Wat als mijn paard een hond dood schopt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:36

Dit is idd moeilijk, hier heb zelf nooit zo bij stil gestaan.
Mij lijkt dat de hondeneigenaar dit zelf schuld is, hij heeft immers zijn hond aan te lijnen als er iets naderd en de hond niet zo goed luisterd.
En zeker op plekken waar een hond helemaal niet los mag.
Ik laat mijn honden ook gewoon los waar het eigenlijk niet mag, maar als er andere mensen met honden komen of paarden dan lijn ik ze even aan.
Dat is ook wel zo sociaal.
Kun je dat niet eens aan een verzekering of zo navragen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:39

MarchaL schreef:
Ik heb eens in precies zo'n situatie gezeten... Reed met mijn paard door het bos en opeens vliegt er een grote Deense Dog op ons af. De hond was door het dolle heen, blaffen, rondjes springen. Zijn baas stond op een afstandje te kijken, leek niet echt dichter in de buurt van mijn paard te durven komen.

Plots hapte de hond in mijn merries staart, zij was hier niet van gediend en gaf de hond een trap op zijn kop.... Het was een doffe klap, niet voluit gelukkig... Ik moet zeggen dat ik het toch behoorlijk benauwd kreeg... De hond liep met zijn staart tussen zijn poten naar de eigenaar terug, hij leek ongedeerd.

Gelukkig reageerde de eigenaar heel tof, hij zei iets in de trant van: ''daar zal hij vast van leren'' en liep door. Na dit voorval was ik echter wel benieuwd hoe het zo zitten als het anders afgelopen was...

Ik vind de eigenaar eigenlijk een sukkel, want hij had ook zijn hond bij zich kunnen houden, want wat als de hond in een been van het paard had gebeten waardoor deze gewond raakt.
En wat als jij naast je paard had gelegen en je paard wegrent omdat die bang is van de hond, dan ben je mooi klaar met zo'n toffe gast.
Maar gelukkig is het goed afgelopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:14

annerie schreef:
Je bent wel aansprakelijk als bezitter van het paard voor de schade die ontstaat ten gevolge van een zelfstandige gedraging van je paard. In dit geval ben je dus aansprakelijk. (art. 6:179 BW)
Maar de vergoedingsplicht wordt verminderd en kan zelfs geheel komen te vervallen wanneer de schade mede te wijten is aan omstandigheden die aan de benadeelde zijn toe te rekenen. (Art 6:101 BW) In dit geval is het redelijk te veronderstellen dat de vergoedingsplicht geheel komt te vervallen. Los van de vraag of de hond ter plaatse los mocht lopen rent de hond immers op het paard af en het paard had niet getrapt en had de hond in ieder geval niet kunnen raken wanneer de hond dit niet had gedaan.
Aldus volgens de aansprakelijkheidsexpert die hier op de bank zit :D .

Sluit ik me helemaal bij aan :j .

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:37

Ik weet eigenlijk wel zeker dat de eigenaar van de hond gewoon pech heeft. Een hond dient onder appél te staan! De hond zoekt de toenadering en is in dit geval de agressor, als hij dan vervolgens binnen het bereik van het paard een trap krijgt is dat toch echt eigen schuld dikke bult.

Het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als het paard de toenadering zoekt en in de aanval gaat!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:46

Een hond dient gewoon te luisteren maar een ruiter hoort zijn paard ook onder controle te hebben.
Ik denk dat als jij op een ruiterpad rijd in een losloopgebied voor honden en jou paard trapt een hond dat de eigenaar van de hond dan schuld heeft want hij had zijn hond aan moeten lijnen. Maar wanneer jij niet op een ruiterpad rijd denk ik dat je daar sowieso een boete voor krijgt.

Misschien sowieso wel handig om te zeggen mijn paard slaat. De meeste baasjes komen dan gelijk hun hond pakken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:56

Voor de gokkers: lees het antwoord van annerie nog even, dat is het enige juiste verhaal.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:01

Annerie, goed je heldere uitleg. Dit schept duidelijkheid voor zowel ruiters als hondenbezitters.

MarcovA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:07

Alle regeltjes staan natuurlijk "zwart op wit", waar het om gaat is redelijkheid. Als zo'n situatie tot een proces zou leiden, weet ik zeker dat de eigenaar van het paard zich kan beroepen op zelfverdediging van zijn paard!!
Laatst bijgewerkt door MarcovA op 07-05-09 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:08

Wat ik hier eigenlijk lees is dat elke zaak afzonderlijk bekeken wordt,je als ruiter schuldig bent tenzij ze daar niet los mogen lopen en dat je soms als ruiter wel schuldig bent maar niet aansprakelijk.De eigenaar van de hond kan nalatig zijn geweest...
Het blijft een kromme situatie dat een dier zich niet mag verdedigen als het wordt aangevallen,daar hebben we het tenslotte over.

Annerie: Bedankt voor de uitleg ;)

Veel hondeneigenaren zijn netjes en verstandig,roepen hun hond terug en/of lijnen hem even aan,helaas is er een groot deel wat het niet interesseert of ze vinden dat ze recht hebben om... (uiteraard zijn er ook zulke ruiters)

Ik heb ook een tijd een merrie gereden die gericht naar honden sloeg als deze niet readeerde op waarschuwingen.Je waarschuwd dan de eigenaar van de hond dat hij hem terug moet roepen omdat het paard slaat,het meest stompzinnige antwoord:"Dan leert hij daar maar van" wat je kunt krijgen :+
Vertel de mensen daar wel bij dat ik er niet met mijn paard ben om zijn/haar hond op te voeden en dat ze zelf bewust het risico nemen om hun hond te laten verwonden of zelfs te doden.

MarchaL schreef:
Gelukkig reageerde de eigenaar heel tof, hij zei iets in de trant van: ''daar zal hij vast van leren'' en liep door. Na dit voorval was ik echter wel benieuwd hoe het zo zitten als het anders afgelopen was...

Het enige wat ik hier lees is dat dit een arrogante en ongeïnteresseerde hondeneigenaar is die geen zier om zijn eigen hond geeft en het ook niet interesseerd dat een ander wordt lastig gevallen door zijn hond en de eventuele gevolgen die daar uit voort kunnen komen.Niks tof....meer asociaal :(

Mensen kunnen zo enorm onverantwoord zijn...is meer een maatschappelijk probleem :roll:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:19

wizewo schreef:
Een tip. Blijf staan en probeer je paard altijd naar de hond toe te draaien. Echt aanvallen doen ze niet graag 'in het zicht'...

Bedankt, als ik die pitbull die laatst in mijn paard zijn staart hing weer tegenkom zal ik dat zeker doen :Y) Echt, je hebt er zelfs mensen bij zitten die hun hond aanmoedigen wanneer hij een paard aanvalt :roll: maar gelukkig ook die hun hond vasthouden en even wachten tot je voorbij bent gereden, of mensen met een hond die nog nooit een paard heeft gezien en die vragen of hij even mag kijken/ruiken, dat mag van mij altijd :j Zijn vaak pups :) En vorig jaar kwam ik iemand tegen die net een nieuwe hond had, beest had slipjachten gelopen en zijn baas vroeg of hij even naar het paard mocht kijken, hij moest namelijk leren om rustig te blijven in het bijzijn van paarden. Jachtpaard of dikke IJslander maakt zo'n hond natuurlijk niet uit :P Maar ze zijn er wel, sociale hondeneigenaren :)

Annerie, dank je wel voor de uitleg :)

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:54

Tinky12 schreef:
Het enige wat ik hier lees is dat dit een arrogante en ongeïnteresseerde hondeneigenaar is die geen zier om zijn eigen hond geeft en het ook niet interesseerd dat een ander wordt lastig gevallen door zijn hond en de eventuele gevolgen die daar uit voort kunnen komen.Niks tof....meer asociaal :(

Mensen kunnen zo enorm onverantwoord zijn...is meer een maatschappelijk probleem :roll:

Nou, op dat moment had ik het dermate benauwd dat ik blij was met zijn ongeinteresseerde houding... Hij had ook helemaal over de zeik kunnen gaan. Ondanks het feit dat ik er naar mijn mening weinig aan kon doen heb ik ook geen zin in dierenartskosten omdat de hond wellicht in de kreukels had kunnen liggen... Ik was erg blij dat de situatie goed af is gelopen, het had voor beide minder leuk kunnen zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:26

Toen ik gisteren op weg was naar het begin van het ruiterpad kwam ik een andere ruiter tegen die een beetje bezorgd vroeg of ik helemaal het bos in wilde. Daar was ze namelijk een agressieve hond tegengekomen die door zijn baas werd aangespoord om paarden aan te vallen :( Haar paard was er behoorlijk van onder de indruk en had de route wat sneller afgelegd dan gepland, zeg maar :Y) Kun je tegen zoiets ook wat doen?

Marieke_K

Re: Wat als mijn paard een hond dood schopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:32

@hestejente: klacht indienen bij de beheerder van het ruiterpad, op het moment dat je daar bent.

Dergelijke situatie hebben wij ook een gehad: honden liepen los op het ruiterpad, baasje wilde er niets aan doen. Wij hebben toen de beheerder van het recreatiegebied gebeld, omschrijving gegeven van de persoon en honden in kwestie. De beheerder reageerde direct en de beste mevrouw heeft een boete gekregen voor het loslaten lopen van haar hond waar het niet mocht en een waarschuwing omdat zij ons in gevaar had gebracht.

Vind het altijd jammer dat als ruiters iets verkeer doen dit breed uitgemeten moet worden, maar de keren dat ik al heb moeten afstappen omdat er visdraad op het ruiterpad lag of door loslopende honden ben lastig gevallen is bijna niet te tellen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:34

hestejente schreef:
Toen ik gisteren op weg was naar het begin van het ruiterpad kwam ik een andere ruiter tegen die een beetje bezorgd vroeg of ik helemaal het bos in wilde. Daar was ze namelijk een agressieve hond tegengekomen die door zijn baas werd aangespoord om paarden aan te vallen :( Haar paard was er behoorlijk van onder de indruk en had de route wat sneller afgelegd dan gepland, zeg maar :Y) Kun je tegen zoiets ook wat doen?

Het enige wat je dan kunt doen is de boswachter en/of de politie waarschuwen,een hond mag namelijk niet als "wapen'' gebruikt worden.

MarchaL: Ik snap het wel hoor,je bent blij dat het goed afloopt ;) Helaas ken ik het type baas maar al te goed :(:)

Marieke....Ken je die al van de tenten bouwen op het ruiterpad....of er net naast zodat je over de scheerlijnen mag stuiteren :+
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 08-05-09 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:35

Ik ben er maar niet heen gegaan :7 Hoe kom ik aan het nummer van de beheerder, staat dat op de bordjes aan het begin van het pad? Politie bellen zou ik dan idd eerder doen. Er was trouwens ook een groepje jongens dat het nodig vond om midden op het ruiterpad te gaan liggen gymen, ze waren er met z'n allen push-ups aan het doen :P Maar da's weer voor een ander topic :P

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:36

Liezel1 schreef:
Het is schade die jouw paard aanricht aan een derde.. in dit geval de baas van de hond. Sluit dus een Aansprakelijkheidsverzekering af.

Huisdieren vallen onder de gewone WA verzekering zover ik weet!
Tevens de schade die zij aanrichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:38

Heste.... :o Hondentraining op het ruiterpad en weigeren even aan de kant te gaan als er een paard aankomt :roll:
Om verdere problemen te voorkomen en boetes te ontlopen omdat je van het ruiterpad afmoet....boswachter even in de kraag gevat ;)

Dit is misschien wel wat om een ander topic te openen :
Het meest vreemde wat je ooit tegenkwam op een ruiterpad :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:49

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:53

HesteJente; stuur ze maar een keer naar Rucphen met die pokkehond, dan laat ik Bo op die eikel zijn kop gaan zitten }>
Nee zonder dollen, het is echt van de zotte dat je onderhand elke keer als je geblaf hoort moet bidden dat hondlief naar baaslief luistert als hij losloopt. En ja, 9 van de 10 keer lopen ze los. (Zei de eigenaar van een heel hypere, immer loslopende BorderCollie :o ... maar ja, die blijft aan de knie zodra we iets of iemand tegenkomen.)

Bo heeft ook wel eens getrapt naar een hond die in haar achterbeen hing, en met die poezelige Belgenvoetjes van haar snap ik goed de eerdere reactie van MarchaL. :j Ik was ook heel blij dat de eigenaar niet moeilijk deed toen ik vrij hard BOEM KAI! hoorde... Paar weken later kwam ik hem weer tegen en sloop hondlief met een grote boog om Bo heen. _O- Eigenaar van de hond kon er best om lachen geloof ik... Ik iets minder...

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:57

Ja, de eigenaar is aansprakelijk als door toedoen van zijn/haar dier schade bij derden ontstaat...bv in het verkeer....
Maaar (en dit is een hele grote maar) ....Ik heb van de politie vernomen dat een hond ten alle tijden onder appel (direct na roepen terugkeren naar baas) moet staan anders mag deze uberhaupt niet los!!!
Dit heb ik vernomen nadat mijn paard een hond een verschoven atlaswervel had geslagen, de eigenaar op een vervelende manier de zaak wilde afhandelen en ik uieindelijk verhaal ben gaan halen bij politie wie nu in haar recht staat...en dat was ik (was bereid dierenarts kosten op mij te nemen, maar de persoon in kwestie werd heel vervelend opdringerig (lang verhaal kort verteld).
Dus in en dergelijk geval kan de eigenaar van de hond ook worden aangesproken. Helaas voor de hondenbezitters die zich mogelijk tegen de borst gestotren voelen, maar heel erg waar.

Mijn eigen ervaring is dat de meeste honden, die blaffend op strand op een paard afkomen vlak bij het paard weer omdraaien en keurig naar baas terugkeren. De keren dat mijn oude paard naar een hond heeft uitgehaald is bij honden die echt in een aanval gaat (dus agressief blaft en ook bijt (of bijtgebaren maakt). Dus als hij zich echt bedreigt voelt. Ook ga ik niet galoperend langs een hond waar ik van kan zien (of vermoed) dat hij toch een keer gaat reageren....dan ga ik terug naar stap.
Ook is mijn ervaring dat als een hondeneigenaar een paard ziet aankomen, hij/zij de hond evt aanlijnt...waar ik dank voor bedank!

ps ik ben er vorige week, door toedoen van een hond die niet onder appel stond en een eigenaar die niets deed, van een paard van een vriendin (die er met haar andere paard bij was) gegaan. Alles is met een sisser afgelopen ....maar het enige wat de eigenaar van de hond naar mij riep wis dat hij had gehoopt dat paard hond snoeihard had geslagen......
:Z
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 08-05-09 15:12, in het totaal 3 keer bewerkt

A0000

Re: Wat als mijn paard een hond dood schopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:02

Nou, ik (en mijn paard ook) schijn onder de WA van mn vader te vallen dus daar hoef ik me voorlopig geen zorgen om te maken. Fijn om ongeveer te weten wat ik wel en niet voor rechten heb mocht er eens iets voorvallen...
Ik heb overigens niet meer met de politie gebeld, vind de uitleg hier duidelijk genoeg!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:35

Handig topic ;)
Wij hadden het verleden jaar toevallig...we gingen met 2 pony`s naar het bos.
Allebei hebben ze niet zo`n hoge pet op van honden.
Maar zullen niet snel slaan ....
In ons geval kwamen we net het bos in ,en er vloog ineens een loslopende bouvier op ons af (luid blaffend,grommend en happend).
Mijn vriend de dame gewaarschuwd haar hond terug te roepen...dat de paarden konden trappen!
Volgens haar luisterde hij niet,en ze raakte enigzins in paniek.(was een oudere bouvier ook).
Mijn mini die zich echt bedreigd voelde(bouvier was maar iets kleiner als hij) :D ging aan het bokken.
Gelukkig had ik meer overwicht op de bouvier als de dame in kwestie zelf...gaf hem een ongelofelijk grote mond en het bevel naar zn vrouwtje te gaan en wel NU!
Gelukkig luisterde het beest...maar heb me ook afgevraagd wat er gebeurd zou zijn als mijn pony met een welgemikte trap die bouvier had gevloerd?
Daarbij hoorde ik niet zo lang geleden het verhaal van een pony die zelfs dood gebeten is door een hond.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:26

het lijkt mij dat als je in een gebied bent waar honden los mogen lopen je zelf als eigenaar van de hond het risico en de verantwoording hebt voor als er wat gebeurt met je hond,
je hoeft hem daar niet perse los te doen, dat is jouw keuze!
de eigenaar behoort altijd zijn hond onder controle te hebben,
en bij de hond te blijven,
je vermeldde dat de honden alleen waren en dus de baasjes niet in zicht waren,
de honden vielen in princiepe je paard aan,
en je paard mag zich zeer zeker verdedigen, dat noemt men zelfverdediging!
jij was op dat moment bij je paard, en jij had je paard onder controle,
maar tegen 3 loslopende onbeheerde honden kan jij als begeleider van je paard niets uitrichten,
en zal het risico en de gevolgen altijd voor de honden eigenaren zijn,
mocht jouw paard schade oplopen zullen de honde eigenaren de schade moeten vergoeden,
een paard en een hond vallen bij mijn weten onder de wet goederen.raar maar waar... een paard weet ik zoiezo zeker van dat die daar onder valt!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:50

OKHannes schreef:
Mijn eigen ervaring is dat de meeste honden, die blaffend op strand op een paard afkomen vlak bij het paard weer omdraaien en keurig naar baas terugkeren.

Maar ook dit kan heel bedreigend zijn voor een paard waardoor die in paniek kan raken en er vandoor gaat. De meeste zeggen mijn hond doet niets maar blaft alleen, maar ook dat kan eng zijn voor een paard.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:02

och, zoiets heb ik een maand geleden nog mee gemaakt.
Ik reed in het bos, komt er een grote herder aan gerend, en bijt gewoon in de achterbenen van mijn paard.
Die trapt naar achter(met volle kracht) en heeft godzijdank net die hond gemist.
Ik heb de eigenaar heel duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gedient ben( hij liep gewoon langs me heen, riep even die hond, en stond daar na gewoon te kijken toen ik de achterbenen van mijn paard inspecteerde).
De beste man kwam elke dag in het bos wandelen, maar ik heb hem al een tijdje niet meer gezien, ik denk dat hij zich nog wel een keer bedenkt voor hij zijn hond los laat ( weet toevallig dat de hond ook tegen wandelaars erg agressief is.)

Nog zoiets,
Ik slaap in een huisje pal naast de wei, dus ik kan alles horen.
Hoor ik vroeg in de morgen een hond blaffen, en alle paarden rennen.
En een vrouwtje heel zacht zeggen "Bello hier...."
Ik ben met mijn wakkere hoofd er naar toe gegaan, met de mededeling dat het verstandig is als ze haar hond hier vast houd, want we hebben er 1 staan die honden opjaagd ( denkt dat ze een spelletje speelt, maar is daar iets te lomp voor.)
Het zal je maar gebeuren dat er in eens echt een hond dood in de wei ligt.

Wat ik wel raar vind is dat je als eigenaar van de paarden de schuld krijgt, terwijl de honden toch mijn paard opjagen en "bang" maken.