vervoer hengst en merriee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

Re: vervoer hengst en merriee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 17:43

Daar zat ik nou dus ook over na te denken. Want fokken ga ik dr toch niet mee doen het is dan alleen dat een hengst meer showt maar het is dan wel weer zo een paardje kan lopen of hij kan het niet dus dat kan hij ook als ruin.

owjaa 't is een welsh.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:48

Een hengst kan inderdaad net een tikje extra uitstraling hebben maar kan ook weer eerder afgeleid zijn. Ik denk dat je genoeg ervaring en meewerkende ouders heb om met een brave hengst te kunnen omgaan. Je zou het dus kunnen aanzien. Maar als je hem later wil ruinen betekent het wel dat hij toch een poosje moet herstellen.

Vraag aan de huidige eigenaren hoe hij in omgang is.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:52

Een hengst en een merrie samen in een tweepaards trailer zetten lijkt mij om problemen vragen.

Het blijven dieren met bepaalde instincten! De hengst wil dekken, de merrie wil dat ook wel, of juist helemaal niet, en voor je het weet is je trailer aan stukken getrapt en zijn je paarden gewond of erger. Was er laatst geen bekend springpaard dat op die manier een zware blessure opliep? (dat was op een boot denk ik, heeft hier nog op de voorpagina gestaan).

Ofwel laat je de hengst castreren, ofwel rijd je 2 keer op en neer als je ze ergens naartoe wil brengen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:07

Rapperijder schreef:
Een hengst en een merrie samen in een tweepaards trailer zetten lijkt mij om problemen vragen.

Het blijven dieren met bepaalde instincten! De hengst wil dekken, de merrie wil dat ook wel, of juist helemaal niet, en voor je het weet is je trailer aan stukken getrapt en zijn je paarden gewond of erger. Was er laatst geen bekend springpaard dat op die manier een zware blessure opliep? (dat was op een boot denk ik, heeft hier nog op de voorpagina gestaan).

Dat was dus gebeurd door ondeskundig handelen ;) Een hengst en een merrie kun je samen vervoeren mits je je aan bepaalde regels houd en de paarden opgevoed zijn.Bij twijfel een andere oplossing zoeken...

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:07

Ik denk dat het verstandiger is om hem te ruinen. Ik wil niet dat er iets gebeurd met een van de pony's dat zou ik echt verschrikkelijk vinden! Zelf heb ik ook zoiets van het hoeft maar 1x mis te gaan wat Rapperijder al zei is ook zo het blijven beesten met een bepaald instinct.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:38

Rapperijder schreef:

Ofwel laat je de hengst castreren, ofwel rijd je 2 keer op en neer als je ze ergens naartoe wil brengen.

Je kan idd een merrie en hengst samen vervoeren, mits je een welopgevoede hengst hebt, een merrie die de hengst niet uitdaagt en jezelf verstand van zaken hebt. Wij hebben en hengst die samen met de merries met LAAG tussenschot zonder problemen mee op reis kan. Maar ook een die bij wijze van nog over een hoog schot heen klimt.

Je tweede optie vind ik een uitstekend plan. Gewoon twee keer rijden! Het liefst nog als ruin! Want ik twijfel aan de kunde van de TS in de omgang met hengsten.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:54

Ik denk dat ze er inderdaad weinig ervaring meer heeft, maar vind het wel positief dat ze er goed over nadenkt. Omdat ze wel veel rijervaring heeft, denk ik wel dat ze een hengst zou kunnen houden. In ieder geval niet iemand die er te lichtzinnig over denkt.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 16:00

Ik heb idd niet veel ervaring met een hengst wel enkele keren op verschillende gereden en gedaan maar ik vind het zelf gewoon belangrijk dat er niks gebeurd met beide paardjes. Rijtechnisch kan ik hem wel aan ik rijd op zoveel verschillende paarden dat ik alles zowat al gehad heb en ook op wedstrijd met allemaal andere paarden. En wat dendrofleur al zei ik wil er echt niet te ligt over denken er mag met niemand iets gebeuren en daarom vroeg ik eerst iedereens mening hierover voordat ik het daadwerkelijk ga doen!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:13

Misschien dat je een paar keer met iemand mee kan die wedstrijden met een hengst rijdt. Dan zie je hoe ze dingen aanpakken en ook waar je aan zou moeten denken. Om eerlijk te zijn zou ik het ook weer zonde vinden als je hem direct laat ruinen omdat er wel eens iets mis gaat. Veel is te voorkomen als je je paard kent.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 20:03

Jaaa dat vind ik ook. ;)