Beenbescherming trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:27

Heb je ze zelf al eens een paar uur om je been gehad? Dan weet je pas of ze warm worden. Je paard gaat dat niet tegen je zeggen.
En bij zowel Bucas als BR transportbeschermers heb ik afzakkende gezien. En een behoorlijke temperatuur gevoeld daaronder bij lang transport.

Mijkee_

Re: Beenbescherming trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:29

wij hebben hoge transportbeschermers van HH en die zakken niet af :)
een vriendin van mij heeft van die lage en zijn ook te groot en die zakken dus af, ik snap echt niet dat ze daarmee het paard op de trailer laten staan :n

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:32

Ja, maar als je zo begint kun je ook bandages onder het rijden verafschuwen en het gebruik van peeskappen onder de training.

Wordt allemaal warm en gaat allemaal jeuken.

Ik heb gewoon liever dat mijn paard beschermt de trailer op gaat.
Dus IK gebruik transport beschermers.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:35

Ik verafschuw dan ook inderdaad peesbeschermers en bandages. :j
Zijn maar weinig paarden die ze echt nodig hebben onder het rijden, die echt risico lopen zonder bescherming.
20 jaar geleden zag je amper beenbescherming, en grappig genoeg ook minder blessures en ongevallen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:38

Ik gebruik de ouderwetse Reisbandagens, met die grote lappen, van boven de knie tot op de grond, Zit natuurlijk niet boven de knie vast, maar die stof blijft staan dus worden de knieen ook nog beschermd. evenals de hoeven waarbij die ook niet vast zit maar wel beschermd. Maak ze dus vast met ponybandages die elastisch zijn, zodat het niet te warm word en te dik word ingepakt.

Vind dit echt de fijnste manier van allemaal, vangt goeie klappen op en het word niet te warm.. Heb zelf nogal een drammer in de trailer vandaar deze bescherming.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:41

Neonlight, ben trouwens ook wel blij dat zn voeten schoon blijven door die beschermers. :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:43

En dat is ook de enige reden waarom ik ooit transportbeschermers gebruik Angeliek. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:13

Neonlight en Joceline: bedankt voor jullie goed onderbouwde uitleg! Ik denk dat ik hem gewoon het eerste deel van de rit met bescherming op de trailer zet, kijk hoe hij zich gedraagt en valt dat mee dan laat ik ze eraf. :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:39

Ik ga niet vaak met de trailer, en heb geen transportbeschermers.
Ik doe dan of rondom in dikke zachte stalbandages + rondom springschoenen, of voor peesbeschermers achter pijpkousen en rondom springschoenen. Dat gaat prima en zakken niet zo snel af.

Warmte ophoping hou je eigelnijk altijd wel, ook onder het rijde.n Maar heb toch liever wat bescherming om dan dat ze een keer haar evenwicht niet in orde heeft en zichzelf verwond op de trailer. mijn paard lijkt niet altijd even stabiel in de trailer. Vooral springschoenen vind ik daarom zelf belangrijk voor als ze op hun eigen voeten gaan staan.

Het langste dat ze in een trailer stodn ik 45 minuten achtereen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:06

Tancreda4 schreef:
Ik ga niet vaak met de trailer, en heb geen transportbeschermers.
Ik doe dan of rondom in dikke zachte stalbandages + rondom springschoenen, of voor peesbeschermers achter pijpkousen en rondom springschoenen. Dat gaat prima en zakken niet zo snel af.

Warmte ophoping hou je eigelnijk altijd wel, ook onder het rijde.n Maar heb toch liever wat bescherming om dan dat ze een keer haar evenwicht niet in orde heeft en zichzelf verwond op de trailer. mijn paard lijkt niet altijd even stabiel in de trailer. Vooral springschoenen vind ik daarom zelf belangrijk voor als ze op hun eigen voeten gaan staan.

Het langste dat ze in een trailer stodn ik 45 minuten achtereen.

Dat van die springschoenen en op eigen voeten gaan staan kan ik goed begrijpen. Heb zelf al eens (ik weet het , is illegaal) bij een paard op de trailer gestaan, ze was kreupel en we moesten haar van de wei af halen, nogal heuvelachtig gebied. Het was geen pretje hoor, voor mij en het paard niet, de hele tijd proberen alles uit te balanseren, best begrijpelijk dat sommigen zich op de voeten staan..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:09

Vergeet alleen niet dat paarden op 4 benen staan en daardoor veel stabieler staan als wij mensen op 2 benen. ;)
Bovendien, bij lange ritten heb je alleen maar rechte weg, dan hoeven ze al helemaal geen moeite te doen. Onze paarden staan gewoon te slapen onder het rijden.

Kristienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:24

Pezen en strijklappen bieden wel bescherming ja.
Ligt eraan wat je paard doet in de trailer.
Er gaan ook genoeg paarden zonder bescherming in de trailer. Een van mijn paarden heeft dit helemaal niet nodig.
Maar de ander moet echt wel transportbeschermers om, want die slaat met zijn voorbenen tegen de voorkant aan zeg maar.
En dan beschermen pezen aan de voorkant van zijn been niet. En transportbeschermers wel.
Dan krijgt hij ook zeker geen schievel. of schiefel of hoe je dat ook schrijft, haha.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:44

Neonlight schreef:
Heb je ze zelf al eens een paar uur om je been gehad? Dan weet je pas of ze warm worden. Je paard gaat dat niet tegen je zeggen.
En bij zowel Bucas als BR transportbeschermers heb ik afzakkende gezien. En een behoorlijke temperatuur gevoeld daaronder bij lang transport.

Enkel de buitenkant van de pezen aanvoelen is ook geen correcte hitte-meting. Dat is enkel voelen, en niet van binnenuit. De onderzoeken die wel van binnenuit zijn gedaan hebben het hitte-effect allemaal tegen bewezen. Als je transportbeschermers gaan afzakken heb je of een flut-merk of je doet ze er gewoon niet goed om zo simpel is het..heb al verschillende merken getest maar heb ze nooit nodig gehad want reis alleen korte afstanden. Hoe stevig een paard ook staat op 4 benen, het is niet gemaakt om in trailers te staan en je mag nooit uitgaan van enkel rechte wegen. Zoals ik al zei; er komen ook ongelukken of stevige rem-momenten voor. Buiten dat kan je paard ook zomaar van iets schrikken want het blijft iets onnatuurlijks. Aangezien het hitte-verhaal dus al niet meer speelt (enkel wat warm is logisch net als bij het raden, schadelijk is iets heel anders) kies ik voor hele benen maar verschilt aan de ene kant van paard tot paard. Maar hoe rustig en braaf een paard ook is, zo opgesloten in een trailer tussen het verkeer kun je maar niet veilig genoeg zijn. Ook zijn paarden soms wat (positief) opgewonden of vinden ze het spannend..vooral paarden met ijzers trappen zo hun pezen kapot. Verder zijn het niet alleen de pezen die beschadigd kunnen worden maar ook de bal van de voet en de kroonkrant. Allemaal dingen die belangrijk zijn voor het paard en funest als het kapot gaat.
Ik kies zelf eerder voor peesbeschermers en strijklappen, dat tenminste...een trailer of vrachtwagen blijven instabiele dingen die elk moment een draai of klap moeten kunnen verwerken terwijl het paard wat we hierin vastzetten geen keuze heeft en dus zo veilig mogelijk vervoerd moet worden.
Als een paard hard heeft gerend is het ook enorm heet, goed uitstappen en afspuiten ..van enkel voelen kom je niet veel te weten of enkel momentopnames van de oppervlakten. De onderzoeken met biopsies en naalden zeggen wat anders en vertellen dat als het zo enorm schadelijk zou zijn geweest de paarden-pezen al binnen een jaar verzwakken en binnen 1.5 jaar helemaal kapot zijn.
Transportbeschermers hoef ik niet maar bescherming bied ik wel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:02

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=14042

Het verhaal wat je schetst over vervoeren en het gedrag herken ik totaal niet. Als ik met de paarden op stap ben hebben we ritten van 1,5 uur tot 4 uur enkele reis. In sommige weken reizen we meer dan 2000 km met de paarden. Dan zullen de paarden die wij vervoeren maar sulletjes zijn en de uitzonderingen op de paarden.
In de 20 jaar dat ik nationaal rijd en dus heel het land afrijdt heb ik maar 1 keer een wond bij een paard gehad. Dit was er eentje die moedwillig de boel in elkaar aan het trimmen was toen we gewoon geparkeerd stonden. De pijp van het schot vloog toen ook door het dak heen. En waar de wond zat? Op zijn rug.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:10

bij lange ritten hoge beenbescherming achter, peeskappen voor.
bij korte ritten geen bescherming. noob doet eigenlijk altijd erg rustig, dus zou in principe zelfs makkelijk zonder bescherming kunnen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:14

Neonlight schreef:
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=14042

Het verhaal wat je schetst over vervoeren en het gedrag herken ik totaal niet. Als ik met de paarden op stap ben hebben we ritten van 1,5 uur tot 4 uur enkele reis. In sommige weken reizen we meer dan 2000 km met de paarden. Dan zullen de paarden die wij vervoeren maar sulletjes zijn en de uitzonderingen op de paarden.
In de 20 jaar dat ik nationaal rijd en dus heel het land afrijdt heb ik maar 1 keer een wond bij een paard gehad. Dit was er eentje die moedwillig de boel in elkaar aan het trimmen was toen we gewoon geparkeerd stonden. De pijp van het schot vloog toen ook door het dak heen. En waar de wond zat? Op zijn rug.

Nou laat ik het zo zeggen..ik denk niet dat er in dit topic ruimte is voor alle tegen-verhalen van slachtoffers en doktoren/deskundigen/onderzoekers. Ik denk dat dit hetzelfde verhaal is over bit en bitloos, met voorstanders en tegenstanders. Alleen het verschil in deze discussie is (ook een kleine beetje in het bitloos-topic waar wordt beweerd dat bitten pijn doen en meer kapot maken dan goed doen) dat beschermers alles behalve schade aanrichten enkel voorkomen, voor mij is dat gewoon een feit. Ik denk dat ik al mijn ervaring-verhalen, (natuurlijk niet van mijn eigen 6 jaar paarden-ervaring) van kennissen als dierenarts/deskundigen en gewoon paardeneigenaren, wel op kan tellen tot 60 jaar ervaring bij elkaar aan meningen en ervaringen van verschillende paarden en vervoersoorten. Ik word van sommige verhalen nieuwsgierig waarom zij dan geen problemen hebben gehad zoals bij jou maar van sommige verhalen word ik wel erg droevig. Hierbij komt dat ik van al die mensen geen verhalen heb gehoord over problemen/schade aan de pezen of iets anders in de omgang door transportbeschermers. Het is niet enkel het geval dat een paard op een rechte weg stabiel staat tussen twee wanden, wat erg tegenvalt vaak, maar dat zij in een bocht op de kroonkrand, bal of pezen kunnen tikken. Dit is niet als een wondje wat je even laat helen, je kunt je paard dan laten afmaken of jarenlang revalideren en neerzetten als weide-paard. Omdat het voor veel paarden spannend is op de trailer met van alles om hen heen en toch de bezigheid goed te blijven staan worden pezen sowieso al wat warm en komen ze duidelijker op, een keer aantikken is de laatste druppel. Buiten dat hoe braaf een paard ook is..lange rechte stukken of niet..ook op korte stukken kan het mis gaan vandaar mijn pees/kogel bescherming. Niet alleen de bestuurder maar ook medebestuurders kunnen ongelukken veroorzaken of je kunt vervelend de laadklep af komen. Nou weet ik wel zulke ongelukjes kun je niet overal en altijd voorkomen, maar een trailer-kwestie is simpel te voorkomen.
Verder ben ik niet tegen blote paardenbenen in trailers hoor, maar beschermers zijn echt niet schadelijk. Dat is niet enkel mijn mening maar ook een feit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:28

Joceline schreef:
Verder ben ik niet tegen blote paardenbenen in trailers hoor, maar beschermers zijn echt niet schadelijk. Dat is niet enkel mijn mening maar ook een feit.

Hoe feit? Waarom is het een feit?

99% van alle problemen met paarden op een trailer is terug te voeren op de (on)kunde van de chauffeur. Feit? Nou nee, het is een constatering van 1.000.000 vlieguren en zien wat voor idioterie anderen uithalen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:38

ikke schreef:
Joceline schreef:

Hoe feit? Waarom is het een feit?

99% van alle problemen met paarden op een trailer is terug te voeren op de (on)kunde van de chauffeur. Feit? Nou nee, het is een constatering van 1.000.000 vlieguren en zien wat voor idioterie anderen uithalen.

Precies zoals je zegt..zijn beschermers dus niet enkel bescherming voor in de trailer of tegen een trailer in het drukke verkeerd maar ook tegen de onkunde van andere bestuurders en ongelukken ja. Verder zijn feiten gebaseerd op enorm veel representatieve ervaringen maar vooral door onderzoeken en deskundigen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:47

Joceline schreef:
Precies zoals je zegt..zijn beschermers dus niet enkel bescherming voor in de trailer of tegen een trailer in het drukke verkeerd maar ook tegen de onkunde van andere bestuurders en ongelukken ja. Verder zijn feiten gebaseerd op enorm veel representatieve ervaringen maar vooral door onderzoeken en deskundigen.

Is daar ooit onderzoek naar gedaan? Doe eens een handvol links.
Die andere bestuurders waar ik op doel zijn bestuurders met paarden aan de haak!! Andere bestuurders doen bij mij geen idiote dingen; een oude Mecedes vrachtwagen richt een hoop schade aan.........
De rest is een kwestie van weten wat er om je heen gebeurt en je wijze van rijden daarop afstemmen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:53

ikke schreef:
Joceline schreef:

Is daar ooit onderzoek naar gedaan? Doe eens een handvol links.
Die andere bestuurders waar ik op doel zijn bestuurders met paarden aan de haak!! Andere bestuurders doen bij mij geen idiote dingen; een oude Mecedes vrachtwagen richt een hoop schade aan.........
De rest is een kwestie van weten wat er om je heen gebeurt en je wijze van rijden daarop afstemmen.

Nou een handvol links, wat dacht je van heel het internet en de dichtstbijzijnde dierenkliniek? En hoe weet jij dat een of andere rambo jou en je trailer niet schept? Of ramt? Er zijn een hoop rare en gevaarlijke bestuurders op de weg dus daar mag je nooit zomaar vanuit gaan. En ja, mensen hebben niet graag grote auto's of paarden op hun ruit maar een ongeluk is een ongeluk..er zijn relatief weinig mensen die doelgericht een zwabber maken of uit de bocht vliegen. Je moet slim rijden ja met trailers maar anderen blijven gevaarlijk. Nog even inhalen net voordat de tegenligger eraan komt, niet snappende dat je een waardevol paard achterin hebt staan en het inhaalstuk erg kort is. Maakt me niet uit dat mensen bewust en slim nadenken over wel of geen beschermers maar de bewering dat beschermers schade aanrichten..absoluut niet. Ik heb respect voor die keuzes en ik hoop dat ze dat ook voor andere keuzes hebben maar dat verhaal over dat beschermers schade aanrichten als ik op wedstrijd ga of ga lessen en dan beschermers (gewone pees/strijk) omdoe (paard heeft ook ijzers en staat alleen in dubbelpaardstrailer en heeft dus minder steun) is gewoon onzin.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:55

Joceline, ik heb een paar posts hierboven een link geplaatst naar een nieuwsbericht over een wetenschappelijk onderzoek, dat peesbeschermers wel degelijk kwaad kunnen zijn. Niet gelezen?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:57

Neonlight schreef:
Joceline, ik heb een paar posts hierboven een link geplaatst naar een nieuwsbericht over een wetenschappelijk onderzoek, dat peesbeschermers wel degelijk kwaad kunnen zijn. Niet gelezen?

Ja tuurlijk, die heb je..net als de tegenberichten over dat bitten zo verschrikkelijk erg zijn. Flink achterhaald. Zo zijn er voors en tegens..eindeloze discussie. Heb zeker wel respect voor alle keuzes, goede en zo verschillend als ze zijn! :) Alleen kies ik ervoor, iets warmere benen liever dan openliggende pezen..schadelijk voor het hele leven. Verder hebben dierenartsen (wat mij al veel zegt) bewezen dat die hitte enorm meevalt en dus als het waar zou zijn binnen 1 jaar al de pezen kapot zouden moeten zijn. Laten we het erop houden dat het een keuze is maar dat transportbeschermers niet schadelijk zijn. Ik denk dat zulke voors en tegens er altijd wel zijn en dat er moeilijk te zeggen valt wat nou echt werkelijk waar is. Ik heb gewoon enorm veel ervaringen en onderzoeken bekeken en gehoord vandaar..de pezen van mijn paard zijn enkel wat warm en dat is al de warmte die van binnenuit naar buiten wordt afgevoerd. Dus voor mij is de keuze snel gemaakt, maar begrijp zeker jullie keuze! ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:06

Joceline, dit is het meest recente onderzoek en er staan tal van tabellen en metingen bij, inclusief warmtefoto's. Aan je reactie te zien heb je het artikel niet gelezen of begrijp je niet wat er gezegd wordt. En dit onderzoek is niet gedaan door de eerste de beste DA hier om de hoek. ;)
Maar ik ben benieuwd met wat voor links en bewijzen jij komt, want jij hebt het ook over de feiten, heb ze alleen nog niet gezien.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:16

Neonlight schreef:
Joceline, dit is het meest recente onderzoek en er staan tal van tabellen en metingen bij, inclusief warmtefoto's. Aan je reactie te zien heb je het artikel niet gelezen of begrijp je niet wat er gezegd wordt. En dit onderzoek is niet gedaan door de eerste de beste DA hier om de hoek. ;)
Maar ik ben benieuwd met wat voor links en bewijzen jij komt, want jij hebt het ook over de feiten, heb ze alleen nog niet gezien.

Enkel intypen op internet is al voldoende, enkele interesse richting een andere kant van het verhaal is er duidelijk niet. Ze staan loodrecht tegenover elkaar. Verder vind ik van die opgeblaze internet-artikels weinig betrouwbaar en ook de soorten onderzoeken vertellen niet duidelijk in welke mate er is onderzocht. Buiten dat lijkt het me erg handig buiten de theorie om ook naar de praktijk te kijken. Geen van ons in dit topic kan in de pezen voelen enkel de buitenkant, dus waarom zouden we wel blind zulke bewijzen op internet vertrouwen? Het is logischer te bedenken dat paarden hun benen openschoppen als zij in hun onnatuurlijke vervoermiddel staan waardoor de pezen in 1 ruk openliggen, oftewel kapotte pezen in 1x, zo simpel is het. En daar kun je niet onderuit komen. Het ene paard zal rustiger staan maar het verkeer zelf en om je heen kun je nooit inschatten. Een kleine draai/verstapping is voldoende in zo'n kleine ruimte. Kwestie van geluk hebben, heeeel veel geluk bij elkaar in 20 jaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 19:20

Joceline schreef:
Nou een handvol links, wat dacht je van heel het internet en de dichtstbijzijnde dierenkliniek? En hoe weet jij dat een of andere rambo jou en je trailer niet schept? Of ramt? Er zijn een hoop rare en gevaarlijke bestuurders op de weg dus daar mag je nooit zomaar vanuit gaan. En ja, mensen hebben niet graag grote auto's of paarden op hun ruit maar een ongeluk is een ongeluk..er zijn relatief weinig mensen die doelgericht een zwabber maken of uit de bocht vliegen. Je moet slim rijden ja met trailers maar anderen blijven gevaarlijk. Nog even inhalen net voordat de tegenligger eraan komt, niet snappende dat je een waardevol paard achterin hebt staan en het inhaalstuk erg kort is. Maakt me niet uit dat mensen bewust en slim nadenken over wel of geen beschermers maar de bewering dat beschermers schade aanrichten..absoluut niet. Ik heb respect voor die keuzes en ik hoop dat ze dat ook voor andere keuzes hebben maar dat verhaal over dat beschermers schade aanrichten als ik op wedstrijd ga of ga lessen en dan beschermers (gewone pees/strijk) omdoe (paard heeft ook ijzers en staat alleen in dubbelpaardstrailer en heeft dus minder steun) is gewoon onzin.

Hoeveel km heb jij op je naam staan met paarden aan de haak?
Er rijden wel idioten rond maar toch zeker niet in de hoeveelheden die je nu suggereerd. Bovendien kun je die zien aankomen en daarop anticiperen.
Die inhalende idioot blokkeer je simpelweg door op de streep te gaan rijden. Dat signaal wordt echt wel begrepen, mits je ook laat zien aan diezelfde "idioot" wanneer er wel ruimte is. Het gaat niet alleen om je eigen plek, maar ook om de ruimte die je daar omheen biedt.