Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Isabonny schreef:Naar aanleiding van mijn topic : [MD] Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht ben ik benieuwd welke schade we bij de verzekeringsmij kunnen claimen.
Ten eerste ben ik benieuwd tot hoe ver de kosten aan het paard worden vergoed. Geheel? Of maximaal de waarde van het paard in het economisch verkeer. Let wel: het gaat dus niet om een dierenverzekering, maar om een WA verzekering van de tegenpartij, wiens hond achter ons paard is aangegaan, waardoor ons paard is gevallen.
Ik heb er geen idee van hoe veel de DA kosten gaan bedragen. Hij is al 3 keer geweest. Hij moet vandaag een vierde keer komen, misschien om opnieuw te hechten, want de onderste 2 hechtingen zijn eruit gescheurd. Dan moet hij nog terugkomen om de hechtingen eruit te halen. Ik denk dat ik aan voorrijkosten alleen al zo'n € 250 kwijtben.
Dan heeft hij nog gehecht, 3 penecilinespuiten gegeven, 3 pijnstillers gespoten, 1 tube pijnstiller achtergelaten (die is nu ook al op), 3 flesjes Acedermspray. En wie weet wat er nu nog allemaal bijkomt.
Mijn schoonzus heeft dokterskosten (ook gehecht), en zou haar no-claim kwijtzijn, als ze die niet declareerd.
Vervolgens moet ze nu een paar keer per dag op een neer naar de stal rijden om het paard te spoelen (20 km per keer).
Er zit een gat in het zadel, dus dat moet zowieso nog nagekeken worden of de boom nog goed is en niet gebroken, en anders hoeft het zweetblad alleen gerepareerd te worden. Zadel is ca. 3 jaar oud, dus dat was nog lang niet aan vervanging toe.
Paarden staan meer op stal, dus ik verbruik meer hooi.
Ik denk dat ik al een paar kuub water verbruikt heb aan al het spoelen.
Ik zelf ben uren en uren kwijt om haar paard te spoelen (op de dagen dat ik niet werk, in mijn vrije tijd dus).
Waar kan ik dus allemaal een vergoeding voor vragen? Wat is volgens een verzekeringsmij reeel?
Terkan schreef:Ligt heel erg aan de WA-verzekering (voorwaarden) en nog meer aan de verzekeringsmaatschappij zelf. Hoogstwaarschijnlijk zal de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij vragen (aan hun cliënten) om niet toe te geven aan de fouten, die ze gemaakt hebben ... dit wordt (ben ik bang) een hele lastige ...
LDRD schreef:Terkan schreef:Ligt heel erg aan de WA-verzekering (voorwaarden) en nog meer aan de verzekeringsmaatschappij zelf. Hoogstwaarschijnlijk zal de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij vragen (aan hun cliënten) om niet toe te geven aan de fouten, die ze gemaakt hebben ... dit wordt (ben ik bang) een hele lastige ...
Wat een ontzettende flauwekul zeg.![]()
Hiermee toon je aan dat je zonder enig verstand van zaken onzin roept.

Isabonny schreef:Oeh, der valt me nog wat in:
Ik kan nu OOK niet meer paardrijden! Ik kan mijn paard nl. niet weghalen, zonder adt de ander helemaal gek wordt, en het gewonde paard mag zich niet opwinden ivm de hechtingen die dan kunnen uitscheuren (wat nu dus al gebeurd).
Dus ik heb wel mijn maandelijkse (voer)kosten, maar ik krijg er niks voor terug.
ikke schreef:Ehm, wacht even. Een hond mag wel loslopen, maar er bestaat een vrij simpel kapstokartikel dat zegt dat de begeleider het dier ten alle tijden onder appèl moet hebben. Ik mag toch aannemen dat de man geprobeerd heeft de hond terug te roepen; anders kan hem ook nog eens nalatigheid verweten worden. In dat laatste geval loopt hij zelfs het risico dat zijn verzekering bij hem komt om de schade te verhalen!!
, maar iedereen die er maar op blijft hameren dat de ruiter zijn paard niet onder controle had
) Dan is het nog altijd zo dat de man zijn hond LOSLIET terwijl wij net 25 meter voor hem uitliepen. Dat is om problemen VRAGEN. Voor sommige honden (en met name voor zo'n temperamentvolle heidewachtelachtige hond) is dat gewoonweg te verleidelijk om te laten schieten. De eigenaar van de hond heeft een inschattingsfout gemaakt. Vandaar dat hij aansprakelijk is.daffie1986 schreef:Ik blijf er niet op hameren maar er wordt gezegd dat de man zijn hond niet onder controle had maar dat had jou schoonzus op dat moment ook niet. En 25 meter afstand is naar mijn idee toch wel een vrij lange afstand, voor plek waar de honden los mogen lopen(of mocht dat daar juist niet?) Dat zijn dus zaken die je allemaal uit moet zoeken. Mogen honden daar loslopen, mag je er rijden zonder ruiterbewijs. Ik dnek dat je voor de WA verzekering wel gewoon terug kan vangen, maar hoeveel dat zal je dus wel tegen vallen.
Isabonny schreef:En honden mogen losgelaten worden buiten de bebouwde kom als er geen losloopgebied in de nabije omgeving is EN "indien uw hond geen gevaar of overlast oplevert voor voorbijgangers".
Aan de hand van dit laatste is de hondeneigenaar verantwoordelijk voor de schade (volgens zijn eigen verzekeringsmij).
LDRD schreef:Isabonny schreef:En honden mogen losgelaten worden buiten de bebouwde kom als er geen losloopgebied in de nabije omgeving is EN "indien uw hond geen gevaar of overlast oplevert voor voorbijgangers".
Aan de hand van dit laatste is de hondeneigenaar verantwoordelijk voor de schade (volgens zijn eigen verzekeringsmij).
Lees nog eens bij FAQ, daar staat hoe het wel zit. Paard, aansprakelijkheid en verzekeren. Voor paard mag je dan hond lezen.
, waar staat die categorie FAQ? Ik kan hem nergens vinden
LDRD schreef:Jammer alleen dat je weer een hoop mensen op het verkeerde been zet met dit soort opmerkingen.
Terkan schreef:... en helaas voor jou ... weet echt wel waar ik het over heb ...
LDRD schreef:Nee, de kernvragen om aansprakelijkheid vast te stellen zijn: is de schade ontstaan door de eigen energie van de hond? Ja? > bezitter hond = aansprakelijk
Ter beoordeling van de vraag of er ook een schadevergoedingsverplichting is vraag 2: is er sprake van eigen schuld aan de zijde van de schadelijdende partij?