josie schreef:Ik vind deze discussies altijd wel leuk.
Er worden net zo veel onwaarheden als waarheden gezegt.
Als je zorgt dat je een auto vindt met voldoende vermogen, mag en hoort een beetje wind, een brug e.d. geen problemen op te leveren. Daar kun je net zo mee rijden als met een personen auto.
Dat is nu precies het probleem. Dat voldoende vermogen ligt op minimaal 120pk en die gebakjes bestaan nauwelijks. Pas met de Mercedes Sprinter kamen er fatsoenlijke vermogens beschikbaar, maar zelfs die zijn in NL nauwelijks verkocht.
josie schreef:T.a.v. het laadvermogen: je mag 10% over beladen, dus kun je zelf uitrekenen wat de hele combi mag wegen.
Zet de wagen op de weegbrug, of laat dat doen, met een bon als bewijs, dan weet je wat hij weegt en wat je nog mag laden.
10% overbelading op je caravan wordt vaak nog wel getollereerd, op een vrachtwagentje is het een economisch delict! Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat oom agent je door laat rijden wanneer je wagen 3850kg blijkt te wegen, dat doet ie namelijk niet!
Over onwaarheden gesproken........
josie schreef:Als de wagen instabiel zou zijn b.v. met veel wind, omdat ze vaak hoog en relatief licht zijn, dan kun je overwegen om er hulpluchtvering onder te zetten.
Deze is aan te passen per kant (links-rechts) en daarmee kun je prima rijden en geeft goede, met name zijwaardse, stabiliteit en dat zou je dan net nodig hebben.
Dubbel lucht is ook een optie, maar dat gaat veel meer tenkoste van je laadvermogen dan hulpluchtvering.
Wel ja, setje hulpvering, compressor op de motor; ooit uitgezocht wat zo'n setje kost?
josie schreef:Ik vind het prima auto's, maar kijk wel wat je koopt en evt. laten keuren door de ANWB of andere keursinginstantie (zijn er meer die dit kunnen).
60 dagen kaart kan prima, je dient bij te houden: de datum; beginstand kilometerteller; bestemming; afstand enkele reis; eindstand kilometerteller.
Succes met je evt. aankoop.
Hoeveel van die autootjes heb jij in je leven gekocht? Dat je op moet letten wat je koopt is best, probleem is dat 99% dan afvalt omdat ze linksom of rechtsom gewoon niet deugen.