veiligheid afneembare trekhaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:27

stefanvi schreef:
Kev schreef:
Is het dan niet zo dat als een auto 1800 kg mag trekken, de trekhaak dit ook mag? (als die trekhaak erbij geleverd is)

Snap je niet helemaal, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat een trekhaak gemonteerd wordt die voldoet aan het maximale trekgewicht van de auto.

Dat bedoelde ik, het ging over de opmerking van ikke:
Citaat:
Blijft over dat er nogal wat mensen zijn die geen flauw idee hebben hoe zwaar ze hun trekhaak belasten en lopen daarmee een fors risico op overbelasting en op dat moment geeft niemand meer garanties.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:29

stefanvi schreef:
Kev schreef:
Is het dan niet zo dat als een auto 1800 kg mag trekken, de trekhaak dit ook mag? (als die trekhaak erbij geleverd is)

Snap je niet helemaal, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat een trekhaak gemonteerd wordt die voldoet aan het maximale trekgewicht van de auto.

Nee. Het punt is dat in NL pas zeer recent andere trekhaken worden toegelaten dan die door Tobo en Brink werden geleverd. Deze trekhaken waren niet altijd zodanig gedimensioneerd dat ze overeenkomen met de capaciteiten van de auto.

Kev

Re: veiligheid afneembare trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 18:40

oh zo, maar als je een Volvo koopt waar een volvo afneembare trekhaak bij wordt geleverd zou dit toch goed moeten zijn?
(gaan nog wel de specificaties checken hoor)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:46

Kev schreef:
oh zo, maar als je een Volvo koopt waar een volvo afneembare trekhaak bij wordt geleverd zou dit toch goed moeten zijn?
(gaan nog wel de specificaties checken hoor)

Nee, zelfs dat niet! Het punt is dat hetgeen de fabrikant goed vindt, niet per se hetzelfde is als de RDW goed vindt. Check dus wat er ECHT op papier staat, dat is waar de rechter je op afrekent.

Diva

Re: veiligheid afneembare trekhaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:50

Ik heb ook een afneembare trekhaak op mijn auto omdat de trekhaak anders voor het kenteken zit. Werkt heel makkelijk hoor, die heb je er zo op en haal je er ook zo weer af, kwestie van seconden.
Ik haal hem er dan na gebruik ook altijd af, om een boete (a 90 euro!) te voorkomen.