wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: wie draait er op voor de kosten?? (kreupel paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:18

Als eigenaar ben je ten alle tijden verantwoordelijk.
Maar dat is volgens mij alleen voor mens op dier en niet voor dier op dier.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:20

Ik vind ook dat het eigen risico is.

Het verschil vind ik dat als je paard los in de wei staat jij totaal geen invloed hebt op het gedrag. Paarden zijn kuddedieren en leven in rangen. Het is dus logisch dat er vooral in een grote groep weleens klappen zullen worden gevangen.

Bovendien wie zegt dat de verwonding veroorzaakt is door paard van topicstarter en het inderdaad niet ervoor of erna nog wat is gebeurd? Er is blijkbaar nog nieteens duidelijk wat het paard precies mankeert.

Vaak wordt er ook gezegd dat het een paard is geweest, wat niet eens altijd zo is.
Mijn paard stond ook altijd in een kudde, nooit een probleem totdat er een jong paard bij werd gezet. Zowel mijn merrie als het jonge paard zaten steeds onder de trap en bijtwondjes. Mijn merrie kreeg de schuld, werd uit de kudde gehaald. Vervolgens werd dat jonge paard er echt goed tussengepakt door de kudde en bleek dat mijn merrie haar juist beschermd had.

En ook een ander verhaal dat een dacht een paard te zien schoppen. De meningen waren verdeeld of het wel of niet raak was, maar het was in iedergeval gericht op de schouder. Paard ging erna ook kreupel lopen, ( wanneer precies onduidelijk omdat ze niet direct erna gereden is ) en ook hier kreeg het paard dat geschopt had de schuld. Bleek gewoon een peesblessure te zijn.

Hoe het ook zij vind ik dat je als eigenaar zelf verantwoordelijk bent voor je paard zijn ongelukken. Tenzij iemand weet dat haar/zijn paard nog weleens wat wil doen naar andere paarden en dit niet meld. Zo zijn er genoeg ruiters met schoppende paarden die gewoon vlak langs je rijden zodat je dan ook nog eens bijna een schop krijgt. Of mensen met een hengst die ze niet onder controle houden.
En dan nog blijft reactie dier naar dier altijd moeilijk te voorspellen en gebeuren er helaas ook genoeg ongelukjes waar niemand wat aan kan doen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:26

mijn paard is vorig jaar opgejaagd door de hele kudde toen ik haar er voor het eerst bijzette, ze ging toen onderuit, ik heb meerdere xren de fysio erbij gehad en volgens mij blijft ze er last van houden, lijkt mij lachen als ik iedere eigenaar aansprakelijk kan stellen.

Verder over de wa, ik heb eens een hond gehad die 2 schapen de sloot injoeg door er langs te rennen, ik heb hier heel veel gezeur mee gehad omdat we de discussie kregen of de hond wel aangelijnd was etc. etc. na veel aandringen en gedoe is er uiteindelijk betaald.
In dit geval zou de verzekering kunnen zeggen dat dit risico erg groot is dat ze elkaar schoppen en dat ze dat niet dekken.
De eigenaar van het paard met de klap kan wel jou weer aansprakelijk stellen maar de vraag is of ze er wat mee kan, het is namelijk niet met opzet

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:48

Marion71 schreef:
@Rapperijder, je bent altijd verantwoordelijk voor de schade die door jou, je kinderen of huisdieren aan andere personen of goederen worden toegebracht. Daarvoor is bijna iedereen in NL verzekerd. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waar veel mensen in dit topic een probleem van maken. Hoe zou je reageren wanneer jij wordt opgezadeld met torenhoge da-rekeningen? En wat is trouwens het verschil als je hem vast hebt en hij schopt of dat hij gewoon in de wei loopt?

Marion:
Zoals hierboven al is gezegd, is met elkaar vechten heel normaal en natuurlijk kuddegedrag bij paarden. De eigenaar van het gewonde paard had dat dus zeker kunnen verwachten. Als eigenaar heb je de keus: ofwel zet je je paard buiten in de kudde, en neem je de risico's die daarbij horen erbij, ofwel houd je hem in zn eentje. Je kan een paard niet de 'schuld' geven voor het vertonen van iets dat een te verwachten, natuurlijk onderling paardengedrag is.

Zelfs al kan er onbetwistbaar bewijs geleverd worden dat het paard van TS geschopt heeft (en dat kan helemaal niet), dan nog heeft de eigenaar van het gewonde paard de verantwoordelijkheid op zich genomen toen hij besliste zijn paard in de kudde te zetten.

Als je wil dat je paard geen enkel risico loopt, moet je hem uit de groep houden. Zodra je beslist hem in de groep te zetten zijn alle mogelijke gevolgen voor jouw eigen portemonnee.

Dus als het MIJ persoonlijk zou overkomen zou het niet bij mij op komen om van andere mensen op stal geld te gaan eisen voor mijn DA rekeningen. Als je een paard neemt weet je op voorhand dat er ooit ongelukken mee zullen gebeuren en dat die niet goedkoop zullen zijn. Deal with it.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:13

Waarom vind je het even checken bij je verzekering een gedoe? Stel dat die wel uitbetaald, dan is dat toch mooi meegenomen voor de eigenaar van het paard? Als je haar zo kan helpen?

Ik zou met haar afspreken dat als de verzekering het dekt zij die vergoeding krijgt, dekt de verzekering het niet dan is het jammer maar helaas, want dan zal jij ook niet aansprakelijk zijn.

Echter in een ander geval (paard stapt op hond, hond raakt zwaar gewond aan poot) weet ik dat de verzekering de kosten heeft vergoed, kost de eigenaar van het paard helemaal niets, hooguit een paar telefoontjes en het invullen van een formulier. Dat is een kleine moeite. Mensen doen daar vaak heel moeilijk over, maar daar betaal je juist de verzekeringspremie voor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 09:19

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:25

bedankt voor alle reacties,

mijn paard had zelf ook een keer een wond waar ik de DA bij had laten komen omdat ik dacht dat het miss gehecht moest worden.. bij mij was het ook overduidenlijk welk paard dat had gedaan, maar ik ben ook niet wezen klagen bij de eigenaar van dat andere paard, (nu ging dat ook maar om 50 euro ofzo).

nu komt het :P

maar ik had haar vanmorgen gesmst dat ik vanavond op stal ben en dat we er samen wel uit komen, het is toch me stalgenootje en wil geen ruzie om zoiets stoms, en heel eerlijk ik was zelf ook blij geweest als ik in haar plaats zou staan.
(ookal vind ik het niet terecht, maar goed..)

word ik net gebeld en is haar paard uitgegleden in de bocht met rennen en dat komt door mijn paard!?? "ja als hij niet kreupel was geweest was hij ook niet uitgegleden want dan had hij normaal op 4 benen kunnen lopen, dus die DA kosten komen er ook bij, want hij is onderweg nu de DA".
ik: " oke als je zo kinderachtig gaat doen krijg je helemaal niks meer!"

dus nu weet ik het ff niet meer, vind haar erg kinderachtig op dit moment..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:30

ik denk dat dat laatste haar eigen risisco is, ze had hem ook apart of op stal kunnen zetten. Volgens mij wordt er misbruik gemaakt van je goedheid. Sterkte en succes, die dame maakt zich wel populair zo...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:31

Geef haar gewoon jouw verzekeringsgegevens door en laat haar daar contact mee opnemen. Die beoordeelt objectief of jij aansprakelijk bent en voor welke kosten. Dat kost jou niks extra's.

Kinderachtig of niet, je kunt toch gewoon zoiets simpels voor elkaar doen? Heeft niemand meer iets voor een ander over, als ze er zelf niks beter van worden?!

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 11:55

Chubby schreef:
Geef haar gewoon jouw verzekeringsgegevens door en laat haar daar contact mee opnemen. Die beoordeelt objectief of jij aansprakelijk bent en voor welke kosten. Dat kost jou niks extra's.

Kinderachtig of niet, je kunt toch gewoon zoiets simpels voor elkaar doen? Heeft niemand meer iets voor een ander over, als ze er zelf niks beter van worden?!

nouw ik wil er best helpen, maar ik wou d.m.v. dit topic even weet of ik ook echt verplicht ben om te betalen.
maar als iemand dan zo gaat doen, vind ik het meer een princiepe kwestie worden en ben ik er klaar mee..

maar ik denk idd dat ik dit ga doen, en ik geef haar die gegevens vanavond en ze zoekt 't maar uit.
en als er wat is hoor ik het vanzelf van de verzekering.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:12

Dat is de beste oplossing, laat de verzekering het allemaal maar uitzoeken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:27

Inderdaad even overleggen met je verzekering.

Paarden bij elkaar is altijd een risico. Meestal kan je niet eens de "dader" aanwijzen. Ik heb ook al wel eens echt hoge dierenartskosten gehad door een ander paard in de wei.Dat was voor mij gewoon 't risico wat hoort bij paarden in een groep. Ik vraag me wel af of deze schade gedekt is, maar vragen kan altijd natuurlijk.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:32

white_flower schreef:
Chubby schreef:

nouw ik wil er best helpen, maar ik wou d.m.v. dit topic even weet of ik ook echt verplicht ben om te betalen.
maar als iemand dan zo gaat doen, vind ik het meer een princiepe kwestie worden en ben ik er klaar mee..

maar ik denk idd dat ik dit ga doen, en ik geef haar die gegevens vanavond en ze zoekt 't maar uit.
en als er wat is hoor ik het vanzelf van de verzekering.

Ik vind het grote onzin. Het is haar paard dat kreupel is, zij heeft ervoor gekozen om hem in de wei te laten zetten bij de groep. Zoiets kan gebeuren en het gebeurt overal. Ik ga vast niet naar mijn stalgenoot toe om te zeggen dat ze moet betalen omdat mijn paard een trap heeft gehad van die van haar. Kan het ook zo zien:
Het is waarschijnlijk gewoon de schuld van haar eigen paard, want waarom trapte de jouwe?;)

Nee, ik vind dat ze zelf voor de kosten op moet draaien. Er kan van alles gebeurt zijn en toevallig jou paard heeft een trap gegeven. Wil niet zeggen dat het daardoor komt!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:36

Maar voor iedereen die nu roept 'het is gewoon haar eigen schuld':
Stel, een ander paard trapt die van jou aan gort, dierenartsrekening van paar honderd of misschien over de 1000 euro. Stel de verzekering van die persoon zou het willen vergoeden, dan zou je toch geweldig blij zijn? Dan zou ik desnoods het eigen risico van die persoon terugbetalen ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:17

white_flower schreef:
bedankt voor alle reacties,

mijn paard had zelf ook een keer een wond waar ik de DA bij had laten komen omdat ik dacht dat het miss gehecht moest worden.. bij mij was het ook overduidenlijk welk paard dat had gedaan, maar ik ben ook niet wezen klagen bij de eigenaar van dat andere paard, (nu ging dat ook maar om 50 euro ofzo).

nu komt het :P

maar ik had haar vanmorgen gesmst dat ik vanavond op stal ben en dat we er samen wel uit komen, het is toch me stalgenootje en wil geen ruzie om zoiets stoms, en heel eerlijk ik was zelf ook blij geweest als ik in haar plaats zou staan.
(ookal vind ik het niet terecht, maar goed..)

word ik net gebeld en is haar paard uitgegleden in de bocht met rennen en dat komt door mijn paard!?? "ja als hij niet kreupel was geweest was hij ook niet uitgegleden want dan had hij normaal op 4 benen kunnen lopen, dus die DA kosten komen er ook bij, want hij is onderweg nu de DA".
ik: " oke als je zo kinderachtig gaat doen krijg je helemaal niks meer!"

dus nu weet ik het ff niet meer, vind haar erg kinderachtig op dit moment..

_O- Dit is zo ver gezocht...
Straks is de oorlog in Irak en de opwarming van het klimaat ook nog de schuld van jouw paard.
Zeg haar maar gewoon duidelijk dat het hààr beslissing geweest is haar paard in de groep te zetten, en dat je niet van plan bent om haar veeartskosten die daar het gevolg van zijn op jou te nemen.
Anders houdt het nooit meer op...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:31

Ik hoef nooit iemand anders aanspralelijk te stellen voor wondjes ed opgelopen in de wei want ik heb mijn paard verzekerd! je weet nu eenmaal dat er door paarden onderling geregeld dingen nogal grof opgelost worden en wil je toch je [paard in de groep verzeker je dier dan,hoort er ook bij vind ik. en ik zou het dus niet in mijn hoofd durven halen om schade bij een ander te claimen...

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:51

Yessy schreef:
Maar voor iedereen die nu roept 'het is gewoon haar eigen schuld':
Stel, een ander paard trapt die van jou aan gort, dierenartsrekening van paar honderd of misschien over de 1000 euro. Stel de verzekering van die persoon zou het willen vergoeden, dan zou je toch geweldig blij zijn? Dan zou ik desnoods het eigen risico van die persoon terugbetalen ;)

Tuurlijk zou ik daar blij mee zijn. Maar zou die persoon dit niet doen dan heb ik daar ook geen probleem mee.
Ik kies ervoor om mijn paard in de kudde te laten lopen dus ja als er wat gebeurt moet ik ook op de blaren zitten..wat ik ook regelmatig zit..
Niet alleen met DA kosten maar gemiddeld 3 nieuwe vliegendekens per zomerseizoen, 5 nieuwe halsters per jaar en soms 1 of 2 nieuwe winterdekens per jaar omdat meneer zelf ook nogal tekeer kan gaan en in die spelerijen er wel eens dingen sneuvelen.
Dat vind ik je eigen risico die je neemt.

Is er iemand die dan zegt we maken er verzekeringswerk van en je krijgt wat vergoed ben ik daar ook blij mee....
Gebeurt dit niet dan even goede vrienden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:05

Ik zou het heel erg vervelend vinden en mij voor kunnen stellen dat het mijn paard zou kunnen gebeuren. Ik vind 300 euro best wel weinig, vraag mij af of het niet meer is.

Ik weet niet of er een ongeschreven regel bestaat, maar ik persoonlijk zou dan 150 euro betalen, gewoon uit gevoel van verantwoordelijkheid voor wat mijn paard deed. Doen we toch ook met onze kinderen? Als die een ander leed aandoet, doen we toch ook iets terug naar dat kind of die ouder? Als onze hond een andere hond bijt, betalen we toch ook de hechtingen van die andere hond

Nu nog maar afwachten of dat paard niet voor altijd is afgekeurd en blijvend letsel heeft opgelopen, dat is pas leed.

Natuurlijk is het eigen risico als je je paard in een kudde zet, maar ik vind het ook een stukje verantwoording van de staleigenaar om het te voorkomen. Daarmee bedoel ik niet te veel paarden op een te klein stukje, echte raddraaiers niet in de kudde maar een eigen stukje of met een maatje wat wel goed klikt, voldoende uren buiten zodat ze niet gefrustreerd die kleine 2 uur op een kleine ruimte elkaar gaan zieken en meer dan 2 keer per dag voeren zodat ze ook geen honger hebben en gefrustreerd wachten tot ze na die 2 uur naar binnen mogen omdat ze dan voer krijgen en dus een verkapte voer-rangorde-frustratie-spel uitspelen vlak voor hun laatste voerbeurt.
Ik zeg dit omdat ik dit bij mijn vorige pension constateerde, zoveel amok in een groep heb ik nog nooit gezien en mijn paard kwam 6 van de 7 dagen met wonden binnen. Ook kapotte dekens. Dan is het zuur als je altijd voor de kosten moet opdraaien omdat die groep eigenlijk niet met elkaar kan omdat er iets niet klopt.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:11

Mijn paard is ook getrapt door een ander paard in de kudde, duidelijke hoefafdruk op zijn achterhand;
resultaat een gescheurde broekspier!
paard zal altijd een litteken overhouden en de vraag is of hij nog hoog de sport in kan aangezien een gescheurde spier niet meer heel zal worden..
Ik weet niet welk paard het was; via de verzekering krijg ik wel ziektekosten terug vanaf 50 euro per geval..
Hopelijk is hij niet blijvend ongschikt door dit ongeval, anders zijn we mooi zuur!

Joliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:56

bij ons ik ook zoiets gebeurd, paard strapte een andere, 4 maanden kreupel. maar daar kwam ook uit dat het onder eigen risico is.. niks betalen hoor!
succes

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:01

Ik vind het eigen risico.
Laat haar maar bewijzen dat jouw paard het heeft gedaan.
Ik weet wel dat een lange tijd er iets gebeurd op een boerderij.
Waardoor een paard iets had gekregen door een ander paard (is gezien) kosten zouden toen gedeeld worden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:03

LDRD schreef:
Lees dit even en sla vooral het gedeelte van eigen schuld niet over: Amanda @ [TAO] FAQ TAO

Ik wijs nogmaals op deze link.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:05

Ik heb ook is zoiets meegemaakt, ik had alleen het ''geluk'' dat de eigenaar zelf ook wel inzag dat, dat nu eenmaal het risico is als je paarden bij elkaar in de wei zet.
Haar pony heeft uiteindelijik ook geen da gezien, daar het achteraf wel mee viel.
Haar pony en mijn paard hebben toen nog 1 keer samen gestaan, maar doordat de mijne de pony bleef opjagen en maar bleef proberen om dat kleine ding maar te vermorzelen hebben ze niet meer samen gestaan.

Als ik jou was zal ik toch maar even je wa verzekering inichten en eventueel info vragen over hoe en wat.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:12

Nou idd als je een paard in een kudde zet , is dat voor eigen risico :Y)

Maar als ze nu echt vervelend gaan doen, kun je je W.A verzekering inschakelen. Bij je W.A zit 1 paard inbegrepen als je schade berokkend bij derden. ;)

Een paard valt nl onder de huisdieren ;) Heb het zelf ook eens ondervonden, toen een paard van mij los gebroken was en door een auto werdt geschept, auto was total los , viel allemaal onder mijn W.A.

Gelukkig had mijn paard alleen een lichte shok en een bloeduitstorting op de bil, De bestuurder en paard zijn er best vanaf gekomen. :(:)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:40

Ts je hebt gelijk, wat kan jij er nou aandoen dat dat paard uitglijdt, als je daar aan toegeeft zal je waarschijnlijk de rest van zijn leven voor alle kosten op moeten draaien, straks krijgt hij koliek, noem maar wat en dan komt het zeker ook door die trap?
In eerste instantie heb ik wel zoiets van probeer het op te lossen, we kunnen wel zeggen laat haar het uitzoeken maar er bestaatook nog zoiets als dit op een beschaafde manier op te lossen.
Maar inderdaad nu draait ze lekker door zeg, zou ook zeggen nu, zoek het uit.
Hoe is het verder met het paard want vindt het voor het dier wel sneu eigenlijk.