Kan ik onder de verkoop uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:37

fshdo schreef:
@kiwiko: je bedoelt dat ze d'r niet op kunnen eisen?
Ik heb ook duidelijk gemaild dat ik ze weer te koop zet omdat hun zich niet aan de afspraken houden

dat bedoel ik............ het was die week halen, en dat hebben hun verzuimd........ dus recht op koop verloren........

en bij de rechter hoef je dan niet eens handgeld terug te geven........ want handgeld is de bevestiging van de afspraak.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 21:37

@karolien: ik heb hun meerdere keren gewezen op het feit dat ze haar binnen een week op zouden halen en dat dat niet gebeurd is en dat ik haar nu weer te koop zou zetten.

Cossie

Re: Kan ik onder de verkoop uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:38

Volgens mij is dat je goed recht, je zou voor de zekerheid dit na kunnen vragen bij een rechtswinkel als je het zeker wilt weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:39

Karolien_ schreef:
@Kiwiko en leentje: Ik vind jullie wel erg stellig en ik betwijfel zeer of jullie het bij het rechte eind hebben. Mijn advies aan jullie: wees voorzichtig met juridishe vragen beantwoorden op internet.

20 jaar handel............... en ook wel juridische zaken gehad :)

uiteindelijk is het enige wat voor de rechter van belang is ............ is het bewijs :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:43

Karolien_ schreef:
@Kiwiko en leentje: Ik vind jullie wel erg stellig en ik betwijfel zeer of jullie het bij het rechte eind hebben. Mijn advies aan jullie: wees voorzichtig met juridishe vragen beantwoorden op internet.

1. Niemand is verplicht mijn advies op te volgen
2. Ik profileer mij overigens ook niet als advocaat of juriste oid want dat ben ik ook niet
3. Ik heb net de studie handel afgerond waarin het recht zeer belangrijk was met name voornamelijk het handelsrecht en het burgerlijk recht (ook sociaal- en fiscaal recht maar dat minder) en ik baseer mijn antwoord gewoon op wat ik nog weet vanuit die leerstof ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:45

en ik slechts uit de praktijk :)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:46

Kiwiko, ik weet dat je veel ervaring hebt en dat het goed bedoeld is :j , maar neem van mij aan (daar heb ik als jurist dan weer 10 jaar ervaring mee) dat zelfs als je een juridisch vraagstuk goed uitlegt aan mensen, en dat is niet makkelijk, mensen vaak hun eigen draai eraan geven en lezen/horen wat ze willen dat er staat/wat ze willen horen.

Kort door de bocht vragen beantwoorden kan dan tot grote teleurstelling leiden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:49

Karolien............ dan weet je toch ook dat degene die bewijzen kan gelijk heeft :)

het hele juridische stelsel draait om bewijzen......

zij heeft emails dat die mensen dat paard op komen halen die week........... en het dier staat er nog :) er is geen handgeld gegeven om de deal te verzegelen......

mijn kleine beetje juridische ervaring zegt mij dat ze een hele sterke zaak heeft :)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:51

KiWiKo schreef:
Karolien............ dan weet je toch ook dat degene die bewijzen kan gelijk heeft :)

het hele juridische stelsel draait om bewijzen......

zij heeft emails dat die mensen dat paard op komen halen die week........... en het dier staat er nog :) er is geen handgeld gegeven om de deal te verzegelen......

mijn kleine beetje juridische ervaring zegt mij dat ze een hele sterke zaak heeft :)

ik deel dezelfde mening maar dan zonder juridische ervaring ;)

en iets zegt mij ook dat dit helemaal niet tot een zaak zal komen :+

TS zet het paard terug te koop en verkoopt het,
die mensen gaan er geen zaak van maken want ik denk dat ze goed genoeg weten dat ze niet in hun recht zijn + dat het hun ook nog eens handen vol geld zou kosten ..

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:57

Dat is ook zo, maar een afspraak dat het dier binnen een week opgehaald wordt is niet zonder meer een ontbindende voorwaarde.
Waarschijnlijk zal dit inderdaad nooit voor de rechter komen, maar je zult maar net zo'n eigenwijze stijfkoppige koper treffen die denkt dat hij gelijk heeft en het wel voor de rechter brengt.
Verder horen we hier natuurlijk maar één kant van het verhaal. Niks ten nadele van TS hoor, maar mensen beleven dezelfde situatie soms heel anders (ieder zijn eigen waarheid).

Overigens vind ik "je hebt een sterke zaak denk ik" al heel anders klinken dan "nee hoor, ze kunnen dat paard nooit meer opeisen", maar dat is misschien een beroepsdeformatie :D .
Laatst bijgewerkt door Karolien_ op 06-07-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:58

Als jij op de e-mail met de kopende partij duidelijk van beide kanten bent overeengekomen dat het paard binnen termijn opgehaald zou worden en kopers houden zich daar niet aan houdt het op. Immers vanuit de kopers is geen nieuwe afspraak of voorstel geboden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:59

ben ik ook met je eens Karolien :)

mensen zien graag hun eigen waarheid...........

maar zoals hier blijkt heeft ze de bevestiging per mail.......... en dan kan een rechter niet meer dan dat als leidraad nemen :)

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:51

Heb vorig jaar in een soortgelijk voorval gezeten. Mensen kwamen kijken, waren zeer enthousiast over drachtige merrie en veulen en kochten ineens heel de boel. Aangezien het veulen nog geen vier maand was, bleef het 'pakketje' staan tot september Alles werd op papier gezet en ondertekend maar geen voorschot betaald. Halverwege augustus nog eens contact opgenomen maar mensen bleven de boot afhouden en op den duur onbereikbaar. We hebben het opgelost door begin september even raad te vragen bij een advocaat en hebben hen in gebreke gesteld door een aangetekend schrijven. Er werd dan ook in vermeld dat hiermee de verkoop was ontbonden. Ik heb er ondertussen niks meer van gehoord.
Misschien gaat het over eenzelfde persoon?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:40

i zou het dier in eder geval opnieuw te koop zetten
de kopende partij is hun deel van de afspraak niet nagekomen
jammer voor hen
en er is ook niets betaald,

als ze over een paar weken inene op komen dagen zou ik ze ook een rekening voorschotelen voor het onderhoud van het paard voor de periode na de afgesproken datum van ophalen :+

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:16

In dit geval is er wel sprake van een overeenkomst (weliswaar via internet / mondeling) maar toch ... de wet schrijft een redelijke termijn voor ... ook al kunnen ze waarschijnlijk niet heel veel, ik zou hier toch rekening mee houden ...

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 01:25

fshdo schreef:
@cossie: ze hebben onze schouwhengst destijds ook zo gekocht door hun, die is toen wel snel opgehaald door een transporteur.
Maar voor deze merrie zocht ik echt een goed tehuis, dat konden ze wel beloven..... Maar ik heb er nu geen vertrouwen meer in

vind het vreemd dat je er nu pas geen vertrouwen meer in hebt.
Als je echt zo'n goed huis zoekt, waarom verkoop je haar dan aan iemand
die niet eens komt kijken?
Een klik met het beestje is toch wel één van de belangrijkste dingen met de koop van een paard, die voel je niet door de telefoon. En dan toch zou je paardje daar heen gaan. DAT zou mij al geen goed gevoel geven...

Milagros

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:24

jij heb zwart op wit (je mail) dat ze binnen een week zouden komen dus hun verbreken de deal

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 02:34

Hahaha, wat blijft het internet toch een fascinerend medium. Vooral ook al die meningen die je krijgt van iedereen. Blijft grappig om te lezen hoe iedereen zijn adviezen post, in het geheel niet gehinderd door enige kennis van zaken. Op Karolien na dan, in dit geval.Voor de rest: ook al heb je al 20 jaar geen ongelukken gehad met je auto, dat geeft je nog geen bevoegdheid om rij-instructeur te worden.... (snap je de vergelijking niet, dan moet je al héélemaal geen adviezen meer geven...).

Terkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:01

Knavia schreef:
Hahaha, wat blijft het internet toch een fascinerend medium. Vooral ook al die meningen die je krijgt van iedereen. Blijft grappig om te lezen hoe iedereen zijn adviezen post, in het geheel niet gehinderd door enige kennis van zaken. Op Karolien na dan, in dit geval.Voor de rest: ook al heb je al 20 jaar geen ongelukken gehad met je auto, dat geeft je nog geen bevoegdheid om rij-instructeur te worden.... (snap je de vergelijking niet, dan moet je al héélemaal geen adviezen meer geven...).

Vind dit een erg generaliserende opmerking. Wellicht zijn mijn antwoorden wat kort door de bocht ... maar zeker niet van enige achterliggende kennis ontbroken ... Ik vind bijvoorbeeld in dit geval, dat Karolien wel degelijk een goed doordacht verhaal neer gezet heeft. Bovendien denk ik, dat het altijd beter is om a). een rechtszaak te voorkomen en b). op een nette acceptabel verwoorde manier afscheid van elkaar te nemen binnen een overeenkomst ...

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:05

Nou als het al zo begint zou ik dat paard niet eens aan dat soort mensen kwijt willen.

Ik zou op zoek gaan naar iets beters, denk wel dat je onderuit kan omdat zij zich niet aan de afspraak houden.

Gewoon lekker op zoek naar nieuwe mensen gaan.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:14

ik zou me paard niet eens meer mee geven als ze jou arrogant gaan noemen

je paard zou in die week opgehaald moeten worden, dus die had er nu al niet meer hoeven te staan.
zij komen de afgesproken afspraken niet na, hun fout
als jij het paard nu weer op internet wilt zetten kan je dat gewoon doen!
zij hebben niks te eissen,en jij hebt je bewijzen in je mail staan, zij komen niet opdagen,
je zou je paard nu gewoon weer op internet kunnen zetten.
snap eigelijk ook niet hoe mensen een paard over de mail kunnen kopen.

ik heb ook wel eens fotos gekregen van ene paard dat op sporthorses stond ik dacht mooi paard waren we wezen kijken dat paard zag er echt niet uit in het echt, stel dat ik hem over de mail al gekocht zou hebben dan had ik toch een probleem ;)