DNA trekken bij een paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:03

Nee, dat is dan ook niet mogelijk, tenzij je meerdere broers en zussen hebt van de vermoedelijke vader zodat ze een vermoedelijk profiel kunnen maken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:49

Lubberslieke schreef:
hmm tja dat weet ik niet, het was wel bij een handelaar, ik neem toch aan dat dat wel gewoon bij dekhengsten is gedekt.

Stel dat het ondeugende uitgebroken hengstje een dekhengst als vader had, is het dan wel mogelijk om dna te trekken.

Of is de kans erg klein dat ik uberhaupt er achterkom

maar als je al niet weet welke hengst gedekt heeft weet je ook niet wie zijn vader was, dus helaas kun je er niet achter komen.
Wat misschien wel zou werken is om jouw merrie haar DNA profiel te laten maken en dan als je later een hengst uitzoekt om mee te dekken, laten checken of zij geen familie is van die hengst, dan sluit je in ieder geval inteelt uit.

Liezel1

Re: DNA trekken bij een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:40

Dat zou idd kunnen Cissy...
Maar ik vraag me af of dat "rendabel" is. Het veulen zal zoiezo nooit papieren krijgen, want moeder heeft geen papieren, of iig vader onbekend.
Het veulen zal "op papier" dan niet zoveel opleveren.
Daarnaast is inteelt in sommige gevallen niet geheel verkeerd, maar het is idd wel handig als je zelf de keuze kunt maken....

Ik heb ooit een ruin gereden die zijn moeder had gedekt, te lang bij elkaar in het land gestaan. Moeders had grote oren, ruin had nog grotere oren, dus je kunt wel raden welk formaat oren het veulen had.
* de vraag was meer: oren, waar gaan jullie met dat veulen naartoe??*
Dat soort dingen voorkom je liever.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:13

heej heel erg bedankt, dit jaar een veulen wordt hem niet meer,. hopelijk volgend jaar laten dekken.
Ik denk alleen dat de kosten erg hoog worden voor het dna profiel of niet?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 18:53

dat zou je bij Van Haeringen kunnen navragen, dat is het lab waar je dat soort testen kunt laten doen, die hebben vast ook email.... :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:47

Kosten voor een DNA profiel te construeren zijn in ieder geval wel hoger dan gewoon DNA trekken. Prijzen durf ik niet te noemen, wij konden het doen via het stamboek (maar hebben het uiteindelijk niet gedaan, in dit geval ging het om een overleden hengst) en dat was een jaar of 7 geleden. De prijs die het stamboek toen gaf is denk ik niet indicatie voor als je dit nu laat doen.
Je kunt inderdaad bij Van Haeringen eens navragen. Even googlen, dan heb je de website en daar staat een email-adres op.