Vorige eigenaresse heeft te hardnekkig met sporen gereden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:28

Je hebt het paard bij een particulier gekocht, dus al zou dit een verborgen gebrek zijn, dan zijn de 6 weken waarin je bezwaar had kunnen maken, al voorbij. Je hebt het paard gekocht als leerpaard, maar je komt er nu pas achter dat dit niet het paard is dat je had willen kopen? Bovendien, heb je niet gemerkt tijdens het voorrijden en proefrijden dat het paard niet aan been was?

Elk paard is weer aan het been te krijgen (al blijft de een gewoon sneller dan de ander), dat is een kwestie van consequent en heel duidelijk in je hulpen zijn. Daarmee bedoel ik niet mee dat je hulpen hard moeten zijn, maar dat er een groot verschil moet zijn in het geven van de hulp en niets doen. Heb je in principe geen zweep of sporen voor nodig.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:30

Give her a break, dat kind is 9. :') Ik heb haar al gepbt met een (aardige. := ) uitleg.

Ben wel erg benieuwd naar een foto, TS! Maar snap ook niet zo goed wat je ermee zou willen, mocht het onder geborgen gebrek vallen (wat inderdaad niet zo is, want dit had je kunnen onderzoeken voor de koop). Zou je je paard erom wegdoen, als ze losse huid heeft?

Denk ook niet dat het voor de merrie nu erg fijn is om met sporen gereden te worden, trouwens. Ik zou ze lekker aflaten en inderdaad de eerste paar maanden gewoon op een gezellige manier rijden.
Als je zelf je paard bijna open rijdt met je sporen, lijkt me toch dat er aan jouw rijstijl ook wat te sleutelen valt. :o

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 10:40

Tuurlijk doe ik mijn paard niet weg. Ik vind alleen dat je als koper/verkoper rechten hebt. Mijn vraag was puur uit nieuwsgierigheid, advies?, lotgenoten, etc....

En ik heb haar niet opengereden, ze heeft alleen een kale plek gekregen omdat ik zoals ik al eerder verteld heb mijn spoor verkeerd (te hoog) opgebonden had.
Ik rijd meerdere paarden en de éne rijd ik wel met spoor en de andere niet, waardoor ik veel wissel met sporen omdoen en afdoen.
Dit gebeurt je 1 keer en daarna niet weer. We maken toch allemaal wel een keer een fout???? moet er dan meteen aan mijn rijstijl gesleuteld worden, als ik iets verkeerd doe dan zal mijn instructeur dat zeker tegen mij zeggen!

Pashon

Re: Vorige eigenaresse heeft te hardnekkig met sporen gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:58

en wat had je gedaan als het wel een verborgen gebrek was geweest?

tja ook al heb je je sporen te hoog zitten, dan nog hoor je er niet de hele tijd in te prikken.

en de opmerking "als ik iets verkeerd doe dan zal mijn instructeur dat zeker tegen mij zeggen" word ik een beetje moe van, smoesje word wel erg vaak gebruikt. geen enkele instructeur is heilig net zoals geen enkel mens perfect rijd en er zijn zoveel "verkeerde/ slechte" instructeurs dat deze smoes regelrecht de prullenbak in kan.

nogmaals graag een foto!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:01

Als je de sporen te hoog hebt dan staan je tenen nog steeds te veel naar buiten anders raakt de spoor het paard niet zo vaak dat je hem kaal rijdt
En je voelt als ruiter ook dat je vaker aanraking hebt met een spoor.
Onder het rijden zou je het dan al kunnen veranderen.

Het blijft erg gemakkelijk om dingen op andere te schuiven.

Mijn tip is overigens sporen helemaal af.
Voorwaarts rijden doe je niet op de spoor.
daar voor jou en het paard even terug naar de basis en hem weer scherp gaan maken op een kleine kuitdruk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:04

Los van alles...ik ben wel benieuwd wat je dierenarts ervan zegt..

Verder ga ik met Vorame mee. Opnieuw beginnen zonder spoor. Ook bij een 13 jarig paard kan dit nog wel goed komen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:07

maikeltje schreef:
Los van alles...ik ben wel benieuwd wat je dierenarts ervan zegt..

Verder ga ik met Vorame mee. Opnieuw beginnen zonder spoor. Ook bij een 13 jarig paard kan dit nog wel goed komen.

Dat kan zeker goedkomen ook bij een ouder paard. Mijn paard was 16 toen we op een andere manier gingen
rijden en er geen sporen meer aan te pas kwamen dus echt het kan :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:14

AnjaW schreef:
Tuurlijk doe ik mijn paard niet weg. Ik vind alleen dat je als koper/verkoper rechten hebt. Mijn vraag was puur uit nieuwsgierigheid, advies?, lotgenoten, etc....

En ik heb haar niet opengereden, ze heeft alleen een kale plek gekregen omdat ik zoals ik al eerder verteld heb mijn spoor verkeerd (te hoog) opgebonden had.
Ik rijd meerdere paarden en de éne rijd ik wel met spoor en de andere niet, waardoor ik veel wissel met sporen omdoen en afdoen.
Dit gebeurt je 1 keer en daarna niet weer. We maken toch allemaal wel een keer een fout???? moet er dan meteen aan mijn rijstijl gesleuteld worden, als ik iets verkeerd doe dan zal mijn instructeur dat zeker tegen mij zeggen!

Advies: Sporen af en weer lekker actief op je been maken, zal je wel veel moeite kosten maar het lukt vast wel en succes ermee :).

Lotgenoot: Heb het écht nog nooit meegemaakt of maar zelfs van gehoord. Heeft de dierenarts er al naar gekeken?

Grote kans dat je haar wel had open gereden als je langer had gereden, een paard word nl ook niet kaal van goed spoorgebruik, hoe hoog of laag de spoor ook zit. Iedereen maakt idd fout(en), is niet erg want je leert er alleen maar van. Ik weet niet of er wat aan je rijstijl gesleuteld moet worden, kan ik zo niet zien, en idd een instructeur zal het tijdens de les wss zeggen,maar de meeste mensen van bokt bedoelen het ook alleen maar goed :).

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 13:23

Pashon schreef:
en wat had je gedaan als het wel een verborgen gebrek was geweest?

tja ook al heb je je sporen te hoog zitten, dan nog hoor je er niet de hele tijd in te prikken.

en de opmerking "als ik iets verkeerd doe dan zal mijn instructeur dat zeker tegen mij zeggen" word ik een beetje moe van, smoesje word wel erg vaak gebruikt. geen enkele instructeur is heilig net zoals geen enkel mens perfect rijd en er zijn zoveel "verkeerde/ slechte" instructeurs dat deze smoes regelrecht de prullenbak in kan.

nogmaals graag een foto!

Hier wordt ik nou moe van! wat een ongelofelijke negativiteit!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:46

Ten eerste vraag ik me af, als de huid echt los zit, en dit al gekomen is van voor je hem maanden geleden kocht, dan zou de huid al flink aan het afsterven moeten zijn, dus haar eruitgevallen, huid zwart worden en scheuren etc. Anders kan het niet.
Sommige paarden hebben heel "los" vel, waardoor het lijkt dat de huid los zit.

Verder ben ik het wel met sommige eens, dat je je paard niet alleen kaalprikt doordat je sporen toevallig te hoog zitten. Kan nooit meer dan 1-2 cm zijn en als je hem dan kaalprikt, zit je teveel met je hakken in de paard te porren en ligt je been niet mooi stil zoals je zegt.

Ik zou eerst maar eens afwachten wat de dierenarts zegt voordat er allemaal scenario's bedacht worden.

Als de vorige eigenaar echt alleen maar heeft zitten schoppen met sporen en zweep was ze nooit in het Z gekomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:49

Is dit probleem alleen maar bij de plekken waar de sporen zitten, en niet op de zadelplek?

Er is een aandoening bij paarden (die in een vergelijkbare vorm ook bij mensen voorkomt) met de naam Herda. Dat is een afwijking van het collagen gen die ervoor zorgt dat het bindweefsel niet zo sterk is. Zoek maar eens in het westerngedeelte naar Herda. En Herda komt niet alleen bij de westernrassen voor.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:11

Raiza schreef:
Ten eerste vraag ik me af, als de huid echt los zit, en dit al gekomen is van voor je hem maanden geleden kocht, dan zou de huid al flink aan het afsterven moeten zijn, dus haar eruitgevallen, huid zwart worden en scheuren etc. Anders kan het niet.
Sommige paarden hebben heel "los" vel, waardoor het lijkt dat de huid los zit.

Verder ben ik het wel met sommige eens, dat je je paard niet alleen kaalprikt doordat je sporen toevallig te hoog zitten. Kan nooit meer dan 1-2 cm zijn en als je hem dan kaalprikt, zit je teveel met je hakken in de paard te porren en ligt je been niet mooi stil zoals je zegt.

Ik zou eerst maar eens afwachten wat de dierenarts zegt voordat er allemaal scenario's bedacht worden.

Als de vorige eigenaar echt alleen maar heeft zitten schoppen met sporen en zweep was ze nooit in het Z gekomen.

Dat laatste hoeft (helaas) niet helemaal waar te zijn. ;)

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:24

In tegenstelling tot zo'n beetje iedereen denk ik wel dat je nog een kans maakt om dit als verborgen gebrek te kunnen bestempelen en misschien kan je je paard terug brengen en je geld terug krijgen.

Persoonlijk zou ik er goed over na denken wat te doen, want ik zou een paard liever terugbrengen dan dat je over een jaar ziet dat het vel begint af te sterven en je er niet meer op kan rijden.
Dit is wel een noodsenario, ik ben ook erg benieuwd naar de foto's maar aan je verhaal te horen is daar weinig op te zien?

En ik ben ook erg benieuwd naar het advies van je dierenarts!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:52

Citaat:
In tegenstelling tot zo'n beetje iedereen denk ik wel dat je nog een kans maakt om dit als verborgen gebrek te kunnen bestempelen en misschien kan je je paard terug brengen en je geld terug krijgen

Ik denk dan wel dat je aan moet tonen dat dit bij de vorige eigenaar is gebeurt.

Ik weet wel als ik een paard bekijk of koop dat ik gelijk zie of er iets mis is met de huid , een paard zo doorsporen is eigenlijk een form van dierenmishandeling ik vind het echt niet normaal en dan nog door blijven rijden ook.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:53

Maar dat zou betekenen dat geen enkel paard gebrekloos is naar mijn idee...

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 20:39

Ik ben net terug van stal en ik heb foto's gemaakt. Wel erg lastig om het zichtbaar te maken... maar helaas ik heb mijn fototoestel in de borstelbak laten liggen. Dus de foto's komen morgen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:51

QuietWater schreef:
In tegenstelling tot zo'n beetje iedereen denk ik wel dat je nog een kans maakt om dit als verborgen gebrek te kunnen bestempelen en misschien kan je je paard terug brengen en je geld terug krijgen.

Ze heeft hem bij een particulier gekocht.
Daar wordt 6 weken aangehouden om een gebrek kenbaar te maken.
Die 6 weken zijn al lang voorbij.

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:53

Citaat:
Ze heeft hem bij een particulier gekocht.
Daar wordt 6 weken aangehouden om een gebrek kenbaar te maken.
Die 6 weken zijn al lang voorbij.

O ok, tja dan wordt het wat lastiger. Als ze hem van een professional koopt kan het volgens mij na 4-6 maand nog.
Ja, dan valt het waarschijnlijk toch onder 'dat had je dan maar eerder op moeten vallen'.

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:10

[/img]http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=146518600&key=XOB8R6IU[img]

AnjaW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:15

Ik krijg helaas de foto's er niet op. Ik ben hier niet zo handig in.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:16

Even de img met / naar de andere kant verplaatsen :).
[img]url[/img] Deze volgorde :j. Dan komt hij er te staan!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Flabbergast op 12-08-09 13:17, in het totaal 3 keer bewerkt

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:16

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:20

Goed opgelet als je dit na al die tijd pas ontdekt :?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:21

Kelly het lijkt me dat ze zelf het vel bij elkaar getrokken heeft, dit zit normaal heus niet zo :)
Normaal zul je het dan niet zo snel zien nee..

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:26

Ziet er apart uit! Is dat kalere plekje dan het plekje wat door jouw te hoge spoor is gekomen?

Was de dierenarts ookal geweest?