Paard niet opneembaar in stamboek, sta ik in mijn recht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Paard niet opneembaar in stamboek, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:41

En daar gaat je recht... jij hebt onderzoeksplicht, dat de verkoper niet de waarheid heeft verteld is een ander verhaal...
Als jij een type paard wenst te fokken die niet voldoet aan het rasstandaard op dat moment dan is dat je eigen keuze..
En dan snap ik steeds niet waarom je er een rasvreemde hengst op zet als je haflingers wilt gaan fokken...
Je merrie is 14 jaar... je verspeeld een heel jaar, wat voor jou als fokker met een merrie op die leeftijd heel kostbaar kan zijn, en een dekking die foktechnisch helemaal geen meerwaarde heeft.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:51

Met de oude eigenaar kun je niets, ik denk ook niet dat je dat wilt. :o Of deze merrie wel of niet fokwaarde heeft doet toch helemaal niet ter zake verder? Het stamboek mag niet bij voorbaat al bepalen welke paarden wel of niet op de stamboekopname mogen komen en ik blijf erbij dat je dat recht 2 keer hebt. Daarnaast kun je alsnog best fokken met deze merrie. Als je fokt met een goedgekeurde hengst, krijgen de nakomelingen gewoon volledig KVTH papier, dus dat hoofdstamboek ben je helemaal niet nodig.
@ Wildgirl: wil je me het duitse stamboeknummer van Fay eens pben?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:02

je hebt pb lyonesse

@ alane, het is een weldoordachte keus geweest deze hengst, om persoonlijke redenen.
Maar, ook dat is off topic, van welke hengst ze nu drachtig is doet er niet toe.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:32

Voor zover ik weet mag je haar gewoon nog een keer in je eigen provincie aanbieden op de keuring.
Hierbij wordt ze gemeten, exterieur bekeken en haar gangen.
Indien ze ik dacht 68 punten of meer krijgt wordt ze opgenomen in het stamboek en mag ze mee doen voor de premie's.

Ik begrijp dat ze al papieren heeft uit Duitsland, wat staat er in die papieren?
Heeft ze al daar aan de keuring mee gedaan of is ze als jonge merrie naar NL gekomen?

Tevens raad ik je het aan om met bijv. Nico v/d Zee uit dacht ik Dronten contact op te nemen (of met hengstenhouders) die importeer regelmatig paarden uit het buitenland en heeft dus ervaring met dit alles.

Kan best zijn dat indien ze in het buitenland al opgenomen is in het stamboek aangezien je lid bent van de KVTH de veulens gewoon bij het KVTH opgenomen worden en daar dus ook gekeurd kunnen worden.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:38

Woestein: Fay heeft een KVTH veulenpapier. De veulens krijgen dus sowieso vol KVTH papier :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:39

Woestein schreef:
Voor zover ik weet mag je haar gewoon nog een keer in je eigen provincie aanbieden op de keuring.
Hierbij wordt ze gemeten, exterieur bekeken en haar gangen.
Indien ze ik dacht 68 punten of meer krijgt wordt ze opgenomen in het stamboek en mag ze mee doen voor de premie's.

Ik begrijp dat ze al papieren heeft uit Duitsland, wat staat er in die papieren?
Heeft ze al daar aan de keuring mee gedaan of is ze als jonge merrie naar NL gekomen?

Tevens raad ik je het aan om met bijv. Nico v/d Zee uit dacht ik Dronten contact op te nemen (of met hengstenhouders) die importeer regelmatig paarden uit het buitenland en heeft dus ervaring met dit alles.

Kan best zijn dat indien ze in het buitenland al opgenomen is in het stamboek aangezien je lid bent van de KVTH de veulens gewoon bij het KVTH opgenomen worden en daar dus ook gekeurd kunnen worden.

Ik heb net het stamboek gebeld, sinds 2007 kan je merrie's niet meer voor de 2e x aanbieden op de regionale keuring voor stamboek opname.
Ze kan alleen in maren kessel voor de herkeuring.
68 punten heeft ze vorig jaar gehaald, je moet er 69 hebben......
de duitse papieren heb ik niet, wel haar duitse paspoort en eigendomsakte, volgens haar paspoort is ze als veulen geprimeerd in duitsland, westfalen.
volgens lyonesse, die een vergelijkbare merrie heeft die ook niet in het hoofdstamboek staat krijgen haar veulens gewoon vol papier; daar ben ik iig heel erg blij mee.
Volgend jaar wil de kvth de regelementen wellicht weer gaan veranderen zodat ik misschien volgend zomer wel in drenthe haar kan laten nakeuren, ze begrepen bij het stamboek de situatie heel goed en hebben me toegezegd dit in de vergadering mee te nemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:42

misschien eind goed al goed iig voor de nakomelingen maakt het niets uit, krijgen papier zijn nog wel iets minder waard omdat de moeder "onbekend" is

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:48

Ok ben ook alweer 1,5 jaar uit de Haflinger wereld maar wist niet dat dat veranderd was.
Vindt het onzinnige regel maar vooruit dat is mijn mening.
Is een hoop gemis voor de regionale keuringen, de hoeveelheid deelnemers lopen al jaren terug en deze regel maakt dat er niet beter op.

Had al zo'n vermoeden dat de veulens gewoon een volledig papier krijgen, maar net wat ik zeg ben er al een poosje tussen uit.

@Tita: Afstamming van moeder is gewoon bekend als ik het goed begrijp en deze wordt door de KVTH ook erkend dus veulens zijn net zo veel waard als veulens uit een stamboek merrie.

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:50

de moeder is niet onbekend. die is gewoon ingeschreven in het stamboek
Edit: hiermee bedoel ik KVTH algemeen dus. Veulenboek. Stamboekopname is voor het hoofdstamboek, deze merrie is veulenboek, maar dat maakt niets uit. Veulens krijgen gewoon vol papier en mogen niets meer en niets minder dan die van een stamboekmerrie.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 26-06-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:51

Lyonesse schreef:

:roll: met de moeder bedoel ik dit paard wat niet in het stamboek staat de merrie waar het omgaat zij moet toch later beebies krijgen :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:51

Woestein schreef:
Ok ben ook alweer 1,5 jaar uit de Haflinger wereld maar wist niet dat dat veranderd was.
Vindt het onzinnige regel maar vooruit dat is mijn mening.
Is een hoop gemis voor de regionale keuringen, de hoeveelheid deelnemers lopen al jaren terug en deze regel maakt dat er niet beter op.

Had al zo'n vermoeden dat de veulens gewoon een volledig papier krijgen, maar net wat ik zeg ben er al een poosje tussen uit.

@Tita: Afstamming van moeder is gewoon bekend als ik het goed begrijp en deze wordt door de KVTH ook erkend dus veulens zijn net zo veel waard als veulens uit een stamboek merrie.

de man die ik aan de lijn had van de kvth zei idd ook al dat ze hierdoor een hoop aanmeldingen mislopen en dat het daarom de vergadering in gaat, dit willen ze natuurlijk niet.
@tita, afstamming is idd gewoon bekend dus dat maakt niets uit, ze staat wel in het stamboek alleen niet in het hoofdstamboek

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:52

tita schreef:
Lyonesse schreef:

:roll: met de moeder bedoel ik dit paard wat niet in het stamboek staat de merrie waar het omgaat zij moet toch later beebies krijgen :D

Lees even de edit titia :D het is vaag, ik weet het :P

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:53

@ Tita: Dat begrijpen we wel ;)
Maar ze heeft gewoon papieren, afstamming bekend, alleen is ze niet opgenomen in het stamboek...
Dit heeft verder geen verschillen op het toekomstige papier van haar nakomelingen vergeleken met een merrie die wel is opgenomen in het stamboek.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:56

Wildgirl schreef:
@ alane, het is een weldoordachte keus geweest deze hengst, om persoonlijke redenen.
Maar, ook dat is off topic, van welke hengst ze nu drachtig is doet er niet toe.

Je hebt het in je begin post erover dat je haar gekocht hebt voor fok- en recreatieve doeleinden...
Wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat je je eigen redenen onderuit haalt door dragend te hebben van een niet-haflingerhengst, het niet uitmaakt of ze wel of niet in het stamboek komt... omdat het veulen geen toegevoegde waarde heeft voor een haflingerfokkerij...
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 14:00

Ik sanp wat je bedoeld alane maar juist omdát ze nog niet in het hoofdstamboek stond heb ik nu bewust gekozen voor een kruising.
Na opname en hopenlijk primering was ik over gegaan op ggk hengsten van hetzelfde ras.
Ik wist toen nog niet dat de veulens ook gewoon vol kvth papier zouden krijgen; had ik dat wél geweten dan was ze nu waarschijnlijk drachtig van een haflingerhengst.
Voor dit veulen maakt het idd niets uit; gelukkig voor de komende veulens ook niet :D

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:38

Een heel ander vraagje maar misschien wel handig om even na te kijken :o
Tot aan welke leeftijd mag je meedoen met premiekeuringen?
Ik dacht namelijk dat er bij sommige stamboeken een grens is op 13 jaar ;)

LyonesseJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:39

Je mag onbeperkt meedoen bij het KVTH, zit geen leeftijdsgrens aan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 17:54

Je mag idd 1x je merrie aanbieden op de CK voor stamboekopname en daarna nog 1x in Maren Kessel voor een meerprijs. Als ze vorig jaar is opgenomen met 68 punten moet je dit jaar geen wonderen verwachten en zal je waarschijnlijk als ze al wordt opgenomen toch genoegen moeten nemen met een 3e premie. De cijferlijst van de opname kun je opvragen en dan kun je zien wat haar sterke en zwakke kanten zijn.
Een merrie die niet wordt opgenomen hoeft niet per definitie een slechte fokmerrie te zijn, maar met een bewuste hengstenkeuze kunnen er leuke nakomelingen uitkomen. Toch is het advies van het KVTH om niet te fokken met zo'n merrie, omdat ze weinig tot geen toegevoegde waarde heeft voor de Haflingerpopulatie.
Als je haar puur voor de fokkerij had gekocht dan had je dit alles van te voren moeten uitzoeken, want het KVTH geeft vrije inzage in behaalde premies en dan had je dus ook geweten dat Fay in de ogen van het KVTH geen geschikte fokmerrie zou zijn.
Ondanks dit alles is het wel een heel leuk gebruikspaard en daar vind je vast een nieuwe eigenaar voor. Wees zelf ook zo eerlijk en vermeld dit aan een nieuwe eigenaar!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:07

volgens mij staat de merrie inmiddels te koop hier op bokt...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:46

nou inderdaad! wegens gezondheidsredenen?? ik hoop niet dat het ernstig is maar het is wel heel plotseling op gekomen...
Daar gaan je dromen van een fokkerij en je lieve paardje...

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan denken moet, erg geloofwaardig vind ik het nl niet.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:51

cissy schreef:
nou inderdaad! wegens gezondheidsredenen??

Een maagzweer?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 00:24

:+ of acute besluitloosheid....
Het is hoogste merkwaardig te noemen :j binnen 10 dagen je eerst druk maken omdat de beoogde stammoeder voor je fokkerij niet opgenomen is in het stamboek naar dusdanige gezondheidsproblemen dat je gelijk je nog amper gestarte fokkerij weer van de hand kunt doen...