Eigenaar van ezelhengst komt dier niet ophalen. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:01

Als "houder" van het dier (= hij staat op haar erf) is de TS verplicht om het dier een goede verzorging te geven. Kosten daarvan zijn voor de eigenaar. Klaar. Tenzij de wet in Belgie anders zegt.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:23

hestejente schreef:
Die ezel zou toch verkocht worden? Spreek een redelijk bedrag af met die handelaar, trek daar de al gemaakte kosten (bekappen, ontwormen, hooi en wat je verder aan 'm hebt uitgegeven toen de ezel nog eigendom van de handelaar was) van af en voila. Probleem opgelost lijkt me, als jij die ezel inderdaad een thuis wil bieden.

Volgens mij is dat nu net waar die man op hoopte! Dat we gehecht zouden worden & hem dan zouden willen kopen. Gratis willen we hem houden, maar we gaan er zeker geen geld voor betalen want dan krijgt die man net wat hij wou. En zo'n soort praktijken moeten niet aangemoedigd worden. Bovendien is het ene hengst & gaan we er weer extra kosten aan hebben voor de castratie enzo... :)

laverite

Re: Eigenaar van ezelhengst komt dier niet ophalen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:24

Heb met ouders overlegd! :) We gaan gewoon niet meer bellen naar de eigenaar en het dier verzorgen alsof het ons dier is. Hoefjes laten kappen, laten ontwormen & op tijd inenten enzo. Voorlopig kan hij lekker hengstje blijven want ons merrietje is al drachtig van hem. Volgend jaar zien we dan weer wel :)
Bedankt allemaal voor de hulp.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:33

Aha. Dus jullie gaan 'm nu verzorgen en wanneer die handelaar 'm alsnog komt halen bedankt hij jullie voor alle goede zorgen en laadt "jullie" ezel in? Lijkt me geen slim plan, zo maak je het hem juist makkelijk om een spelletje met jullie te spelen. Als ik jou was zou ik ervoor zorgen dat je kunt aantonen dat je die men hebt gevraagd of hij die ezel weer wil komen ophalen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:26

hestejente schreef:
Aha. Dus jullie gaan 'm nu verzorgen en wanneer die handelaar 'm alsnog komt halen bedankt hij jullie voor alle goede zorgen en laadt "jullie" ezel in?

Pas nadat hij de rekening betaald heeft natuurlijk. ;) Het zou me verbazen als TS nog iets van die man hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:31

orienta schreef:
nou ik denk eigenlijk niet dat je de kosten op de eigenaar kan verhalen

hij kan namelijk zeggen dat hij er geen toestemming voor heeft gegeven.

dat hoeft ook niet, je bent als houder verplicht het dier de nodige zorg te geven en zelfs strafbaar als je dat niet doet ;)
De kosten kun je verhalen op de eigenaar en betaald hij niet kun je idd gebruik maken van het retentierecht (ezel pas weer meegeven als er betaald is).

hestejente schreef:
Wanneer je een half jaar voor een dier hebt gezorgd ben je juridisch gezien inderdaad eigenaar van het dier. Ik weet niet of dat in Belgie ook zo geregeld is.

Dat is in NL absoluut niet zo geregeld.
Pas als de gemaakte kosten hoger zijn dan de waarde van het dier kun je via de rechtbank een procedure aanspannen om eigenaar te worden, dat wordt je NOOIT automatisch.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:37

laverite schreef:
Heb met ouders overlegd! :) We gaan gewoon niet meer bellen naar de eigenaar en het dier verzorgen alsof het ons dier is. Hoefjes laten kappen, laten ontwormen & op tijd inenten enzo. Voorlopig kan hij lekker hengstje blijven want ons merrietje is al drachtig van hem. Volgend jaar zien we dan weer wel :)

Is er wel al dekgeld betaald?
Heb het vermoeden dat eigenaar ivm credietcrisis de boel lekker heeft laten schieten. Dekgeld als verkoopbedrag zien en wegwezen. Ondertussen hebben jullie er bijna 2 dieren erbij (plus bijkomende kosten) en is hij erg makkelijk van zijn verantwoordelijkheid af. Ik snap je motivatie om een dier waar je al aan gehecht bent dan maar te houden, maar ik had er zelf binnen 2 maanden al hard over gedacht om een trailer te regelen en hem daar aan het hek te knopen. Hoe moeilijk ook, hij is eigenaar en dus verantwoordelijk.
Zoek ook heel goed uit wat de wet hierover zegt, want als de economie aantrekt kan het best nog zijn dat meneer probeert om zijn ezel terug te halen. En dan moet je heel goed weten wie welke rechten heeft en of het de mogelijke ellende/risico's (pissige eigenaar) waard is.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:40

TS zit naar mijn idee al op de goede weg. Bellen heeft weinig zin maar zou wel alles schriftelijk naar die man bevestigen en aangetekend verzenden. Dit zodat die man niet kan zeggen dat hij de post niet ontvangen heeft. Ben wel benieuwd naar foto's want zo te lezen heb je er een nieuwe aanwinst bij ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:41

Lia_ schreef:
hestejente schreef:
Wanneer je een half jaar voor een dier hebt gezorgd ben je juridisch gezien inderdaad eigenaar van het dier. Ik weet niet of dat in Belgie ook zo geregeld is.

Dat is in NL absoluut niet zo geregeld.
Pas als de gemaakte kosten hoger zijn dan de waarde van het dier kun je via de rechtbank een procedure aanspannen om eigenaar te worden, dat wordt je NOOIT automatisch.

Wanneer je een half jaar voor een dier hebt gezorgd ben je juridisch* gezien wel de eigenaar, en sowieso is TS nu ook houder, en heeft dus de plicht om voor het dier te zorgen. Daarnaast zou ze er verstandig aan doen om de gemaakte kosten bij te houden, en dus op z'n minst een papieren rekening aan de veearts en smid e.d. te vragen. Anders wordt het verhalen van die kosten wel een beetje lastig.

* voor de wet is TS dan verantwoordelijk voor de ezel. Wat niet inhoudt dat ze ook OFFICIEEL de eigenaar is. Jij haalt denk ik twee dingen door elkaar Lia_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:49

Als je mijn post gelezen had had je gezien dat ik zeg dat ts nu houder is en als zodanig verplicht is voor de goede verzorging.
Je wordt echter nooit automatisch eigenaar, hier is tussenkomst van een rechter voor nodig.
Je hebt wel retentierecht als de eigenaar niet zijn rekeningen voldoet maar mag bijv. niet zomaar het dier verkopen om je geld te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:53

Kom eens met het wet-artikel waar volgens jou staat dat je na een half jaar eigenaar wordt.....

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:55

Daar ben ik ook erg benieuwd naar, maar heb inmiddels al ontdekt dat je je als jurist hier beter gedeisd kan houden op bokt. Doe je dat niet dan krijg je te horen dat je er geen verstand van hebt en dat van een complete leek hahahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:47

Volgens mij is ze nog aan het zoeken.....:D

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:05

goeroe schreef:
hestejente schreef:
Aha. Dus jullie gaan 'm nu verzorgen en wanneer die handelaar 'm alsnog komt halen bedankt hij jullie voor alle goede zorgen en laadt "jullie" ezel in?

Pas nadat hij de rekening betaald heeft natuurlijk. ;) Het zou me verbazen als TS nog iets van die man hoort.

Idd, pas nadat hij de rekeningen betaald heeft. En we hebben hem al minstens 15 keer gevraagd of ie de ezel komt halen. Als hij dan nog niet reageert, eigen schuld denk ik dan ?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:06

tamary schreef:
laverite schreef:

Is er wel al dekgeld betaald?
Heb het vermoeden dat eigenaar ivm credietcrisis de boel lekker heeft laten schieten. Dekgeld als verkoopbedrag zien en wegwezen. Ondertussen hebben jullie er bijna 2 dieren erbij (plus bijkomende kosten) en is hij erg makkelijk van zijn verantwoordelijkheid af. Ik snap je motivatie om een dier waar je al aan gehecht bent dan maar te houden, maar ik had er zelf binnen 2 maanden al hard over gedacht om een trailer te regelen en hem daar aan het hek te knopen. Hoe moeilijk ook, hij is eigenaar en dus verantwoordelijk.
Zoek ook heel goed uit wat de wet hierover zegt, want als de economie aantrekt kan het best nog zijn dat meneer probeert om zijn ezel terug te halen. En dan moet je heel goed weten wie welke rechten heeft en of het de mogelijke ellende/risico's (pissige eigenaar) waard is.

Er moest geen dekgeld betaald worden. Afspraak was dat de ezel bij ons zou blijven 3 weken & dan meteen naar de paardenmarkt ging om verkocht te worden. Zo moest die man er ook tijdelijk geen plaats meer voor voorzien.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:13

Kan ze lang zoeken denk ik ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:11

Het staat niet in de wet maar volgens mij is er wel jurisprudentie over.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:55

PP > TAO

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:29

meintje schreef:
of hem opbellen (en dat opnemen) en hem vertellen dat als hij de ezel niet van jullie terein af haalt die vanaf een die en die datum als jullie eigendom beschouwd wordt. dit omdat jullie kosten voor de ezel moeten gaan maken en dat jullie dat allen doen voor je eigen dieren. als hij hier niet mee accoord gaat moet hij de ezel ophalen/ergens anders stallen. als de ezel per genoemde datum nog op jullie terein is beschouw je dat als een accoord van zijn kant.
dat is een mondelinge overeenkomst en dus bindend. en omdat je dat hebt opgenomen kan hij dit ook niet ontkennen.

weet niet of dat juridisch haalbaar is maar t is een poging waard.

Als je dit doet, moet je hem wettelijk (nederland) geloof ik wel melden dat het gesprek opgenomen wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:37

Ik zou zeggen inladen en wegbrengen naar de eigenaar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:20

friesiszwart schreef:
Ik zou zeggen inladen en wegbrengen naar de eigenaar.

Inderdaad.

Op zich heeft TS gelijk en kan ze het dier de hoognodige verzorging geven en die in rekening brengen (dus ook voer etc).

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen is niet het zelfde, dus dik kans dat je naar je centen kunt fluiten. Bovendien kan je je de ezel niet zomaar toeeigenen en bovendien zijn de kosten al gauw meer dan de waarde van zo'n dier.

Ik ga dus mee met friesiszwart.