Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
alja schreef:mijn verhaal is wel wat anders aangezien ik zag dat ze wat geschuurd had aan haar staart maar de handelstal glashard ontkende dat het exceem was wat nu volgens de da wel dat blijkt te zijn
bulck schreef:Volgens mij is dat geen koopvernietigend gebrek. Daar je de pony gekocht hebt zonder zomerexceem. Verder is zomerexceem van zoveel factoren afhankelijk dat het idd plost kan opduiken en de vorige eigenaar hier dus idd niet van op de hoogte is of was.
Op die manier kan je altijd een paard terugbrengen.
alja schreef:toen ik haar kocht leek het op de staart wel dat er iets geschuurt was maar daarom heb ik heel duidelijk gevraagt als het geen exceem was maar volgens de man was het gebeurt op de trailer omdat ze tegen de stang had staan drukken.
bulck schreef:Idd een heel lastige zaak. Zomerexceem is ansich niet eenzelfde gebrek als niet rad of dergelijks. Dus het gebruiksdoel wordt niet gewijzigd of onmogelijk gemaakt, dus heeft de handelaar niet iets verkocht dat niet aan de eisen van de koper voldoet.
Verder blijf ik het kort door de bocht van iedere keer de verkoper de schuld te geven, te eisen dat hij hem terug moet nemen en dat terwijl zomerexceem echt plots de kop kan doen opsteken. Als je al twijfels had bij de aankoop, had je toch een bloedtest kunnen doen, vind het nu een beetje met modder gooien. Je paard voldoet niet meer aan het esthetisch beeld, dus laten we het maar terugbrengen. Ik ben de eerste om te zeggen dat als je paard niet correct is, dat je je kan beroepen op de kopersgarantie, maar niet alles kan je toewijzen aan de verkoper. Een zeker zomerexceem, is een heel moeilijk te bepalen gebrek. Hoewel het de kop opsteekt vanaf maart, dus als de verkoper ook maar een foto heeft van vorige zomer, dan van vlak voor de verkoop en daar is niets op te zien, dan kan hij aantonen dat het dier niets mankeerde. Zomerexceem kan idd al latent aanwezig zijn geweest, en dat is net het moeilijke en het complexe aan de zaak. Sommige zullen de gevoeligheid altijd meedragen zonder dat het ooit tot uiting komt, andere kunnen idd plots hevig reageren.