puber en pony wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: puber en pony wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:50

tja moeilijke kwestie. ik zou hem ook verkopen als leer pony.

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:04

Ik ben zelf 16, maar heb daar nog nooit last van gehad ik ben nog steeds gek op paarden en ben ook liever bij de paarden dan op stap gaan enz. Ik zou het paard verkopen, straks als het paard ouder wordt kan je het misschien nog moeilijk verkopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:37

Ik zou hem eerlijk gezegd wegdoen. Zo te horen is het een beestje dat niet graag stil staat en als hij enkel dit moet doen, kan het niet leuk zijn voor hem. Zal zn humeur ook niet bepaald verbeteren. Ben wel benieuwd naar em.

wizpeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:50

moeilijk te zeggen, maar ook ik zou hem te koop zetten.
of misschien even n andere tijdelijke stalling zoeken?!
als dochter dan toch nog spijt heeft, het dier weer op halen?
of ehm... is dit ook niks...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:58

persoonlijk zo ik op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar.
maar.... daar moet je dochter wel mee instemmen!

zelf denk ik dat er best wel vraag naar zulke pony's is.(als ik naar mezelf kijk wel iig)
jonge meiden(11 tot 17 a 18) zijn vaak op zoek naar een pony waar ze veel van kunnen leren voordat ze de overstap maken naar een groen paard/pony.

dat moeielijke karakter lijkt mij persoonlijk niet echt een probleem, de "beste" paarden hebben vaak het "rottigste" karakter.
maar er zijn wel degelijk mensen die daarmee goed overweg kunnen.

dit type paard wat je omschrijft kan gewoon niet stilstaan.
er zijn niet heel veel paarden die dat hebben, maar ze zijn er wel degelijk!

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:47

Dochterlief stemt er na veel wikken en wegen mee in. Mocht ze ooit de kriebels weer krijgen dan hebben we ook nog een fjord en een fries, nee geen dressuurwonders maar wel lekker recreatief.
Mochten mensen zich geroepen voelen te solliciteren?
Na een strenge selectie zijn we bereid geen geld voor de pony te vragen, de regie over te geven maar wel contact blijven houden.
Zadel (op maat gemaakte kieffer wel overkopen) en hoofdstel erbij. Ik denk dat dit de beste keuze is voor iedereen.
Let wel, komt een contract dat de pony niet doorverkocht mag worden gezien hij ook niet betaald hoeft te worden. Pony is absoluut gezond en nee niet manege geschikt omdat ik daar zelf geen goed gevoel bij heb.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:59

ik denk dat je de juiste keuze maakt...
het feit dat ze er geen tijd meer insteekt zegt genoeg...
op 15-jarige leeftijd (met vriendje ;)) ben ik ook geminderd,
maar nooit heb ik mijn paard verwaarloosd...
dat doe je niets als je een dier graag hebt!

misschien kun je de vrouw die zich hier al aanbood eens contacteren...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:00

@ts: goede keuze!
(zou graag gaan solliciteren, maar dan moet ik mn ouders wel heeeuuul erg lief aankijken, gaat niet lukken :P)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:20

TS: als je echt zeggenschap over de pony wilt houden, kan je hem beter in bruikleen geven. Je moet dan een contract maken waarin staat dat de pony jouw eigensom blijft maar de bruiklener hem gratis (om niet) kan gebruiken. Ook vermelden hoe het zit met kosten van hoefsmid, dierenarts, verzekering, etc.
Wil de bruiklener de pony niet meer, dan kan jij beslissen hoe het verder gaat.

Als je de pony weggeeft, draag je de eigendom over. Ongeacht gemaakte afspraken heb je dan geen rechten als de nieuwe eigenaar alsnog besluit de pony door te verkopen of (extreem) op een bepaald moment te laten slachten/inslapen.

Het verschil tussen bruikleen en lease is dat er bij lease betaalt wordt voor het recht de pony te gebruiken en bij bruikleen om niet er geen geld wordt betaald. Bij bruikleen en lease kan de pony ook ergens anders gestald worden (bij de nieuwe gebruiker) als dat in de overeenkomst staat.

Misschien een goed idee om deze mogelijkheden nog eens te vergelijken.

Ik heb zelf ook mijn pony in bruikleen gegeven toen ik er niet voor kon zorgen (oa tijd in buitenland gewoond). Ik had echter wel zeggenschap toen de gebruiker geen tijd meer had en in goed overleg is er toen een nieuw adres gevonden waar hij als gezelschapspony tot het eind heeft gestaan. Het is natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid om van tijd tot tijd contact te houden zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Een ruitertje in de gelegenheid stellen nog enkele jaren van een super leerpony te leren die graag wil werken kan een heel goede oplossing zijn. Deze situatie komt eigenlijk nog best vaak voor. Ik ken ook enkele meisjes die rond die leeftijd ineens amazone-af worden en andere interesses voor laten gaan.

Sterkte en succes met de beslissing!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:26

En als je je dochter nou eens jaloers maakt?
Een ander hem laten rijden en verzorgen maar dan heeft zei geen zeg meer, misschien als ze ziet dat hij het bij een ander goed doet krijg ze wel weer de drive om ook wat te gaan doen.
Zo kan je ook wel een beetje zien of ze het echt wel mis of zat is.

shanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:41

Marcha1987: dat lijkt me sneu voor die ander! Bovendien denk ik niet dat het nog zoveel uithaalt.

Ik zou 'm verkopen/ in bruikleen geven of wat dan ook maar de beste constructie is. Het is nu eenmaal zo dat de leeftijd van je dochter vaak zo'n punt is waarop de lol er opeens af is of juist niet....
Dat zou ik dan maar accepteren. En wat je zegt: mocht ze van gedachten veranderen dan hebben jullie altijd nog paarden staan, toch een luxe positie eigenlijk.
Maak je pony blij en degene die 'm straks gaat berijden ( misschien idd contact zoeken met degene die aangaf belangstelling te hebben).
Dan knapt de sfeer thuis ook vast op, want dat lijkt me ook niet echt gezellig zo ;) .
En ik zou zelf een plekje zoeken en dingen regelen, wel in overleg met je dochter als ze dat wil, maar niet alles door haar laten regelen. Denk dat dat niet zoveel zin heeft en dan wordt het alleen maar meer gestress.
Succes ermee!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:28

Citaat:
En als je je dochter nou eens jaloers maakt?

Je moet kinderen niet dwingen ! Dat vind ik echt heel fout.
TS heeft het er al met haar dochter over gehad en die heeft er gewoon geen zin meer in.
Soms houd het gewoon op en verandert iemand van hobby....dat is toch niet zo erg.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:33

Inmiddels heb ik wat Pb's gehad waar ik wat nader op in wil gaan. bedankt Martje voor je advies over lease en bruikleen. Ik vind het inderdaad nogal lastig hoe het zit met veearts e.d. wat hoe ontstaat een blesure en wanneer ben ik dan verantwoordelijk? al met al lastig.
Ik laat uiteraard weten hoe het afloopt met de Passoa en als iemand de ideale oplossing weet... graag

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:58

MaryAnneR: fijn dat je er iets mee kan.

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet beslissen of je eigenaar wilt blijven of niet.
Als je bereid bent te verkopen mits aan de juiste persoon zou ik daar eerst naar kijken. Je 'probleem' is dan het snelste opgelost en je wordt er ook niet steeds meer mee geconfronteerd terwijl je eigenlijk zelf niets mee met de pony kan doen. Ook voor je dochter is een definitief afscheid wellicht makkelijker en heeft ze dan het gevoel dat ze nu meer 'blanco' een nieuwe sport of hobby kan kiezen. Je moet zelf beoordelen hoe dat voor haar zou zijn.

Als je zegt dat je eigenlijk liever geen afstand wilt doen maar de pony wel tot zijn recht wilt laten komen dan kan je je verdiepen in lease, bruikleen en onder welke voorwaarden.
Je zou kunnen overwegen dat iemand die de pony volledig gebruikt in principe alle normale gebruikskosten draagt (dus stalling, verzekering, dierenarts, hoefsmid). Evt. kan je hem zelf blijven verzekeren zodat je weet dat dat in orde is hoewel ik me afvraag of dit bij een oudere pony veel op zou leveren. Ook WA zou bij de gebruiker moeten liggen voor het geval de pony schad veroorzaakt.
Ook kan je overwegen wat je wilt bij bijzondere kosten: ziekte of ongeval waardoor de pony onbuikbaar wordt. Mogelijk kan de pony dan worden teruggegeven zodat jij het weer overneemt. Ik denk dat je als eigenaar in zo'n geval verantwoordelijk blijft. Bruikleen of lease zijn contracten die gebaseerd zijn op de bruikbaarheid van de pony voor een genoemd doel, bv. (wedstrijd) rijden. Dit zou je even kunnen navragen bij een jurist. Ook op bokt zitten (paarden)juristen die wel eens advies willen geven.
Beide partijen weten dan van tevoren waar ze aan toe zijn en dat is altijd prettig. Het kan misverstanden voorkomen en de sfeer prettig houden.

Ik wens je veel wijsheid toe bij je beslissing!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:39

Ik bedoelde er ook niet mee dat je haar moet dwingen of dat die ander wanneer de dochter er weermee wil rijden afgedankt wordt.
Heb ook even een pony gereden waarvan dat meisje er weinig zin in had en okej welwat bang was geworden. Toen ze zag dat er weer wat gedaan werd met die pony en dat ze niet zo eng was is ze zelf ook weer gaan rijden, eerst met zijn twee en later zei zelf.
Op die manier bedoelde ik het.
Maar indd, als die pony veel betekend voor TS zou leasen een optie zijn.

L1n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:52

Als ik jou was, zou ik eerst een goed gesprek aangaan met je dochter.
Zeg haar duidelijk dat als ze niet meer voor hem wilt zorgen, dat hij weg zal moeten, misschien zet dat haar aan het denken.

Misschien kan je op de manege in de buurt een leuke bijrijder zoeken?
Ook zou je hem aan iemand kunnen leasen voor een bepaalde tijd...