Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
joyce2 schreef:Ik ken paarden in rusthuizen en sommigen vinden het niets, maar gelukkig leeft de meerderheid helemaal op! Die hebben in een stalletje gestaan, kwamen alleen in de zomer op de wei en worden nu "echt paard" doordat ze in een kudde op een weiland terecht komen en dus lekker kunnen kroelen met soortgenootjes.
__karin__ schreef:@ ikke: Ik ben het met je eens dat paarden buiten in een weiland hoort te staan.
Ik begrijp dat het makkelijk is dat een paard 3 dagen op stal kan staan. Maar je moet niet van een paard eisen zijn natuurlijk gedrag af te leren. Het is belangrijker te eisen dat de verzorger het paard de kans biedt zijn natuurlijk gedrag te vertonen. Ik denk dat 3 dagen in een stal staan zijn natuurlijk gedrag ernstig verstoort.
joyce2 schreef:@ Ikke: ten eerste weet ik niet waarom je steeds zo fel op mijn reacties reageerd, maar goed... Ik vertel alleen dat de meeste paarden bijna nooit op het land komen, daar kan ik niets aan doen! Veel mensen houden hun paardjes nou eenmaal op stal en die paarden komen amper op het weiland, vaak alleen in de zomer, als ze dan al op het land gaan. Zulke paarden leven in een rusthuis helemaal op! Die zijn het amper gewend om heerlijk in het land te staan met een kudde soortgenootjes.
Kijk, als jou paard altijd al op het land heeft gestaan, in een leuke kudde, dan zou ik hem zelf houden totdat het niet meer gaat. Dat lijkt mij zelf het mooiste! Maar dat moet maar net kunnen en dat is per situatie anders.
joyce2 schreef:Edit: Plus dat de mensen die bij een rusthuis werken optimaal met bejaarde paarden om kunnen gaan, weten precies wat zo'n oud beestje nodig heeft, wat voor soort voer het beste gevoerd kan worden, welke ziektes er misschien al sluimeren. Het is toch heerlijk dat je oude paardje dan die optimale aandacht en zorg krijgt!
Citaat:Op zich dat wel zo, maar als er om wat voor reden dan ook een (medische) noodzaak is dat het paard binnen staat, dan dient ie dat te kennen en ondanks dat z'n natuurlijke driften worden beperkt, moet een fatsoenlijk opgevoed paard dit gewoon accepteren, punt, uit.
Citaat:Er staan meer paarden in "rusthuizen" dan er mensen problemen hebben met de ruimte om het paard fatsoenlijk oud te laten worden. Niet zelden is de prijzenkast belangrijker dan het paard.........
Maar ik hoop dat de mensen die hun paard wegbrengen naar een rusthuis dat ook niet met de ogen dicht doen!Citaat:Ik zou daar niet al te blind op vertrouwen.

__karin__ schreef:Citaten zijn van ikke:Citaat:Op zich dat wel zo, maar als er om wat voor reden dan ook een (medische) noodzaak is dat het paard binnen staat, dan dient ie dat te kennen en ondanks dat z'n natuurlijke driften worden beperkt, moet een fatsoenlijk opgevoed paard dit gewoon accepteren, punt, uit.
Ik heb het zelf liever over een fatsoenlijk opgevoed mens dat een paard niet binnen op stal wil houden! Je hebt gelijk dat een paard op stal moet kunnen staan door medische reden. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden dan niet 3dagen dag en nacht binnen staan zoals je eerder hebt vermeld.
__karin__ schreef:Citaat:Er staan meer paarden in "rusthuizen" dan er mensen problemen hebben met de ruimte om het paard fatsoenlijk oud te laten worden. Niet zelden is de prijzenkast belangrijker dan het paard.........
Als mensen een paard in een rusthuis zetten is het juist toch ontzettend goed! Ik ben van mening dat je best met de paardensport door mag gaan. Ook wanneer dat betekend dat je je oude paard 'afstaat' aan een paardenrusthuis waar hij nog gelukkig kan leven. Natuurlijk is het het mooist als een eigenaar zelf de ruimte, tijd en kennis heeft om zijn bejaarde paard te verzorgen.
Ik vroeg aan het begin van de topic wat jouw ideale rusthuis voor paarden was. Het lijkt me logisch dat de nodige kennis van oude paarden daarbij een pre is!
__karin__ schreef:Maar ik hoop dat de mensen die hun paard wegbrengen naar een rusthuis dat ook niet met de ogen dicht doen!Citaat:Ik zou daar niet al te blind op vertrouwen.![]()
ikke schreef:Als je dan ook nog eens tegenkomt dat er bedrijven zijn die daar pensionbedragen voor durven vragen waar ik 1,5 paard volpension voor heb staan, dan haak ik af.
Er wordt te veel op het sentiment van goedbedoelende, maar weinig ervaren mensen gespeelt, en juist DAT is een hufterstreek!! Hier adverteren voor "pensioenstalling" in noord Frankrijk, voor prijzen waar een gemiddelde Randstedeling alleen maar kan dromen, maar waar je in dat gebied in frankrijk fluitend drie paarden kunt houden!! En ja, die club bestaat echt!!
en dan met een schuiver) en onbeperkt hooi door van die traliehekken. 
) Ze staan in een groot weiland/natuurgebied en worden iedere dag gecontroleerd. De paarden staan in grote kudde's en aangezien ik alleen leef ben ik er zo'n 9uur per dag mee bezig. Paarden controleren, eventueel poetsen en/of medicijnen geven, hoeven nakijken, volgende paard halen. Nadat alle paarden zijn gedaan ga ik het weiland geheel mesten en controleren op giftige planten, scherpe voorwerpen ect. In totaal ben ik hier 8 uur mee bezig en dan ga ik eten. Na het eten controleer ik even hoe ze erbij staan en dan ga ik mijn eigen 'ding' doen. Soms als een paard 'geen zin meer heeft in het leven' dan kan ik dat vaak zien. Ik bel de eigenaar op en die komen dan langs om afscheid te nemen. Ik laat het aan de eigenaar over hoe het gaat gebeuren.. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar zei dat het paard nog moest blijven leven, gewoon humaan
Miesje1985 schreef:Heey meiden
Leuk topic! Ik heb zelf een paardenrusthuis (soort van) en de paarden zijn van verschillende leeftijden maar vaak wel tussen de 20 en 40 jaar. Ik krijg daar 130 euro per maand voor (per paard) en daar kan ik en mijn paarden erg goed van leven.(ik moet immers ook eten) Ze staan in een groot weiland/natuurgebied en worden iedere dag gecontroleerd. De paarden staan in grote kudde's en aangezien ik alleen leef ben ik er zo'n 9uur per dag mee bezig. Paarden controleren, eventueel poetsen en/of medicijnen geven, hoeven nakijken, volgende paard halen. Nadat alle paarden zijn gedaan ga ik het weiland geheel mesten en controleren op giftige planten, scherpe voorwerpen ect. In totaal ben ik hier 8 uur mee bezig en dan ga ik eten. Na het eten controleer ik even hoe ze erbij staan en dan ga ik mijn eigen 'ding' doen. Soms als een paard 'geen zin meer heeft in het leven' dan kan ik dat vaak zien. Ik bel de eigenaar op en die komen dan langs om afscheid te nemen. Ik laat het aan de eigenaar over hoe het gaat gebeuren.. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar zei dat het paard nog moest blijven leven, gewoon humaan
Mevrouwtje begon helemaal te glunderen hahaha! (Beessie mag nu lekker rustig genieten, en dat doet ie! Geloof mij
Rennen, vliegen en spelen... en dan ineens moe zijn en 'oud zijn' 

)