Slacht: wie, wat, waar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:38

beantsje schreef:
maar dat is zeker de prijs voor het ophalen en verwerken van een dood paard? Bij mijn weten doet rendac geen slacht. Toch?

Dat is inderdaad voor een paard wat al dood is.
Mocht de TS besluiten het dier in een slachthuis te laten doden, en vervolgens als ENIGE te laten afvoeren en verwerken.

Maar het kan dus al voor 20,-. Mocht het dier door rendac worden gehaald en verwerkt.
En dan nog de slachtkosten erbij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:46

@annastasia, ik dacht dat er bij de rendacprijs geen slachtkosten bijkwamen.

ik weet niet wat er met het paard aan de hand is (en of het kan) maar zou je niet het dier thuis kunnen laten slachten en vervolgens door de noodslager op laten halen?
(dat gebeurt bij ons met de koeien namelijk wel soms)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:53

Voor een paard dat thuis gestorven is zijn de kosten van de Rendac 10,11 euro voor de stop en 8,23 euro voor de verwerking, excl. btw. Toen mijn veulen destijds in Utrecht was overleden hoefde ik alleen de verwerkingskosten te betalen, zij zullen wel speciale afspraken met de Rendac hebben over de stops.
Volgend jaar gaan de prijzen gigantisch omhoog, is laatst bekend gemaakt in de vakbladen rondom de veehouderij!

Quartusje

Re: Slacht: wie, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:17

Mag ik eens iets iets vragen?: waarom moet je paard naar de slacht?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:55

Moderatoropmerking:
Vriendelijk verzoek om vooral ontopic te blijven. Waarom TS een paard naar de slacht wil brengen is in dit topic totaal niet aan de orde. Als je deze vraag toch graag wil stellen kun je de TS een pb sturen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:00

@Beantsje is slager Dik dicht??? Ze zitten toch in een nieuw pand in Stadskanaal, daar op het industrieterrein.

TS evt kan je vragen bij slager Meems in Nieuw Weerdinge. Die slacht nog wel maar of die ook paarden doet weet ik zo niet. Geloof het wel maar dat zou je even na moeten vragen bij hun.

Het inlegvel over slachtpaard of niet slachtpaard moet of door je DA ondertekend worden. En dan moeten idd alle medicijnen erin vermeld worden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 01:04

siskeh schreef:
@annastasia, ik dacht dat er bij de rendacprijs geen slachtkosten bijkwamen.

ik weet niet wat er met het paard aan de hand is (en of het kan) maar zou je niet het dier thuis kunnen laten slachten en vervolgens door de noodslager op laten halen?
(dat gebeurt bij ons met de koeien namelijk wel soms)

Nee rendac, is alleen ophalen en verwerken(destructie).
Maar als TS het paard niet voor consumptie wil hebben, dan moet het paard toch worden afgevoerd (tenzij ze het slachthuis alles laat regelen).

Noodslacht gaat niet zo makkelijk meer. Het dier (iig bij koeien) moet duidelijk via een ongeval (wat zeer kort geleden is gebeurd) niet meer kunnen staan.
Dus een gebroken poot oid. De veearts moet hier een verklaring voor tekenen en het dier schieten en laten verbloeden. In tussentijd moet het slachthuis ook zijn gebeld om het dier zsm te komen halen. Een dier wat al 2 dagen ligt en niet meer kan staan, mag dus niet meer voor noodslacht weg.