pony gekocht: blijkt nu zomerexceem te hebben

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:58

Als ie daar 24/7 in de wei liep zonder schuurplek, dan kan het goed zijn dat ie het toch al wel had, maar door niet te kunnen schuren ontstaan er ook geen schuurplekken, idd hooguit de staart aan de grond .

Maar als de handelaar redelijk is en zijn goede naam wil behouden, dan neemt ie de pony terug.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:08

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Re: pony gekocht: blijkt nu zomerexceem te hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:16

Exceem is net als bij mensen een reactie op iets, vaak bekomen door een zwakker 'tijdelijk' immuniteitsysteem. Als bij de vorige eigenaar de pony niets mankeerde, zie ik niet in waarom hij dit dier terug moet nemen. Dus tenzij je kan aantonen dat hij werkelijk al zomerexceem had voor de aankoop, dan heb je mss een been om op te staan.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:22

Ha, het is gewoon netjes bij de wet geregeld hoor, die pony mag terug, hij voldoet nl niet aan jouw verwachting en vertoont een verborgen gebrek waarvan je mag aannemen dat hij dit al eerder had. Je moet dit idd zo snel mogelijk melden. Bij aankoop van een handelaar ligt de bewijslast bij hem dat de exceem zich manifesteerde nadat je hem gekocht had, bij koop van particulieren ligt die bewijslast bij jou. Jij hoeft dus helemaal niets aan te tonen, dat moet hij doen!!!! Je staat dus heel erg sterk in deze, helemaal omdat het al zo snel na aankoop is. Maar hij hoeft jou je geld niet terug te geven, als hij dat doet is het uit coulance, hij mag nl een vervangend product leveren! Probeer zo veel mogelijk in de minne te schikken, dan krijg je vaak beter resultaat, blijf op je strepen staan, en geef niet op, weet niet of je rechtsbijstand verzekerd bent, maar er mee dreigen als allerlaatste redmiddel wil ook wel eens helpen.
Wat ook nog al een s gebeurd is een x bedrag aan retour name kosten, dus bv jij krijgt 75 % van het aankoop bedrag terug, dit kun je ook nog voorstellen.

LisKir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:29

Hoi mijn verzorgpaard heeft ook zomerexceem. Als jou pony een dikke stugge manenkam heeft, dan heeft hij waarschijnlijk al een aantal jaren zomerecxeem. Dus ik zou dat nog even controleren voor je verder gaat. Succes er mee.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:25

Nou dat is ook lekker! volgens mij valt dat ook onder een verborgen gebrek.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:36

Volgens mij is dat geen koopvernietigend gebrek. Daar je de pony gekocht hebt zonder zomerexceem. Verder is zomerexceem van zoveel factoren afhankelijk dat het idd plost kan opduiken en de vorige eigenaar hier dus idd niet van op de hoogte is of was.
Op die manier kan je altijd een paard terugbrengen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:44

Volgens mij kan hij wel terug hoor. Mijn zusje had vorig jaar ook een pony gekocht (in het voorjaar) en na één a twee maanden bleek deze ook zomerexceem te hebben. De handelaar moest hem weer terug nemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:45

alja schreef:
mijn verhaal is wel wat anders aangezien ik zag dat ze wat geschuurd had aan haar staart maar de handelstal glashard ontkende dat het exceem was wat nu volgens de da wel dat blijkt te zijn :)

je schrijft in je openings post idd dat de pony wat verfrommelde haren op de staart had en dat de stal ontkende dat dit door eczeem kwam
...maar probleem is dus , het kan idd zijn dat de pony gewoon even wat jeuk had aan de staart en die heeft geschuurd, zonder dat er verder blijk van eczeem is geweest
ik zeg DA erbij , die laten kijken
de harde manenkam etc waar hier over gesproken word is een teken, maar komt ook niet voor bij iedere eczemer.
misschien dat DA eerdere beschadigingen kan ontdekken waardoor het aannemelijk word dat het dier er al last van had voor het bij jou kwam te staan

maar probeer het in ieder geval op een "vriendschappelijke" manier op te lossen, daar
het is wel zo dat als het een handelaar betreft je meer mogelijkheden hebt dan als het een particulier betreft

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:47

bulck schreef:
Volgens mij is dat geen koopvernietigend gebrek. Daar je de pony gekocht hebt zonder zomerexceem. Verder is zomerexceem van zoveel factoren afhankelijk dat het idd plost kan opduiken en de vorige eigenaar hier dus idd niet van op de hoogte is of was.
Op die manier kan je altijd een paard terugbrengen.

Dat klopt, maar dat hoef jij niet bewijzen, hij moet tegendeel bewijzen! Jij hoeft helemaal geen DA erbij te halen, hij moet dat doen om te bewijzen dat het niet voor de aankoop kan zijn gebeurd, dat gaat hem niet lukken, dus is het wel degelijk koopontbindende voorwaarde! De bewijslast ligt niet bij de koper, en dat is heeeel fijn!!! :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:54

alja schreef:
toen ik haar kocht leek het op de staart wel dat er iets geschuurt was maar daarom heb ik heel duidelijk gevraagt als het geen exceem was maar volgens de man was het gebeurt op de trailer omdat ze tegen de stang had staan drukken.

Dat kan evengoed zo zijn.
Een allergie is iets wat opbouwt. Het kan dus heel goed dat de pony vorig jaar nog geen last ervan had, en dit jaar wel.
Dat zal dan aangetoond moeten worden en dat lijkt me een lastige zaak.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:30

Idd een heel lastige zaak. Zomerexceem is ansich niet eenzelfde gebrek als niet rad of dergelijks. Dus het gebruiksdoel wordt niet gewijzigd of onmogelijk gemaakt, dus heeft de handelaar niet iets verkocht dat niet aan de eisen van de koper voldoet.

Verder blijf ik het kort door de bocht van iedere keer de verkoper de schuld te geven, te eisen dat hij hem terug moet nemen en dat terwijl zomerexceem echt plots de kop kan doen opsteken. Als je al twijfels had bij de aankoop, had je toch een bloedtest kunnen doen, vind het nu een beetje met modder gooien. Je paard voldoet niet meer aan het esthetisch beeld, dus laten we het maar terugbrengen. Ik ben de eerste om te zeggen dat als je paard niet correct is, dat je je kan beroepen op de kopersgarantie, maar niet alles kan je toewijzen aan de verkoper. Een zeker zomerexceem, is een heel moeilijk te bepalen gebrek. Hoewel het de kop opsteekt vanaf maart, dus als de verkoper ook maar een foto heeft van vorige zomer, dan van vlak voor de verkoop en daar is niets op te zien, dan kan hij aantonen dat het dier niets mankeerde. Zomerexceem kan idd al latent aanwezig zijn geweest, en dat is net het moeilijke en het complexe aan de zaak. Sommige zullen de gevoeligheid altijd meedragen zonder dat het ooit tot uiting komt, andere kunnen idd plots hevig reageren.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:58

bulck schreef:
Idd een heel lastige zaak. Zomerexceem is ansich niet eenzelfde gebrek als niet rad of dergelijks. Dus het gebruiksdoel wordt niet gewijzigd of onmogelijk gemaakt, dus heeft de handelaar niet iets verkocht dat niet aan de eisen van de koper voldoet.

Verder blijf ik het kort door de bocht van iedere keer de verkoper de schuld te geven, te eisen dat hij hem terug moet nemen en dat terwijl zomerexceem echt plots de kop kan doen opsteken. Als je al twijfels had bij de aankoop, had je toch een bloedtest kunnen doen, vind het nu een beetje met modder gooien. Je paard voldoet niet meer aan het esthetisch beeld, dus laten we het maar terugbrengen. Ik ben de eerste om te zeggen dat als je paard niet correct is, dat je je kan beroepen op de kopersgarantie, maar niet alles kan je toewijzen aan de verkoper. Een zeker zomerexceem, is een heel moeilijk te bepalen gebrek. Hoewel het de kop opsteekt vanaf maart, dus als de verkoper ook maar een foto heeft van vorige zomer, dan van vlak voor de verkoop en daar is niets op te zien, dan kan hij aantonen dat het dier niets mankeerde. Zomerexceem kan idd al latent aanwezig zijn geweest, en dat is net het moeilijke en het complexe aan de zaak. Sommige zullen de gevoeligheid altijd meedragen zonder dat het ooit tot uiting komt, andere kunnen idd plots hevig reageren.

Dus als ik jou goed begrijp kan iedereen ongestraft zijn eczemer als "gezond" paard verkopen in de winter, zonder erbij te hoeven zeggen wat hij heeft?
Ik bedoel, een luchtzuiger kan je ook gewoon gebruiken voor alles wat je wil, maar die mag wel terug.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:11

Het is helemaal geen lastige zaak, meisje heeft duidelijk gevraagd of pony exceem had, omdat zij dat beslist niet wil, de handelaar heeft vervolgens verklaard dat dit dier geen exceem heeft. Dier heeft exceem, en voldoet dus niet aan de gebruikers eis. Punt. De wet is heel duidelijk, verkleurd de stof van je bankstel te snel onder zonlicht mag hij retour. Heeft je pony exceem mag hij retour! Meisje hoeft zelf helemaal niets aan te tonen, die last ligt bij hem. Moet je maar niet jokken als handelaar zijnde, komen de ponies ook niet retour!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

Heb je je pony al wel gewassen met een anti-luizen/schurft-middel? Zou niet de eerste zijn die met ongewenste beestjes bij een handelsstal vandaan komt en de schuurplekken kunnen lijken op eczeem.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:14

Ten eerste waren we 6 weken geleden wel al ruim in de lente, paarden met zomerexceem beginnen al te reageren vanaf maart/ april.
Jullie zeggen de bewijslast ligt bij de verkoper, dus ok, dus als deze fotos kan tonen waarbij het paard duidelijk niet geschuurd heeft in gelijke typische periodes, dan kan hij aantonen dat het desbetreffende paard niet schuurde bij hem en er dus geen zomerexceem aanwezig was. Als vervolgens 6 weken later het paard plots wel schuurt, kan dit heel goed liggen aan de nieuwe omstandigheden waarin het paard zich nu vertoeft.
Dat is geen verwijt, maar vind ik ook niet echt een argument om dan je paard maar in te ruilen.
Verder is een paard met zomerexceem, niet ongezond, en daar ligt dan bvb wel al een verschil met luchtzuigen waar je een verhoogde kans krijgt op gebreken daaruit voortvloeiend (kolieken, minder conditie etc)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:27

bulck, ik ben het voor een groot deel helemaal met je eens.
Alleen heb ik zelf een paard die schuurt. Ik wist al jarenlang dat hij allergisch was. Maar vorig jaar is dat met een bloedtest nog eens bewezen. Hij is vorig jaar pas in juli gaan schuren. Dit jaar begin mei. Andere jaren al eind maart. Het kan dus per jaar schelen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:41

Verder had TS al een twijfel, dus had ze dat toen al moeten (kunnen) laten onderzoeken, en als je al zowieso fobisch bent voor dit gegeven, dan had ze hem toen al kunnen laten staan.

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:23

normaal kan je de pony binne 3 maande teruggeven
dus da ga wel ze ;)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:25

Het kan ook zijn dat de pony is gaan schuren pas na de verhuizing, omdat de pony in een andere omgeving is waar bijvoorbeeld meer vliegen zijn.