Paard kopen: moeilijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:40

Ik voel me na deze berichten allemaal een echte geluksvogel. Ik was zomaar aan het googlen naar informatie en "liep" pardoes tegen hem aan. Meteen gaan kijken en de dag erna gekocht. We hebben hem nu een jaar. Het gaat super samen met onze eerste pony en Max zelf is een echte kanjer. We hebben nog geen seconde spijt gehad.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:46

Ik heb ook een nieuw paardje. Ik heb er zeker 30 gezien!!!!
Op een gegeven moment had ik er echt geen zin meer in, ze hadden allemaal wel wat!
Ben er inmiddels wel achter dat je ze met allemaal 1e op de foto bijna niet meer te vinden zijn, of heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg duur zijn!

Ik had een hele gave gevonden, keuring geen probleem, puntje bij paaltje, mocht hij niet op de foto!
En nog een hele gave, maar die was afgekeurd!

Toen had ik er geen zin meer in, dacht ga na mijn vakantie wel verder kijken, toen ging mijn tel ineens, iemand waar ik al was geweest, had een paard voor me gevonden, ben gaan kijken, en klik, dat was hem :-)

Maar moeilijk is het zeker!!!!!

En zoals Vorame al zei, een beperking, zegt niet dat ze er ooit last van krijgen he :D

Adin

Re: Paard kopen: moeilijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:22

Nee maar een bemerking brengt wel een extra risico met zich mee. Na al mijn ervaringen zoek ik een paard zonder bemerkingen.

Ik ben ook al op dat stadium geweest waar bij ik dacht: laat maar, stop wel met rijden, maar goed na een paar dagen zat ik toch weer achter de PC.

Durf al bijna niet meer "ver" te zoeken omdat het tot nu toe toch altijd tegenvalt. Om nu 2 uren in de auto te zitten voor een teleurstelling is ook vermoeiend.
Morgen heb ik verjaardag bij familie in Gelderland, zij wist ook nog wel een adresje, dus wie weet!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:39

je moet ook eigenlijk altijd via een kennis een paard kopen. Alleen de 'sulletjes/onverkoopbare paarden' staan vaak op internet.

Als je wat kennissen hebt die ook in de paarden zitten, die vragen of ze wat rond willen vragen voor je.

Er lopen genoeg goede paarden rond, alleen die worden niet zichtbaar te koop gezet.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:43

ik heb ook al zoveel mogelijk "hengeltjes" geprobeerd uit te gooien. maar tot nu toe zonder al te veel succes.
Merk uit de reacties wel dat het wel "normaal" is om zolang te zoeken.

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:45

Casca schreef:
je moet ook eigenlijk altijd via een kennis een paard kopen. Alleen de 'sulletjes/onverkoopbare paarden' staan vaak op internet.

Als je wat kennissen hebt die ook in de paarden zitten, die vragen of ze wat rond willen vragen voor je.

Er lopen genoeg goede paarden rond, alleen die worden niet zichtbaar te koop gezet.

sorry maar dit vind ik echt een belachelijke opmerking

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:45

mag ik weten waarom :) ?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:47

Hollsteiner schreef:
Casca schreef:

sorry maar dit vind ik echt een belachelijke opmerking

Maar het is wel vaak zo dat de paarden die niet snel verkocht worden (bij een stal) dat die op internet komen.
Omdat ze vaak wel iemand weten voor het paard en dan die persoon (of meerdere personen) bellen

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:49

Er zijn genoeg particulieren met goede paarden die niets mankeren. Zo heb ik zelf als particulier ook goede paarden gekocht en verkocht. Ik ben 1x echt belazerd en dit was door familie...

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:54

Ik zeg ook niet dat die er niet zijn :-)

Ben ook bij particulieren geweest, wat mij opviel was dat er dan een groot bedrag voor emotionele waarde moest betalen.
Ik vind het niet erg om voor een paard met een goed karakter 1000 euro meer te moetel betalen, maar 4000 vind ik wel een beetje veel ;)

Ik denk dat je in de handel overal bedonderd kan worden, door een bekende, door een handelaar of eigenlijk, gewoon door iedereen, het kan, het hoeft niet. Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die paarden verkopen die wel te vertrouwen zijn :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:57

Ik als particulier zijnde met de paarden aan huis en niet wedstrijden rijdend heb niet veel meer dan martkplaats of een dergelijke site om te laten weten dat een paard te koop is.
En zo zijn er denk ik heel veel meer met mij. :)

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:59

vorame schreef:
Ik als particulier zijnde met de paarden aan huis en niet wedstrijden rijdend heb niet veel meer dan martkplaats of een dergelijke site om te laten weten dat een paard te koop is.
En zo zijn er denk ik heel veel meer met mij. :)

Dat bedoel ik...met jou dus nog vele andere

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:00

Gelukkig hebben we daar MP voor :D
En sporthorses :D

maar even een vraagje, als je een paard verkoopt, laat je het dan leuren voor de verkoop?
En mag een koper jouw paard dan laten herkeuren bij een eigen arts? Ook op de foto?

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:03

Ik keur mijn paarden voor ik ze zelf aanschaf. Bij verkoop heb ik dus dat keuring rapport. Uiteraard mag de koper het paard herkeuren bij arts naar keuzen. Dit verwacht ik namelijk zelf ook. Altijd geleerd dat je iemand moet behandelen zoals je dat zelf ook wilt worden. Daardoor heb ik ook meer vertrouwen in particulieren...en ja die kunnen je ook beduvelen

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:04

smurvaas schreef:

maar even een vraagje, als je een paard verkoopt, laat je het dan leuren voor de verkoop?
En mag een koper jouw paard dan laten herkeuren bij een eigen arts? Ook op de foto?

Maar dan heb ik toch geen sulletje of onverkoopbaar paard?

Ja mijn paard is rontgen gekeurd.
Elke aspirant koper mag een kopie cd hebben ter overhandiging eigen DA.
Paard mag opnieuw rontgen,maar dat is wel K.K.
Paard mag klinisch gekeurd worden bij echte interesse.
Afkeur kosten voor mij, goedkeur kosten kopen.
Paard heeft uiteraard geen stal gebreken of dat wordt gemeld.

Er mag bij mij aan huis zoveel als men wil gereden worden om te kijken of de juiste klik er is.
Maar hij gaat niet naar 200 km verderop waar ik geen zicht meer heb op hoe er mee omgegaan wordt.

Lijkt me niet zo vreemd.

kimmetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:06

Casca schreef:

Mijn paard is ook gewoon via internet gekocht en het is een superpaard!
Sorry, maar ik vind dit nergens op slaan.. :+

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:07

Oh, oke, dat is netjes.

Ik heb in mijn zoek tocht vaak genoeg meegemaakt dat ze niet gekeurd mochten worden, of niet op de foto, of alleen bij de dierenarts van de verkoper, zowel bij handelaren als bij particulieren.

Ja ach, zoals ik al zei, iedereen kan je beduvelen, helaas!!

Maar gelukkig zijn er nog genoeg particulieren en handelaren die dat niet doen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:08

smurvaas schreef:
Oh, oke, dat is netjes.

Ik heb in mijn zoek tocht vaak genoeg meegemaakt dat ze niet gekeurd mochten worden, of niet op de foto, of alleen bij de dierenarts van de verkoper, zowel bij handelaren als bij particulieren.

Met zulke voorwaarden is het direct omdraaien.
Niet mogen keuren staat gelijk aan, er is iets mis.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:10

vorame schreef:
smurvaas schreef:

Maar dan heb ik toch geen sulletje of onverkoopbaar paard?

Ja mijn paard is rontgen gekeurd.
Elke aspirant koper mag een kopie cd hebben ter overhandiging eigen DA.
Paard mag opnieuw rontgen,maar dat is wel K.K.
Paard mag klinisch gekeurd worden bij echte interesse.
Afkeur kosten voor mij, goedkeur kosten kopen.
Paard heeft uiteraard geen stal gebreken of dat wordt gemeld.

Er mag bij mij aan huis zoveel als men wil gereden worden om te kijken of de juiste klik er is.
Maar hij gaat niet naar 200 km verderop waar ik geen zicht meer heb op hoe er mee omgegaan wordt.

Lijkt me niet zo vreemd.

Ik zeg toch niet dat jij dat hebt???
Zo bedoelde ik het helemaal niet.
Ik ben het alleen met Casca eens dat de handelaren de meeste paarden verkopen voordat ze op internet staan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:12

Een autogarage verkoopt ook meer auto's mag ik hopen dan een particulier.
Anders zijn ze zo snel failliet :D

Maar paarden op Internet zijn geen slechte paarden of sulletjes.
Niet iedereen is handelaar en heeft een groot paardennetwerk om zich heen.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:12

vorame schreef:
smurvaas schreef:
Oh, oke, dat is netjes.

Met zulke voorwaarden is het direct omdraaien.
Niet mogen keuren staat gelijk aan, er is iets mis.

Ja, dat gevoel heb ik ook!
En als je dan vraagt wat er is (misschien is het iets waar ik mee kan leven) dan krijg je als antwoord dat er niks is, maar dat het onzin is :?

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:14

Al met al heeft TS een punt, het is moeilijk om een goed en leuk paard te vinden, waar je hem of haar ook koopt :D

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:14

hoho, deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op.

Het gaat erom waar je het beste een paard kan kopen. Dat iemand een keer een Crack op internet heeft gevonden of een Krak van familie heeft gekocht dat kan. Mijn opmerking was over het algemeen bedoeld dat de paarden op marktplaats/sporthorses (en dan MP nog 10 gradaties erger dan SH) vaker wat mankeren. Dat zijn paarden van particulieren waarbij je eigenlijk weinig zekerheid hebt. Waar de TS dus al verscheidene keren mee te maken heeft gehad.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:17

Casca schreef:
hoho, deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op.

Het gaat erom waar je het beste een paard kan kopen. Dat iemand een keer een Crack op internet heeft gevonden of een Krak van familie heeft gekocht dat kan. Mijn opmerking was over het algemeen bedoeld dat de paarden op marktplaats/sporthorses (en dan MP nog 10 gradaties erger dan SH) wat mankeren. Dat zijn paarden van particulieren waarbij je eigenlijk weinig zekerheid hebt. Waar de TS dus al verscheidene keren mee te maken heeft gehad.

Daar ben ik het gewoon totaal! niet mee eens.

Als ik mijn paard nu aan een handelaar verkoop is hij ineens beter omdat hij bij Pietje bekend staat?
Ik had mijn paard al 3 keer aan een Pietje bekend kunnen verkopen,maar ik weten waar hij heen gaat.
Die zeggenschap heb ik dan niet meer.

En Pietje bekend vraagt 2000 meer dan ik, die moet er ook nog op verdienen.
mar als een paard zo duur is, dan is het een goeie! (ja daar trappen sommige ook in :D )

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:26

Ik heb met mijn merrie veel geluk gehad. Ze is al drie of vier keer klinisch en rontgen goedgekeurd, veulentje gefokt, blijkt het tweede veulen een aangeboren afwijking te hebben in zijn voorbeen. Hoe ga je dat dan verkopen? Hij is onderhand zes jaar en kan alles, doet alles, wil alles. Heeft geen enkele problemen met zijn kleine afwijking, maar de hele wereld heeft er vervolgens wel problemen mee. Ik kan geen goed nieuw baasje voor hem vinden. Jullie kunnen geen paard vinden, ik kan geen baasje vinden.

On topic ik vind het wel heel verstandig om een paard dat je wil kopen ook te laten keuren, het biedt zekerheid en je weet wat je koopt. Als verkopers aangeven dat het niet mag, moet je ook direct weglopen, want dan verbergen ze iets wat niet naar buiten mag komen, goede verkopers hebben hier geen problemen mee. Zij het wel kosten koper. Persoonlijk heb ik er geen moeite mee om de klinische keuring zelf te betalen, maar rontgen dat is voor rekening van de koper, omdat ik mijn paarden met drie jaar zelf al laat keuren.