Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:32

Danielle_1 schreef:
Ninx schreef:
Mag ik iets anders vragen? Wat is er nu zo erg aan een cap? (ik begrijp het probleem niet echt)

Nee,dat was niet de bedoeling van dit topic,jouw mening was me ondertussen al duidelijk;)
Het gaat niet om een discussie,het gaat mij om wettelijke feiten,niets meer en niets minder....

Dan wens ik je succes... ik hoop dat het gezellig blijft op je nieuwe stal....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:33

grappig dat je denkt te weten hoe ik hier face to face mee omga :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:33

Ja sorry, ik snap de vraag én die reactie niet...

Ik vind de vraag van TS een hele normale, en ik snap ook dat mensen gewoon geen cap op willen. Ik draag 'm ook alleen maar omdat het moet van mijn stalhouder, is een FNRS-bedrijf. Bij mijn trainer draag ik 'm nooit, en op wedstrijden rij ik met hoed...

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:36

Volgens mij denkt ze dat ik ga lopen rellen ofzoiets }:0
Ik ga hier heel relaxed mee om en als ik geen gelijk heb heb ik morgen een cap op mijn knar.
Maar nogmaals,de reden hiervoor is dat ze bang is om uitgekleed te worden door een verzekeraar en dat is dus zeker niet het geval.
Het zou gewoon onder mijn eigen WA vallen,dus maakt ze zich druk om niets.
Het is een lief mens mijn stalhoudster,maar niet helemaal up to date ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:36

Je kunt ook een brief opstellen waarin je de staleigenaar niet aansprakelijk stelt voor letsel omdat je geen cap op had.
Ik zit in dezelfde situatie en heb zo'n brief opgesteld, ondertekend en de staleigenaar een exemplaar gegeven. Deze brief is ook door hun geaccepteerd.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:37

Ikima schreef:
Je kunt ook een brief opstellen waarin je de staleigenaar niet aansprakelijk stelt voor letsel omdat je geen cap op had.
Ik zit in dezelfde situatie en heb zo'n brief opgesteld, ondertekend en de staleigenaar een exemplaar gegeven. Deze brief is ook door hun geaccepteerd.

Dit heb ik al voorgesteld,staat op pagina 1 ;)

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:38

dat staat normaal beschreven in uw contract

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:39

die moet je dan wel hebben he :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:42

Misschien is het handig om eens op jurisprudentie van het turn arrest te zoeken. Daar zou het antwoord uit op te maken moeten zijn.

Dankzij een val uit de ringen tijdens een turnles mogen we als ruiter zijnde niet meer onze eigen verantwoordelijkheid nemen tijdens lessen op rijverenigingen en manege's. Nou vond ik turnen al niks maar sindsdien heb ik er helemaal een pesthekel aan. Wekelijks twee dagen met uitslag op je hoofd rondlopen door die rotcap vind ik geen pretje.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:46

Danielle_1 schreef:
Ikima schreef:

Dit heb ik al voorgesteld,staat op pagina 1 ;)

Maar er staat niet bij wat haar antwoord daarop was.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 00:48

Klopt,maar daar kom ik nog een keer op terug als het wat rustiger is op stal en we met zijn tweeen zijn.
Ze is nogal snel afgeleid en is dan kwijt waar wij het over hadden,maakt het ook niet echt makkelijk.....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:56

Ik heb geen idee of er iets te verplichten is. Moet bekennen dat ik op mijn verzorgpaard geen cap droeg (met medeweten van de eigenaar), maar op mijn eigen paard ben ik nog nooit zonder cap opgestapt. De eerste stal waar hij stond werd te kennen gegeven dat de staleigenaar wilde dat pensionklanten een cap droegen tijdens het rijden.
Op mijn huidige stal bestaat geen verplichting om met cap te rijden, maar wel is het een gewoonte van de meeste ruiters. Omdat de staleigenaar kenbaar heeft gemaakt veiligheid belangrijk te vinden is een stalgenoot haar cap weer gaan dragen (zij reed volgens mij Z2). Voor haar is overigens ook een argument dat er kinderen op stal rondlopen en rijden en dat je (ongewild) toch een voorbeeldfunctie hebt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 08:05

Uiteraard kan een pensionhouder op zijn terrein zijn eigen regels maken. Dat heeft echter niets te maken met de vraag of een pensionhouder aansprakelijk zou kunnen zijn voor schade die jou overkomt en of het dragen van een cap daaraan iets toevoegt.

De kans dat een pensionhouder aansprakelijk is als jou iets overkomt is gering. Er moet dan sprake zijn van verwijtbaar handelen. Stel er is een onveilige situatie ontstaan op het terrein. De stalhouder weet ervan, maar laat deze situatie voortbestaan en waarschuwt niet. Jij komt als ruiter door deze onveilige situatie ten val. De stalhouder zou daarvoor aansprakelijk kunnen zijn.
Ik neem aan dat de stalhouder een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) heeft. Daarin zou kunnen staan (hoewel ik die kans bij een pensionhouder niet groot acht) dat iedereen op zijn terrein een cap moet dragen, want dat er anders geen dekking wordt verleend. Als deze clausule zou zijn opgenomen, dan nog is het de vraag wat dat voor consequenties heeft. Volledige dekking ontzeggen is namelijk niet waarschijnlijk, maar alleen voor dat deel van de schade die is ontstaan door het ontbreken van de cap. En het grappige daarvan is, dat de stalhouder daar dan weer voor nauwelijks schadevergoedingsverplichting zou hebben, omdat dit ongetwijfeld als een stuk 'eigen schuld' aan jouw kant zou komen te liggen, waardoor dat voor je eigen rekening blijft.

Afijn, heb even een stuk zitten filosoferen of een stalhouder enig risico loopt specifiek door het niet dragen van de cap en ik moet toch tot de conclusie komen dat dat risico zéér nihil is, zeg maar nul.

Een overeenkomst maken waarbij jij nadrukkelijk verklaart dat je je bewust bent van het niet dragen van een cap en dat je voor schade daardoor stelt slechts zelf verantwoordelijk te zijn en uitsluit dat je de pensionhouder daarvoor aansprakelijk acht is niet nodig dus. Als je het ondanks alles wel zou doen dan zal zo'n overeenkomst zeker wel zijn werking hebben.

Goed, dat was weer een gratis advies :D .

Laat dit maar lezen, wellicht stelt dit gerust.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 10:30

Bedankt voor je reactie LDRD!
Ik ga maar even iets in elkaar flansen op papier,al is het alleen maar voor haar eigen geruststelling.
Ook ga ik straks even in mijn schuur spitten op zoek naar een cap die daar ergens ligt :Y)
Onder het motto 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan' :D

kohtje

Re: Kan een stalhoudster het dragen van een cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:37

Denk dat dat vast niet zo'n goedgekeurde is van tegenwoordig.
Vind persoonlijk wel dat iedereen dan een cap op moet en niet 1 niet omdat die een briefje schrijft.
Bij ons op stal mocht je eerst ook een brief inleveren maar nu is het gewoon allemaal. Net zo fijn want dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Met de huidige wetgeving wordt er toch makkelijker de schuld bij iemand in zijn schoot gegooid.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:00

Ik moet morgen naar onze vorige stal en zal daar jouw vraag voorleggen.

Het is nl zo dat gedurende 10 jaar dat ik daar stond, ik zonder cap te paard ging. De kinderen moesten wel een cap op.

Vorig jaar werden ook de volwassen pensionklanten verplicht een cap te dragen. Haar rechterhand die jonge paarden traint en doorgaans dan wel een cap op heeft dan, had op haar eigen brave oudje nooit een cap op maar nu wel............best gek, braafste paard van stal én dan toch die cap. Dat voelt best gek temeer omdat op ook onze haf zo'n braverd is én ik daar caploos in de bak op reed tot deze regel inkwam.

Nu heeft deze eigenaresse het altijd goed voor gehad met de paarden én de klanten. Stapte je weleens op een wat minder braaf paard dan adviseerde ze sowieso een cap.

De reden zal wel gegeven zijn maar ik heb waarschijnlijk niet goed geluisterd want die ben ik dus kwijt vandaar dat ik het morgen even navraag. Misschien een nieuwe wettelijke of verzekeringsregel???

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:55

kohtje schreef:
Denk dat dat vast niet zo'n goedgekeurde is van tegenwoordig.
Vind persoonlijk wel dat iedereen dan een cap op moet en niet 1 niet omdat die een briefje schrijft.
Bij ons op stal mocht je eerst ook een brief inleveren maar nu is het gewoon allemaal. Net zo fijn want dan weet iedereen waar hij aan toe is.
Met de huidige wetgeving wordt er toch makkelijker de schuld bij iemand in zijn schoot gegooid.

Nee ik heb er nog 1 van 20 jaar terug :+
Tuurlijk heb ik een goedgekeurde,wat ik al eerder zei ik draag wel een cap op buitenritten en met springen.
Beiden heb ikgewoon al een tijd niet meer gedaan ;)

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 17:58

Op de manege (waar ook pensionpaarden staan) waar ik 6 jaar lang heb gereden zijn pensionklanten verplicht een cap te dragen tenzij ze een bepaald contract hebben getekent omdat de manege anders aansprakelijk kan worden gesteld. Of dit bij een gewone pensionstal ook het geval is weet ik niet...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:12

Ik heb een andere vraag : Stel dat TS zo'n contractje tekent dat zij alle verantwoording op zich neemt en ze valt, de verzekering probeert dat eerst te verhalen op de staleigenaar, maar die heeft het contractje. Wat zegt de verzekering dan? Vraag ik me echt af wat nou als hun zeggen dat het dan ook echt jouw verantwoording is? Staat daar niks over in de voorwaardes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:18

verzekeringstechnisch is je staleigenaar verantwoordelijk voor de schade die jij oploopt op haar terrein.

Dus in die zin kan ze je verplichten met cap te rijden (wat hier overigens op bijna alle pensionstallen en maneges zo is, ook als je op een manege staat met je pensionpaard)

Maar als jij samen met je staleigenaar overeen kunt komen door een contract te tekenen waarin jij alle verantwoordelijkheid neemt dan zal dat wel goedkomen.
Ik zou wel dit contract opstellen samen met een advocaat oid omdat ik denk dat anders de staleigenaresse nog het bootje in gaat.

Neemt niet weg dat ik het een raar iets vind dat je dit wil regelen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:58

OP de stal waar ik nu sta, is het vanwege de verzekering verplicht om met cap te rijden en op een pensionstal op een steenworp van ons af ook.
En de eigenaar van de andere pensionstal was het echt altijd een worst hoe je op je paard ging zitten hoor. Al ging je op teenslippers in je bikine op het meest drukke paard springen, kon hem niet schelen. Nu de verzekering daarin veranderd is, is hij daar een stuk strenger op.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:04

Wij zijn er met elkaar uitgekomen! :D
We hebben 2 bakken,1 in het zicht en 1 uit het zicht.
De bak uit het zicht mogen we nu wel rijden zonder cap.
De andere bak zit praktisch naast de winkel,wat een ruitersportzaak is.

De eigenaar is niet verantwoordelijk als mij iets overkomet door het niet dragen van een cap,is eigen risico.
Anderzijds is de eigenaar wel weer verantwoordelijk als er iets gebeurd met het paard of mij door gebrekkig onderhoud van stal en omgeving.
We hebben het hier samen over gehad gisteren en we zijn eruit gekomen *\o/*

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:59

vonneke schreef:
verzekeringstechnisch is je staleigenaar verantwoordelijk voor de schade die jij oploopt op haar terrein.

Waar komen dit soort ideeën toch vandaan? Absoluut niet waar.
:n

Goed overigens dat jullie er samen uitgekomen zijn. Praten met begrip voor de wederzijdse belangen is nog altijd de beste oplossing. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:11

als je bijvoorbeeld op een manege in een les rijd (met of zonder eigen paard) kunnen ze het verplichten
maar als je voor je zelf rijd kunnen ze het (uiteindelijk) niet verplichten
wel kunnen ze je van de stal af knikkeren omdat ze vinden dat je een gevaar voor jezelf, je paard, en omstanders bent

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:22

Danielle_1 schreef:
Bedankt voor je reactie LDRD!
Ik ga maar even iets in elkaar flansen op papier,al is het alleen maar voor haar eigen geruststelling.
Ook ga ik straks even in mijn schuur spitten op zoek naar een cap die daar ergens ligt :Y)
Onder het motto 'waarom moeilijk doen als het makkelijk kan' :D

Er zou voor mij nog iets heel anders spelen.... ik wil jou niet op mijn terrein hebben liggen met een opengepleten schedel.....Al helemaal niet als dat komt door koppigheid....

Ik zou dus idd de rollen omdraaien, als jou iets overkomt omdat je de meest banale veiligheidsvoorschriften niet in acht zou nemen.... stel ik misschien jou wel aansprakelijk omdat je mij doet lijden :D

Misschien overdreven, maar denk er maar eens over na hoe kwaad mensen zouden kunnen worden als jij zwaar gewond bent en zij je dus moeten helpen, terwijl je e.e.a. had kunnen voorkomen.