Paard wil niet op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:14

Laura_Magic schreef:
Reactie 1:
Morrie05 schreef:
Ik weet wel zeker dat ze bang is, ik zou elke dag weer oefenen om hem in de trailer te krijgen, dat je hem met een longeertouw in de trailer moet doen zeg al genoeg over het vertrouwen tussen jullie, hij zou gewoon de trailer op moeten gaan, ik heb met die van mij geoefend elke dag een maand lang, ik ging in de trailer staan, zij ging dan stil staan voor de trailer omdat ze er niet in wou, ik ben gewoon gaan wachten in de trailer tot ze er zelf in kwam, niet trekken niet duwen geen touw erachter en helemaal alleen. Ik laad haar nu alleen op en af.

Ik geloof niet dat ze bang is, dat straalt ze totaal niet uit enzo.
Je hebt wel gelijk dat het 'vertrouwen' belangrijk is enz.
Maar helaas, als ik mijn paard los laat in de wei met de trailer, ben ik er zeker van dat ze na een tijdje gewoon gaat grazen... En we hebben geen rijbak thuis
(sorry ben zeer slecht met quoten)

Maar je kan het toch beter gewoon om de weg doen? En je moet hem wel vast houden maar niet echt gaan trekken. Ja maar wat vind jij een uiting van bangheid dan? want dat ze ineens niet meer de trailer in wilt zegt toch genoeg? Hij is daar denk ik wel gewoon onzeker van geworden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:14

Morrie05 schreef:
sorry zie hem nu pas staan!

Ja vroeg me af of je daarna ook gelijk een rondje met de trailer ging rijden. Het rijden zelf is nl geen probleem, alleen het inladen

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:15

hmm vreemd ,
en als je haar dan is door een vreemde op de trailer laat zetten ? dat werkte bij mijn paard wel , wij kregen hem er na 2 uur nog niet op , de man van mn nieuwe stalling gebeld , die kwam en binnen 1 seconde stond hij erop . of heb jedat ook al geprobeerd?

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:16

Maar je kan het toch beter gewoon om de weg doen? En je moet hem wel vast houden maar niet echt gaan trekken. Ja maar wat vind jij een uiting van bangheid dan? want dat ze ineens niet meer de trailer in wilt zegt toch genoeg? Hij is daar denk ik wel gewoon onzeker van geworden.[/quote]

Om de weg doen? Wat bedoel je daarmee?
Uiting van bangheid: uitdrukking in de ogen, trillen enz....

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:17

Silly1972 schreef:
Morrie05 schreef:
sorry zie hem nu pas staan!

Ja vroeg me af of je daarna ook gelijk een rondje met de trailer ging rijden. Het rijden zelf is nl geen probleem, alleen het inladen

Oooow ik dacht dat die vraag voor de gene die het topic heeft geopend was. Maar nee ik ging niet meteen rijden. Ik liet haar er even in staan en dan er weer uit. Tot het na een tijdje weer goed ging en dan kan je weer een stap verder.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:18

Laura_Magic schreef:
Maar je kan het toch beter gewoon om de weg doen? En je moet hem wel vast houden maar niet echt gaan trekken. Ja maar wat vind jij een uiting van bangheid dan? want dat ze ineens niet meer de trailer in wilt zegt toch genoeg? Hij is daar denk ik wel gewoon onzeker van geworden.

Om de weg doen? Wat bedoel je daarmee?
Uiting van bangheid: uitdrukking in de ogen, trillen enz....[/quote]

Ja maar niet ieder paard die bang is hoeft te gaan trillen of die ogen zo raar hebben.
Nou je zegt in de bak of in het weiland, maar je kan toch beter gewoon de trailer op het pad zetten en dan oefenen of begrijpt ik het nou verkeerd :o (op de weg bedoelde ik hoor niet om de weg)

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:20

Die lessen voor trailerladen lerren zijn niet zo duur je moet wel goed oefenen erna voordat ze de keer erna weer komen anders heeft het geen zin

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:22

Morrie05 schreef:
Oooow ik dacht dat die vraag voor de gene die het topic heeft geopend was. Maar nee ik ging niet meteen rijden. Ik liet haar er even in staan en dan er weer uit. Tot het na een tijdje weer goed ging en dan kan je weer een stap verder.

dat heb ik inderdaad ook gedaan, hij is nu wel te laden hoor, met 3 personen haha, na ongeveer 15 min geeft hij het nl op. maar wil hem zo graag alleen kunnen laden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:22

Zyrina_MF schreef:
Die lessen voor trailerladen lerren zijn niet zo duur je moet wel goed oefenen erna voordat ze de keer erna weer komen anders heeft het geen zin

ik vond 150 euro per uur anders behoorlijk duur

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:24

Daarvoor heb ik een buurman die zulke dingen oplost!
Al mijn paarden gaan braaf en goed op de trailer. ;)
Laatst bijgewerkt door Marjoleiin op 17-07-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:24

Laura, ik kan bij je langs komen, ik woon vlakbij.
Maar dan moet je er wel voor open staan.
Stuur me maar een PBtje

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:26

dat heeft mij 35 euro gekost per keer komen en dat vond ik eigenlijk niet duur. of ze er nu 3 uur was of 1 uur 35 euro

Elco

Re: Paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:29

Ik kan ook Petra Vlasblom aanraden van 2Moons echt helemaal top..!!! Ze is heel rustig en neemt echt de tijd ervoor..En dat voor nog 200 euro, ik vind dat niet duur als hij van de trailerklep valt kost een DA veel en veel meer plus dat het vertrouwen dan helemaal weg is..

Succes..!!!!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:30

@ Zyrina Dat is inderdaad niet zo duur! Maar waar komt ze vandaan dan? en hoe lang heeft het bij jou geduurd?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:30

Elco schreef:
Ik kan ook Petra Vlasblom aanraden van 2Moons echt helemaal top..!!! Ze is heel rustig en neemt echt de tijd ervoor..En dat voor nog 200 euro, ik vind dat niet duur als hij van de trailerklep valt kost een DA veel en veel meer plus dat het vertrouwen dan helemaal weg is..

Succes..!!!!!

Die kostte dus 150 euro voor een uur en 50 voor elk volgend uur, dat vind ik behoorlijk prijzig

Zsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:36

Conrad van pruijsen van subtiel trainen.

Mijn beide paarden gaan op het commando "ga".

Geen druk gebruiken.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:37

Silly1972 schreef:
Elco schreef:

Succes..!!!!!

Die kostte dus 150 euro voor een uur en 50 voor elk volgend uur, dat vind ik behoorlijk prijzig

Wat je dan ook misschien kan doen is die kostte delen met iemand die ook dat probleem heeft!

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:40

die van mij wou de trailer ook niet op. we zijn nu druk bezig met oefenen. mijn moeder heeft gewoon een cursus gevolgd (zonder paard) van petra vlasblom. we hebben een monty roberts halster en gister voor het eerst gebruikt. en hij stond er helemaal op!! het probleem van die van mij is dat hij zijn laatstse 2 achtervoetjes er niet op wou hebben.

wij hebben druk uitvoeren op het halster, zodra die naar voren gaat druk los. en als hij voorin staat een biksje. misschien kun je dat proberen..

veel suc6 igg!

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:47

[quote="saskiamax"] we hebben een monty roberts halster en gister voor het eerst gebruikt.
[quote]

Even een vraag: wat is/doet een Monty Roberts-halster eigenlijk?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:50

Morrie05 schreef:
Wat je dan ook misschien kan doen is die kostte delen met iemand die ook dat probleem heeft!

Helaas gaan er weinig mensen met de trailer weg en de mensen die wel gaan hebben een braaf paard haha

Laura_Magic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:51

Ik weet nog niet wat we precies gaan doen.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie tips! :)
(Je mag nog altijd reageren als je nog iets weet ;))

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:53

Zsa schreef:
Conrad van pruijsen van subtiel trainen.

Mijn beide paarden gaan op het commando "ga".

Geen druk gebruiken.

Mag ik vragen wat hij kost?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:58

blinddoeken en longeerlijn erachter zijn in elk geval géén goede ideeën voor een bang paard

Leer je paard met clickeren erin te gaan. Dit kun je ook wel zelf doen:

1. leer je paard targetten op je hand: steek je hand op vlak voor z'n neus en zeg 'hier', wacht tot hij per ongeluk je hand aanraakt zeg dan meteen 'goedzo' en geef een paar biksjes
2. herhaal dit een keer of acht en stop er voor vandaag mee
3. doe dit een week lang, zodat je paard weet dat hand aanraken wat oplevert
4. ga na die week steeds ietsje verder weg staan van je paard en steek je hand op en zeg 'hier', als het goed is gaat ie dan naar je toe komen om je hand aan te raken
5. herhaal dit net zo lang totdat hij op een afstand van vijf meter naar je toekomt

PAK NU PAS DE TRAILER

6. ga zelf op de klep staan en je paar op een meter afstand en steek je hand op 'hier', beloon dit
7. als het goed gaat ga je zelf steeds ietsje verder in de trailer staan

GEEF JE PAARD DE RUIMTE OM ACHTERUIT TE LOPEN ALS HIJ DAT WIL, WEERSTA DE VERLEIDING OM TOCH EVEN TE TREKKEN OF NET EVEN EEN DUWTJE TE GEVEN dan kun je nl weer van voren af aan beginnen :+

(het is vooral ook train jezelf in het afleren van roofdier-manieren)

herhaal deze procedure net zo lang tot je paard de trailer inloopt, het geeft niet als hij er weer direct uitgaat

Pas als hij helemaal de trailer ingaat ga je verder:

8. ga in de trailer staan en steek je hand op 'hier', als je paard de trailer inloopt en je hand aanraakt zeg je 'goed zo' en wacht je vijf seconden met snoep geven

Sowieso gaat je paard steeds meer ontspannen op de trailer staan, want de trailer wordt een fijn iets! Een snoepautomaat namelijk :D

Pas als je paard relaxed staat laat je iemand vanaf de achterkant haar benen en kont aanraken en desnoods met een stok zachtjes wrijven. Pas als dat goedgaat ga je langzaam de balk erachter doen.

Neem echt de tijd, verwacht niet dat je over drie weken je paard de trailer intovert. En oefen het liefst elke dag.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:12

Mijn paard heeft geen vervelende ervaring met de trailer gehad, maar wilde op een gegeven moment er ook niet meer in, hij wilde wel van huis weg maar na de les of bij de hoefsmid vandaan er niet meer in.
Hoe meer mensen er achter gingen staan of zich er mee bemoeiden hoe schever hij ging of hoe meer hij achteruit ging.

Bij hem was het absoluut ook geen angst, hij had gewoon geen zin en wilde blijven waar hij was.

Ik heb toen op advies van een bokker een touw gekocht met aan het begin bij de knip een stukje ketting.
De knip deed ik aan de rechterkant van het halster vast, dan onder het kin door en aan de linkerkant weer door dat metalen vierkantje van het halster.

Als ik hem wilde laden liep ik gewoon met hem naar de trailer, vlak voor de klep ging Ulf zoals gewoonlijk in de achteruit.
Ik bleef staan en dus kwam er druk op het ketting onder zijn kin en je raad het al dat was au!
Mijnheer vond het niet leuk, keek erg lelijk en waagde nog een paar stappen naar achteren, maar de au werd erger, hij stopte wist niet goed wat te doen en koos toen eieren voor zijn geld en deed een stap naar voren hiermee beloonde hij zichzelf doordat automatisch de druk van het ketting af was, ik gaf iets druk, hij waagde weer een stap naar achter, maar toen hij door zijn eigen actie gelijk dat nare ketting weer voelde liep naar voren de trailer in, waar hij werd opgewacht door een superblije ik met wat biks en een dikke knuffel :)

Misschien niet de meest vriendelijke manier, maar wel een hele doeltreffende en duidelijke manier voor je paard.
Jij doet helemaal niets, je loopt met hem naar de trailer zodra hij stopt en achteruit gaat veroorzaakt hij zelf druk op het ketting, hij straft zichzelf op die manier, en geloof me een paard is superslim en zal al snel voor de makkelijke en pijnloze weg kiezen.
Ik heb het maar een paar keer hoeven te gebruiken, ben toen overgestapt op een gewoon touw wat ik op die manier vastmaakte en ondertussen laad ik hem alweer heel wat jaartjes helemaal gewoon.

Kosten van zo'n touw zijn volgens mij nog geen 10 euro.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:25

Arabesk schreef:
blinddoeken en longeerlijn erachter zijn in elk geval géén goede ideeën voor een bang paard

Leer je paard met clickeren erin te gaan. Dit kun je ook wel zelf doen:

1. leer je paard targetten op je hand: steek je hand op vlak voor z'n neus en zeg 'hier', wacht tot hij per ongeluk je hand aanraakt zeg dan meteen 'goedzo' en geef een paar biksjes
2. herhaal dit een keer of acht en stop er voor vandaag mee
3. doe dit een week lang, zodat je paard weet dat hand aanraken wat oplevert
4. ga na die week steeds ietsje verder weg staan van je paard en steek je hand op en zeg 'hier', als het goed is gaat ie dan naar je toe komen om je hand aan te raken
5. herhaal dit net zo lang totdat hij op een afstand van vijf meter naar je toekomt

PAK NU PAS DE TRAILER

6. ga zelf op de klep staan en je paar op een meter afstand en steek je hand op 'hier', beloon dit
7. als het goed gaat ga je zelf steeds ietsje verder in de trailer staan

GEEF JE PAARD DE RUIMTE OM ACHTERUIT TE LOPEN ALS HIJ DAT WIL, WEERSTA DE VERLEIDING OM TOCH EVEN TE TREKKEN OF NET EVEN EEN DUWTJE TE GEVEN dan kun je nl weer van voren af aan beginnen :+

(het is vooral ook train jezelf in het afleren van roofdier-manieren)

herhaal deze procedure net zo lang tot je paard de trailer inloopt, het geeft niet als hij er weer direct uitgaat

Pas als hij helemaal de trailer ingaat ga je verder:

8. ga in de trailer staan en steek je hand op 'hier', als je paard de trailer inloopt en je hand aanraakt zeg je 'goed zo' en wacht je vijf seconden met snoep geven

Sowieso gaat je paard steeds meer ontspannen op de trailer staan, want de trailer wordt een fijn iets! Een snoepautomaat namelijk :D

Pas als je paard relaxed staat laat je iemand vanaf de achterkant haar benen en kont aanraken en desnoods met een stok zachtjes wrijven. Pas als dat goedgaat ga je langzaam de balk erachter doen.

Neem echt de tijd, verwacht niet dat je over drie weken je paard de trailer intovert. En oefen het liefst elke dag.

Ooh dat heb ik geprobeerd! Dat heeft wel geresulteerd dat ik ipv 2 uur nu nog maar 15-20 min bezig ben, maar hij staat en zodra hij een brokje krijgt gaat hij weer naar achteren, krijgt hij niet snel genoeg volgens zijn zin dat brokje, gaat hij gewoon weer achteruit.