Na afkeuren toch weer in de sport??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 11:54

seabiscuitje schreef:
Tjah, als je het uitgekeerde bedrag moet terugbetalen wanneer je gaat starten kun je de overweging maken of je dat doet of een ander wedstrijdpaard gaat kopen (als je echt graag de sport in wilt).

Maar OF je het terug moet betalen weet ik niet..

Ik rij nu een paard voor iemand anders dus hoef zelf geen wedstrijdpaard. Maar er is niets zo leuk om dit met je eigen paard te doen waar je zolang voor hebt gevochten.

Verder zou ik het financieel ook niet kunnen. Heb nu toch wel bepaalde eisen die ik stel aan een paard. En die komen toch in de hogere prijsklasse. Dan zou ik Nik weg moeten doen en die gaat NOOOIT weg

Ik snap ook niet waarom er eigenlijk niemand eens tegen me zegt: "wat goed van je dat je alles hebt gedaan om je paard te houden zonder dat het ten koste is gegaan van het welzijn" Menig andere eigenaar had al lang een spuitje gegeven. Al was het alleen maar gezien de kosten en tijd van het revalideren.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:56

Ik kan me niet voorstellen dat een verzekeraard startlijsten door gaat pluizen... Dit is toch echt een uitzondering of niet! Meestal zie je zo'n paard nooit weer terug op de wedstrijden. Het is toch ook echt geen fraude, als een kliniek/ dierenarts zegt dat dat paard afgekeurd is dan ben jij toch de leek die daar verder niks meer aan kan veranderen.
Er zijn geen toelatingseisen voor een startkaart en ik neem aan dat de KNHS niet elke maand een lijstje krijgt met afgekeurde sportpaarden!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:56

Niet zo dramaqueen nickynicole. Er zijn genoeg bokker, waaronder ik die dat op pagina 1 zegt!

Liezel1

Re: Na afkeuren toch weer in de sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:57

Iorrr, dat probleem had Renske_ dus ook met Quentin, dat atactisch zijn. Paard is volgens mij behandeld door Steffi van der Laarse en is niets mis meer mee.... Toch krijgt ze hem niet gestart.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:58

nickynicole schreef:
Dan zou ik Nik weg moeten doen en die gaat NOOOIT weg.

Die mag je ook niet weg doen, tenzij je hem laat inslapen..

sjaakiekira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:58

Ik denk eerlijk gezegd dat ze er zeker wel achter komen. Via de knhs. Ik heb er ook eens over nagedacht om mijn paard in de verzekering te doen, maar ik krijg daar een beetje een naar gevoel bij. Het lijkt wel of de verzekering dan eigenaar is van jouw paard... En ik moet er niet aan denken dat hij na afkeuren bij de verzekeraar terecht komt en daarna gewoon doorverkocht word...

TS ik zou even kijken wat de gevolgen zijn als je wel officieel gaat starten, ik zou niet eerst een startkaart aanvragen, zonde van het geld.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 11:59

Yvonniej schreef:
Niet zo dramaqueen nickynicole. Er zijn genoeg bokker, waaronder ik die dat op pagina 1 zegt!

Gekeken naar sommige reacties bedoel ik hiermee. Trouwens ook in mijn omgeving. Ik moedig het juist aan dat mensen tijd nemen om te revalideren en het niet snel opgeven.

En nee ben geen dramaqueen hoor. Wordt juist blij van een verhaal net als die van jouw :D

Ik run in mijn vrije tijd een paardenrusthuis waar we geblesseerde en oude paarden opvangen. Ik krijg min. 6 telefoontjes per maand voor opvang. En die gaan vaak over paarden die niet meer goed zijn en de eigenaar dit paard kwijt wil omdat de volgende al op de stoep staat. vandaar mijn reactie.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:02

volgens mij mag het niet, en terecht ook.
jij verzekert je paard, wil hem af laten keuren en krijgt geld.
een voorwaarde van uitbetaling is dat het paard NOOIT mag worden doorverkocht en NOOIT meer gestart mag worden op wedstrijden. dit in eerste instantie voor het belang van het paard.

de verzekering heeft jou al uitbetaald, dan zou het toch niet eerlijk zijn om je paard alsnog te gaan starten?
(niet in de laatste plaats voor het paard zelf, maar dat terzijde...)

daarnaast komen ze er echt wel achter en kun je er boetes voor krijgen.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:02

Liezel1 schreef:
Iorrr, dat probleem had Renske_ dus ook met Quentin, dat atactisch zijn. Paard is volgens mij behandeld door Steffi van der Laarse en is niets mis meer mee.... Toch krijgt ze hem niet gestart.

Nou ons paard is al ZZ springen en M1 dressuur geweest en heeft zodoende haar predikaten, maar het is toch gewoon zonde om een 12 jarige merrie waar iemand veel van kan leren op rust te laten staan? Ik heb er nu geen tijd voor, maar wellicht word zij binnenkort een keer weer opgepakt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:05

Iorrr schreef:
Liezel1 schreef:

Nou ons paard is al ZZ springen en M1 dressuur geweest en heeft zodoende haar predikaten, maar het is toch gewoon zonde om een 12 jarige merrie waar iemand veel van kan leren op rust te laten staan? Ik heb er nu geen tijd voor, maar wellicht word zij binnenkort een keer weer opgepakt...

Op rust laten staan hoeft toch ook niet? Je kunt haar gerust weer rijden.
Maar uitbrengen in de sport mag nou eenmaal niet meer, en dat weet je wanneer je hem of haar laat afkeuren.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:05

anyw1 schreef:
volgens mij mag het niet, en terecht ook.
jij verzekert je paard, wil hem af laten keuren en krijgt geld.
een voorwaarde van uitbetaling is dat het paard NOOIT mag worden doorverkocht en NOOIT meer gestart mag worden op wedstrijden. dit in eerste instantie voor het belang van het paard.

de verzekering heeft jou al uitbetaald, dan zou het toch niet eerlijk zijn om je paard alsnog te gaan starten?
(niet in de laatste plaats voor het paard zelf, maar dat terzijde...)

daarnaast komen ze er echt wel achter en kun je er boetes voor krijgen.

Dit soort reacties snap ik werkelijk niet! Mijn paard loopt goed, heeft nergens last van. Ok ze zal nooit hoger dan Z2 kunnen lopen, meer ivm gebrek aan talent, en tot welk niveau ze kan springen durf ik niet te zeggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:06

Ik zou gewoon met open vizier spelen en de verzekeraar opbellen en de KNHS en als beiden geen bezwaar maken daarvoor een schriftelijke verklaring vragen.
Zo kan je lekker met je paardje gaan starten zonder je iedere wedstrijd zorgen te maken.
Het is toch super dat hij/zij nu weer lekker loopt.

Aan de andere kant; je hebt dit paard blijkbaar teruggekocht van de verzekering na afkeuring als sportpaard. Dus is het paard nu niet meer verzekerd en jouw eigendom, toch? Ik ben geen verzekeringsdeskundige, maar dat zou toch betekenen dat je de verzekering hebt afgekocht en dat je vrij bent te doen wat jezelf wilt met je paard. En in mijn ogen dus ook weer starten.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:09

Cayenne schreef:
Op rust laten staan hoeft toch ook niet? Je kunt haar gerust weer rijden.
Maar uitbrengen in de sport mag nou eenmaal niet meer, en dat weet je wanneer je hem of haar laat afkeuren.

Ik ben geen recreatieruiter... Ik heb echt geen zin om een paard te trainen zonder dat ik dit mag laten zien op wedstrijd. Ik heb lol aan het zichtbaar rijden van resultaat en het verbeteren van mijn paard. (Al ben ik bang dat ik een ZZ paard niet zoveel kan verbeteren ;) )

Daar gaat het ook niet om, de mensen om mij heen hebben allemaal veel plezier aan wedstrijdrijden. Zodra deze merrie dus weer mee mag, weet ik zeker dat ze weer opgepakt word. Beestje dient nu enkel als fokmerrie (ook een goed leven), maar ik denk dat de sport haar goed zou doen!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:12

TS ik hoop dat je een duidelijk antwoord krijgt. Voor zover ik weet mag het niet, maar aan de andere kant je hebt inderdaad de verzekering afgekocht...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:13

Caira schreef:
Nee voor zover ik weet mag het ook niet, belachelijk idd want jij bent toch de eigenaar. Dat is voor mij 1 van de vele redenen om mijn paarden niet te verzekeren.

Geld ook voor mij. Ze hebben hun eigen spaarpot.

Ik zou eerlijk gezegd ook gewoon een startkaart aanvragen :j . Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe streng ze zijn met controleren >;) , maar je hebt de verzekering wel afgekocht en wat dus betekent dat het jouw paard is.

Maar wat Janouk zegt zit ook wat in.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:15

Iorrr schreef:
Ik ben geen recreatieruiter... Ik heb echt geen zin om een paard te trainen zonder dat ik dit mag laten zien op wedstrijd. Ik heb lol aan het zichtbaar rijden van resultaat en het verbeteren van mijn paard. (Al ben ik bang dat ik een ZZ paard niet zoveel kan verbeteren ;) )

Daar gaat het ook niet om, de mensen om mij heen hebben allemaal veel plezier aan wedstrijdrijden. Zodra deze merrie dus weer mee mag, weet ik zeker dat ze weer opgepakt word. Beestje dient nu enkel als fokmerrie (ook een goed leven), maar ik denk dat de sport haar goed zou doen!

Dit geldt dus ook voor mij!

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:16

Je hebt dit paard zelf af al laten keuren, en ja daar zitten consequenties aan, namelijk geen wedstrijden meer.
Goed van je dat je je paard nog een tweede kans hebt gegeven, maar je had je van te voren kunnen bedenken dat wonderen misschien toch bestaan.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:21

[/quote]
Dit soort reacties snap ik werkelijk niet! Mijn paard loopt goed, heeft nergens last van. Ok ze zal nooit hoger dan Z2 kunnen lopen, meer ivm gebrek aan talent, en tot welk niveau ze kan springen durf ik niet te zeggen.[/quote]

aan de geschiedenis van je paard te lezen zoals je 'm beschrijft, is er een hele hoop revalidatie geweest, waarna je besloten hebt haar af te laten keuren, met je eigen woorden: 'en ik heb Nik terug gekocht zodat ze van haar pensioen kon genieten.'

maw er is al een hoop gedoe geweest met de benen van je paardje, je hebt geld voor haar gekregen van de verzekering (die als voorwaarde stelt dat, in geval van uitbetaling, er niet meer gestart mag worden) en bovendien met reden 'zodat ze van haar pensioen kon genieten'.
nu loopt ze beter dan verwacht en wil je haar weer gaan starten.

dat is voor mijn gevoel niet eerlijk, vandaar mijn reactie.

tot slot nog twee vragen: wie zegt dat die beenproblemen niet terugkomen als je weer fanatiek gaat wedstrijden rijden?
en: wil je wel fanatiek aan de slag wetende dat je paard afgekeurd is en niet het nivo zal aankunnen wat je zelf misschien het liefst zou rijden?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:23

lijkt mij ook, dat als je paard af laat keren en uitkeren, en paard terug koopt, je instemt met voorwaarden dat paard niet meer gestart en verkocht mag worden..

doe je dit wel, lijkt mij dit strafbaar..en kan de verzekering als ze er achter komen, je wel aansprakelijk stellen en je bv het uitgekeerde bedrag laten terug betalen..

zelf vind ik het beetje egoistisch..en gaat om afspraken na komen..

verzekering komt afspraak na, keert geld uit, zou jou dan ook sieren als je dat deed....

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:25

anyw1 schreef:
Dat is voor mijn gevoel niet eerlijk, vandaar mijn reactie.

tot slot nog twee vragen: wie zegt dat die beenproblemen niet terugkomen als je weer fanatiek gaat wedstrijden rijden?
en: wil je wel fanatiek aan de slag wetende dat je paard afgekeurd is en niet het nivo zal aankunnen wat je zelf misschien het liefst zou rijden?

En als je dit betrekt op mijn paard? Dit probleem komt echt niet terug, ik ben er van overtuigt dat dit door de tweelingdracht kwam...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:27

Ik snap jullie punt wel van dat het niet eerlijk is. Maar is het wel eerlijk dan dat ik het volledige bedrag terug moet betalen? Paard is haar kostbaarste jaren niet geschikt geweest voor de sport. Paard was 8 jaar en wellicht geschikt voor het internationale werk (doet haar dochter nu).

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:31

En nu de volgende vraag..

Stel je geeft je afgekeurde paard weg aan iemand. En die gaat er weer mee starten, wat dan?

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:34

zodra je je paard verzekert maak je bepaalde afspraken met de verzekering.
een daarvan is het niet starten of doorverkopen na afkeuring.
dat weet je voordat je de verzekering afsluit.
een afkeuring is ook niet zomaar iets, dan is er echt wel iets aan de hand.
superfijn dat een paard dan een tweede kans krijgt en je er alsnog leuke dingen mee kan doen, maar je wéét van tevoren afkeuren = niet meer starten.
of je er dan al veel geld in hebt gestoken doet niet terzake.
je hebt die afspraak, klaar.
enige juiste tactiek is dan: verzekering bellen en opnieuw laten keuren, met de mogelijkheid dat je het uitgekeerde bedrag moet terugbetalen.
en dat vind ik dan terecht.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:35

een kennis van mij heeft haar paard ook laten afkeuren ivm een blessure. paard is in haar bezit gebleven.. Onder tussen is het paard na een lange tijd van alleen op de weide staan weer goed. En nu start ze hem in het Z. Ik weet niet precies hoe ze het geregeld heeft maar er zijn dus wel mogelijkheden

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:39

erw orden heel veel afgekeurde paardne opnieuw gestart of bij andere verzekeringsmaatschappijen weer opneiuw verzekerde en weer uitgekeerd...

het is jammer dat er geen systeem is, die dat verhinderd, zou voor evt kopers van afgekeurde paarden ook uitkomst zijn...