Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:01

In de tijd dat wij een nieuw paard zochten hebben we heel sporthorses zo'n beetje bekeken. En dan niet de advertenties, maar we hebben zo'n beetje alle websites van stallen gehad. Je bent vaak geneigd naar de bekendere namen te kijken, maar kijk juist eens bij een stal die je onbekend is. Daar staan vaak best aardige paarden op.
Verder, heb je je instructeur bijvoorbeeld al ingelicht? Die mensen zien vaak veel mensen en horen via via interessante dingen.

Verder zijn er al heel wat tips gegeven. Wat ik wel gemerkt heb, is dat je je niet teveel moet laten leiden door mooie/niet mooie foto's en video's. Mijn vorige paard wilde ik eigenlijk helemaal niet bekijken, op de foto's en video zag het er niet bijzonder uit. Mijn vader had toch stiekem een afspraak gemaakt en het was uiteindelijk wél het paard wat we zochten. Mijn huidige paard had ook geen geweldige foto's bij zijn advertentie. En toch was het, het paard dat we zochten. Een andere goede tip die ik hier ook al gehoord heb is om bijvoorbeeld eens in Duitsland te kijken.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:12

Wij hebben onlangs ook een topper verkocht via kapaza, maar die meet geen 1m70. (1m66).
Ik denk dat er de laatste tijd toch wel toppers verkocht worden via verkoopsites, meer en meer mensen willen particulier verkopen.

Ik denk dat het niet simpel zal zijn om een eerlijke handelstal te vinden.
Wij hebben 4 jonge paarden van melkerij het trichelhof gekocht.
Zeer betaalbaar, werkwillig en doen het goed in de sport.

Misschien een tip? Ze zijn zich zeer hard naar de sport aan het richten, Hunter Douglas Aramist komt ook van deze fokkerij en is verkocht voor 170.000 euro via de veiling. (Wij konden het paard voor 10.000 kopen, voor het paard verkocht werd voor de veiling, maar dat was voor ons teveel) .. Om maar aan te tonen dat een goed paard niet duur hoeft te zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:24

Ik koop inmiddels wel liever via een erkende handelstal dan particulier..maar ik trof dan waarsch. ook de verkeerde particulier en de juiste handelstal :j

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:26

Mijn paard heb ik via via gevonden. Ik was al ruim een half jaar op zoek en had er al tig gezien. Iedereen wist op een gegeven moment dat ik een paard zocht en toen tipte iemand mij dat er een jong paard zadelmak werd gemaakt die evt te koop zou komen omdat de fokker zelf aangespannen is gaan rijden en een span friesen had gekocht. Wij hebben gebeld of we mochten komen kijken en dat was d'r.
Marktplaats en sporthorses leverde mij niet op wat ik zocht hoewel er genoeg te koop staan.

Zooist

Re: Hoe kom je aan een kwalitatief, goed en jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:30

Mijn paarden (die ik gekocht heb dan) heb ik als 2,5 jarige uit een wei geplukt. Eéntje heb ik als veulen al gekocht.

Maar als ik een paard moet zoeken zou ik ook niet weten waar ik het moest zoeken.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:42

Hier staan goede tips in beschreven. Ik ben ook al een tijd op zoek naar een onbeleerd paard of net zadelmak (moet wel ront. goed gekeurd zijn) en ga op korte termijn bij Maarten Kamphuis kijken. Fokkers hebben wel staan wat ik zoek maar nog niet gekeurd en helaas worden er veel jonge paarden afgekeurd dus slaan we die stap nu over.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:56

Zijn er dan eigenaren die al laten keuren vóór verkoop? Ik zou het toch door mijn eigen dierenarts laten doen, andere vertrouw ik niet. Heeft dus niet echt zin. En kost de eigenaar een hoop geld. Ik doe dat dus niet met mijn paarden, eventuele geinteresseerden mogen zelf laten keuren.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:09

Ja, heel veel eigenaren laten hun paard keuren voor ze hem de verkoop in doen. Dit ook om zeker te weten dat zij iig een goed paard verkopen. Wat de koper zelf doet moeten zij dan zelf maar weten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:20

Wanted2003 schreef:
Ja, heel veel eigenaren laten hun paard keuren voor ze hem de verkoop in doen. Dit ook om zeker te weten dat zij iig een goed paard verkopen. Wat de koper zelf doet moeten zij dan zelf maar weten.

Klopt, de paarden die ik verkocht heb waren allemaal al op de foto geweest. Dan weet je tenminste wat je verkoopt.
Uiteraard mag de koper opnieuw keuren bij da naar eigen keuze. Dan is het voor mij iig niet spannend.....

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:20

Er zijn zeker eigenaren die hun eigen paarden keuren. Meerdere paarden keuren op eigen terrein is vaak goedkoper in verhouding. Daarnaast willen sommige eigenaren zelf weten wat ze verkopen i.p.v. "is 100 % gezond" zonder te weten of dit ook daadwerkelijk zo is.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:22

Ik heb mijn Ziggy, als 3,5 jarige, bij een handelsstal in Brabant vandaan. Hij was toen helemaal groen.
Hij stond met een pak stof op zijn rug en lange manen tot zijn schouders in een box.
Maar hij kon lopen!

De man waar ik het over heb heeft veel jonge dieren in de verkoop staan. Hij doet het echt als hobby erbij. De paarden die hij heeft zijn als ze nog niet zadelmak zijn zeer betaalbaar. Dit omdat ze alleen nog maar op het land hebben gestaan. Ik vind deze man zeer betrouwbaar, alle keuringen zijn toegestaan en je kunt zo vaak en overwachts komen als je zelf zin hebt.

http://www.handelsstalhuubvandinther.nl, mijn volgende paard haal ik waarschijnlijk daar weer vandaan. Aan Ziggy heb ik namelijk een super koop!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:23

Mijn vorige paard ben ik via via tegengekomen. Na een maand of 3 zoeken, op de meest grote schijtknollen gezeten te hebben, kwamen we uiteindelijk op een meerdaagse wedstrijd een kennis tegen. Na wat gepraat kwamen we op de zoektoch naar een goed paard en hij had er een staan. Paar keer gaan kijken, zadelmak gemaakt en de koop was rond! Helaas had deze uiteindelijk toch ocd, en is dus teruggegaan, maar een goed paard moet je een beetje tegenaan lopen, dat is in ieder geval mijn ervaring.

De merrie die ik nu rij is ook een zeer fijn paard. Is van de opa van mijn vriend en ik gaf een jaar geleden nog geen 10cent voor de merrie, inmiddels is de heel erg veranderd en is het van een lelijk eendje echt een mooi paard geworden! Daar moet je ook wel een beetje doorheen kijken. Een keertje goed toiletteren en een aantal weken training kan een paard 100% veranderen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:30

alja schreef:
ik denk dat goede paarden niet op marktplaats terecht komen maar al via via zijn door verkocht :)

Toevallig ook het paard waar ik nu ben wezen kijken die dinsdag gekeurd word ook via via terecht is gekomen waar ze nu staat ( handelsstallen)
jammer want waar ze vandaan komt was maar 20 min rijden en nu is het 1,5 uur rijden :+

Verder moet je denk ik contact zoeken met goede handelstallen?
je moet er maar net tegen aan lopen denk ik
Denk dat als je echt specifiek iets zoekt je gewoon geluk moet hebben.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:05

Neem hier eens een kijkje: http://www.axcam.nl/
Heb er zelf geen ervaring mee maar staan er zowiezo wat op die qua niveau het aan kunnen en ook groot genoeg zijn.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:52

Less schreef:
Hier staan goede tips in beschreven. Ik ben ook al een tijd op zoek naar een onbeleerd paard of net zadelmak (moet wel ront. goed gekeurd zijn) en ga op korte termijn bij Maarten Kamphuis kijken. Fokkers hebben wel staan wat ik zoek maar nog niet gekeurd en helaas worden er veel jonge paarden afgekeurd dus slaan we die stap nu over.

Maarten heeft leuke paarden staan momenteel, kom net bij hem vandaan :) (mijn merrie loopt weer tijdelijk bij hem)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:29

Pb naar je gestuurd :D

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:33

Ik heb mijn merrie ook bij de fokker gekocht. Hierdoor kun je schappelijk een goed paard kopen. Een handelaar haalt er natuurlijk altijd geld tussenuit, daarvoor is hij handelaar. :D Dit geld betaal jij als je daar iets koopt, opzich niet erg als je er een leuk paard vind trouwens.
De fokker blijft vaak het beste kwa prijs/kwaliteit.
Ik zou gaan zoeken op de uitslagen van de merriekeuringen en vanuit hier fokkers gaan benaderen. Vaak weten zij ook weer andere paarden te staan als ze zelfs niets hebben.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:34

Less schreef:
Fokkers hebben wel staan wat ik zoek maar nog niet gekeurd en helaas worden er veel jonge paarden afgekeurd dus slaan we die stap nu over.
Wanneer je afspreekt dat je alleen betaald bij goedkeuring is er toch niet zo veel aan de hand? ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:47

er gaat hoe dan ook tijd in zitten, nog los van de teleurstelling als ie afgekeurd wordt.

Ik heb die van mij van marktplaats, al zou ik hem zelf eerder op sporthorses.nl zetten al ik iets zou willen verkopen.
Vraag voordat je gaat kijken een filmpje van alle drie de gangen. Er staat er nu 1 op internet die op de foto's geweldig lijkt maar als je dan het filmpje ziet is het een gewoon paard.
Ga niet alleen van foto's uit, sommige mensen kunnen echt niet fotograferen en soms staan de paarden zo onvoordelig op de foto dat je bijna zou denken dat ze deze eigenlijk helemaal niet willen verkopen.

Ik zou niet zo gauw bij een handelaar kopen. Je betaalt 9 vd 10 keer de hoofdprijs en de foute handelaren weten meer trucjes dan jij en ik samen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:58

Wij zijn voor onze topper stad en land afgereden. Wij hadden wel in ons voordeel dat pap iemand kende van de KNHS.
Hij heeft ons uiteindelijk aan een heel betaalbaar dressuurpaard geholpen op 20min rijden van ons vandaan.

Wij zijn van januari tot november bezig geweest. Van Groningen naar Belgie. Naar Amsterdam.

Geduld hebben en goed zoeken, iedereen die er verstand van heeft om hulp vragen. Iedereen zijn ogen en oren open laten hebben.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:04

mijn 1ne heb ik via bekende had toevallig wat staan en gaan kijken en was wel wat.
mn toekomstige is van een hobbyfokker. gaan kijken voor paardje voor vriendin en verliefd geworden op veulen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:08

replaym schreef:
Less schreef:
Fokkers hebben wel staan wat ik zoek maar nog niet gekeurd en helaas worden er veel jonge paarden afgekeurd dus slaan we die stap nu over.
Wanneer je afspreekt dat je alleen betaald bij goedkeuring is er toch niet zo veel aan de hand? ;)

Niet iedere verkoper doet daar aan mee. De fokker van ons paard zou de helft van de kosten op zich nemen wanneer ze niet goedgekeurd zou worden. Gelukkig was ze klinisch en rontgenologisch 100%.
Maar wij hebben echt heel veel paarden bekeken en het gros wil die keuring niet betalen. En wat doe je dan als het paard het helemaal is? Toch keuren, tenminste ik wel. Bij een potentiele kandidaad voor mijn huidige paard hebben we 2 foto's laten maken van de sprong omdat de DA vermoedde dat daar weleens een probleem kon zitten. Ze liep 100% rad maar had een kleine overvulling bij de sprong, nauwelijks te zien. Dus die hebben we toen eerst op de foto laten zetten en afgesproken dat als die sprong goed zou zijn pas de rest van de foto's gemaakt zou worden. Die sprong was dus niet goed, we waren wel alleen het geld kwijt voor die twee foto's. Zo kun je het dus ook doen. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:52

alja schreef:
ik denk dat goede paarden niet op marktplaats terecht komen maar al via via zijn door verkocht :)

Ben ik het neit mee eens want een particulier maakt veel gebruik van marktplaats om aan te geven dat een paard te koop is. Als ik een paard te koop heb zou ik marktplaats gebruiken want ik wil zelf weten waar mijn paard terecht zou komen en bij een handelaar weet je dat niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:05

Wij verkopen ook via marktplaats als dat zo uitkomt en ik weet zeker dat het gros van de kleinere fokkers dat doet. Ook daar dus de oogjes openhouden. ;)

Let er wel even op dat zelfs de grootste exterieurtopper als een slachtpaard op de foto gezet kan worden. De grote handelsstallen hebben meestal wel iemand die handig fotos voor ze neemt, en de particulier snapt het belang van een goede foto meestal niet zo.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:07

inderdaad een jong paard bij de fokker/opfokker kopen,nadeel is dat je niet ze niet kunt voelen onder het zadel of het paard geschikt is voor je.
mijn veulens gaan bij blokland (oldenhoff) in de opfok,vorig jaar zijn mijn 3 en 4 jarige rontgelogisch en klinische gekeurd en....ze waren perfect! :D
kreeg een compliment van kliniek!
kijk eens bij stal oldenhoff.nl han heeft leuk spul staan en...zowel toppers als mindere paarden (voor mindere prijzen,ik ben als fokker zeer tevreden over zijn opfokwijze.)
mijn stalhuurder heeft ook nog leuke krack c x elcaro merrie staan, 3 jaar, nu 167cm hoog,hier geboren,moet weg wegens stoppen paarden en new forest jaarlingen opfokken. zeer brave merrie,
veel succes met de aankoop van een paard .