit eens lekker 'uit zijn plaat' gaat is dat meestal wel een alarmsignaal.

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 17:52

Hij is zo nu en dan in de wei wel wat actief, maar niet zo extreem als vele paarden. Heb afgelopen weekend een buitenritje gemaakt en dit vond ie prima. Hij was niet super voorwaarts, maar had het merkbaar naar zijn zin en was echt nergens bang voor! Ook heb ik nu haver met vitaminen gekocht, dus even kijken of dit scheelt! Maar dat buitenrijden gaan we er zeker inhouden.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:06

Je kan ook van die vitamineshots kopen in de winkel, als je denkt dat hij op dat vlak wat te kort komt.

Misschien voor de afwisseling eens grondwerk op basis van Natural Horsemanship proberen? Je kunt er genoeg over vinden op internet. Misschien dat dat de trigger kan zijn tot wat meer oplettendheid naar jou toe. Succes!

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:33

cream_1986 schreef:
Misschien voor de afwisseling eens grondwerk op basis van Natural Horsemanship proberen? Je kunt er genoeg over vinden op internet. Misschien dat dat de trigger kan zijn tot wat meer oplettendheid naar jou toe. Succes!

Hoi, ik heb de afgelopen maanden heel veel paarden gekeken/gereden omdat ik er een wilde kopen, en ik zat hier ook aan te denken. Ik was nl zelf op zoek naar een braaf paard en vaak staat dat dan toch gelijk aan niet voorwaarts. Een paar keer heb ik mijn instructrice meegenomen omdat ik verder wilde met een paard, en als zij begon met grondwerk, dan zag je het 'brave' paard opeens wakker worden en zag ik ineens een heel ander paard! Dat heel alert was en flink rondliep.