MarijeR schreef:Hier zijn ze afgelopen zomer aan de deur geweest en we hebben een gezellig middagje met de heren hier gehad :+
Nou had ik van de meeste paarden die geïmporteerd zijn nog wel het papierwerk en daar hebben ze kopietjes van meegekregen en de rest heb ik later per mail gestuurd.
Ook vroegen ze of alle paarden nog in mijn bezit waren, waarop ik zei dan lopen jullie nu maar mee de wei in om te checken :D
Waar het voornamelijk om gaat, is dat bij de meeste paarden de aankoopfactuur niet klopt, juist omdat je daar in NL belasting over moet betalen.
Er wordt dus een factuur van bv $500 voor een paard meegestuurd terwijl hij voor bv $5000 gekocht is.
En dat scheelt wat belasting ;)
Ik heb in Amerika ook wel eens contant een paard gekocht op een veiling, met geld wat ik van te voren naar een USA rekening had gestuurd.
Nu was op de site van de veiling het bedrag nog terug te vinden en dat was goed voor hen.
En ook wel gratis grondtransport gehad in de USA wat geen probleem was aangezien dat in het email verkeer duidelijk werd besproken.
Heb iig later nooit meer wat van de heren gehoord.
Voor $ 500 heb je absoluut geen rocky in de usa, een volwassen rocky kost gemiddeld tussen de $ 2500 en $ 8000 afhankelijk van de kwaliteit. En meestal zijn het fokpaarden en daar betaal je geen invoerbelasting over bij import. Waarom geven mensen dan een ander aankoopbedrag op als de invoer heffing op fokpaarden nul is? BTW is iets anders dat is niet automatisch het geval. In de brieven aan ons vragen ze in ieder geval niet aan ons of wij de paarden nog hebben. Vriezenveen is zeker te ver weg voor ze. Hebben ze jullie ook gevraagd naar de quarantainekosten enz? Dus het gaat de Douane er ook om om te checken of je een handelaar bent? Waarom komen ze daar dan niet openlijk voor uit? Dan zit dat er dus wellicht achter... (zwarte?) inkomsten door (door)verkoop van paarden? enz enz Wellicht proberen ze daar via deze "omweg" meer "inzicht" in te krijgen... In ieder geval houden wij niet van dit stiekeme gedoe van de douane, ik ga ze nu ook uitnodigen om een keer langs te komen... mogen ze de testikels controleren van de hengst (maak ik een foto van...) dat hij geen ruin is en dus rechtmatig vrijgesteld van importheffing, en kunnen met chipmeter de 3 geimporteerde paarden "controleren" haha