veulen naar opfok, merrie mee of thuis laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:11

Ik heb ze wel in 1x uit elkaar gehaald..merrie was klaar met het veulen en had ook de mogelijkheid niet om het geleidelijk te doen..maar mijn merrie ging dus helemaal over de zeik, ze wou wel door de muur heen achter haar kind aan..bedenk je wel dat een paard gekke dingen kan doen op de trailer..en je merrie over de stang of op de kop in de trailer is ook niet wat je wil lijkt mij...

Als ik het zou doen, zou ik het veulen alleen vervoeren (los in de trailer, stang eruit, zeil dicht) of met een braaf ander paard erbij in een 2 paards maar de merrie zou ik absoluut thuis laten!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:11

Mijne is echt een heethoofd, maar omdat we echt alles achter elkaar hebben gedaan en weer snel weg waren is het allemaal super verlopen.

We kwamen daar aan, even staan praten met paarden op de vrachtwagen, vervolgens paarden eruit, rondje gelopen, vriendin + man van de opfok deden veulen bij z'n nieuwe vriendjes en ik heb samen met de vrouw van opfok deden moeders op de wagen.
Vervolgens binnen 5 min. zijn we weer weggereden.
Ik had expres thuis de stal nog niet uitgemest omdat ik een ravage had gepland, maar ze heeft even wat gehinnikt, maar aangezien ze geen reactie kreeg was het snel over.

Overigens was het een zeer bijdehand veulen en mams was hem ook een beetje zat ondanks dat ze hem wel erg lief vond.
Opfok stond met 6 maanden gepland, maar is een maand vervroegd omdat hij (maar vooral wij) er aan toe was om zijn mama te verlaten.

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:12

Wij hebben merrie en veulen samen weggebracht!

Merrie op de trailer gelaten, het veulen eruit, en meteen de loopstal in. Hij had daarna wel pogingen gedaan om er uit te springen, maar tegengehouden, genegeerd en met de merrie weg gereden.
Is verder helemaal goed verlopen! :)

HubbaBubba

Re: veulen naar opfok, merrie mee of thuis laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:17

Om het veulen hoef je je echt niet druk te maken, die krijgt een ander huisje en nieuwe vriendjes, veel dingen om zich mee bezig te houden, dat zit wel goed.

Ik snap de reacties van mensen die absoluut de merrie niet mee zouden nemen, maar ik zou het absoluut altijd op deze manier doen.
Ik denk dat het voor de merrie en het veulen traumatischer is als de merrie achter blijft op stal en het veulen verdwijnt, ze blijft roepen omdat ze hem weg heeft zien lopen..
Het veulen moet dat lange stuk helemaal in z'n eentje in een emge dichte donkere trailer staan terwijl hij dan juist zijn moeder kan gebruiken voor mentale steun.
Voor mij dus niet anders meer!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:21

Ik denk dat het ook wel per paard verschillend is en of ze al vaker zonder elkaar zijn geweest! Mijn merrie en veulen hebben onafgebroken 4 maanden lang samen gestaan..de merrie is nooit bij het veulen weg geweest..waarsch. had ik mijn merrie niet eens de trailer weer op gekregen alleen :n

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:28

fjordnina schreef:
Wij zorgen altijd dat een veulen ongeveer een weekje afgespeend is voordat het vertrekt. Het mooiste is dan inderdaad nog een ander paardje erbij waar het veulen steun van kan hebben.

@ Amy77: Een merrie is geen optie? Het veulen kan dan vermoedelijk nog niet dekken.

Helaas fjordnina..de hengst in kwestie is dan al 8 maanden, en gaat echt naar het hengstenland de komende 2 a 3 jaar..of bedoel je, een andere merrie mee ter ondersteuning? Want dat zou mss nog wel een optie zijn, een ander volwassen paard mee op de trailer +:)+ slimme van je...want het veul moet dan al afgespeend zijn..nu gaat zn moeder al af en toe even rondje erf om daar geborsteld te worden, zodat het veul kan wennen dat zn moeder uit zicht is en andersom net zo en dat gaat perfect gelukkig..

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:02

Let er wel goed op dat een andere merrie/volwassen paard geen gekke dingen van een veulen accepteerd en dus een mep uit kan delen als ze in de trailer staan.
Dat zal een moeder niet snel doen en het veulen verwacht dat niet natuurlijk van een ander paard.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:41

In dit geval zou ik ook merrie en veulen meenemen.

Ik heb een ander probleem. Mijn veulen is verkocht naar Frankrijk. Om haar nou meteen zonder spenen op de vrachtwagen helemaal daarheen te zetten gaat tegen mijn gevoel in. Maar voor die tijd spenen wordt ook lastig (waar laat ik merrie of veulen?).
Wat zouden jullie in zo`n geval doen? Toch gewoon ineens mee op de vrachtwagen?

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:49

Mariska_28 schreef:
In dit geval zou ik ook merrie en veulen meenemen.

Ik heb een ander probleem. Mijn veulen is verkocht naar Frankrijk. Om haar nou meteen zonder spenen op de vrachtwagen helemaal daarheen te zetten gaat tegen mijn gevoel in. Maar voor die tijd spenen wordt ook lastig (waar laat ik merrie of veulen?).
Wat zouden jullie in zo`n geval doen? Toch gewoon ineens mee op de vrachtwagen?

Of je een veulen nou in nederland wegbrengt of thuis afspeent het moment zorgt dat beide altijd even rouwig zijn en dus van slag zijn.
Het moment komt voor elk veulen en in mijn ogen maakt dat dan geen verschil.
Wij hebben ook elk jaar een veulen en het moment van weggaan is het moment van afspenen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:55

Ik heb het eerdere veulen met merrie naar de nieuwe eigenaar gebracht, samen lekker een paar uurtjes in de paddock gelaten en vervolgens de merrie opgeladen. In dit geval stonden merrie en veulen (6 mnd) allebei vast in een tweepaards met tussenschot.

Dat wil ik met dit veulen ook weer zo doen. Voor mijn gevoel ook fijn voor de merrie omdat ze weet waar haar veulen achterblijft ( :o lekker menselijke emo's toekennen). Moet alleen even kijken of ik beiden vastzet zonder tussenschot in een goede anderhalfpaards die ik zelf mag rijden, of het veulen los en merrie vast laat staan in de anderhalfpaards of een auto en tweepaardstrailer met schot regel...

Beide veulens zijn bij dit afscheid wel al gewend alleen op stal te blijven als de merrie mee uit rijden gaat.

Als het veulen reeds geheel is afgespeend, zou ik het veulen gewoon los op een anderhalfpaards trailer zetten, zeiltje dicht en rijden maar.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:01

Als het veulen gewend is samen metzijn moeder in de trailer te staan en anders alleen zou moeten, zou ik ze samen meenemen, gewoon op dezelfde manier als je hiervoor deed.

Ik had het geluk dat ons veulen met 2 vriendjes tegelijk naar de opfok ging. Als ik hem met zijn moeder mee had moeten nemen en achter moeten laten, had ik wrs z'n moeder moeten plat laten spuiten om haar nog mee naar huis te krijgen zonder dat de trailer eraan ging ;)

smurf26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:47

Hier nog een variant. Het spenen, of langzaam laten wennen dat de ander er niet was, was al geen optie. Moeders was heel erg moeder en brak zelf de stal af, er op gaan zitten,wist ik uit ervaring bij vorige veulen, was ook erg zinloos. Veulen op stal reageerde daar natuurlijk op. Dus ook al had ik het geleidelijker gewild, zo is het niet gegaan. Bij het wegbrengen naar de opfok heb ik de moeder wat sedatie gegeven en oop stal gelaten en het veulen met een aantal man de trailer in geduwd. Snel weggereden niets aan de hand, want moeders was suf. Veulen stond los in een 2-paards trailer zonder schot, met alleen 2 lange palen voor en achter en een veulenrek achterop.
Moeder relatief rustig, veulen rustig. Baas rustig.
Je moet je merrie en veulen kennen en dan doen wat het beste lijkt!

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:51

Door omstandigheden (geen plek op stal voor veulen apart en merrie was klaar met veulen) direct uit elkaar gehaald, veulen op de trailer en naar de opfok...veulen was er erg rustig onder (ben wel bij haar in de trailer gaan zitten), moeder was ook al vrij snel daarna rustig... ik vond het zelf heel erg moeilijk, maar is goed gegaan...soms moet je niet teveel nadenken en er te veel heisa omheen maken en gewoon doen..het afspenen is voor ieder veulen een emotionele gebeurtenis, ongeacht hoe je het aanpakt..

ps toen ze nog bij elkaar stonden ging moeder wel al vaak uit rijden :)

LoisenLouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:54

ik moet ook zeggen dat mijn ervaring is dat de merries er niet zo'n probleem van maken..zeker niet als ze al weer worden gereden terwijl het veulen in de boks blijft..

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:59

Ik heb altijd meegemaakt dat de moeder meeging en weer terug ging op reis. Dit verliep niet altijd zo prettig omdat de veulens nog niet waren afgespeend. Ik speen liever eerst af, en laat dan het veulen alleen naar de opfok gaan in trailer.