Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:17

mijn paard heeft er ook last van bij hem is het ook puur ongeduldig zijn. vaak gaat heenweg wel goed terugweg hoe dichter bij stal hoe grotere ramp. wat ik doe is juist dan mega langzaam gaan rijden. duurt het nog langer en heeft hij door dat het geen nut heeft.
wat wij ook van plan zijn om een rubberen mat aan de voorstang te gaan hangen hierdoor trapt hij daartegen misschien houd het dan op(heb ook zadelkamer in trailer lijkt hij af en toe echt doorheen te meppen)
heb wel camera in de trailer zodat ik hem dus erg goed in de gaten kan houden

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:17

ik heb ook een paard dat heel veel schraapt. Ik denk een stuk aandacht vragen, verveling en een hoop ongeduld. Ze doet het op stal als het eten komt. en als ze als laatste uit het land gehaald word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:18

Hhaha juist dan staat hij rustig en klimt hij niet over de stang heen! We rijden niet harder dan 80 hoor en mn vader rijd heel rustig en stabiel. Maar zodra we een woonwijk in komen wordt pony onrustig, heeft hij geen reden voor, hij gaat heel makkelijk de trailer in en uit, heeft ook een hooinet om leeg te trekken maar toch vind hij het nodig om naar buiten te kijken door omhoog te klimmen en het raampje te mollen..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:21

een kleine strobaal onder de satng vast knopen zpdat die zijn been niet voor na voren kan brengen dus ook niet meer schraapt?
bij mij ruin werk het super

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 22:39

Lovely schreef:
30 kmu is wel erg langzaam, als je iets vlotter rijdt kan het zijn dat je paard wat meer bezig gaat met op zichzelf letten en niet met schrapen.
Je hebt trouwens kans dat dit nooit over gaat en dat jij je er maar bij neer moet leggen, er zijn paarden die dit blijven doen ondanks alles.

We hebben ook wel harder geprobeerd hoor ;) zelfs ineens remmen, harder optrekken maar er blijkt echt niks te werken. Als we rustig rijden blijft zij naar ons idee ook het 'rustigst'.
Misschien gaat het inderdaad wel nooit over... dan maar gewoon doorrijden zolang het goed gaat denk ik =).

(als we op een wedstrijd een ander ook horen stampen en schrapen op de trailer voel ik me in iedergeval niet meer zo allen =p hihi)

Ziezo_X

Re: Paard kluisteren in de trailer? (of een gouden tip ;) !)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 22:42

Misschien moet ik dan nog maar eens proberen om iets voor / onder de voorstang te doen.
We hebben in het begin een soort rubbere deurmat ervoor gehangen, die was alleen iets te licht geloof ik... toch maar iets zwaarders zoeken. Een strobaal of koematrubber zou wel eens kunnen werken.. ga ik proberen!

En een camera in de trailer lijkt me ook heel fijn! Ik zit altijd zo gespanne in de auto te luisteren wat ze aan het uitvreten is... misschien als je het constant in de gaten kan houden dat ook de oorzaak duidelijk wordt...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 05:28

Kan je niet eens zo'n cameratrailer huren of lenen van een kennis? Hoeft maar 1x dus dan vallen de kosten opzich ook wel mee als je dan iig weet wat er aan de hand is?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:38

Mijn paard schraapt ook nog steeds maar als ik bijvoorbeeld op de snelweg rijd of op 80 kilometer weg doet ze dat niet, zodra ik binnendoor moet rijden begint ze weer, het lijkt wel of ze die onbalans gewoon vervelend vind. Maar dat gaat nu wel steeds beter, maar zodra ze ruikt dat ze dicht bij huis is begint ze echt hard te stampen haha.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:50

Wij hebben een paard wat alleen schraapt als hij alleen op de trailer staat. Met zijn broer erbij geen last, dan is hij veel te druk met het bewaken van zijn hooinet.

Wij hebben trouwens wel een camera in de trailer en dat rijdt geweldig!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:08

Ik geloof dat ik de enige ben die dus wel goede ervaring heeft met kluisteren. :+ Wel moet ik erbij zeggen dat wij niet met een trailer rijden maar met een vrachtwagen, luchtgeveerd. Pony's hoeven amper een been te verzetten door de stabiele wegligging, dus ze hebben geen hinder van de kluister om het evenwicht te bewaren.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:15

Ik ken het inderdaad ook, kluisteren op de veewagen. Porfessionele vervoerder weigerde bepaald sportpaard nog mee te nemen tenzij hij gekluisterd werd.

SteefViana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:19

Mijn paard is echt het voorbeeld van een DRAMA in de trailer. Alles gehad, dachten we... Weven, oplossing: een autoband aan de rechterkant tegen het schoot aan (paard stond links van het schot) zodat ze geen ruimte meer had om te weven. Super geholpen alleen toen werd ze bang van de smalle ruimte.
Toen slaan tegen de achterklep met als gevolg een kreupel paard. Geen oplossing voor.
Vervolgens is ze zo in paniek geraakt dat ze zich liet vallen en zichelf ophing. Zoooo eng!!!!!
En ondertussen gewoon achter me aan rennen de trailer in en er netjes uitlopen!!
Bij haar is de enige oplossing, een shettie ernaast!! Of wat dan ook voor paard. Ze wil gewoon niet alleen zijn. Bij bosritten ergens anders is het niet heel handig met een shet erbij maar op wedstrijd etc gaat het super!!!

Dus misschien is dat een idee??

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:24

Je hebt ook van dat plakspiegels (folie, bij de bon prix) dat heeft een vriendinnetje van mij in de trailer hangen. Die van haar is ook rustiger met 2 paarden.

Ik heb compleet het omgekeerde, niet erin en vervolgens denken dat je dr vergeten ben want het is zo stil :+

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 07:50

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties! =D

Een ander paard erbij heb ik nooit geprobeerd, maar het zou idd een oplossing kunnen zijn! (Niemand durft z'n paard er bij te zetten omdat ze ook nogal merrieachtig is en veel slaat =S). Maar we zouden dat wel op de vrachtwagen kunnen proberen, staan ze mooi ver van elkaar!

@ Talida, haha een spiegel! Bij parkieten werkt het wel ;). Maar het is inderdaad het proberen waard!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 07:51

Ik heb trouwens ook vaak mijn kleine shetje mee. Werkt wel lekkerder vind ik omdat ze dan gewoon niet alleen is.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:50

Misschien is dit de gouden tip :P :

Je kan als ze er eenmaal in staan eens een emmer water in de trailer gooien zodat ze met haar voorbenen in een plasje staat. Het is dan een vervelend gevoel als ze met haar voet gaat schrapen over de natte vloer (helpt alleen als je een rubberen vloer hebt). Kijk maar naar jezelf als jij met je voet over een nat rubberen vloer gaat is dit ook stug en niet zo fijn gevoel. Kans dat ze er dan van zelf mee op houd.
Wel uit kijken dat het water niet (teveel) op de klep komt zodat het niet glad word bij het uitladen.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 08:55

Marlou89 schreef:
Misschien is dit de gouden tip :P :

Je kan als ze er eenmaal in staan eens een emmer water in de trailer gooien zodat ze met haar voorbenen in een plasje staat. Het is dan een vervelend gevoel als ze met haar voet gaat schrapen over de natte vloer (helpt alleen als je een rubberen vloer hebt). Kijk maar naar jezelf als jij met je voet over een nat rubberen vloer gaat is dit ook stug en niet zo fijn gevoel. Kans dat ze er dan van zelf mee op houd.
Wel uit kijken dat het water niet (teveel) op de klep komt zodat het niet glad word bij het uitladen.

Ga ik ook proberen! Dankje!

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:00

Volgens mij stond in de Paard en Sport van deze maand ook een heel artikel over paarden die niet stil stonden in de trailer. Misschien kan je daar een keer naar kijken?

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:01

Heb je toevallig altijd je zeiltje/klepje achter dicht van de trailer?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:03

belle1 schreef:
Volgens mij stond in de Paard en Sport van deze maand ook een heel artikel over paarden die niet stil stonden in de trailer. Misschien kan je daar een keer naar kijken?

Heb ik inderdaad gelezen! Maar (helaas) is dat het probleem niet bij mijn paard, haar balans is goed.
(en ze deed het eerder ook als we niet reden maar alleen stilstonden!)

@ Orlando: We hebben al veel geexperimenteerd met de deurtjes achter dicht en open, dit maakt niet zo veel verschil. We hebben ook 1 van de voorste raampjes afgeplakt.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:08

Lovely schreef:
In ieder geval nooit een paard kluisteren in een rijdende trailer. Stilstaand zou je het wel kunnen proberen, maar dan misschien een voorbeen vastmaken aan de middenpaal bijvoorbeeld.

Jezus wat een suggestie zeg, hebben jullie enig idee wat er gebeurt als zo'n paard een paniekreactie krijgt? Ik vindt het geen pas hebben om een paard te kluisteren op een trailer of een andere afgesloten ruimte of aan een paal of zo........ Jullie hebben echt geen idee wat de gevolgen kunnen zijn. :(

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:13

Ziezo_X schreef:
@ Orlando: We hebben al veel geexperimenteerd met de deurtjes achter dicht en open, dit maakt niet zo veel verschil. We hebben ook 1 van de voorste raampjes afgeplakt.

Oké, mijn paard flipte elke keer als het zeiltje dichtwas namelijk.
Succes verder! Maar ook ik raad je kluisteren af.
Zitten hier wel paar andere bruikbare tips tussen verder.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:17

Wij hebben wel positieve ervaringen met kluisteren nadat onze hengst de halve bodem van de trailer eraf geschraapt en gestampt had. Die was echt nauwelijks meer te vervoeren, was de boel compleet aan het renoveren. Na enkele keren hebben we ze er weer afgehaald, steeds een beetje proberen. En het ging steeds weer beter. Sinds het beter gaat vervoeren wij hem na een tip ook altijd met het schot van de tweepaardstrailer "wijd", we zetten hem nooit tussen de schotten want dan begint de hele ellende weer van voor af aan. Hij reist ook het liefste schuin met zn lijf, doordat het schot wijd is staat ie altijd met zn hoofd bij het raampje en met zn kont de andere kant op. Op de snelweg gaat het nu echt heel goed, alleen in de bebouwde kom wil ie nog wel eens gaan beuken. Maar ja vergeleken bij eerst is het nu een engeltje met reizen dus we laten hem maar...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:21

Kwam van het weekend een combinatie tegen, dat paar dstond met zn hoofd achteruit de trailer uit. Heel komisch gezicht, maar wel de bedoeling want hooinet zat daar ook vast.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:22

Gaat ze er makkelijk op?