Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarchaL schreef:Ik heb eens in precies zo'n situatie gezeten... Reed met mijn paard door het bos en opeens vliegt er een grote Deense Dog op ons af. De hond was door het dolle heen, blaffen, rondjes springen. Zijn baas stond op een afstandje te kijken, leek niet echt dichter in de buurt van mijn paard te durven komen.
Plots hapte de hond in mijn merries staart, zij was hier niet van gediend en gaf de hond een trap op zijn kop.... Het was een doffe klap, niet voluit gelukkig... Ik moet zeggen dat ik het toch behoorlijk benauwd kreeg... De hond liep met zijn staart tussen zijn poten naar de eigenaar terug, hij leek ongedeerd.
Gelukkig reageerde de eigenaar heel tof, hij zei iets in de trant van: ''daar zal hij vast van leren'' en liep door. Na dit voorval was ik echter wel benieuwd hoe het zo zitten als het anders afgelopen was...
annerie schreef:Je bent wel aansprakelijk als bezitter van het paard voor de schade die ontstaat ten gevolge van een zelfstandige gedraging van je paard. In dit geval ben je dus aansprakelijk. (art. 6:179 BW)
Maar de vergoedingsplicht wordt verminderd en kan zelfs geheel komen te vervallen wanneer de schade mede te wijten is aan omstandigheden die aan de benadeelde zijn toe te rekenen. (Art 6:101 BW) In dit geval is het redelijk te veronderstellen dat de vergoedingsplicht geheel komt te vervallen. Los van de vraag of de hond ter plaatse los mocht lopen rent de hond immers op het paard af en het paard had niet getrapt en had de hond in ieder geval niet kunnen raken wanneer de hond dit niet had gedaan.
Aldus volgens de aansprakelijkheidsexpert die hier op de bank zit.
.
MarchaL schreef:Gelukkig reageerde de eigenaar heel tof, hij zei iets in de trant van: ''daar zal hij vast van leren'' en liep door. Na dit voorval was ik echter wel benieuwd hoe het zo zitten als het anders afgelopen was...
wizewo schreef:Een tip. Blijf staan en probeer je paard altijd naar de hond toe te draaien. Echt aanvallen doen ze niet graag 'in het zicht'...
Echt, je hebt er zelfs mensen bij zitten die hun hond aanmoedigen wanneer hij een paard aanvalt
maar gelukkig ook die hun hond vasthouden en even wachten tot je voorbij bent gereden, of mensen met een hond die nog nooit een paard heeft gezien en die vragen of hij even mag kijken/ruiken, dat mag van mij altijd
Zijn vaak pups
En vorig jaar kwam ik iemand tegen die net een nieuwe hond had, beest had slipjachten gelopen en zijn baas vroeg of hij even naar het paard mocht kijken, hij moest namelijk leren om rustig te blijven in het bijzijn van paarden. Jachtpaard of dikke IJslander maakt zo'n hond natuurlijk niet uit
Maar ze zijn er wel, sociale hondeneigenaren 
Tinky12 schreef:Het enige wat ik hier lees is dat dit een arrogante en ongeïnteresseerde hondeneigenaar is die geen zier om zijn eigen hond geeft en het ook niet interesseerd dat een ander wordt lastig gevallen door zijn hond en de eventuele gevolgen die daar uit voort kunnen komen.Niks tof....meer asociaal![]()
Mensen kunnen zo enorm onverantwoord zijn...is meer een maatschappelijk probleem
Haar paard was er behoorlijk van onder de indruk en had de route wat sneller afgelegd dan gepland, zeg maar
Kun je tegen zoiets ook wat doen? hestejente schreef:Toen ik gisteren op weg was naar het begin van het ruiterpad kwam ik een andere ruiter tegen die een beetje bezorgd vroeg of ik helemaal het bos in wilde. Daar was ze namelijk een agressieve hond tegengekomen die door zijn baas werd aangespoord om paarden aan te vallenHaar paard was er behoorlijk van onder de indruk en had de route wat sneller afgelegd dan gepland, zeg maar
Kun je tegen zoiets ook wat doen?
Helaas ken ik het type baas maar al te goed 
Hoe kom ik aan het nummer van de beheerder, staat dat op de bordjes aan het begin van het pad? Politie bellen zou ik dan idd eerder doen. Er was trouwens ook een groepje jongens dat het nodig vond om midden op het ruiterpad te gaan liggen gymen, ze waren er met z'n allen push-ups aan het doen
Maar da's weer voor een ander topic
Hondentraining op het ruiterpad en weigeren even aan de kant te gaan als er een paard aankomt

... maar ja, die blijft aan de knie zodra we iets of iemand tegenkomen.)
Ik was ook heel blij dat de eigenaar niet moeilijk deed toen ik vrij hard BOEM KAI! hoorde... Paar weken later kwam ik hem weer tegen en sloop hondlief met een grote boog om Bo heen.
Eigenaar van de hond kon er best om lachen geloof ik... Ik iets minder...
ging aan het bokken.OKHannes schreef:Mijn eigen ervaring is dat de meeste honden, die blaffend op strand op een paard afkomen vlak bij het paard weer omdraaien en keurig naar baas terugkeren.