mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:51

Ik ben ook eens iemand tegen gekomen die zat te picknicken op het ruiterpad (gok in hetzelfde park als Renza :D ) dat was precies bovenaan een heuvel waar na een steile berg (waar mijn paardje toch even een drafje tegenop neemt vaak) op een vlak gedeelte. Schrok me een ongeluk! Klein kindje er ook bij...

Deze hadden wel het bordje gezien maar niet verwacht dat er toen iemand zou rijden (woensdagmiddag). Zag er niet naar uit dat ze van plan waren weg te gaan, tegemoetkomende groep ruiters dan ook gewaarschuwd.

Honden kom ik ook veel tegen, en meestal zijn dat van die dingen die niet luisteren. Duidelijk net zo onopgevoed als de baasjes zelf, hier loopt alles los waas het niet mag :n

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:51

Ik vind het niet veilig. En als je paard perongeluk de hond schopt uit schrikreactie heb jij het gedaan.
Maar het mag wel, maar het zou eigenlijk niet moeten mogen

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:53

liedje89 schreef:
zij schreef:
maar kom op! wie gaat er nou wandelen op een ruiterpad??? das toch gevaarlijk! das t zelfde als kinderen in de rijbak laten spelen! je weet dat er elk moment een paard over je heen kan walsen...

Wat voor slecht opgevoed paard heb jij eigenlijk dat hij gewoon over mensen heen walst??

(dat vind ik overal onacceptable gedrag voor een paard. Ik ben al beledigt als ie me zomaar voobij loopt aan de hand.)

zoals ik al zij: mijn paard staat stil, reageert niet op honden, en wals ook niet zomaar over mij heen, maar dat ene kleine hondje dat je een keer over het hoofd ziet als je knoert hard gaat in galop (kom op, niet gaan zeggen dat je dan maar niet meer moet galopperen buiten) en er nergens een baasje loopt... dat gaat een keer fout natuurlijk...

echt, ik ben gek op honden, dus ga er echt niet expres overheen walsen met mijn paard (die overigens juist zeer goed opgevoed is ;) ) maar vraag mij dus nogmaals af wie er fout is in zo`n geval...

liedje89

Re: mogen honden op een ruiterpad worden uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:57

nee, maar omdat je dat zo over kinderen zij was ik een beetje in de war. Die kleine hondjes zie vaak ook pas laat vooral als ze eerst een beetje in de bosjes lopen. IK ken trouwens geen enkel ruiter pad waar de hond los mag. Hier in de buurt is ook een groot losloop gebied daar loopt een ruiter pad doorheen daar is wel een zone van 20 meter waar je hond niet los mag. Maar het was voor mij wel geluk dat daar de eerste keer dat ik daar kwam geen paarden liepen want 10m voor het pad als daar een paard opduikt is echt een te late waarschuwing (mijn hond loopt met ballen vangen vooral wel 20 of 30 meter voor me op.)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:44

hier in de buurt is een bos waarin 1 ruiterpad loopt in een ''rondje'' en een kwart (zo niet meer) daarvan loopt door een honden-losgebied :)
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er weinig problemen mee heb, meestal worden honden netjes aangelijnd aan de voet gezet, en de enkele ''bello'' die weigert naar zijn baas te luisteren kan kiezen 1 minuut om op te rotten of ik ga ook drijven.. >;) paardlief is gelukkig niet bang van honden, het liefst goed hard blaffen
opeens een ritselende hond achter zich is doodvonnis _O-

overigens liep er in dat bos ook een man met 3 honden, 2 ervan los, 1 herder aan de riem
het kleinste scharminkelige poedeltje bleek doof en slechtziend, gut 't hondje :) daar was ik na 2x tegenkomen achter, en ben toen dus elke keer aan de kant gegaan voor hem :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:58

liedje89 niet zo mierenn*uken, je weet zelf ook dat een paard hoe voorzichtig ook wel eens de verkeerde kant kiest om langs een mens te lopen (of andersom) je draaft de bocht om, oeps opeens een kind, je paard gaat er links omheen en remt en het kind springt net naar links...
Van mij mag een hond op het ruiterpad als zijn baas erbij is en het dier onder appel (krijg geen trema op de e, maar ik bedoel niet zo'n vrcht haha) staat. En andersom, ik kom alleen met mijn paard op het fietspad als ik niet zit te bellen of te roken (doe ik nooit op mijn paard btw) maar oplet en mijn paard niet als een hysterische malloot naar fietsers trapt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:59

Want weet je wat het banketstaaf is en ik weet dat helaas uit ervaring, als je paard een hond vertrapt of (dood danwel gewond) slaat uit angst of reflex, (de eerder genoemde hond die uit de bosjes springt of het kleine hondje wat opeens voor je paard het pad op rent), dan ben jij de sjaak. Soms qua aansprakelijkheid maar vooral ook qua schuldgevoel......

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:03

nee liever niet :)

Al zoveel oliebol meegemaakt met honden op het ruiterpad,
met als gevolg dat mijn paard de meeste honden niet meer zo ziet zitten terwijl ze er vroeger altijd gek mee was!

Kuilen in het pad, vervelende hondeneigenaren, loslopende honden.

nee hoor, van mij mag het verboden worden!

Net als die vervelende moutainbikers op het ruiterpad,
ben je lekker aant uitstappen op het ruiterpad,
ga je de hoek om wordt je bijna frontaal geramt door een moutainbiker ^^

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:06

Ik denk dat ik de oplossing voor het probleem heb gevonden we moeten alle ruiterpaden gewoon recht maken. Dan knallen we ook nergens tegenop als we door de bocht scheuren.

(Ik weet niet hoor maar als een pad niet in kan kijken ga je daar toch niet hard in. Niet met de auto niet met de fiets en niet met een paard.)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 14:13

tsja, als iedereen zich daar aan hield was het probleem opgelost ;) (niet dus...) je blijft met de honden zitten die ineens uit de bosjes kunnen springen... stel iemand heeft een grote hond EN een kleine hond bij zich... en die kleine hond zit in de bosjes ergens een tak te zoeken of weer ik wat. die zie je dan niet, je ziet die mensen en die hond en denkt dat dat het is... als dan kleine hond ineens onder je paard zit, terwijl jij denkt dat het enige dat op het ruiterpad loopt die persoon met die grote hond is en die lopen nog tig meter voor je... dan ga je nog niet gelijk stappen... tsja, wat krijg je dan? een platte hond...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:00

Zoals ik al zei: heb ik het over draf. Niet over rengalop of whatsoever. Bij ons in het bos en duin heb je alleen maar ongelijke paden met bochten en struiken. Volgens jouw strategie zou ik dan moeten blijven stappen met de teugels op maat, speurend naar honden/andelaars op het ruiterpad? goeie....
Snap je? Dat is ook het vervelende eraan, zelfs als je niet onverantwoord rijd, krijg je een keer (bijna) een hond onder/tegen/aan je paard.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:23

ik neem mijn hond vaak mee met buitenritjes, mag dat dan ook niet?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:34

lijntje87 schreef:
ik neem mijn hond vaak mee met buitenritjes, mag dat dan ook niet?

Als hij netjes naast je paard blijft lopen en niet door de bosjes gaat zwerven zie ik geen probleem maar nee, het hoort niet vind ik :)

Ik heb het zelf helaas mee gemaakt dat een loslopende hond aanviel. Die begon als een gek blaffend op me af te rennen door de bosjes (waar ze overigens verplicht aangelijnd moeten zijn) en ondanks dat mijn paard dat niet zo erg vind normaal, schrok ze zich rot omdat ze het niet zag. Ze hoorde alleen he geritsel van de bosjes en dat dier luid grommen en blaffen. Met als gevolg dat ze de heuvel afrende, ik viel en me paard kwijt was. Is naar huis gerend en dat heeft haar een hoop hechtingen en 10 dagen boxrust opgeleverd. Ben later nog eens gaan kijken, het pad van de wandelaars liep niet eens in de buurt van waar de hond liep. :n Mevrouw riep hond ook pas terug toen ik mijn paard al lang en breed kwijt was.

Ze blijft op haar hoede op dat stuk, en ik ook...

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:15

Ik heb er hekel aan dat er voetgangers en honden rondlopen op de ruiterpaden. Soms zit je net lekker te draven of galopperen en dan kom je opeens voetganger tegen en dan moet je snel maar gaan remmen. Niet alle paarden willen of kunnen terug gaan naar stap.

Wat ik ook erg gevaarlijk vind, is dat ze op smalle paden met struiken aan de beide zijden vrolijk rondlopen. Ze beseffen niet dat het gevaarlijk kan zijn, want niet alle ruiters kan meteen remmen. Een paar dagen terug stond er zomaar een fiets over een ruiterpad en de eigenaar was nergens te bekennen! Ik kon niet rijden op dat pad en bleef op een afstand wachten totdat iemand kwam en gelukkig kwam er een man aan (stond in de bosjes). Mijn huur-pony schrok wel ervan toen hij opeens uit niets kwam. Toen heb ik hem wel even aangesproken dat een ruiterpad is en wat hij deed erg gevaarlijk is. Je paard kan zomaar zijn benen breken over dat fiets terwijl je aan het draven bent of hem omver lopen. Zoiets kun je niet opmerken!

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:49

bij ons hadden een paar vissers een tent opgezet midden op het ruiterpad, is een behoorlijk smal pad en zie er dan maar is langs te komen.
Ik heb een behoorlijk makkelijk paard maar dit kon hij toch niet waarderen, had moeite om er langs te komen.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:43

Ik denk dat mensen gewoon op elk pad in het bos mogen lopen met hun hond. Iedereen mag in het bos wandelen op de paden, dus ook op het ruiterpad lijkt mij. Mensen hebben er vaak geen benul van dat het ook gevaarlijk kan zijn op het ruiterpad, en al helemaal als zij hun hond los laten lopen. Een tijd terug had mijn paard een hond aan zijn staart hangen, maar de eigenaar was nergens te bekennen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:52

ik heb even gekeken, maar op de bordjes staat niks over honden. er staat alleen:

geen toegang:
met gemotoriseerd vervoer
voor ruiters buiten het ruiterpad

betekend dat dan dat honden los mogen lopen? of gelden er dezelfde regels als buiten dat bos (en wat zijn die regels? mag een hond los lopen als er niks vermeld staat dat dat mag/ dat dat niet mag?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:58

Wat een gebrek respect hebben sommige mensen hier zeg... :\

Tussen zelf iets vinden en vervolgens je eigen regels toepassen en de algemene regels zit nogal een groot verschil. Op de meeste ruiterpaden mag er inderdaad gewandelt e.d. worden. Of honden los mogen ligt aan het bos, op veel plekken mag dat al niet meer.

Het is jammer, maar een beetje respect voor je medemens is ook niet altijd verkeerd. Dan zorg je maar dat jou paard goed te hanteren is, dan ben jij het in ieder geval niet die de fout in gaat.

Als er in het bos niks vermeld staat mag een hond inderdaad los, hoewel ik meende dat een hond ten aller tijden onder àppel moet staan.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 09:00

dat laatste heb ik idd vaker gehoord.

enne judith, volgens mij is nog niemand zijn eigen regels aan het toepassen... ik gok dat je op mij doelt, en ik vraag mij alleen dingen af. heb nog niks geks gedaan behalve situaties in mijn hoofd verzinnen als ik weer eens kwaad ben vanwege het ondoordachte gedrag van mijn medemens...

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:00

Dit stukje tekst staat op de site van volgeberscherming nederland:

Er zijn geen algemene regels die bepalen waar honden wel en niet mogen loslopen; dit verschilt per gebied. Voor de gebieden die beheerd worden door Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer is duidelijk op hun websites te vinden waar wat mag. Voor andere gebieden is dit niet altijd even helder, hoewel er vaak bordjes bij de ingang van het gebied staan. Als het niet duidelijk is aangegeven de eigenaar van de hond zelf een afweging moeten maken of loslopende honden verstorend kunnen zijn voor vogels en andere diersoorten in het gebied. De eigenaar is namelijk verantwoordelijk en aansprakelijk voor het doen en laten van de hond. Met name gedurende het broedseizoen moet men voorzichtig zijn omdat vogels dan extra verstoringsgevoelig zijn. In belangrijke vogelgebieden, zeker gedurende het broedseizoen, kunnen honden het beste aangelijnd worden.

Dus tja, wat nu het goeie antwoord is wordt nog steeds niet echt duidelijk. Ik weet dat het bij ons wel op een bord staat dat ze niet los mogen maar daar heeft iedereen sch*t aan...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 14:18

nou, ik kan het nergens op die site vinden, aar heb er eens een mail aan gewaagd. zodra ik een duidelijk antwoord heb laat ik het weten ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:34

de vrouw van het informatiecentrum, welke mijn mail heeft gelezen heeft hem doorgestuurd naar de desbetreffende boswachter. ik ben heel benieuwd wat hij gaat zeggen. ze rijdt trouwens zelf ook paard zij ze en snapte goed wat ik bedoelde :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:32

Ik denk dat ik onze boswachter ook maar eens ga mailen over honden en mountainbikers.
Niet datze het voor mij gelijk moeten verbieden, maar een stukje voorlichting over eventuele risico's is wat mij betreft al voldoende.
Ik moet alleen even achter het mailadres van de boswachter komen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:40

je moet gewoon mailen via het mailformulier van staatsbosbeheer... zij sturen het door ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 16:40