Paard wil de trailer niet op... Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: Paard wil de trailer niet op... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:47

door de schuif voorkom je iig dat je paard langs de trailer loopt, het lijkt mij persoonlijk een logische reactie om naar het ligt toe te lopen!

en lijn erachter is idd erg gevaarlijk!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:48

Trailerladen is vooral iets mentaals. Je moet er echt in geloven.
Je moet echt denken: Zo, en nu gaan we samen de trailer in.
Een spoor van twijfel pikt je paard zo op... Dus vooral, zelfverzekerd erop af!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:51

Dat met die schuif heeft heel goed gewerkt voor mijn vorige paard. Daar moesten we ook uren voor uittrekken.

Zo voorkom je denk ik een beetje dat ze een donker hol in moeten lopen als ze al door een pad heen lopen.
Maak de trailer zo licht mogelijk van binnen. Heeft toen voor ons heel goed geholpen.

edit: typo

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 20:55

Bedankt voor de tips tot nu :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:58

het nadeel van met deuren werken is dat je die niet overal tot je beschikking hebt :n

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 20:59

ik ken het probleem .. stond ook heel vaak met een pony die de trailer niet in wil ..
toen werd me geadviseerd veger op de kont ( heel zacht tikje , ze schijnen er een hekel aan te hebben ? )
en hij hupste er zo in!

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:02

KIMMM___ schreef:
ik ken het probleem .. stond ook heel vaak met een pony die de trailer niet in wil ..
toen werd me geadviseerd veger op de kont ( heel zacht tikje , ze schijnen er een hekel aan te hebben ? )
en hij hupste er zo in!

Ja, maar bij haar schieten de benen de lucht in zodra ze iets voelt daar...
En ik wil het toch wel vriendelijk oplossen, is de bedoeling dat ze nog vaker erop gaat :))

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:02

@TS: jahhh zo gaat dat bij die van mij ook vermoed ik....
ze springen er misschien 1 keer op, maar dat werkt de volgende keer ook niet...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:07

Wat een rotprobleem hè..
De enige oplossingen kosten gelijk 400 euro :+
Mijn paard is ook niet te laden, na veel goedbedoelde foute adviezen ben ik nu gewoon dagelijks bezig hem vertrouwd te maken met de trailer. Op mijn eigen knullige manier maar vol vertrouwen ;) Gisteren al 2 pootjes op de laadklep gekregen aan een losse leadrope, het is een begin....Ik wil iig niet meer met druk werken....Dat werkt niet bij hem. :n
Dus in 2011 hoop ik hem er weer eens op te hebben :+

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:14

Wat je ook kan proberen om de trailer open in de wei te zetten en alleen te voeren op de trailer.
Geen touwen niks laat je paardje zelf maar haar voer gaan halen ;)

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:19

ik heb hier eentje die ging recht omhoog als die de trailer zag...we zetten haar voor de klep ene kant opgesloten door een schutting en de andere kant longeerlijn dus geen lijn er achter en dan wachten tot ze er in stapt ze kan dus alleen vooruit of stilstaan moet ze zelf weten... maar ze mag niet naast de trailer komen, want als ze dat 1 keer door hebben wordt het heel moeilijk... maar gewoon wachten ... en echt... ze deed het vreselijk raar, recht omhoog piafferen voor de klep... maar we zeiden niks gewoon wachten... eerst deden we er twee uren over en nu stapt ze er na een paar seconden in ...ze twijfelt nu soms even maar stapt dan heel rustig naar voren de trailer in... het liefste niks zeggen laat staan schreeuwen en slaan...maar ze moeten maar 1 weg kunnen gaan en dat is de trailer in...ze moeten geen uitwijk mogelijkheden hebben ..op een gegeven moment kiezen ze eieren voor hun geld...en trek er voor je eigen gevoel een hele middag voor uit, want ze voelen perfect aan als je haast hebt. succes!

soflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:33

hier het probleem opgelost, Esther de Vries uit Ede
http://www.trailerlaadtraining.nl/
echt binnen een half uur had ze mijn paard op de trailer
Ik was er een half jaar mee bezig zelfde manier wat julie allemaal doen uren staan en maar wachten zonder res.
Ik had de hoop al op gegeven.
Nu kan ik het zelf.
succes

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 08:44

Ja, maar dat kost weer zo onwijs veel.
Denk dat veel geduld en oefenen de oplossingen zijn.
Daar gaat wel tijd overheen.

De mijne loopt gelukkig de trailer zo in. Maar m'n vorige paarden o jee.
Na een tijdje dat ze er eindelijk in gingen sprongen ze erin en er ook weer uit. Ook niet ideaal, maar ze stonden er wel in.
Vooral eruit was gevaarlijk voor de mensen eromheen;) Moest ook roepen dat ze opzij moesten of geplet werden...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:48

rhijnauwen schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk misschien geeft dit een indruk (wij doen het overigens zonder de hekken)

Ik vond deze erg leerzaam, maar vraag me af of het bij ieder paard werkt.

http://www.youtube.com/watch?v=DVzJOG7pkRs
Dit filmpje vond ik ook wel wat hebben en ga ik proberen. Mijn pony gaat op d'r gemakje op de plank staan en doet net alsof ze niet snapt wat de bedoeling is. Ik draai me om en ze doet net alsof het een gezellig theekransje is :o . Ze gaat er wel in hoor, maar het kan beter... Ik heb het overigens over het eerste deel van het filmpje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:49

@Rhijnauwen,
Mijn paard is daardoor panisch geworden voor druk achter de oren en ging in een noodvaart achteruit. Ook kon ze niet meer vast staan. En kan ik haar niet meer bitloos rijden met een kruislingssysteem, alleen maar met een side-pull.
Gelukkig, na lang oefenen, durft ze weer vast te staan, maar zodra er (te) veel druk achter haar oren komt gaat ze nog steeds in paniek hangen. Ook heeft ze helaas geleerd achteruit te gaan als ze de trailer ziet.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:36

Bij mijn paard werkt die manier ook niet. Bij de minste druk achter de oren komt hij omhoog (heeeeel hoog) We hebben het laatst wel op die manier geprobeerd (zoals Monty het hier doet) maar na 2 uur stond hij er nog niet op, en was wel een trailertrauma rijker.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:44

Ik heb dat probleem ook gehad met een friese merrie van mij... We kregen haar de trailer niet op...alles geprobeerd....Op een gegeven moment hebben we haar "geblindoekt"en liep ze ons zo achterna zonder enige twijfel. Op de trailer belonen... Zo hebben we dit een paar keer gedaan en mensen hadden de grootste lol dat we dit zo deden. Maar na die paar keer was ze wel trailermak :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:47

Claudia78 schreef:
Ik heb dat probleem ook gehad met een friese merrie van mij... We kregen haar de trailer niet op...alles geprobeerd....Op een gegeven moment hebben we haar "geblindoekt"en liep ze ons zo achterna zonder enige twijfel. Op de trailer belonen... Zo hebben we dit een paar keer gedaan en mensen hadden de grootste lol dat we dit zo deden. Maar na die paar keer was ze wel trailermak :P

Zo heb ik het ook in pure paniek een keer geprobeerd, ging ie mooi wel keihard onderuit in de trailer! Noooit doen dus! :n

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:48

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:51

Longeerlijn aan het halster klikken, longeerlijn met een slag rond de voorste stang. Bij elke pas voorwaarts belonen met stem en de lijn weer aantrekken. Zo krijg je élk paard de trailer op ..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:15

Shattered schreef:
Longeerlijn aan het halster klikken, longeerlijn met een slag rond de voorste stang. Bij elke pas voorwaarts belonen met stem en de lijn weer aantrekken. Zo krijg je élk paard de trailer op ..

Dit lijkt me levensgevaarlijk.
Er wordt juist gezegd dat er met druk achter de oren (halster-- trekken) het paard omhoog komt.
Dus zo leg je nog meer druk op het dier.
En dalijk schiet hij weg, slaat hij vast in de lijn, zit hij vast en kan hij niet weg. Of hij rent weg met een longeerlijn erachteraan.

Hoe kom je erop.
Met echt zulke dwang bereik je niets, zeker niet als het paard het al eng vind....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:32

Nou vandaag aan het oefenen geweest en na een uur en 3 kwartier toch maar hulp ingeroepen. Met 2 longeerlijntjes stond ze er zo in. Ik ga gewoon verder met oefenen. Het zal me zelf lukken zonder dwangmiddelen.

Nob4enIk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:43

Hee!!
:(:) Ik heb ook zo'n pony die eerst '' niet '' op de trailer durfden, en nu het nog heel erg spannen vind!

Rust is het belangrijkst! Je paard moet vertrouwen hebben in de persoon die hem/haar op de trailer lijd. Is dit er niet, zal hij al veel sneller het gevoel hebben wat gaat er met mij gebeuren, en raakt hij/zij helemaal in de stress.

Ik heb ook SUPER veel dingen moeten proberen om mijn pony goed de trailer op te krijgen. BESTE TIP**: Doorlopen, Doorlopen, Doorlopen.
Als jij vlot voor hem doorloopt zal hij je snel volgen.!

VOORAL NIET doen: je paard blinddoeken!!! Dat doen heel veel mensen als het even niet lukt! Zo krijgt je paard de minste vertrouwen in jou! En in wat er gaat gebeuren. Je paard moet zien wat er gebeurt! Anders blijf je telkens met hetzelfde probleem zitten.

Dusss:: Doorlopen!! evt. Iemand vragen die met een lekkere appel, snoepjes bak voor je op loopt. EN als het ECHT niet lukt evt. een touw dat je achter de kont van je paardje spand. Niet ertegen aan houden!!!

Succc66

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:46

Je pakt een bezem.............. :D :D :D

gekheid :)

het enige wat je nooit moet doen is gaat trekken aan een paard, dat wint die altijd......... dus ALTIJD rust aan het lijntje....... geen spanning op het touw.....

en dan krijg je 90% van de niet willende paarden zo de trailer op ;)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:54

Mijn pony met gaat met 2 voorbenen op de klep staan en that's it. Dat kan ze heel lang volhouden helaas. Ik kan 10x opnieuw aan komen lopen en hoe enthousiast en vol overtuiging ik er ook in loop, op de klep gaat de handrem er op. Dat opnieuw aanlopen doe ik trouwens zo min mogelijk. Ze mag achteruit en vooruit, maar niet voor de klep weg. Dat vindt ze echt irritant.