2 paards vrachtauto wegenbelasting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 23:46

Waratje schreef:
Dan betaal je dus een hoop geld voor dat "gemak".
Voor incidenteel gebruik is huren absoluut goedkoper dan kopen. Dat vrachtwagentje moet je ook (laten) onderhouden, kost wegenbelasting, kost verzekering, APK, etc. En je moet een plek hebben om hem te parkeren als je hem niet gebruikt.

ik zal hem zeker in de zomer vaak gebruiken ,verzekring kost 12 euro,wegenbelasting 50 euro,stalling 10 euro per maand..APK is ook niet zo veel ,aangezien mijn vader de onderhoud kan doen:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:17

Yommie schreef:
Waratje schreef:
Dan betaal je dus een hoop geld voor dat "gemak".
Voor incidenteel gebruik is huren absoluut goedkoper dan kopen. Dat vrachtwagentje moet je ook (laten) onderhouden, kost wegenbelasting, kost verzekering, APK, etc. En je moet een plek hebben om hem te parkeren als je hem niet gebruikt.

ik zal hem zeker in de zomer vaak gebruiken ,verzekring kost 12 euro,wegenbelasting 50 euro,stalling 10 euro per maand..APK is ook niet zo veel ,aangezien mijn vader de onderhoud kan doen:)

alle bedragen per maand?
oftewel 144 euro verzekering
600 euro wegenbelasting
120 euro stalling

Dus enkel dat wagentje voor de deur hebben staan kost je al 864 euro. Brandstof? Onderhoud? Reparaties? Een setje nieuwe banden is zo 600 euri's en dan moet je geen dubbellucht hebben........

Frozen

Re: 2 paards vrachtauto wegenbelasting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 11:21

Ach voor het gemak er van ,heb ik dat er wel voor over ,als dat ik steeds iets moet gaan huren:)

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:34

Yommie schreef:
Ach voor het gemak er van ,heb ik dat er wel voor over ,als dat ik steeds iets moet gaan huren:)

Ben ik het helemaal mee eens! ;) Als je nu opeens bedenkt dat je nog even lekker naar het strand of het bos wil, kun je zo gaan! Ik heb zelf ook een vrachtwagentje, en ben er onwijs blij mee. Nooit meer afhankelijk van anderen. 8-)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 12:51

Annevina schreef:
Yommie schreef:

Ben ik het helemaal mee eens! ;) Als je nu opeens bedenkt dat je nog even lekker naar het strand of het bos wil, kun je zo gaan! Ik heb zelf ook een vrachtwagentje, en ben er onwijs blij mee. Nooit meer afhankelijk van anderen. 8-)

verkoop je die niet :+

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:58

Ik heb ook een cantertje gehad,heerlijk ding.Alleen bleek die ook niet geschikt te zijn voor het laden van 2 paarden.Op het kenteken stond het ledig gewicht maar dit was voor het ombouwen naar paardenwagen.De bodem en schotten maakte het ding zoveel zwaarder dat ik met 2 paarden boven de 35oo kg uit kwam.Aangezien ik maar 1 paard had heb ik hem toen om laten lassen zodat mijn paard in het midden kon staan en dat scheelde al een hoop met zijwind enzo.Maar met een beetje tegenwind ging ik even goed maar 70....

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:07

Ik vind deze discussies altijd wel leuk.
Er worden net zo veel onwaarheden als waarheden gezegt.
Als je zorgt dat je een auto vindt met voldoende vermogen, mag en hoort een beetje wind, een brug e.d. geen problemen op te leveren. Daar kun je net zo mee rijden als met een personen auto.
T.a.v. het laadvermogen: je mag 10% over beladen, dus kun je zelf uitrekenen wat de hele combi mag wegen.
Zet de wagen op de weegbrug, of laat dat doen, met een bon als bewijs, dan weet je wat hij weegt en wat je nog mag laden.
Als de wagen instabiel zou zijn b.v. met veel wind, omdat ze vaak hoog en relatief licht zijn, dan kun je overwegen om er hulpluchtvering onder te zetten.
Deze is aan te passen per kant (links-rechts) en daarmee kun je prima rijden en geeft goede, met name zijwaardse, stabiliteit en dat zou je dan net nodig hebben.
Dubbel lucht is ook een optie, maar dat gaat veel meer tenkoste van je laadvermogen dan hulpluchtvering.
Ik vind het prima auto's, maar kijk wel wat je koopt en evt. laten keuren door de ANWB of andere keursinginstantie (zijn er meer die dit kunnen).
60 dagen kaart kan prima, je dient bij te houden: de datum; beginstand kilometerteller; bestemming; afstand enkele reis; eindstand kilometerteller.
Succes met je evt. aankoop.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:11

Keuren is leuk:die van mij moest verplicht gekeurd voor veevervoer,helemaal goed!Ik speciaal gevraagd of ze de bodem extra wilden controleren.,zakt er 3 weken later een paard doorheen.Je grootste nachtmerrie!!Het probleem is denk ik ook vaak dat ze wat verhoogd worden en daarom vatbaarder voor wind.Maar goed,ik ben er nooit mee gaan slingeren hoor,hij kon beter tegen wind dan de trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:47

josie schreef:
Ik vind deze discussies altijd wel leuk.
Er worden net zo veel onwaarheden als waarheden gezegt.
Als je zorgt dat je een auto vindt met voldoende vermogen, mag en hoort een beetje wind, een brug e.d. geen problemen op te leveren. Daar kun je net zo mee rijden als met een personen auto.

Dat is nu precies het probleem. Dat voldoende vermogen ligt op minimaal 120pk en die gebakjes bestaan nauwelijks. Pas met de Mercedes Sprinter kamen er fatsoenlijke vermogens beschikbaar, maar zelfs die zijn in NL nauwelijks verkocht.
josie schreef:
T.a.v. het laadvermogen: je mag 10% over beladen, dus kun je zelf uitrekenen wat de hele combi mag wegen.
Zet de wagen op de weegbrug, of laat dat doen, met een bon als bewijs, dan weet je wat hij weegt en wat je nog mag laden.

10% overbelading op je caravan wordt vaak nog wel getollereerd, op een vrachtwagentje is het een economisch delict! Ik zou er dus maar niet vanuit gaan dat oom agent je door laat rijden wanneer je wagen 3850kg blijkt te wegen, dat doet ie namelijk niet!
Over onwaarheden gesproken........
josie schreef:
Als de wagen instabiel zou zijn b.v. met veel wind, omdat ze vaak hoog en relatief licht zijn, dan kun je overwegen om er hulpluchtvering onder te zetten.
Deze is aan te passen per kant (links-rechts) en daarmee kun je prima rijden en geeft goede, met name zijwaardse, stabiliteit en dat zou je dan net nodig hebben.
Dubbel lucht is ook een optie, maar dat gaat veel meer tenkoste van je laadvermogen dan hulpluchtvering.

Wel ja, setje hulpvering, compressor op de motor; ooit uitgezocht wat zo'n setje kost?
josie schreef:
Ik vind het prima auto's, maar kijk wel wat je koopt en evt. laten keuren door de ANWB of andere keursinginstantie (zijn er meer die dit kunnen).
60 dagen kaart kan prima, je dient bij te houden: de datum; beginstand kilometerteller; bestemming; afstand enkele reis; eindstand kilometerteller.
Succes met je evt. aankoop.

Hoeveel van die autootjes heb jij in je leven gekocht? Dat je op moet letten wat je koopt is best, probleem is dat 99% dan afvalt omdat ze linksom of rechtsom gewoon niet deugen.

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:20

Hahah, nee die verkoop ik niet. ;)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:31

Misschien een optie om te kijken naar een auto met afzet systeem.
Je betaald dan alleen voor de auto zelf omdat je de bak er dan af kan halen.
Dit wordt gezien als lading.
Denk wel dat ze misschien moeilijk te vinden zijn.
Hellaas gaat onze auto nog niet weg

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:37

@Josie, maar niet als je dan met je B-rijbewijs boven de 3500 kilo uitkomt ;)
Want dan ben kun je een dubbele boete krijgen, overbelading en rijden zonder geldig rijbewijs.
En die boete is niet mis.

Kennisje van mij had ook een vrachtwagentje en was gewogen op 3650 kilo maar mocht niet verder rijden.

Denk niet alleen aan het gewicht van de paarden maar ook aan de spullen, zoals (extra) water, zadels ed telt hard aan.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:32

T.a.v. overbelading:
ik heb er een foutje in gezet, je mag tot 5% overbelading hebben (dan kom je op een gewicht uit van 3675 kg, let op daar dien je dus onder te blijven), vanaf 3675 én daarboven kun je een boete krijgen.
Als je aslast op 10% of meer uit komt, kun je ook een boete krijgen.
Beide vallen onder overtredingen van de Wegenverkeerswet.
Voor je rijbewijs krijg je (in principe) geen boete omdat het nog valt onder het B rijbewijs (je hebt immers te veel beladen, daarvoor krijg je een boete).

@Ikke: Het is pas een economisch delict als je beroepsvervoerder bent, voor de meeste van ons zal dit niet gelden.

@Brainless: je vriendin had dus door mogen rijden! en kan bezwaar maken, succesvol, tegen de boete (wellicht nu te laat :o ).

Het e.e.a. staat in een aanwijzing in het College van Procureurs Generaal, voor diegene die het verder willen uitzoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:40

@Josie, volgende RDW dus niet, graag jouw bronvermelding hiervan..!!

Het is met wegen net als met de snelheid, er wordt wat afgetrokken ivm de (mogelijke) afwijking in de weegapperatuur, maar wettelijk gezien mag je niet zomaar vanuit gaan dat je dus 5% mag overbeladen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:43

@Brainless, je hebt pb
Edit: Nu wel hoor :D
Laatst bijgewerkt door josie op 27-08-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:45

Nog niets ontvangen ;) , maar zal straks nog een keer kijken.
Ik heb nl. nu een afspraak.