help... Paard slaat zichzelf kapot in trailer..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:35

aerizz schreef:
@ anoeska - Ja dat heb ik nu wel door dat dit geen manier is voor haar. En er direct uithalen zou een verkeerde beloning zijn. maar een opbouwing is wel belangrijk.

Ik zou haar er dus wel direct uithalen. Totdat je thuis voldoende heb geoefend om zeker te weten dat het veilig is om haar te laten staan. Maar ik neem dan ook geen enkel risisco met mijn paarden. Een uitspraak als 'Ze moet zich maar eens goed pijn doen' is voor mij uit den boze.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:44

Ik snap niet goed dat je ze alleen laat als je weet dat ze zo gek durft doen...
Mijn paard kan ùren alleen staan, zonder hooi wat hij wel heeft maar daarom niet opeetof iets, hij staat gewoon te slapen. Ik ken ook zat mensen die hun pony aan de trailer vastbinden en dan zelf wat gaan drinken zonder ze de pony in het oog kunnen houden. Lekker makkelijk maar voor mijn paard durf ik het toch niet.
Kun je geen tien sec aanhouden, dan vijftien, dan twintig enz? Het moet toch aan te leren te zijn?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:47

Mijn eigen paard kan eigenlijk pas sinds 9 maanden oid alleen op de trailer achter blijven. Daarvoor was het altijd gelijk uitladen als we op het concours terrein waren. Een wedstrijd is al spannend genoeg, dan wil je toch niet meer spanning krijgen doordat ze zich zo opwind, danwel zich verwond?

En ja, wij waren meestal met zn tweeen dus dat dat was inderdaad 1 iemand grazen aan de hand en de ander aanmelden endergelijke.

Wij hebben het opgebouwd door de auto te parkeren en dan zo snel mogelijk weg te lopen zonder dat het paard ons zag. Als hij ons namelijk ziet dan begint hij te hinniken en wil hij er uit. Vervolgens of vanuit een hoek dat het paard ons niet zag de boel in de gaten houden of iemand anders (onbekend voor het paard ;-) ) even langs de trailer laten lopen. Inderdaad afladen voordat het paard zich begint op te winden.

Op deze manier hebben we het langzaam opgebouwd en ondertussen kunnen we hem gewoon even laten staan op concours (ook wel net zo gemakkelijk als je SGW rijdt en het paard tussen dressuur en springen/cross even op de trailer moet wachten). Voordeel voor ons is dat ons paard gemakkelijk plast op de trailer en niet daarbuiten en de trailer nu dus ook gebruikt als rustpunt.

Die transportbeschermers van Kavalkade zijn trouwens prima :-) Je hebt ze ook van BR.

poes

Re: help... Paard slaat zichzelf kapot in trailer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:20

Ik vind het wel degelijk ongewenst gedrag, maar je moet wel nog steeds de tijd nemen om je paard te leren rustig te blijven als ze alleen staat. Een paard dat zichzelf zo lelijk trapt is volgens mij iig flink over de zeik. LRV staat bekend als de concoursen waar er veel te zien is en waar paarden veel gewend raken, vind ook dat men daar 'lakser' omspringt met paarden alleen laten dan bij HROV of WVUR. Pas op, dat kan een voordeel zijn he, nu ik zelf een paardje zoek, denk ik steeds als ze LRV-ervaring hebben 'die zal wel vrij bomproof zijn' :D

Het is belangrijk niet naar binnen te gaan als het paard al dom doet, want dan beloon je dat gedrag. Laat het niet zover komen en ga ervoor al naar binnen, even belonen, desnoods uitladen. En zo echt heel voorzichtig opbouwen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:18

Poes: dat idee heb ik ook steeds := LRVpaard? oooh dies bomproef hoor :P daar zijn de wedstrijden in the middle of nowhere zonder enig hek, als ze daar braaf zijn lukt het anders ook wel... Maar weer ontopic, kan je haar, om het te leren, niet lichtjes verdoven? Zodat ze rustig blijft??

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:49

aerizz schreef:
we zeiden altijd 'ze moet zich gewoon eens goed zeer doen'... dan gaat dat gedoe wel over

om de 1 of andere manier had ze zichzelf helemaal toegetakeld van achter. haar linker been , heeft lappen vel minder .. echt vreselijk te om te zien.. volgens de dierenarts vooral schaafwonden en het kon niet gehecht worden.. ze heeft dit vermoedelijk voor elkaar gekregen met de ijzers van haar andere achterbeen.. maar eigenlijk is het nog steeds een raadsel..

en wat heeft dit paard nu geleerd? Juist, auto uit is iets naars want als de trailer stil staat en de auto uit gaat bezeerd ze zich. Het paard legt echt niet de link dat ze zich heeft zeer heeft gedaan omdat ze zelf zo gek doet. Begrijp ik goed dat dit iets is wat niet altijd zo geweest is? Misschien is er een keer iets om de trailer heen gebeurd toen jij er niet was. Een wedstrijdterrein is vaak hectisch. Er kan eens een paard losgelopen hebben oid. Dat kan een hoop stress veroorzaken.

Ik vind 30 minuten op de trailer wachten ook erg veel. Zeker op een wedstrijdterrein waar veel gebeurd om de trailer heen. Misschien kan je een groom regelen die alvast gaat wandelen met je paard terwijl jij andere dingen doet?
Dit probleem moet je denk ik gewoon weer helemaal vanaf het begin aanpakken. Ik zou ook andere bescherming omdoen, transportbeschermers zijn vaak net wat steviger dan bandages denk ik en sluiten waarschijnlijk ook een stuk hoger. Verder oefenen op bekend terrein. Heb al wat goede tips gezien in het topic. Lukt het je niet, zou je de hulp eens kunnen vragen van Petra Vlasblom, www.2moons.nl Die weet vaak zeker wel raad.

Succes in ieder geval. :)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:29

Ik haal mijn paard altijd direct uit de trailer, vaak hebben we er al een lange reis opzitten en dan is het fijn als ze even wat 'frisse lucht' krijgt.
Ik zet haar dan vast aan de trailer, hooinetje erbij of een emmertje grasmix en ik heb er geen kind meer aan. Nu zorg ik wel altijd dat er iemand in de buurt blijft. Ik laat haar nooit zomaar achter, maar dat zou ik ook niet doen als ik haar in de trailer zou laten staan.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:40

Is het misschien optie om te gaan trainen zodra je de auto uitzet dat je haar eerst gaat borstelen ofzo misschien word ze daar rustiger van. En als ze dan rustig is haar er uit halen.

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:13

@oakland1990 - Ik blijf er ook liever gewoon bij , dan dat ik haar vastbindt aan de trailer, want dat brengt alsnog gevaren met zich mee. de aankomende tijd blijf ik sowiesow bij haar en dan idd het langzaam zien op te bouwen. Hopelijk dat ze de rust kan vinden om even te wachten op de trailer. Verdoven lijkt me geen optie. hoogstens als je gaat oefenen met de trailer, maar niet als je daarna nog moet rijden (les en concour) daarbij doet ze maar weinig uit op verdoving (ervaring met het scheren;))

@ apple - haha idd wel sneaky om ongezien de auto uit te komen ;) zou ideaal zijn als dat help.. maar mijn paard weet al genoeg als een autodeur opengaat. En ja ik begrijp dat dat jonkie gewoon nog tijd nodig heeft om de opwinding af te vloeien. Het si in de toekomst wel nodig, want net zoals je zelf al aangaf bij grotere concoursen (sgw of het rijden van zowel dressuur of springen op 1 dag ) dan zou het paard de trailer moeten gebruiken als rustpunt. Ik zal eens kijken hoe die beschermers van BR eruit zien :)

@Ididit - Het is wel echt de eerste keer dat ze zich zeer heeft gedaan. Dus ze zal de link nog niet hebben dat de trailer haar pijn gaat doen als wij weglopen... maar mischien is dit wel mogelijk ja.. Het klopt dat het pas extreem is geworden de afgelopen 2 maand. Het begon om een concoursdag op 15 maart. Ze was heel hengstig en we hadden een tripalon... nou als die van mij crosshindernissen ziet groeit ze spontaan 10 cm van opwinding:P. Nadat de dressuur verreden was en ze alles al gezien had moest ze even een uurtje rusten voor de 'cross' maar toen begon ze alles aan elkaar te rammen... wij dachten die wil niets achter hebben omdat ze hengstig is.. dus wij de achterklep los en het hield zo goed als op (we bleven er wel bij)
Maar 28 maart en 4 april tijdens een dressuur wedstrijd en later een sgw wedstrijd bleef ze idioot doen. net alsof ze wist dat er nog meer kwam ... de opwinding dus lijkt mij. bij binnenconcoursen zijn de terreinen vaak niet eens zo heel hectisch... het zou kunnen dat ze daardoor ergens van is geschrokken, maar volgens mij zoals ik haar nu 4 jaar ken vind ze alles gewoon heel spannend en wordt ze steeds fanatieker op concour. dus idd proberen afvloeien. Die site die je gaf is ook erg interresant! Dankjewel !

@ arizona - wel ideaal hoor zo'n paard waar je eigenlijk geen kind meer aan hebt;) is ze nooit druk of onrustig van spanning door de omgeving? zal wel niet anders zet je haar ook niet vast aan de trailer ;)

Eciara05 - Ik kan het best eens proberen! ..ondanks dat ze vaak al tip top op die trailer staat haha... mischien kan ik dan de spanning wat laten afvloeien, maar ik ben bang dat ze zich daarna ook zo weer druk maakt.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:05

Ts: oke, ik had begrepen dat ze zich al vaker verwond had. dat is dus niet het geval. Ik groom altijd bij wedstrijden voor iemand van mijn stal en dat paard heeft een soortgelijke tic, alleen begint die pas druk te doen als de klep open gaat. Ook puur opwinding en willen zien waar ze is, maar echt niet zo erg dat ze zich verwond. Als ze echt zichzelf open haalt denk ik toch eerder aan tekenen van paniek of angst dan dat ze opgewonden is...

En over die site, echt een aanrader! Zij ziet gewoon direct aan de houding van een paard hoe of wat. Ik heb echt nog nooit een slechte ervaring gehoord en zeker met trailerproblemen is ze een hele goeie! (mijn verhaal staat overigens ook in de referenties, heeft niet met trailer te maken... zie ook profiel ;) )

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:04

aerizz schreef:
@Oakland1990 - Ik blijf er ook liever gewoon bij , dan dat ik haar vastbind aan de trailer, want dat brengt alsnog gevaren met zich mee. de aankomende tijd blijf ik sowiesow bij haar en dan idd het langzaam zien op te bouwen. Hopelijk dat ze de rust kan vinden om even te wachten op de trailer. Verdoven lijkt me geen optie. hoogstens als je gaat oefenen met de trailer, maar niet als je daarna nog moet rijden (les en concour) daarbij doet ze maar weinig uit op verdoving (ervaring met het scheren;))

Verdoven in de zin dat ze het leert, niet om er later mee op wedstrijd te gaan in verdoofde toestand uiteraard! Een middel wat haar wel nog alles laat beseffen maar ze er minder om gaat geven. En desnoods rijd je gewoon blokje om, trailer op met lichte verdoving kwartiertje rondrijden, thuis de parking weer op en haar dan in het begin tien sec laten staan en negeren, en zo opbouwen, na een tijd moet ze het toch wel gaan snappen?? Rijden doe je gewoon ervoor, of als de verdoving goed uitgewerkt is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:40

Ik vind verdoven en dan op de trailer heel gevaarlijk. Als ze dan gaan gek doen bij het uitladen slaan ze veel sneller om met alle gevolgen vandien.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:50

Verdoven lijkt mij ook niet zo'n best plan. Enige wat je dan krijgt is dat de reactie 'Trappen tegen de wand doet pijn' nog trager gaat, en ze dus nog langer blijft trappen. Lijkt me niet echt een oplossing!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:16

zet dr gewoon thuis ns vaker alleen in de trailer. een vriendin had ook zo'n probleem. ze heeft het opgelost door een plak hooi mee te nemen en pas geven als je weggaat. En ze haalde altijd die stang in het midden eruit draaide haar om en deed m weer terug, zo kon ze met haar hoofd over die rand hangen en de boel rustig bekijken. Dat paard heeft nu nergens meer last van.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:36

Ik moet trouwens zeggen, mijn merrie blijft wel netjes staan op de trailer maar heeft wat moeite tijdens het rijden, met name de bochten en daar werd ze ook knap nerveus van. (2-paardstrailer trouwens, in 1,5 heeft ze er geen last van).

Ik geef de korrels van Primeval Stressless voor ik met de trailer weg ga en ik merk overduidelijk dat het meer rust brengt zonder invloed op de prestaties te geven! Is ook natuurlijk dus mag gewoon bij wedstrijden gebruikt worden :j misschien ook wel te proberen?