Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Huertecilla schreef:Door de reductie in versnellingsbak, eindoverbrenging wordt het motorvermogen omgezet in aan de wielen beschikbare kracht.
Een grotere reductie = meer kracht = minder omwentelingen van het wiel = lagere snelheid (bij gelijke wielomtrek).
Je kan met mínder motorvermogen méér kacht aan de wielen hebben als de reductie groot genoeg is.
Met de juiste reductie kan je met weinig vermogen veel arbied verzetten.
Het probleem met de 80 of 90 of welke hogere snelheid ook is dat daarvoor een hoog toerental van het wiel, dus een geringe reductie nodig is = minder kracht aan het wiel.
Wanneer je de reductie zeer nauwkeurig afstemt op het meest effeciénte motortoerental bij 80 km/u, dat is een geringe daling van de snelheid niet makkelijk/snel terug te winnen.
Dat is een groot argument voor rijstrooksignalering en gescheiden rijbaen voor vrachtverkeer waar dat kan. Het is géén argument om paardentrailers maar harder te laten rijden dan de bestuurder daarvan veilig vindt.
hc
Huertecilla schreef:Minder mag en is veiliger
Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Minder mag en is veiliger
Dat is dus niet waar. Minder is niet automatisch veiliger, tenzij je volhardend vast blijft houden aan een 1-dimensionale risico-analyse waarbij je alles behalve snelheid niet meetelt omdat 'het niet zou moeten mogen'. Dat is technisch en wiskundig misschien een juiste benadering, maar heeft zo weinig binding met de realiteit, die zoveel meer factoren kent dan alleen jouw persoonlijke speerpunt 'snelheid'.
sflj schreef:@Stefanvi; vrachtwagens zijn begrensd op 89km/u. Sommigen wijken iets af maar 100 kan dus niet.![]()
Wat is de maximum snelheid met een trailer in Spanje, Engeland, Frankrijk, Duitsland?
ikke schreef:Over aggressie van weggebruikers gesproken; als ik al problemen heb met vrachtverkeer, hebben die wagens opvallend TE vaak een "E" of een "I" achterop staan..........
Ivm weinig verkeer makkelijk links in kunnen halen, maar op de A50 via de busbaan extra vaart gaan maken, toch naast ons uitkomen en dan gewoon de combi weer de snelweg op drukken waardoor wij vol in de rem moesten, brr!Djilan schreef:En vrachtwagens mogen dan wel maar 80 rijden, ze doen het over het algemeen echt niet. Met ruim 90 op mijn teller (en 84 a 85 km/h volgens mij navigatiesysteem) wordt ik nog steeds ingehaald, maar lang niet zovaak als dat ik wel op de 80 blijf hangen.
En ik merk aan de vrachtwagenchauffeurs dat ze het ook prettiger vinden als je met je trailer meer meegaat in het verkeer.
Djilan schreef:Hm, met 2 stiefbroers die elk op de vrachtwagen zitten die aangeven dat ze toch echt harder rijden dan wettelijk toegestaan betwijfel ik dat er echt veel vrachtwagens niet harder dan de geijkte 82 rijden. Ook in Nl niet.
Je hebt gelijk dat buitenlandse vrachtwagens een overtreffende trap hebben, maar ook NL vrachtwagens rijden toch echt vaak tegen die 90 aan.

josie schreef:Ik ben voorstander om een minimun snelheid te maken op alle wegen, b.v. de snelweg: voor auto's, busjes e.d. zonder aanhanger 120, de rest 90. Duidelijk en helder en je krijgt een veel rustiger verkeersbeeld, er hoeft dan minder ingehaald te worden, want nu rijden er zooooo veel personenauto's langzamer dan 120, terwijl men dat makkelijk zou moeten kunnen. Ik zie ook geen reden dat men langzamer zou gaan rijden, maar dat terzijde. Harder hoeft ook niet.
Frank schreef:djinnie schreef:ten tweede heb ik geen ABS en dus waarschijnlijk een langere remweg.
Mét ABS heb je een langere remweg dan zónder ABS.
stefanvi schreef:Frank schreef:Mét ABS heb je een langere remweg dan zónder ABS.
Ja, vast, daarom hebben ze het uitgevonden zeker![]()
Wanneer je wielen blokkeren schuif je over het asfalt, wanneer de wielen blijven draaien kun je gewoon beter afremmen. Hoe dit precies zit weet ik ook niet. Maar zo is het wel.
Als je remweg langer zou worden door een ABS kunnen ze het maar beter niet meer inbouwen, denk je ook niet?
qamez schreef:Dit is wel een prettige verandering. Eindelijk 'legaal' iets harder als vrachtauto's rijden waardoor ze niet meer zitten te drukken als je je netjes aan de snelheid houd.
stefanvi schreef:Ja, vast, daarom hebben ze het uitgevonden zeker![]()
Wanneer je wielen blokkeren schuif je over het asfalt, wanneer de wielen blijven draaien kun je gewoon beter afremmen. Hoe dit precies zit weet ik ook niet. Maar zo is het wel.
Als je remweg langer zou worden door een ABS kunnen ze het maar beter niet meer inbouwen, denk je ook niet?
Frank schreef:Daarom ook die rustige weg he![]()
En het is natuurlijk alleen om het verschil in remweg te zien!
djinnie schreef:Doordat ongeduldige te snel rijders zich irriteren, moeten relaxte bestuurders maar mee gaan? Onzin.
Huertecilla schreef:djinnie schreef:Doordat ongeduldige te snel rijders zich irriteren, moeten relaxte bestuurders maar mee gaan? Onzin.
![]()
Met aanhanger bij 90 km/u ontwijken of hard afremmen is veel riskanter dan met 75.
Gelukkig is het een máximum en mag je gerust 75 (of 70 en dan is artikel 5 écht nog niet van toepassing).
Wie zich daaraan ergert heeft een verkeerde ´haastige´ mentaliteit om met een ´bom´ op de openbare ruimte rond te rijden en hoort een rijontzegging te krijgen tot een psycholoog het weer verantwoord vindt.
hc