Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Re: Kleine vrachtwagen B rijbewijs: maximale aantal paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:03

Het is 1 welsh pony van 1.40, en 1 kwpner van 1.63. De welsh weegt denk 340(volgens m'n meetlintje ;)) , kwpner 600? Dan zou het kunnen , alleen hun weten niet wat voor paarden we gaan vervoeren..

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:14

Ik weet niet of het een lange rit wordt, maar het lijkt me niet onverstandig om even langs een weegbrug te rijden. Dit kost bijna niets en dan weet je zeker dat je niet met een onverzekerde combinatie rijdt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:03

Ik heb laast ook zo'n bus van Anemone gehad. Ik heb twee shetjes, dus voor mij ideaal. Veel ruimte, je kunt ze in de gaten houden en ook nog extra laadruimte. Ik vond het dus wel prettiger rijden dan met trailer.

Juist vanwege dit soort topics heb ik eens gekeken in de papieren van dat ding, de bus zonder lading zat volgens mij rond de 2400-2500 kg. Dus nog max. 1000 kg laden.
Voor mijzelf was dat prima, maar twee paarden kan dus echt niet.
Bovendien is het vrij windgevoelig, hou daar dus even rekening mee als je er die (bijna) 1000 kg op gaat zetten.

Voor de ts: een trekauto is te huren, een trailer is te huren, een rijbewijs niet (of je moet een extra persoon inschakelen natuurlijk). Als je onafhankelijk wil zijn is investeren in je eigen rijbewijs dus een goed idee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:13

Achter een vrachtwagen op B-rijbewijs zou ik echt niet nog een aanhanger zetten. Ik heb er zelf ook een gehad, als je zo'n stuk had op de snelweg dat je een bocht met 50 of 70 had (waar je dus met de paarden veel langzamer doorgaat), duurde het eeuwen eer hij weer op volle snelheid was tot grote ergernis van het overige verkeer. Volgens mij sta je met een aanhanger met paard erachter gewoon stil op zo'n moment :+

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:58

Wij hebben ook zo'n vrachtwagentje voor B rijbewijs er passen 2 paarden op. Maar met 2 volwassen paarden zijn wij inderdaad overbeladen. Pony en paard wil vaak wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:11

Urielle schreef:
Achter een vrachtwagen op B-rijbewijs zou ik echt niet nog een aanhanger zetten. Ik heb er zelf ook een gehad, als je zo'n stuk had op de snelweg dat je een bocht met 50 of 70 had (waar je dus met de paarden veel langzamer doorgaat), duurde het eeuwen eer hij weer op volle snelheid was tot grote ergernis van het overige verkeer. Volgens mij sta je met een aanhanger met paard erachter gewoon stil op zo'n moment :+

Motorvermogen, schat, motorvermogen is het toverwoord :D :D

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:45

Laatste vraag:

Vrachtwagen met alleen b-rijbewijs, mag ik daar 2 volwassen kwpn-ers mee vervoeren?
Waar kan ik zulke vrachtwagens vinden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:20

nee dat kan niet, heb je je eigen topic niet goed gelezen?

die wagens zijn vaak te klein en hebben te weinig laadvermogen om twee volwassen paarden in te vervoeren en als het wel kan dan komen ze boven de 3500 kg en moet je C rijbewijs hebben.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:06

Urielle schreef:

Dat ligt helemaal aan de basis die ze voor de opbouw gebruikt hebben!
Als ze er bijv. een Mercedes Benz 515 voor gebruiken, die mag 3500kg trekken, en doet dit fluitend!
Als ze er een dingetje met 80pk voor gebruiken zal het idd ellende op de snelweg, op/afritten zijn!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:08

donchicka schreef:
Laatste vraag:

Vrachtwagen met alleen b-rijbewijs, mag ik daar 2 volwassen kwpn-ers mee vervoeren?
Waar kan ik zulke vrachtwagens vinden?

Nee, dat bestaat niet.
Daar hoef je niet naar te zoeken, en laat je niks wijs maken en aansmeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:25

Frank schreef:
Urielle schreef:

Dat ligt helemaal aan de basis die ze voor de opbouw gebruikt hebben!
Als ze er bijv. een Mercedes Benz 515 voor gebruiken, die mag 3500kg trekken, en doet dit fluitend!
Als ze er een dingetje met 80pk voor gebruiken zal het idd ellende op de snelweg, op/afritten zijn!

Alleen erg jammer van de 1500kg laadvermogen die je dan laat liggen (nog even los van de BPM) bij een MB515.
Daarnaast, als je dan toch zo'n blik opentrekt, ga dan gewoon voor het echte werk en neem een MB524, dan praten we tenminste ergens over (240pk!!)
Blijft overigens nog steeds het chronisch gebrek aan laadvermogen bij de 3500kg TMM variant.........

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:28

Tuurlijk is dat jammer! Want dan heb je voldoende voor twee paarden.
Maar ja, een C rijbewijs halen is ook weer zo wat he :D Stel je voor...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:34

Frank schreef:
Tuurlijk is dat jammer! Want dan heb je voldoende voor twee paarden.
Maar ja, een C rijbewijs halen is ook weer zo wat he :D Stel je voor...

Niet rottig bedoelt, maar de BPM op zo'n B-rijbewijs paardenwagen is 15000 euro. Als je voor 15000 euro geen C-rijbewijs kunt halen, hoor je dan wel op de weg thuis? (even afgezien van lichamelijke beperkingen)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:07

Ik heb mijn stempeltjes wel hoor ;)

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:39

Wij hebben een camion voor 5 paarden totaal gewicht van de camion + laadvermogen is 3500kg.
het is al wel een hele oude mercedes , laten ombouwen.
De paarden doen soms ook ambetand , zot omdat we ook bij jonge hengsten werken.
Dit voel je niet echt aan de camion , als we alle 5 paarden laden zijn we idd wel over het max.
maar men controleert dit niet zo erg. We zijn nog nooit tegengehouden.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:50

Voor de mensen met een C rijbewijs moeten wel elke keer bij verlening gekeurd worden.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 15:59

chieppie schreef:
Voor de mensen met een C rijbewijs moeten wel elke keer bij verlening gekeurd worden.

Wat dan nog, dat stelt helemaal niets voor, met 10 minuten sta je weer buiten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:10

Die keuring is eens in de 5 jaar en kost een paar tientjes.
Dat kan makkelijk uit van het verschil in wegenbelasting tussen mijn vrachtwagen op C-rijbewijs en zijn B-rijbewijs ding. En van dat verschil kan ik dan de jaarlijkse APK ook nog van betalen :+

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:10

Moderatoropmerking:
Voor de duidelijkheid nog even het volgende:
Ivm de aanpassing/versoepeling van de regels is het toegestaan weer te reageren in oudere topics. De update hierover kan je hier vinden Eline @ [FZ] [Dienstmededeling] BBB Mei
Mocht iemand een recent topic hebben gevonden met het zelfde onderwerp meld dit dan even via de Tem.
Temmen omdat er in een ouder topic wordt gereageerd is dus niet meer nodig :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:35

LiseFederer schreef:
Wij hebben een camion voor 5 paarden totaal gewicht van de camion + laadvermogen is 3500kg.
Dit voel je niet echt aan de camion , als we alle 5 paarden laden zijn we idd wel over het max.

Hoe zie jij dit voor je? Een paard weegt zo'n 500 kilo, dus dat is al 2500 kilo paard. Dan moet daar nog het gewicht vanaf van de spullen die je meesleept, tuigage ed maar ook jezelf/bijrijder. Zeg 200 kilo. Dan nog de opbouw (schotten waar de paarden tussen staan) ook al gauw kilo of 200-400. Dan houd je dus nog 600-800 kilo over wat je vrachtwagen weegt...dat is amper het gewicht van een Fiat Panda...Mooi onzin dus.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:58

stefanvi schreef:
chieppie schreef:

Wat dan nog, dat stelt helemaal niets voor, met 10 minuten sta je weer buiten.

ik bedoel er niks mee, maar mede doordat ik mijn CE heb.
maar sommige mensen weten niet dat ze gekeurd moeten worden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 14:09

_Esther_87_ schreef:
LiseFederer schreef:

Hoe zie jij dit voor je? Een paard weegt zo'n 500 kilo, dus dat is al 2500 kilo paard. Dan moet daar nog het gewicht vanaf van de spullen die je meesleept, tuigage ed maar ook jezelf/bijrijder. Zeg 200 kilo. Dan nog de opbouw (schotten waar de paarden tussen staan) ook al gauw kilo of 200-400. Dan houd je dus nog 600-800 kilo over wat je vrachtwagen weegt...dat is amper het gewicht van een Fiat Panda...Mooi onzin dus.

waarschijnlijk is de vrachtwagen teruggekeurd, en op papier dus te rijden met B rijbewijs, maar wel gruwelijk overbeladen
zal voor de vrachtwagen zelf geen probleem zijn (daar die teruggekeurd is, dus oorspronkelijk mss wel geschikt voor dat gewicht)
Maar owee als die eens op de laadbrug komt, fikse boete wegens overbelading, en met wat pech ook nog eens voor het verkeerde rijbewijs

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:50

Maar wat is er eigenlijk goedkoper bij aanschaf?
Een trailer of een paardvriendelijke 'vrachtwagen'?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:32

nieuwe anderhalfpaardtrailers heb je vanaf 3600 euro, daarmee heb je met moeite een tweedehandsvrachtwagentje van 15 jaar of ouder

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:41

Duhelo schreef:
nieuwe anderhalfpaardtrailers heb je vanaf 3600 euro, daarmee heb je met moeite een tweedehandsvrachtwagentje van 15 jaar of ouder

Maar voor die trailer moet wel minimaal een flinke middenklasser om het allemaal een beetje comfortabel te verplaatsen.......