Paardenverzekering ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kristienh

Re: Paardenverzekering ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:28

verzekeren is altijd het beste, het blijft een dier dus er kan altijd wat onverwacht gebeuren.
Ik denk dat je gewoon het beste zelf kan kijken welke verzekering het beste bij je past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:34

Kristienh schreef:
verzekeren is altijd het beste, het blijft een dier dus er kan altijd wat onverwacht gebeuren.
Ik denk dat je gewoon het beste zelf kan kijken welke verzekering het beste bij je past.

Hoezo altijd?
Wil je daarmee suggereren dat al diegenen die hun paarden niet verzekeren een stel domoren zijn??

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:38

Mijn pony is niet verzekerd. Mijn oude paard was dat wel, en dat was ook wel nodig. Die werd namelijk al erg snel ziek, en daar kwam een rekening van 2500 euro uit.. Wel een eigen risico van 25 %, maar geloof dat alles goed geregeld was.. Die verzekering liep trouwens bij interpolis, maar die is er niet meer..

De pony die ik momenteel heb, wilde ik eigenlijk wel verzekeren, maar in 6 jaar tijd ( vanaf geboorte ) zijn er alleen kosten gemaakt aan enten en chippen.. Ik heb dus besloten dat even uit te stellen, misschien laat ik haar toch nog verzekeren...

Oliebollie

ikke schreef:
Kristienh schreef:

Hoezo altijd?
Wil je daarmee suggereren dat al diegenen die hun paarden niet verzekeren een stel domoren zijn??

Maar er zitten ook vaak addertjes onder het gras, dus lees alles goed door!!

mirgino

ikke schreef:
Kristienh schreef:

Hoezo altijd?

:D dat zal niet hoor :D

iedereen moet het lekker zelf weten , ik ben blij dat ik wel mijn paarden in de verzekering heb, mijn laatste rekening van de kliniek was weer geen kleintje :n
en ook ben ik blij met de uitkering van mijn paard ,daardoor heb ik wel een ander paard kunnen kopen :j

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:39

Ik zit ook bij Hypo zorg.
de maatschappij vind ik erg goed,ze zijn correct en netjes.
ze geven snel antwoord op je vragen!

ik had een probleem en dan kun je de medewerker bellen,hij/zij helpen je dan elke keer netjes zonder dat je weer je verhaal aan 10 verschillende mensen moet vertellen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:45

Ik heb vorig jaar ontzettend veel pech gehad met mijn paard waardoor ik behoorlijk wat ziektekosten heb gehad. Trap gehad, koliek, ontzettend veel kliniekbezoeken etc. Het dier valt onder mijn verantwoordelijkheid, ik ben gek op het beest, dus ik heb dat betaald. Ik was blij dat ik 1/4 van het totaalbedrag nog terug heb gekregen. Als ik dit eerder had geweten had ik de uitgebreidste dekking genomen die ze hebben. Ik heb lang niet zoveel premie betaald als dat ik uitgekeerd heb gekregen.

Je kunt dus wel een gezond paard kopen en alsnog heel veel pech hebben. Dan kun je leuk elke maand 100 euro opzij zetten, maar dan had ik een aantal jaren moeten sparen om dat bij elkaar te krijgen.

Ik zou het risico niet nemen en gewoon verzekeren. Het is de premie echt waard.... :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:01

Ik heb mijn paard verzekerd bij de Efo voor alles behalve de ziektekosten. Prima verzekering. In 30 jaar tijd hebben ze 3 keer moeten uitkeren vanwege overlijden, zonder problemen. Bij 1 pony had de verzorger het overlijden niet tijdig aan mij doorgegeven dus dacht ik dat ze niet zouden uitkeren en heb ik de verzekering alleen opgezegd. Omdat ik de reden van opzeggen duidelijk omschreven had besloten ze toch uit te keren. Helemaal top dus.

In de 15 jaar dat ik mijn paarden zelf moet onderhouden heb ik 1 keer goed pech gehad en kon ik mijn maandsalaris rechtstreeks overmaken naar de DA. Toch heb ik besloten om geen ziektekostenverzekering te nemen. Ik heb zoveel dieren dat het niet op te brengen is om ze allemaal te verzekeren voor ziektekosten. Daarom heb ik dus één reservepotje voor allemaal.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:34

Mijn paard was niet eens meer te verzekeren toen wij haar kochten. Ze was nét 15, maar ze vonden haar te oud, dus we konden het mooi bekijken met het verzekeren. :Y)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:50

Joscaa schreef:
Mijn paard was niet eens meer te verzekeren toen wij haar kochten. Ze was nét 15, maar ze vonden haar te oud, dus we konden het mooi bekijken met het verzekeren. :Y)

De acceptatiegrens ligt veelal bij 12 jaar voor ziektekosten. Ze was dus zeer waarschijnlijk veel te oud, in de ogen van de verzekeraar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:22

horse4fun schreef:
eigenlijk is het net als met de auto daar betaal je ook elke maand verzekering voor maar je heb ook
mensen die al 20 jaar schadeloos rijden en dus nooit aanspraak maken.
ik heb zo iets van ik ben verzekert tegen ziektekosten dus waarom mijn paard niet?

Hier ben ik het niet mee eens. Een autoverzekering en een ziektekosten verzekering zijn bij wet verplicht, en MOET je dus hebben. Zonder autoverzekering mag je niet eens de weg op.
Voor een paardenverzekering kies je zelf. Er zijn voor iedereen eigen redenen om het wel of niet te doen. Ga op je eigen gevoel af, en laat je niet overdonderen van wat anderen aan bedragen noemen. Je kunt zoveel kanten op met een verzekering, en je hebt ook zelf invloed op de hoogte van je premie. Als je je paard voor een hoog bedrag wilt verzekeren, betaal je ook meer.
Wat ook nog van invloed kan zijn is wat je met je paard wilt gaan doen. Puur recreatief rijden, lekker de bossen in e.d., of echt serieus de wedstrijdsport in? Daar hangt dan ook een andere prijskaartje aan qua aanschafkosten van een paard. Dit moet je ook meenemen in je beslissing.

Ik heb twee maanden geleden mijn tweede paardje gekocht, nadat mijn eerste was overleden aan straalkanker. Mijn eerste paardje Rapsody, was bij aanschaf al te oud om in de verzekering te krijgen. Toen hij ziek werd, heb ik dus een boel kosten zelf moeten betalen. Heb ik er graag voor over gehad, ondanks dat hij het niet mocht overleven. Mijn tweede paardje, Savanne, heb ik meteen in de verzekering gezet, om dit soort dingen niet meer mee te hoeven maken. Geen zorgen meer of ik de behandeling wel kon betalen, of ik nou wel of niet de dierenarts zal bellen, e.d.. Dit geeft mij een boel rust en dat is me de premie wel waard.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:34

ikke schreef:
horse4fun schreef:

Ik ben al jaren verzekerd bij Selfcare en ik moet zeggen, dat werkt uitstekend.
Ik heb al 20 jaar paarden en ik geloof niet dat ik aan 2000 euro kom wanneer ik alle dierenartsrekeningen van die tijd bij elkaar optel. Beetje zinloze investering dus.

Dat is jouw geluk, maar er zijn ook een hoop mensen die makkelijk dit bedrag in een jaar kwijt zijn... En dan is het wel heel prettig als je gewoon goed verzekerd bent! :)

Ik (persoonlijk) vind het verstandig om je te verzekeren, schuld hoeft nooit bij jezelf te liggen. Een ander paard in de wei kan ook een hoop blijvend letsel toedienen, je paard kan uitglijden en zich ernstig blesseren, je paard kan zelf iets breken in de wei... Dan is het toch wel fijn als je verzekerd bent (in dat geval is de schade onbetaalbaar, maar je investering terugkrijgen is toch wel prettig voor het geval je er weer op uit wilt gaan voor een nieuwe aanwinst).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:11

kooimha schreef:
Dat is jouw geluk, maar er zijn ook een hoop mensen die makkelijk dit bedrag in een jaar kwijt zijn... En dan is het wel heel prettig als je gewoon goed verzekerd bent! :)

Als je dat meer dan één jaar op rij hebt, moet je jezelf toch eens achter je oor krabben.
Natuurlijk kun je een keer pech hebben en kunnen zaken uit de klauw lopen, maar als je dat met de regelmaat van de klok hebt, moet je je als eigenaar toch eens af gaan vragen welke invloed je daar mogelijk op zou kunnen hebben....
kooimha schreef:
Ik (persoonlijk) vind het verstandig om je te verzekeren, schuld hoeft nooit bij jezelf te liggen. Een ander paard in de wei kan ook een hoop blijvend letsel toedienen, je paard kan uitglijden en zich ernstig blesseren, je paard kan zelf iets breken in de wei... Dan is het toch wel fijn als je verzekerd bent (in dat geval is de schade onbetaalbaar, maar je investering terugkrijgen is toch wel prettig voor het geval je er weer op uit wilt gaan voor een nieuwe aanwinst).

Als ik een nieuw paard wil kopen, dan doe ik dat. Dat geld is er gewoon; immers als ik die forse dierenartsrekening een keer WEL krijg, dan is dat geld er ook gewoon. Daar heb ik geen verzekering voor nodig.
Paarden in een groep kunnen elkaar veel aandoen, maar het valt mij wel op dat bij bepaald gedrag in de kudde niet zelden een bepaalde (beinvloedbare!) wijze van houden van die paarden hoort. In dat opzicht zou het dus geen kwaad kunnen eens kritisch te kijken naar hoe het paard zijn dagen door moet brengen, voordat je mij (en anderen) met allerlei doemscenario's probeert aan de verzekering te krijgen.

Pech hebben met een vette dierenartsrekening kan je gebeuren, maar ik bestrijd in alle toonaarden dat het louter geluk is dat ik in 20 jaar nauwelijks een dierenarts nodig heb gehad!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:20

dan heb je echt alle geluk van de wereld.

ik heb de laatste 5 jr ontzettend veel pech met mijn pony gehad
ze had veel kleine dingen en een paar erg grote dingen
ook mijn laatste rekening van DA en kliniek waren aardig hoog.
ik had als ik niet verzekerd was geweest echt duizenden euro`s aan DA kosten kwijt geweest in de afgelopen 5 jr

ik hoop dat ik met mijn nieuwe paard meer geluk heb :D

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:26

ikke schreef:
Als je dat meer dan één jaar op rij hebt, moet je jezelf toch eens achter je oor krabben.
Natuurlijk kun je een keer pech hebben en kunnen zaken uit de klauw lopen, maar als je dat met de regelmaat van de klok hebt, moet je je als eigenaar toch eens af gaan vragen welke invloed je daar mogelijk op zou kunnen hebben....

Dat is echt onzin...
Ik heb mijn paard nu 3,5 jaar waarvan ze de eerste 2 jaar 'schadevrij' is gebleven. Even een korte opsomming van 2008:

Vorig jaar april heeft ze zo hard tegen een betonnen muur aangeslagen dat het hoefbeen gescheurd was. Volgens de arts een typisch pechgeval, het komt niet vaak voor dat paarden dit scheuren. Pech.

Door de noodgedwongen boxrust om deze blessure optimaal te genezen heeft zij zware koliek gekregen en een aantal dagen op de kliniek gestaan. Pech.

Eenmaal hersteld van de koliek en de blessure stond zij enige tijd later weer met groepsgenootjes in het weiland. Ze kreeg een trap van een ander paard en brak het griffelbeentje op 2 plaatsen. Pech.

Sinds februari is ze weer 100% hersteld en sinds 3 maanden weer 100% aan het werk.

Bovenstaande had ik zelf niet kunnen voorkomen. Ik weet toch echt zeker dat ik mijzelf niet achter mijn oor hoef te krabben. :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:31

Ik ben vanaf oktober tot nu 1000 euro aan DA kosten kwijt.
Ik ga dus zodra mijn paard hersteld is een verzekering aansluiten voor mijn paard.
Bij Hippo voor 5000 euro voor eventuele dood/ ongelukken.
En een ziektekosten verzekering.

ik ben dan 46 euro in de maand kwijt.
Das een hoop geld, maar als die verzekering al had gehad had ik het er nu al uit gehad.

@ Nadir.
Dat klopt het kan pech zijn.
Is bij mij ook zo.
maar je hebt er wel mensen bij die onverantwoordelijk met hun dier omgaan.
Die niet goed nadenken.
En die mensen moeten zich wel achter hun oor krabben.

Ik werk bij een gewone verzekeringsmaatschappij en daar had ik iemand aan de telefoon omdat hij een waarschuwingsbrief had gehad.

Hij had in 3 jaar al 5 claims gedaan.
2 x ruitbreuk.
3 x vandalisme.

hij was zo boos over de brief, want wat kon hij er nou aan doen dat iemand zijn auto ging bekrassen.

Nou dan zeggen wij: misschien moet U er over nadenken wat U kunt doen om dit te voorkomen?
Hij: ja ik kan toch niet bepalen of iemand dat gaat doen?
Ik: nee, dat klopt, maar is het elke keer gebeurt op het zelfde pakeer gebied?
Hij: Ja.
Ik: Misschien moet U er eens over denken om hem elders te parkeren, misschien dat dat helpt.

Hij parkeerde de auto bij het uitgaansleven.
en zo zijn we nog meer optie's bij langs gelopen.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:36

ikke schreef:

Als ik een nieuw paard wil kopen, dan doe ik dat. Dat geld is er gewoon; immers als ik die forse dierenartsrekening een keer WEL krijg, dan is dat geld er ook gewoon. Daar heb ik geen verzekering voor nodig.
Paarden in een groep kunnen elkaar veel aandoen, maar het valt mij wel op dat bij bepaald gedrag in de kudde niet zelden een bepaalde (beinvloedbare!) wijze van houden van die paarden hoort. In dat opzicht zou het dus geen kwaad kunnen eens kritisch te kijken naar hoe het paard zijn dagen door moet brengen, voordat je mij (en anderen) met allerlei doemscenario's probeert aan de verzekering te krijgen.

Als ik een nieuw paard wil kopen dan is dat er ook gewoon, en als ik een forse dierenartsrekening zou krijgen is dat er ook gewoon. Maar voor die 300 euro (als het geld er dan toch gewoon is, dan is dit bedrag een schrijntje) per jaar ben ik liever verzekerd.
Net zoals ik voor mijn waardevolle auto geen WA verzekering maar een all risk verzekering afsluit.

Je kunt het beter voorkomen dan genezen is mijn mening. En wat je zegt over doemscenario's en aansmeren ben ik niet helemaal met je eens. Ik geef zelfs nog aan dat ik zeg persoonlijk zou ik .... doen.
Wat Nadir zegt, vind jij dan dat zij haar achter haar oren moeten krabben?? Denk dat dit gewoon lautere pech is... En heeft waarschijnlijk een hoop "onnodig" geld gekost terwijl je ervoor gedekt had kunnen zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:39

kooimha schreef:
ikke schreef:

Als ik een nieuw paard wil kopen dan is dat er ook gewoon, en als ik een forse dierenartsrekening zou krijgen is dat er ook gewoon. Maar voor die 300 euro (als het geld er dan toch gewoon is, dan is dit bedrag een schrijntje) per jaar ben ik liever verzekerd.
Net zoals ik voor mijn waardevolle auto geen WA verzekering maar een all risk verzekering afsluit.

Je kunt het beter voorkomen dan genezen is mijn mening. En wat je zegt over doemscenario's en aansmeren ben ik niet helemaal met je eens. Ik geef zelfs nog aan dat ik zeg persoonlijk zou ik .... doen.
Wat Nadir zegt, vind jij dan dat zij haar achter haar oren moeten krabben?? Denk dat dit gewoon lautere pech is... En heeft waarschijnlijk een hoop "onnodig" geld gekost terwijl je ervoor gedekt had kunnen zijn.

Ik ben het helemaal met je eens dat als jij het geld ervoor hebt en jij vind het niet nodig.... dan vooral niet doen.

Toen ik er nog wel het geld voor had deed ik het ook niet.
Dan ben je dief van eigen portomonee.
Daarbij is zoiets voor iedereen persoonlijk.

We kunnen elkaar niet in de portomonee kijken.

kooimha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:46

Ik zou het juist wel doen (de verzekering) ;)
Maar ging even fout met quoten :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:48

Hahaha.. oke.. :+
Nou ja je snapt wel wat ik bedoel.

Voor de een is het anders als voor de ander.
Als je er geld voor hebt liggen en je hebt het daarvoor over, vooral op jou manier doen.

Wil je liever wel een verzekering, dan vooral wel doen.

Ieder is daar anders in.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:18

ik vind het ook niet terecht dat er word gezegt dat als je paard vaak wat mankeert dat je jezelf
dan eens achter je oren moet krabben.
je gaat natuurlijk voor de lol je paard verwaarlozen om gezellig de DA op visite te laten komen.
mijn schoonzus heeft ook zoveel pech.
haar paard was bijna dood door koliek.
dat is een luchtzuiger en daar kan zij niks aan doen.
alles al geprobeert.
soms had het arme dier wel 2 of 3 keer in een maand koliek.
en daar doe je gewoon niks aan.
zelfs niet met voorzichtig voeren.
en 1 van haar andere paarden had een ontstoken kies die eruit gehaalt moest worden op de kliniek.
ook daar doe je niks aan.
het zelfde als met mensen.
de een weet geen eens hoe zijn huisarts eruit ziet of heet
en de andere gaat zovaak naar de dokter dat ze maar gewoon elke week een vaste dag en tijd afspreken :+

voor de mensen die wel willen verzekeren prima doen (ik wel in iedergeval)
en voor de gene die het niet willen ook prima als je zeker weet dat je de kosten kan dekken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:25

caspar2007 schreef:
ik vind het ook niet terecht dat er word gezegt dat als je paard vaak wat mankeert dat je jezelf
dan eens achter je oren moet krabben.
je gaat natuurlijk voor de lol je paard verwaarlozen om gezellig de DA op visite te laten komen.
mijn schoonzus heeft ook zoveel pech.
haar paard was bijna dood door koliek.
dat is een luchtzuiger en daar kan zij niks aan doen.
alles al geprobeert.
soms had het arme dier wel 2 of 3 keer in een maand koliek.
en daar doe je gewoon niks aan.
zelfs niet met voorzichtig voeren.
en 1 van haar andere paarden had een ontstoken kies die eruit gehaalt moest worden op de kliniek.
ook daar doe je niks aan.
het zelfde als met mensen.
de een weet geen eens hoe zijn huisarts eruit ziet of heet
en de andere gaat zovaak naar de dokter dat ze maar gewoon elke week een vaste dag en tijd afspreken :+

voor de mensen die wel willen verzekeren prima doen (ik wel in iedergeval)
en voor de gene die het niet willen ook prima als je zeker weet dat je de kosten kan dekken

Natuurlijk moet je jezelf ALTIJD achter de oren krabben.
Altijd als er iets is gebeurt, bedenk ik wel hoe? is het gebeurt.
Waarom? kan ik het voorkomen.
Tot nu toe is het anwoord altijd nee geweest.
Heb gewoon pech gehad.

Maar je moet altijd evalueren.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:27

ja maar dat houd niet in dat je dan een slechte eigenaar bent.
ik heb gelukkig in de 2 jaar dat ik mijn jonkie heb nog nooit een DA nodig gehad voor ziekte of ongeluk
maar ben toch verzekert.
puur omdat ik weet dat ik de kosten van zeer hoge rekeningen niet kan dragen.
en dat is geen schande maar dan is het wel slim als je verzekert bent.
word toch een flink deel vergoed dan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:28

Ik heb zeer bewust gekozen voor NIET verzekeren.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:30

Sammie schreef:
Ik heb zeer bewust gekozen voor NIET verzekeren.

en daar zal je een goeie reden voor hebben.
net zoals de mensen die wel verzekeren.
ik denk dat als ik ruim genoeg geld achter de hand had gehad dat ik het ook niet had gedaan.
maar dat heb ik dus helaas niet en daarom verzekert.
dan maar het risico lopen dat ik 20 jaar voor niks betaal.