trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:57

Paul11 schreef:
Orlando_ schreef:
Ik reed met onze bmw voor de trailer met alleen B-rijbewijs.
Deze woog 1375 kilo en mocht 1600 kilo trekken..
Max. laadvermogen lag net onder de 1300 kilo, dus dat mocht gewoon :j

Als je met laadvermogen echt alleen het laadvermogen bedoelt, is dit niet juist
Je moet het gewicht van de trailer ernog bij op tellen.

Dus laadvermogen 1300 kg + gewicht trailer +/- 600 kg = 1900 kg
Mag dus niet

Als je met laadvermogen ook bedoelt inclusief het gewicht van de trailer dan wel, maar dat heet geen laadvermogen maar maximaal toelaatbare massa.

Gewicht van de trailer zelf was 540 kilo
Maximaal nogwatnogwat (zoals op paper stond) was 1300 kilo ongeveer..

Dat klopt dan toch gewoon?

wwillemijn

Re: trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:00

Ik reed eerder met een Saubaru Forester Turbo en een anderhalf paards trailer. Dit is toegestaan.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:07

Citaat:

Het gaat vooral om dat "nogwatnogwat", is dat
1. maximaal laadvermogen, dan moet het gewicht van de trailer er nog bij op, wordt dus 1840 kg, dan zit
je fout

2. Maximum massa voertuig , dan is dat inclusief trailergewicht, dan zit je goed.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:08

Paul11 schreef:
Citaat:

Het gaat vooral om dat "nogwatnogwat", is dat
1. maximaal laadvermogen, dan moet het gewicht van de trailer er nog bij op, wordt dus 1840 kg, dan zit
je fout

2. Maximum massa voertuig , dan is dat inclusief trailergewicht, dan zit je goed.

Ik had het nagevraagd en mocht er mee rijden... dus dat zal dan punt 2. zijn geweest..
Het onderste getal op het papier van de trailer als ik het goed heb. (stonden 3 getallen onder elkaar)

Excuus :o

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:12

Of het nou wel mag of niet mag, die discussie ga ik niet eens meer aan, maar ik vind het gewoon een stuk veiliger als mensen wel gewoon even hun E achter B halen of in ieder geval een aantal lessen nemen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:20

Hawai schreef:
Of het nou wel mag of niet mag, die discussie ga ik niet eens meer aan, maar ik vind het gewoon een stuk veiliger als mensen wel gewoon even hun E achter B halen of in ieder geval een aantal lessen nemen.

Daarbij hangt het er wel vanaf vind ik hoeveel feeling je ervoor hebt en hoe je ermee omgaat.
Mijn moeder zat naast me en zei dat het leek alsof ik gewoon jaaaren mijn rijbewijs er voor heb al.
Achteruit rijden, optrekken, bochtjes... ging allemaal erg lekker en soepeltjes, geen probleem.
Als ik heel onzeker was geweest had ik zeker wel een paar lessen genomen :j
Eerste x met lege trailer begeleiding gehad van mijn vriend.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:32

Maflinger schreef:
Ik reed eerder met een Saubaru Forester Turbo en een anderhalf paards trailer. Dit is toegestaan.

Dat kan, maar hoeft niet

Ik heb een anderhalfpaards trailer , met een MTM van 1700 kg, trailergewicht 620 kg laadvermogen 1080 kg, zet daar een auto voor van meer als 1800 kg MTM en je hebt met alleen B een probleem.
En een MTM van 1800 kg betekend een lediggewicht van +/- 1200-1300 kg, dus ga je twee keer in de fout.
Voor B moet het lediggewicht van de auto minimaal 1700 kg zijn, dus je zit ten alle tijden mis met alleen B

Voor jouw Subaru geldt een lediggewicht van +/- 1500 kg, dus met alleen B ga ik met mijn anderhalf paards trailer mooi de mist in.
De MTM van die Subaru zal ongeveer 2100 kg zijn = 1500+600 dan mijn trailer nog van 1700 kg en ik zit boven de 3500 kg , gelukkig heb ik rijbwijs BE :D

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:39

Een trailer is een zg. tandem-asser. Dwz. dat hij wel twee assen heeft, maar die liggen zo dicht bij elkaar, dat dat als 1 as telt.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:40

Ik riji met een landrover freelander dit mag ook.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:41

mmm, volgens mij vroeg ze alleen met wat voor auto dit het beste kon.
niet wat er wel of niet mag,met b of e achter b

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:51

Ik rij met een Fiat Stilo Multiwagon (mag 1600 trekken) en een Weijer anderhalfpaards trailer (1300). Heb er ook al politiecontrole mee doorstaan ;)

Ik ben overigens anderhalf jaar geleden ofzo bezig geweest met BE, wel in Belgie, en dat was toch wel 750 Euro. Vond het bepaald geen kattepis, moet ook nog even goed doorsparen voor de volgende sessie (ik durfde niet op examen, faalangst).

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:00

vanalleswa schreef:
mmm, volgens mij vroeg ze alleen met wat voor auto dit het beste kon.
niet wat er wel of niet mag,met b of e achter b

En daar kunnen we dus geen antwoord op geven, zolang het gewicht van de trailer en laadvermogen niet bekend is, wil ze aan de wettelijke eisen voldoen en we gaan natuurlijk hier niets adviseren, wat wettelijk gezien niet is toegestaan. :D

Maar om dan toch een antwoord te geven;

bij een trailer MTM ( is trailergewicht + laadvermogen ) van 1300 kg, alles wat meer als 1300 kg mag trekken en globaal een lediggewicht heeft van tussen de 1300 kg en 1600 kg

bij een trailer MTM ( is trailergewicht + laadvermogen ) van 1400 kg, alles wat meer als 1400 kg mag trekken en globaal een lediggewicht heeft van tussen de 1400 kg en 1500 kg

bij een trailer MTM van 1500 kg gaat het al niet meer op, want dan kom je boven de 3500 kg uit.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:06

Ik ben nu bezig met me BE en ben wel meer kwijt dan 450. Zoveel meer lessen heb ik ook niet.
Maar mijn instructeur zei dat je niet zonder E mag rijden met trailer. Dit omdat hij 2 assig is. Ik had het namelijk gevraagd zodat ik nog wat kon oefenen voor mijn examen volgende week.. Maar dat wordt hem op de weg dus niet!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:07

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:10

Sannnn schreef:
Ik ben nu bezig met me BE en ben wel meer kwijt dan 450. Zoveel meer lessen heb ik ook niet.
Maar mijn instructeur zei dat je niet zonder E mag rijden met trailer. Dit omdat hij 2 assig is. Ik had het namelijk gevraagd zodat ik nog wat kon oefenen voor mijn examen volgende week.. Maar dat wordt hem op de weg dus niet!

Als je met trailer een paardentrailer bedoelt met tandemas, dan heeft je instructeur ongelijk, tandemas = enkelas ( zie info kentekenbewijs )

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:17

Ik dacht dat een tandemas een dubbelas was/is? :o?

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:23

Ook hier in België zijn er veel discussies over!
Ik ben zelf ook langs het politiekantoor geweest voor meer uitleg en die mensen wisten helemaal niet waarover ze het hadden! Zij begonnen te vertellen dat mtm van beide samen onder de 3500 BE rijbewijs was en zodra de MTM van beide samen boven de 3500 kg zat werd het al C rijbewijs! Klopte echt helemaal niets van!

Ondertussen hebben we een peugoit station 407 gekocht en die mag het gerust trekken en MTM's samen zijn onder de 3500kg en de auto weegt leeg meer dan de MTM van de trailer dus ik rij met B-rijbewijs. Maar voor zekerheid heb ik de wettekst opgezocht en afgedrukt en in de auto gelegd + kopies van de papieren van trailer en auto! De juiste gewichten gemarkeerd en de som ook opgeschreven zodat ze alles vlot kunnen nakijken indien ik word tegengehouden!
Ook heb ik naar het rijcentrum (zo waar je een rij-examen doet) gebeld en daar zeiden ze dat die wet nog steeds geldt maar dat het merendeel van de politie daarvan niet op de hoogte is.

Dus ik hoop gewoon dat ze me nooit tegenhouden of dat ze me gaan geloven als ze me tegenhouden. Zoniet, moet mijn vader maar verder rijden (met BE) en gaat het naar de politierechtbank en zou ik toch gelijk moeten krijgen.(hopelijk!!)

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:31

Orlando_ schreef:

Fysiek is dat ook zo, alleen voor de wet geld dat een tandemas gelijk is aan een enkele as
Op mijn kenteken bewijs van mijn tandemasser, staat letterlijk
" 1-assige middenasaanhanger" , terwijl je duidelijk kunt zien dat er twee assen fysiek aanwezig zijn.
Blijkbaar zitten die zo dicht bij elkaar, dat ze als een as gezien worden en qua gedrag van de trailer is dat natuurlijk ook zo.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:33

wednesday schreef:
Ook hier in België zijn er veel discussies over!
Ik ben zelf ook langs het politiekantoor geweest voor meer uitleg en die mensen wisten helemaal niet waarover ze het hadden! Zij begonnen te vertellen dat mtm van beide samen onder de 3500 BE rijbewijs was en zodra de MTM van beide samen boven de 3500 kg zat werd het al C rijbewijs! Klopte echt helemaal niets van!

Ondertussen hebben we een peugoit station 407 gekocht en die mag het gerust trekken en MTM's samen zijn onder de 3500kg en de auto weegt leeg meer dan de MTM van de trailer dus ik rij met B-rijbewijs. Maar voor zekerheid heb ik de wettekst opgezocht en afgedrukt en in de auto gelegd + kopies van de papieren van trailer en auto! De juiste gewichten gemarkeerd en de som ook opgeschreven zodat ze alles vlot kunnen nakijken indien ik word tegengehouden!
Ook heb ik naar het rijcentrum (zo waar je een rij-examen doet) gebeld en daar zeiden ze dat die wet nog steeds geldt maar dat het merendeel van de politie daarvan niet op de hoogte is.

Dus ik hoop gewoon dat ze me nooit tegenhouden of dat ze me gaan geloven als ze me tegenhouden. Zoniet, moet mijn vader maar verder rijden (met BE) en gaat het naar de politierechtbank en zou ik toch gelijk moeten krijgen.(hopelijk!!)

Klopt allemaal en je krijgt absoluut helemaal gelijk, maar je bent goed voorbereid. :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:35

Ik heb een daihatsu feroza voor mijn trailer staan. Mag ook met alleen B... Maar ik ga naar een grotere combi toe dus dan red mijn feroza het niet meer :(:)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:38

Paul11 schreef:
Orlando_ schreef:

Fysiek is dat ook zo, alleen voor de wet geld dat een tandemas gelijk is aan een enkele as
Op mijn kenteken bewijs van mijn tandemasser, staat letterlijk
" 1-assige middenasaanhanger" , terwijl je duidelijk kunt zien dat er twee assen fysiek aanwezig zijn.
Blijkbaar zitten die zo dicht bij elkaar, dat ze als een as gezien worden en qua gedrag van de trailer is dat natuurlijk ook zo.

Aaah okee dank voor de uitleg :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 22:20

borrie01 schreef:
Ik riji met een landrover freelander dit mag ook.

Oh ja?? Welke Freelander heb je dan?
Freelander II mag het namelijk niet! Die weegt 1700kg leeg, ga je niet redden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:48

;) ik vroeg me ook al af met wat voor trailer dat dan is. Mijn Freelander heeft een mtm van iets meer dan 2000kg dus met een beetje trailer zit je al boven de 3500kg.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:17

sflj schreef:
;) ik vroeg me ook al af met wat voor trailer dat dan is. Mijn Freelander heeft een mtm van iets meer dan 2000kg dus met een beetje trailer zit je al boven de 3500kg.

Kan mee vallen, 1 /1.5 paardstrailer met eigengewicht van 540 kg en MTM van 1200 kg zou net moeten lukken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:52

Hoi! Hier de Ts eindelijk weer :+ . Beetje druk gehad, maar even wat meer informatie over mijn trailer:

Dit staat er op mijn trailerbewijs:

- massarijklaar: 610kg
- maximale massa: 1600kg
- laadvermogen: 990kg

Ik heb trouwens ook iets gehoord over dat je het laadvermogen kan terugzetten.
Op het moment staat er alleen een e-pony in van rond de 550/600kg. Maar daarnaast heb ik ook nog een grote 3jarige van 1.73m.

is het slim om het laadvermogen terug te zetten? of juist niet?