Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:11

Ik denk dat als het kleinschalig is, het makkelijker is om de dieren te controleren en ze meer persoonlijke aandacht te geven. Of je zou als rusthuis een aantal deskundige vrijwilligers/medewerkers moeten hebben.
Ik zie 1 of 2 personen niet dagelijks 50 paarden of meer persoonlijk controleren + stallen uitmesten + water geven + voeren + medicatie toedienen indien nodig.

Een dag heeft ook maar 24 uur.

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:16

Ik vind een rusthuis niets, ik ben ook voor de eeuwige weides, het is dan wel een moeilijke beslissing maar het beste voor het paard.
Waarom? Omdat je paard dan van z'n vertrouwde plekje weg gehaald wordt. Weg bij zijn vriendjes, uit zijn oude vertrouwde stalletje. Alleen maar een beetje grazen in de wei met andere oude beestjes. Dat vind ik gewoon zielig!

Ik ben voor een vredige spuit van de dierenarts, op het moment dat het beestje er aan toe is.

Een rusthuis is er alleen maar voor mensen, die hun paarden een oude dag willen geven omdat ze dat 'verdienen'. Het paard zit hier totaal niet op te wachten, wordt hier alleen maar ongelukkig van.

Mijn keuze is hard maar wel het beste voor het paard.

Of je moet je paard in zijn vertrouwde kudde moeten kunnen laten oud worden.

joyce2

Re: Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:21

Ik ken paarden in rusthuizen en sommigen vinden het niets, maar gelukkig leeft de meerderheid helemaal op! Die hebben in een stalletje gestaan, kwamen alleen in de zomer op de wei en worden nu "echt paard" doordat ze in een kudde op een weiland terecht komen en dus lekker kunnen kroelen met soortgenootjes.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:23

@ HBVisser: Inderdaad! Ben ik helemaal met je eens.

Daarbij hoort ook dat deskundige personen bijvoorbeeld 5 tot 10 'eigen 'paarden onder hun hoede hebben. Zodat ze een vaste verzorger hebben..

Ik denk dat het goed zou zijn dat er een soort systeem is waarbij de paarden bijv. om de 3 weken een week 'thuis' komen te staan waarbij ze extra veel aandacht krijgen. waarbij ekeken wordt na de Hoeven/mest/voeding/borstelen/groepsrust/

En daarnaast veel 24/7 buitenstaan met schuilstallen waarbij natuurlijk een oogje in het zeil wordt gehouden.

Wie heeft voorbeelden van Goede of juist Slechte paardenrusthuizen?

Maar10e: Ik ben het daar niet helemaal mee eens.. Ik zie bij mijn eigen pony van 20 dat ze ontzettend snel wendt aan nieuwe paarden en snel vriendschap sluit. Zelf heb ik niks op het doden van dieren, maar ik ben het niet met je eens dat een paard ongelukkig wordt in een paardenrusthuis en je hem daarom maar moet dood spuiten.
Als je een oud paard ouder laten worden in een nieuwe vaste groep kan hij nog goed een mooi en lang leven hebben.

Ik denk niet dat je telkens van groep moet gaan wisselen in een paardenrusthuis. Kleine vertrouwde groepen.

Ben het eens met wat Jocye2 zegt.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:56

Ik vind Stichting De Paardenkamp wel een goed rusthuis, het is dan wel in korte tijd heel erg gegroeid, maar de paarden worden goed verzorgd, ze krijgen aangepast voer en er word goed gekeken in welke groepen ze geplaatst kunnen worden. De medische zorg is ook goed, maar ze gaan niet eindeloos door om het leven maar te rekken. Als het klaar is, is het klaar. Het zijn wel een beetje boeren daar (al het werk word ook zelf gedaan, dus dat moet ook wel), maar hun hart zit op de juiste plaats!

Edit: verder ken ik eigenlijk geen andere rusthuizen, wel van naam, maar nooit zelf geweest!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:01

joyce2 schreef:
Ik ken paarden in rusthuizen en sommigen vinden het niets, maar gelukkig leeft de meerderheid helemaal op! Die hebben in een stalletje gestaan, kwamen alleen in de zomer op de wei en worden nu "echt paard" doordat ze in een kudde op een weiland terecht komen en dus lekker kunnen kroelen met soortgenootjes.

Dat is een basiseis!! Mijn paarden staan buiten in een gemengde groep, zo niet, NEXT!!
Een paard moet het kennen om op stal te staan, zonder dat ie de boel sloopt. Dat moet ook 3 dagen kunnen, nog steeds zonder de boel te slopen. Een paard dient te weten hoe dat werkt. Dat is niet hetzelfde dat je dat dan ook maar altijd moet doen!! Een paard hoort buiten te staan, in een gemengde groep, in ieder geval zo lang het licht is.
Wat is dan nog de toegevoegde waarde van "pensioen"?

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 23:16

@ ikke: Ik ben het met je eens dat paarden buiten in een weiland hoort te staan.

Ik begrijp dat het makkelijk is dat een paard 3 dagen op stal kan staan. Maar je moet niet van een paard eisen zijn natuurlijk gedrag af te leren. Het is belangrijker te eisen dat de verzorger het paard de kans biedt zijn natuurlijk gedrag te vertonen. Ik denk dat 3 dagen in een stal staan zijn natuurlijk gedrag ernstig verstoort.

De toegevoegde waarde van een pensioen is vooral het feit dat je paard een goede plek heeft als jij er niet zo makkelijk meer voor kunt zorgen. Bijv. Jij hebt hem altijd gereden, maar hij wordt nu te oud. Je koopt daarom een nieuw paard maar daardoor is het niet haalbaar je oude paard te blijven verzorgen.

In een paardenpensioen kan je paard dan rustig zijn oude dag doorbrengen met andere 'bejaarden'.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:32

@ Ikke: ten eerste weet ik niet waarom je steeds zo fel op mijn reacties reageerd, maar goed... Ik vertel alleen dat de meeste paarden bijna nooit op het land komen, daar kan ik niets aan doen! Veel mensen houden hun paardjes nou eenmaal op stal en die paarden komen amper op het weiland, vaak alleen in de zomer, als ze dan al op het land gaan. Zulke paarden leven in een rusthuis helemaal op! Die zijn het amper gewend om heerlijk in het land te staan met een kudde soortgenootjes.

Kijk, als jou paard altijd al op het land heeft gestaan, in een leuke kudde, dan zou ik hem zelf houden totdat het niet meer gaat. Dat lijkt mij zelf het mooiste! Maar dat moet maar net kunnen en dat is per situatie anders.

Ik ga verder met Karin mee

Edit: Plus dat de mensen die bij een rusthuis werken optimaal met bejaarde paarden om kunnen gaan, weten precies wat zo'n oud beestje nodig heeft, wat voor soort voer het beste gevoerd kan worden, welke ziektes er misschien al sluimeren. Het is toch heerlijk dat je oude paardje dan die optimale aandacht en zorg krijgt!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:49

Maar het is natuurlijk je eigen keuze.
De eis waar het voor mij aan zal moeten doen als iker voor zal kiezen. Dat het schoon is, dat de paarden er gelukkig bij staan, dat ze naar buiten kunnen gaan, bijv de wei op, Viendelijke mensen en een beetje bij je in de buurt zodat je nog kan buurten bij de paardje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:12

__karin__ schreef:
@ ikke: Ik ben het met je eens dat paarden buiten in een weiland hoort te staan.

Ik begrijp dat het makkelijk is dat een paard 3 dagen op stal kan staan. Maar je moet niet van een paard eisen zijn natuurlijk gedrag af te leren. Het is belangrijker te eisen dat de verzorger het paard de kans biedt zijn natuurlijk gedrag te vertonen. Ik denk dat 3 dagen in een stal staan zijn natuurlijk gedrag ernstig verstoort.

Op zich dat wel zo, maar als er om wat voor reden dan ook een (medische) noodzaak is dat het paard binnen staat, dan dient ie dat te kennen en ondanks dat z'n natuurlijke driften worden beperkt, moet een fatsoenlijk opgevoed paard dit gewoon accepteren, punt, uit.
Zoals gezegd, het feit dat een paard dient te weten hoe zoiets werkt, wil niet zeggen dat je dat dan maar te pas en te onpas moet toepassen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:17

joyce2 schreef:
@ Ikke: ten eerste weet ik niet waarom je steeds zo fel op mijn reacties reageerd, maar goed... Ik vertel alleen dat de meeste paarden bijna nooit op het land komen, daar kan ik niets aan doen! Veel mensen houden hun paardjes nou eenmaal op stal en die paarden komen amper op het weiland, vaak alleen in de zomer, als ze dan al op het land gaan. Zulke paarden leven in een rusthuis helemaal op! Die zijn het amper gewend om heerlijk in het land te staan met een kudde soortgenootjes.

Kijk, als jou paard altijd al op het land heeft gestaan, in een leuke kudde, dan zou ik hem zelf houden totdat het niet meer gaat. Dat lijkt mij zelf het mooiste! Maar dat moet maar net kunnen en dat is per situatie anders.

Er staan meer paarden in "rusthuizen" dan er mensen problemen hebben met de ruimte om het paard fatsoenlijk oud te laten worden. Niet zelden is de prijzenkast belangrijker dan het paard.........

joyce2 schreef:
Edit: Plus dat de mensen die bij een rusthuis werken optimaal met bejaarde paarden om kunnen gaan, weten precies wat zo'n oud beestje nodig heeft, wat voor soort voer het beste gevoerd kan worden, welke ziektes er misschien al sluimeren. Het is toch heerlijk dat je oude paardje dan die optimale aandacht en zorg krijgt!

Ik zou daar niet al te blind op vertrouwen.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:01

Citaten zijn van ikke:
Citaat:
Op zich dat wel zo, maar als er om wat voor reden dan ook een (medische) noodzaak is dat het paard binnen staat, dan dient ie dat te kennen en ondanks dat z'n natuurlijke driften worden beperkt, moet een fatsoenlijk opgevoed paard dit gewoon accepteren, punt, uit.

Ik heb het zelf liever over een fatsoenlijk opgevoed mens dat een paard niet binnen op stal wil houden! Je hebt gelijk dat een paard op stal moet kunnen staan door medische reden. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden dan niet 3dagen dag en nacht binnen staan zoals je eerder hebt vermeld.

Citaat:
Er staan meer paarden in "rusthuizen" dan er mensen problemen hebben met de ruimte om het paard fatsoenlijk oud te laten worden. Niet zelden is de prijzenkast belangrijker dan het paard.........

Als mensen een paard in een rusthuis zetten is het juist toch ontzettend goed! Ik ben van mening dat je best met de paardensport door mag gaan. Ook wanneer dat betekend dat je je oude paard 'afstaat' aan een paardenrusthuis waar hij nog gelukkig kan leven. Natuurlijk is het het mooist als een eigenaar zelf de ruimte, tijd en kennis heeft om zijn bejaarde paard te verzorgen.

Ik vroeg aan het begin van de topic wat jouw ideale rusthuis voor paarden was. Het lijkt me logisch dat de nodige kennis van oude paarden daarbij een pre is!
Citaat:
Maar ik hoop dat de mensen die hun paard wegbrengen naar een rusthuis dat ook niet met de ogen dicht doen! :') :+

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:15

* Wat zou voor jouw oude paard die ideale situatie zijn?
* Hoeveel mag het kosten of liever een betaalde wachtlijst?
betaalde wachtlijst? ik wil het liefst aan huis hebben. maarja dan moet er wel een geschikte boerderij
te vinden zijnxD Anders lekker in grote groep.
* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grote?
Lekker groot, het echt kuddegevoel. Wel allemaal oudere.
* 24/7 op de wei of ook opstallen?
Zeker in de zomer 24/7 op wei. In winter denk ik wel 's nachts op stal.
* Welk voer?
Gezond voer, niks extra kracht natuurlijk want hij loopt niet meer zo, buitenritten misschien. Want als hij echt niet meer vooruit kan laat ik hem geen pijn lijden lijkt me.
* Hoe zien de weides eruit? Verschraalde graslanden?
Ja, het liefst een stuk weide met bomen/ hoog gras endergelijke. Lekker ronddwarrelenmet de kudde! :$
* Op wat voor manier worden ze gevoerd? Biologische/natuur voer of normaal?
* Wil je eigenaar blijven op alle verantwoordelijkheid aan het rusthuis?
EIGENAAR BLIJVEN!
* Alleen oude paarden of ook afgekeurde jonger paarden?
Nou je het zegt, afgekeurde jongere paarden zou ook kunnen, dat fleurt de oudjes wat op.
* Moeten ze worden geborsteld of verzorgen paarden elkaar?
Ik zou altijd nog komen om hem te verwennen. Je wilt ook weten hoe ie t maakt!
* Ontwormen of mestcontrole
* Vanaf welke leeftijd zou jij je paard laten rusten?
Ieder paard verschillend.

Mijn pony moet nu dressuren, af en toe springen, af en toe buitenrijden.
Staat 8 uur/9 uur per dag buiten.

"Met haar pensioen wil ik haar graag een stuk langer buiten per dag. Zomer hele dag misschien wel (snachts dus ook).
Lekker bomen enal in de wei, schuilstal erbij, waterbak.
Zeker in kudde, moet niet saai worden voor der. Ze staat nu gelukkig ook bij nog 4 andere, dus zeker leuk:D
En om haar heen in andere weides ook lekker vol.

Ouders zijn aant zoeken naar woning met veel grond.
Daar hoop ik zo op! Mijn pony kan ik dan lekker houden, mijn toekomstig paard en zij kunnen dan lekker
samen bij my aan huis :D

**Dromendromendromen** :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:06

__karin__ schreef:
Citaten zijn van ikke:
Citaat:

Ik heb het zelf liever over een fatsoenlijk opgevoed mens dat een paard niet binnen op stal wil houden! Je hebt gelijk dat een paard op stal moet kunnen staan door medische reden. Maar ik mag toch hopen dat deze paarden dan niet 3dagen dag en nacht binnen staan zoals je eerder hebt vermeld.

*zucht* Waar zeg ik dat dan?? Ik zeg alleen dat een paard HET MOET KENNEN!
In hetzelfde vlak als dat je een paard altijd en overal moet kunnen aanraken. Lees de piemelwastopics er maar eens op na; hoeveel mensen kunnen/durven dat niet? Juist, en ALS er dan een probleem is, dan heb je een echt probleem want als je er dan aankomt heb je tenminste schriftelijke garantie dat ie je het licht uit de ogen staat!!

Bandbreedte heb ik dat ergens genoemd. Als je niet verder kunt denken dan tussen 4 en 6, dan heb je nog wat te leren.....
__karin__ schreef:
Citaat:

Als mensen een paard in een rusthuis zetten is het juist toch ontzettend goed! Ik ben van mening dat je best met de paardensport door mag gaan. Ook wanneer dat betekend dat je je oude paard 'afstaat' aan een paardenrusthuis waar hij nog gelukkig kan leven. Natuurlijk is het het mooist als een eigenaar zelf de ruimte, tijd en kennis heeft om zijn bejaarde paard te verzorgen.

Ik vroeg aan het begin van de topic wat jouw ideale rusthuis voor paarden was. Het lijkt me logisch dat de nodige kennis van oude paarden daarbij een pre is!

Dat lijkt logisch, maar dat blijkt in de praktijk toch minder voor de handliggend.
Er zijn te veel idealisten en te weinig kennis. Als je dan ook nog eens tegenkomt dat er bedrijven zijn die daar pensionbedragen voor durven vragen waar ik 1,5 paard volpension voor heb staan, dan haak ik af.

Er wordt te veel op het sentiment van goedbedoelende, maar weinig ervaren mensen gespeelt, en juist DAT is een hufterstreek!! Hier adverteren voor "pensioenstalling" in noord Frankrijk, voor prijzen waar een gemiddelde Randstedeling alleen maar kan dromen, maar waar je in dat gebied in frankrijk fluitend drie paarden kunt houden!! En ja, die club bestaat echt!!
__karin__ schreef:
Citaat:
Maar ik hoop dat de mensen die hun paard wegbrengen naar een rusthuis dat ook niet met de ogen dicht doen! :') :+

Doe je best met hopen, de praktijk heeft mij ondertussen iets heel anders geleerd, helaas..........

Dit is de realiteit, sorry, maar ik kan 'm niet mooier maken dan ie is. Ik weet blijkbaar iets te goed waar Abraham de mosterd haalt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:23

ikke schreef:
Als je dan ook nog eens tegenkomt dat er bedrijven zijn die daar pensionbedragen voor durven vragen waar ik 1,5 paard volpension voor heb staan, dan haak ik af.

Er wordt te veel op het sentiment van goedbedoelende, maar weinig ervaren mensen gespeelt, en juist DAT is een hufterstreek!! Hier adverteren voor "pensioenstalling" in noord Frankrijk, voor prijzen waar een gemiddelde Randstedeling alleen maar kan dromen, maar waar je in dat gebied in frankrijk fluitend drie paarden kunt houden!! En ja, die club bestaat echt!!

Ik vind de pensioenstalling doorgaans ook wat duur uitvallen moet ik zeggen. Men vraagt gerust 200 euro per pony/paard. Daar heb ik er 's winters 2 voor staan, 's zomers 2,5.
Als ik een pensioenstalling zou willen beginnen zou ik zowiezo groepsstallen willen en een vrije uitloop, potstallen(1x per jaar uitmesten 8-) en dan met een schuiver) en onbeperkt hooi door van die traliehekken.
Enkele boxen igv ziekte of apart moeten voeren. Zoals de Paardenkamp dus.

Wat voor club is dat in Noord-Frankrijk?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:00

Oke, ik heb zelf dus ervaring met Stichting De Paardenkamp in Soest, ik werk daar namelijk nu een jaartje of 5 en de mensen daar hebben gelukkig gewoon kennis van oude paarden. Hoe dat bij andere rusthuizen is durf ik niet te zeggen. Maar er zijn dus wel fijne rusthuizen! Alleen het nadeel van De Paardenkamp is dat je daar afstand van je paard moet doen, voordeel is dat je maar 15 euro per jaar betaald.

@Ikke, je kunt dus wel alleen naar de negatieve kanten kijken, maar het lijkt wel of er bij jou uberhaupt niets positiefs in gaat!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:10

Heey meiden :D

Leuk topic! Ik heb zelf een paardenrusthuis (soort van) en de paarden zijn van verschillende leeftijden maar vaak wel tussen de 20 en 40 jaar. Ik krijg daar 130 euro per maand voor (per paard) en daar kan ik en mijn paarden erg goed van leven.(ik moet immers ook eten :P) Ze staan in een groot weiland/natuurgebied en worden iedere dag gecontroleerd. De paarden staan in grote kudde's en aangezien ik alleen leef ben ik er zo'n 9uur per dag mee bezig. Paarden controleren, eventueel poetsen en/of medicijnen geven, hoeven nakijken, volgende paard halen. Nadat alle paarden zijn gedaan ga ik het weiland geheel mesten en controleren op giftige planten, scherpe voorwerpen ect. In totaal ben ik hier 8 uur mee bezig en dan ga ik eten. Na het eten controleer ik even hoe ze erbij staan en dan ga ik mijn eigen 'ding' doen. Soms als een paard 'geen zin meer heeft in het leven' dan kan ik dat vaak zien. Ik bel de eigenaar op en die komen dan langs om afscheid te nemen. Ik laat het aan de eigenaar over hoe het gaat gebeuren.. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar zei dat het paard nog moest blijven leven, gewoon humaan ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:17

Miesje1985 schreef:
Heey meiden :D

Leuk topic! Ik heb zelf een paardenrusthuis (soort van) en de paarden zijn van verschillende leeftijden maar vaak wel tussen de 20 en 40 jaar. Ik krijg daar 130 euro per maand voor (per paard) en daar kan ik en mijn paarden erg goed van leven.(ik moet immers ook eten :P) Ze staan in een groot weiland/natuurgebied en worden iedere dag gecontroleerd. De paarden staan in grote kudde's en aangezien ik alleen leef ben ik er zo'n 9uur per dag mee bezig. Paarden controleren, eventueel poetsen en/of medicijnen geven, hoeven nakijken, volgende paard halen. Nadat alle paarden zijn gedaan ga ik het weiland geheel mesten en controleren op giftige planten, scherpe voorwerpen ect. In totaal ben ik hier 8 uur mee bezig en dan ga ik eten. Na het eten controleer ik even hoe ze erbij staan en dan ga ik mijn eigen 'ding' doen. Soms als een paard 'geen zin meer heeft in het leven' dan kan ik dat vaak zien. Ik bel de eigenaar op en die komen dan langs om afscheid te nemen. Ik laat het aan de eigenaar over hoe het gaat gebeuren.. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een eigenaar zei dat het paard nog moest blijven leven, gewoon humaan ;)

Zoiets als jij beschrijft, lijkt mij heel fijn voor mijn paard. Als mijn paard te slecht is om nog bereden te worden, maar "te goed voor de slacht" en daar bedoel ik mee dat hij nog wel gewoon pijnvrij in de weide kan staan, zou ik hem lekker in een natuurgebied zetten in een kudde, waar hij zijn laatste jaren lekker paard kan zijn. Hij staat nu ook wel gewoon op de weide, maar enkel van april tot november, van 09-18.00 uur. Zou willen dat hij dan zoveel mogelijk lekker in een kudde naar buiten kan.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:32

Ik neem geen paarden met 'last/pijn' aan, heb het wel eens gedaan bij een merrie die af en toe zomaar kreupel werdt maar ze kon daardoor niet bijbenen met de kudde, ze werdt bijna verstoten en toen heb ik geen paarden met lasten aangenomen. Ik heb sinds een weekje een ruin erbij, prachtig beestje en toen ik hem zag schatte ik hem op een jaartje of 21...bleek die mooierd al 41 te zijn! _O- :') Mevrouwtje begon helemaal te glunderen hahaha! (Beessie mag nu lekker rustig genieten, en dat doet ie! Geloof mij :P Rennen, vliegen en spelen... en dan ineens moe zijn en 'oud zijn' :P

Verder krijg ik ontzettend veel commentaar van mensen op de manier van omgaan: 'Wie zet er nou een stelletje bejaarden dag en nacht op het land?!" (mijn methode: natuur zo goed mogelijk nabootsen voor zover dat kan)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:45

Mijn ruin staat ook in een rusthuis.
Hij was pas 7 toen hij daar heen ging.
Hij is intussen 11 nu en heeft het helemaal naar zijn zin!!

Nu was hij al nooit zo'n knuffel paard en poesten hoefde voor hem eigenlijk ook niet...

Hij staat somers met een grote kudde 24/7 buiten en swinters staan ze in kleine kuddes in paddocks mer de hele dag hooi tot hun beschikking.

het is een vrij groot opgezet rusthuis, zo'n 40 paarden, maar ze worden allemaal gecontroleerd, iedere dag, ook als ze in de wei staan.

De hele ouwetjes staan in een aparte kudde.

ze worden niet gepoetst maar als je wilt kun je zelf gewoon komen wanneer het je schikt en je paard poetsen en doen...
Laatst bijgewerkt door Raja op 20-05-09 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:48

Klinkt super Miesje! Leuk dat je dit op poten hebt gezet en er ook nog eens van kan leven, denk dat dat wel een soort van droom is voor veel mensen!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:08

Lijkt mooier dan het klinkt. 2 weken geleden zijn er 2 merrie's overleden, 1 van 24 en 1 van 29. Beide van ouderdom overleden, en beide hebben geen dierenarts nodig gehad. Erg mooie dood want ze zijn gewoon zelf gegaan en dat hoor je niet vaak meer. Ik doe dit nu zo'n 5 jaar en heb al veel moois en minder moois meegemaakt. Maar ik doe het ook wel voor het mooie plaatje: Oude paarden die hun hele leven moesten werken staan nu te genieten van het zonnetje, vrienden en vrijheid :D

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:24

He, potdikkie, had ik net een heel verhaal getypt valt mijn internet weg!

Miesje, het klinkt super zoals de paardjes bij jou leven. Heb je ook een schuilstal? Ik heb gemerkt dat de oudjes hier niet meer zo goed zijn opgewassen tegen dagen lang slecht weer. Kou is geen probleem maar dagen lang regen kunnen ze niet meer zo goed hebben.

En hoe doe je het met voeren? Als ik de mijne niet uit elkaar haal met voeren dan eet mijn merrie alles op. Die jaagt de andere merrie weg bij haar eten.

Daarom gaan de mijnen s' nachts op stal, tegen elf uur s'avonds haal ik ze binnen, dan krijgen ze hun subli en hooi. s'Morgens tegen half zeven krijgen ze weer een emmertje subli en als dat op is zet ik ze weer op de wei.
Zo weet ik zeker dat ze beiden goed eten en alles binnen krijgen wat nodig is.

Is dat niet lastig te controleren als je een groep hebt staan? Of voer je ze 1 voor 1 als je ze controleert?

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:33

Hahaha, heb ik ook vaak (stomme computers :P)
Ik heb een schuur met een schuifdeur waar de merrie's in kunnen en een half open stal waar de ruinen in kunnen (wel dicht maar opener dan de schuur) Daar ligt ook stro in dus kunnen ze warmte opzoeken. De schuren mest ik om de dag uit samen met mijn vader want daar heb je een machine voor nodig haha :P

Ze hebben continue hooi, dus rangorde is wel van toepassing maar als de hogere rang heeft gegeten is de lagere rang aan de beurt. Het hooi staat onder het afdakje van de schuur en afdak en er gaan zo'n 4 balen per week doorheen. En natuurlijk eten ze ook bladeren van de bomen en gras. De nieuwe aanwinsten moeten eerst op een weiland zodat ik ze kan laten wennen aan hun nieuwe voer. Verder krijgen er maar een paar paarden extra voer en medicijnen, dit geef ik als ik ze controleer. Ze staan gewoon 24/7 buiten. Ik heb in noodgevallen wel genoeg stallen maar die zijn eigenlijk nooit nodig.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:38

Wauw!!!! Dat ze daar genoeg aan hebben. Ik voer me een breuk hier!!! De pony krijgt nu eindelijk een beetje spek op haar ribben.
Eh, mijn merrie is wel iets aan de zware kant. Die krijgt nu ook een stuk minder want ik wil geen hoefbevangenheid of een ontploft paard.

En over dat bomen eten, hier snoeien ze de hazelaars helemaal kaal. Ik heb al overal lint voor gespannen want ik hou geen boom over. Ze doen het zelfs als ze dik in het gras staan.