röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:15

Ik heb het idee dat het vroeger was, goed keuring koper.
Afkeuring verkoper.
Dat was bijna een ongeschreven regel.
Tegenwoordig is het vaker kosten koper.

Ik kan me voorstellen dat je bij een paard tot ongeveer 4000 zegt kosten koper.
Maar alles daarboven vind ik toch dat de verkoper ook wel waar voor zijn geld mag geven.

Zelf zet ik ze zelf al op de foto voor de verkoop.
Ik wil weten wat ik verkoop.
Kunnen daar later ook geen misverstanden over ontstaan als er niet gekeurd zou worden door kopende partij en het paard zou later niet goed zijn.
Willen kopers opnieuw foto's is het bij mij wel kosten koper.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:40

vorame schreef:
Zelf zet ik ze zelf al op de foto voor de verkoop.
Ik wil weten wat ik verkoop.
Kunnen daar later ook geen misverstanden over ontstaan als er niet gekeurd zou worden door kopende partij en het paard zou later niet goed zijn.
Willen kopers opnieuw foto's is het bij mij wel kosten koper.

Daar zou ik begrip voor hebben! En zo zou ik het zelf ook doen.

Liezel1

Re: röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:46

Vorame, daar zou ik als koper wel mee akkoord gaan, eventueel met een DA uitleg/verklaring erbij.
Maar die foto's zouden niet ouder dan een jaar mogen zijn....

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:08

[quote="[***]"]
Tip voor de koper: bedenk van te voren al wat je wilt doen met een eventuele uitslag. Zoals hier gesteld wordt afgekeurd-goedgekeurd is veel te zwart wit. Je hebt paarden die klinisch 100 % zijn maar een bemerking op de foto's kunnen hebben. Of andersom, op de foto 'goedgekeurd' maar klinisch een probleem. Het eerste paard zou ik met een gerust hart kopen als de veearts zegt dat het geen risico voor de sport is, zoals een kleine afvlakking, het 2e paard zou ik echt niet kopen.

Ik snap dat je als verkoper schijtziek wordt van mensen die het eerste paard laten staan, terwijl er in wezen niets aan mankeerd, je blijft geen keuringen betalen. Veel kopers begrijpen niet goed wat een rontgenkeuring eigenlijk inhoudt en vergeten bijvoorbeeld klinisch te keuren, terwijl laaste in mijn ogen veel belangrijker is.

In mijn geval hebben de dierenartsen een positief koopadvies afgegeven voor zowel de klinische als rontgenlogische keuring. Paard is gekeurd bij 3 verschillende paardenklinieken, waarvan 2 klinieken naar keuze van de kopende partij. De laatste keer is het bij een kliniek van onze keuze geweest overigens was dit niet mijn eigen dierenarts. Maar niet iedere kliniek is bereid om op vrijdagavond na 9 uur nog een paard op de foto te zetten.
Bij alle kopers had ik ook een duidelijke afspraak, maar als de kopers zich daar niet aan houden..
En dan heb ik het nog niet over het feit dat ik dan ook nog zo gek ben om het halve land af te reizen om aan de wensen van de koper te doen. (hun eigen dierenarts de keuring laten doen)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:59

Silly1972 schreef:
Ik NEEM altijd iemand mee met kennis, maar ook zij kan niet zien of een paard OCD heeft of zoals mijn eerst gekeurde paard Kissing Spines! Zelfs de dierenarts had dat niet in het klinische gedeelte gemerkt.
Dus het spijt me zeer, maar dat vind ik erg kort door de bocht!
Je kan van de buitenkant niet zien of er van binnen wat mis is.

Niet om het één of ander, maar kissing spines merk je echt wel iets van. Als een paard werkelijk kissing spines heeft, dan valt er absoluut niet op te rijden, want dat doet het paard zo gruwelijk pijn dat de ruiter er AF MOET, goedschiks of kwaadschiks en wel zo snel mogelijk.
Iemand die kennis van paarden heeft kan heel veel potentiele problemen gewoon zien aan hoe het paard beweegt en hoe het zich gedraagt. Als je dan een correcte afweging maakt van de potentiele problemen tegenover welk gebruik je wilt maken van het te kopen paard kun je meestal een heel aantal kandidaten zonder keuring al afschrijven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:05

Niet alles is te zien bij een klinische keuring, de 2 jarige ruin die ik liet keuren kwam glansrijk door de klinische keuring maar had helaas op de foto's toch OCD..en dat was voor mij een beperking waarom ik hem heb laten staan..mijn merrie is met allemaal 1en goed gekeurd op het rontgenologisch rapport. Als ik mijn merrie ooit verkoop is het ook keuren; kosten koper. Ik kan niet in mijn paard kijken en ik weet dus ook niet of ze (dan) nog goed is..als je meerdere paarden hebt voor de verkoop dan kan ik me voorstellen dat je zegt ik laat mijn beesten zelf keuren voor verkoop, dan heb je ook niet iedere keer dat gezeur!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:59

Waratje schreef:
Silly1972 schreef:
Ik NEEM altijd iemand mee met kennis, maar ook zij kan niet zien of een paard OCD heeft of zoals mijn eerst gekeurde paard Kissing Spines! Zelfs de dierenarts had dat niet in het klinische gedeelte gemerkt.
Dus het spijt me zeer, maar dat vind ik erg kort door de bocht!
Je kan van de buitenkant niet zien of er van binnen wat mis is.

Niet om het één of ander, maar kissing spines merk je echt wel iets van. Als een paard werkelijk kissing spines heeft, dan valt er absoluut niet op te rijden, want dat doet het paard zo gruwelijk pijn dat de ruiter er AF MOET, goedschiks of kwaadschiks en wel zo snel mogelijk.
Iemand die kennis van paarden heeft kan heel veel potentiele problemen gewoon zien aan hoe het paard beweegt en hoe het zich gedraagt. Als je dan een correcte afweging maakt van de potentiele problemen tegenover welk gebruik je wilt maken van het te kopen paard kun je meestal een heel aantal kandidaten zonder keuring al afschrijven.

Nou met mijn 30 jaar ervaring heb ik anders niets gemerkt en de 3 personen die ik bij me had en ook uitgebreide ervaring hebben ook niet, zelfs de klinische keuring kwam hij prima door. Alleen de foto's niet, zelfs een leek kon zien dat het mis was.
We hebben gereden, gesprongen, alles gedaan en hij was super braaf! Dus helaas gaat dat zeker niet altijd op, hadden we het maar gemerkt, had me een hoop reiskosten en tijd gescheeld.
Laatst bijgewerkt door Silly1972 op 20-06-09 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:00

Liezel1 schreef:
Vorame, daar zou ik als koper wel mee akkoord gaan, eventueel met een DA uitleg/verklaring erbij.
Maar die foto's zouden niet ouder dan een jaar mogen zijn....

Helaas neemt de verzekering geen paarden op met foto's die ouder zijn dan 6 weken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:29

Binnen jaar neemt de verzekering ze dan op.
Tenminste de meeste wel.
Dus ga eens na vragen bij een ander als jou verzekering het anders wil. :)

Liezel,
kopie cd van de foto's mag altijd mee genomen worden om aan de eigen dierenarts te laten zien van mij.
Ik heb geen geheimen. Zoals ze op de foto staan vertel ik het ook.
Ik wil een goed tehuis en dat krijg je niet met mensen voor liegen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:31

Bij mijn verzekering is het ook binnen 6 weken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:36

Ik heb toen ik mijn paard kocht een aantal verzekeringen bekeken en allemaal zeiden ze 6 weken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:40

Ik ben nu aan het kijken, want ik weet zeker dat er verzekeringen zijn met 1 jaar termijn voor foto's.
Zelf heb ik mijn paarden niet verzekerd, maar dit is wat ik regelmatig hoor.
Zie nu op google veel met 3 maanden, geen 1 met 6 weken voor foto's. Wel klinisch 6 weken.
Niemand maakt ook problemen over foto's ouder dan 3 maanden.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:42

Ik heb ook de afspraak gemaakt bij goedkeuren kosten voor mij (koper) bij afkeuren kosten verkoper. Als hij zo zeker is dat hij goed "product" verkoopt, dan moet dit ook geen probleem zijn.
Als verkoper hier niet toe bereid is, gaan bij mij alarmbellen af - misschien geheel onnodig- maar dit is iets wat bij mij doorslag geeft.
Natuurlijk heb ik ook liever alle kosten voor verkoper, maar in praktijk leert dat dit niet snel gebeurt.

Heb mijn paard laten keuren. Kosten koper goedkeuren, afkeuren verkoper.
Nu had mijn paard een 2-3tje, en wel goedgekeurd (in zin van praktijk leert dat paarden er geen last van hebben). Verkoper had totaal geen problemen verwacht, was zelf ook verbaast. En heeft uiteindelijk kosten gedeeld. Terwijl hij wel goedgekeurd is, met een bemerking.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:44

Het is bij veel verzekeringen zelf zo dat als jij je paard verzekerd zeg voor 6000 euro. En je wil hem na een jaar bij verzekeren naar bijv 10.000 je op nieuw moet laten keuren.
Ik heb nu een verzekering die kom alleen zelf langs beoordelen maar hoeft ze niet opnieuw gekeurd te worden.

Daarbij is het van verzekering belangrijker wat je betaald en terug krijgt als hoe oud de foto;s mogen zijn.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:05

Menig koper gaat overigens ook niet akkoord met een keuringsrapport ouder dan 6 weken. Dus bij iedere nieuwe koper die zich aandiend, moet je al gauw een nieuwe keuring doen. Ik denk dat daarom steeds meer mensen zeggen, waaronder ik dus ook, alle keuringen toegestaan kosten voor de koper.
Tegenwoordig verkoop je ook niet meer zo snel een paard.
Indien ze het paard daadwerkelijk willen kopen, dan pas neem ik de keuringskosten voorl mijn rekening. Ik heb helaas mijn les al geleerd.
Vind het jammer dat kopers denken dat een verkoper misschien iets te "verbergen" hebben als ze de kosten van een keuring niet op zich willen nemen. Niets is minder waar, in mijn geval dan, maar het word gewoon te duur als je iedere keer een nieuwe keuring moet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:07

Toevallig heb ik vandaag een paard laten keuren en compleet op eigen kosten! Normaal ben ik daar ook niet van, omdat het geld mij niet op mijn rug groeit, maar dit paard heeft iets bijzonders!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:09

afgekeurd begrijp ik? heb je klinisch of rontg laten keuren? Want dat scheeld nogal een bedrag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:11

Nee, helemaal goedgekeurd ;)
Heb beiden laten doen!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:29

dan is het toch logies dat je dat op eigen kosten doet.
Bij goedkeuring koste koper. of zouden ze bij afkeuring niet betalen? Als je dat bij 2 paarden doet ben je 1000 euro kwijt.
Hoe leuk ook ik zou daar niet aan beginnen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:59

flitzz schreef:
Tegenwoordig verkoop je ook niet meer zo snel een paard.
Indien ze het paard daadwerkelijk willen kopen, dan pas neem ik de keuringskosten voorl mijn rekening. Ik heb helaas mijn les al geleerd.
Vind het jammer dat kopers denken dat een verkoper misschien iets te "verbergen" hebben als ze de kosten van een keuring niet op zich willen nemen. Niets is minder waar, in mijn geval dan, maar het word gewoon te duur als je iedere keer een nieuwe keuring moet betalen.

Geldt natuurlijk voor beide kanten. Voor verkoper is het duur, voor koper net zo goed. Fifty Fifty lijkt mij dan ook een eerlijke deal.
Tja en als ze dan niet akkoord gaan, dan vind ik toch dat het een twijfelachtige kwestie wordt. Maar dat is natuurlijk míjn mening.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:05

Als ik mijn paard verkoop dan laat ik er zelf foto's bij maken.
Als de foto's dan goed zijn zet ik het paard in de verkoop.
Dan heeft de koper nog de keuze om die foto's te laten zien aan eigen DA.
Als de koper intresse heeft en nog wel klinisch wil.
geen probleem, afkeuren, kosten voor mij.
Goedgekeurt? kosten voor de koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:26

__Nathalie__ schreef:
dan is het toch logies dat je dat op eigen kosten doet.
Bij goedkeuring koste koper. of zouden ze bij afkeuring niet betalen? Als je dat bij 2 paarden doet ben je 1000 euro kwijt.
Hoe leuk ook ik zou daar niet aan beginnen.

De verkoper was een bekende van mij en op dat moment niet in de gelegenheid om bij afkeuring die kosten op zich te nemen!

Vandaar mijn beslissing!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:35

ikke schreef:
dorothea schreef:
Dat is zeker gunstig. Maar het lijkt toch wel dat de meest voorkomende sitatue is: afkeuren kosten verkoper, goedkeuren kosten koper.

Het valt me de laatste tijd wel op dat ik steeds meer in advertentie zie: keuring, kosten koper.
Terrecht in mijn ogen; wie vraagt betaald.

Nu dat vind ik niet, het zou een basisregel moeten zijn dat bij aankoop de paarden gekeurd worden.
Ze zouden het in mijn ogen zelfs in zekere zin mogen verplichten. Dan zou bokt hier al een héél aantal minder topics, forums hebben om op te draaien. Bijna de helft van de miskopen is te wijten aan een "ongekend" gebrek, dat gemakkelijk naar voren had kunnen komen bij het keuren. Zoals: exceem (bloed trekken), ocd (foto's), spat (klinisch)... Als het een standaard procedure was om te keuren, zouden de kopers niet zo vaak een miskoop doen en zouden de verkopers een stuk eerlijker moeten zijn in hun verkoop. Een voorbeeld: lang geleden bij ons in de buurt: pony met hartruis en artrose werd verkocht en stond niks van bij op advertentie, mensen vragen: heeft hij ooit al eens gemankt, iets gemankeerd? Nee nog nooit! Mensen kopen de pony zonder te keuren en een dik jaartje later begint hij last te krijgen de artrose. Keuring: en het had niet gebeurt!
Zo verplicht je eigenlijk de verkoper om eerlijk te zijn over de gekende gebreken. En als het paard een 'gebrek' vertoond na keuring, vind ik het maar eerlijk dat de verkoper daar voor opdraait en niet de koper. Het is niet mogelijk om als koper 4 paarden te gaan bekijken, en kopen die alle 4 worden afgekeurd. dan ben je al een 1200€ kwijt voor je een paard hebt!
Ik praat hier wel vanuit het oogpunt van de sport. Voor recreatief te berijden vind ik een klinische keuring voldoende en die kost eigenlijk niets tov de mogelijke kosten in de toekomst bij bv. spat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:55

ben ik het opzich best mee eens, maar ook recreatiepaarden mogen van mij röntgelogisch gekeurd worden, ook die mensen willen niet voor kosten van atrose of ocd op draaien, daar koop je geen paard voor lijkt mij.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:00

Bij goed keuring prijs zelf betalen