Marigold dat zou ik ook doen inderdaad, mits de pony niet al een half jaar onder het zadel blijkt te zijn want dan zou hij met 2 jaar al ingereden zijn en dan zou ik het risico ivm slijtage enz niet willen lopen! Maar ik vind wel dat hier financieel iets tegenover zou moeten staan wat de handelsstal betreft; zo'n pony is gewoon minder waard daardoor.
Zie hem hier wel goed hoor met benen anders zou de stokmaat ook nog kleiner zijn ( hihi geintje)
opisop_shop
Geplaatst: 03-05-09 11:12
TS ik zou niet nu gaan vragen naar prijzen enz maar gewoon morgen uitzoeken hoe het zit. Voor hetzelfde geld is het wel gewoon een foutje. Mocht het geen foutje zijn ga dan goed nadenken wat je wilt. Zoals ik al zei; hoe lang ze onder het zadel is zou bij mij dan doorslaggevend zijn, daarnaast zou ik dus mindering in aankoopbedrag willen hebben.
Neem aan dat de verkoper dat ook wel inziet; als jij hem om deze reden terugbrengt kan hij hem toch niet meer als 3,5 jarige pony verkopen want andere mensen die hem niet kennen kijken waarschijnlijk wel in het paspoort en ruiken dan onraad.
criollolover
Geplaatst: 03-05-09 11:13
tel ik nu verkeerd of jij als die van 2006 is, is die nu toch 3,5???[/quote]
Volgens paspoort 1-9-2006 dus 2,5 Volgens fokker 2-2006 dus 3,3[/quote]
dus wel van hetzelfde jaar, ooooh dan vind ik het nog wel meevallen. dan is ie gewoon 3 dus....ik dacht dat er een jaar tusssen zat
Nee dan is hij dus 2,5 als hij volgens het paspoort is.
Hanmar
Geplaatst: 03-05-09 11:20
Ik ken meer van dit soort gevallen, waarin mensen een pony kochten die (in dat geval) anderhalf jaar jonger bleken... Maar dit terzijde.
Ik zou eens beginnen met een veearts laten komen die de pony eens helemaal onderzoekt (ik begrijp dat de pony niet gekeurd is voor aankoop?) en gelijk de leeftijd nakijkt. Overigens dacht ik inderdaad ook dat er een jaar tussen zou zitten, het verschil tussen februari en september vind ik al minder schokkend eigenlijk. Mocht de pony nu inderdaad jonger blijken dan je dacht, dan zou mijn belangrijkste overweging zijn hoe lang de pony dan dus al onder het zadel is. Mocht dat vanaf zo ong. haar tweede jaar zijn, zou ik toch overwegen de pony terug te brengen en de volgende keer eerst na te kijken hoe oud het beestje in kwestie is voor je tot aankoop overgaat Op het land zetten en een halfjaar wachten zou niet mijn eerste gedachte zijn, omdat je dat ten eerste een smak geld kost die je niet had hoeven uit te geven en vervolgens kun je na een halfjaar best wel eens versteld staan van hoeveel je de pony opnieuw moet gaan leren...
Edit: Stel, de pony blijkt inderdaad jonger te zijn, en je besluit toch om het beestje te houden... Laat de pony alsjeblieft alsnog keuren! Toch fijn om te weten dat de leeftijd eventueel het enige is waar de verkoper mee de fout in is gegaan...
De pony is 4 weken geleden van het land gehaald en toen pas beleerd. Dus daar maak ik me niet zo druk om. Ging er alleen om dat ik een 3,5 jarige (dacht) gekocht te hebben zodat mijn dochter en de dochter van mijn vriendin er gelijk mee aan het werk komen Het volgende geluk heb ik dat in op een pensionstal sta met weidegang
tel ik nu verkeerd of jij als die van 2006 is, is die nu toch 3,5???
Volgens paspoort 1-9-2006 dus 2,5 Volgens fokker 2-2006 dus 3,3[/quote]
dus wel van hetzelfde jaar, ooooh dan vind ik het nog wel meevallen. dan is ie gewoon 3 dus....ik dacht dat er een jaar tusssen zat[/quote]
sorry hoor maar dat is een half jaar hoor! weet je wel hoeveel een paardje nog kan vearnderen met groeien en bespiering!
als de fokker zegt dat hij 3 en een half is dan kan je dat wel aannemen denk ik. leuk beestje, ze ziet er goed uit.
Paan
Geplaatst: 03-05-09 11:30
Tje, vervelend. Maar heb je ondertussen al een afspraak gemaakt met de DA? Dat lijkt me toch echt het eerste begin om de waarheid omtrent de leeftijd boven water te krijgen.
ardech
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-09 11:31
Paan schreef:
Tje, vervelend. Maar heb je ondertussen al een afspraak gemaakt met de DA? Dat lijkt me toch echt het eerste begin om de waarheid omtrent de leeftijd boven water te krijgen.
Morgen om 9.00 hang ik aan de foon
india
Geplaatst: 03-05-09 11:32
en zelfs als ze wel 3,5 is vind ik dat je de pony nog wat tijd moet gunnen en niet elke dag zwaar trainen, voor een pony van 3,5 is 4 x per week ook wel stevig, en zouden heel veel mensen deze na het inrijden nog een zomer op het land zetten
heb net de foto.s gezien, maar als een paard 2,5 is zie je dat vaak wel in de bouw terug, deze ziet er redelijk volgroeid uit hoor!
ardech
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-09 11:37
Daarom zouden we haar oude pony nog een half jaar aanhouden tot na de zomervakantie en misschien eerder terug. Nou eerder terug is dus niet het geval
Ik had zelf zo iets van nouja 3 jaar dus 3 keer in de week iets doen is genoeg.
opisop_shop
Geplaatst: 03-05-09 11:37
Mijn haflinger werd toen hij 2 was ook 5 geschat, zegt niet altijd wat zeker bij de wat rondere paardjes
ardech
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-09 11:38
india schreef:
heb net de foto.s gezien, maar als een paard 2,5 is zie je dat vaak wel in de bouw terug, deze ziet er redelijk volgroeid uit hoor!
Vond ik ook maar op stal zeggen ze allemaal ze is jonger en toen wisten ze het verhaal van het paspoort nog niet We zien wel waar het schip strand
Frantic
Geplaatst: 03-05-09 11:40
Nog een klein probleem als hij 2,5 blijkt te zijn.... Een grote D pony van 1,45m is meer waard dan een kleine E.... En als ie zo jong is zal er zeker nog groei inzitten. Wie weet stopt hij wel niet bij kleine E en wordt het gewoon een paard!
ardech
Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-09 11:43
Nou daar zit ik niet op te wachten. Grote D was juist de bedoeling omdat ze bij een E pony hoger moeten springen en de stap van C naar E springen is groot Zeker voor 2 meiden van 9 en 12.
Ok als ze straks groter worden is het wel handig maar niet de bedoeling Het al een paard van 1.65
Laatst bijgewerkt door ardech op 03-05-09 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik vind het een hele mooie pony, stel ze is jonger, toch geen probleem? Een half jaar is zo voorbij, kan je dochter aan de pony goed wennen en omgekeerd. Ik zou dat eerst heel veel aan de hand gaan doen.
Ik heb net met veel belangstelling de site van paardenbegrijpen.nl zitten te bestuderen. Ik zou dan wat lesjes nemen in de belering van het jonge paard volgens haar methode, rechtrichten en de beginselen van klassieke dressuur. Dan went te pony en dan wordt hij ook meteen voorbereid voor het rijden onder het zadel.
Joltsje
Geplaatst: 03-05-09 11:51
Hmm. lastige situatie.. ze is wel "3" In handelaarstermen, want dat zijn ze vana 1 januari hihi, kan ik me soms erg aan ergeren.
op zijn slechts wordt ze 3 in september.. ik zou het gewoon afwachten als de pony echt is wat je zoekt. en de prijs ja. zou graag advies geven, dan graag per pb. Maar wat je moet weten is dat de pony misschien voor jou wel goud waard is. en al helemaal je niet laten ompraten door de rest van de stal.
ik zou zeggen eerst lekker wandelen etc en dan kunnen de meidien een goede band met de pony opbouwen. met het rijden is ze braaf zeg je, dan gaat het straks ook wel goed komen.
Liannevh
Geplaatst: 03-05-09 12:03
.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt