Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Maand na verkoop, keuring nog geldig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:41

ben benieuwd hoe het afloopt. Ik zou wel bij afkeuring gaan navragen bij de arts waarop het dier is afgekeurd, is dit iets wat door hun gekomen is dan verspelen hun hun recht lijkt me.

Daarbij zou ik als je het dier terug moet nemen geen extra kosten betalen. Stel dat hun nog de maand stalling erbij willen bijvoorbeeld. Ook even opletten als het door hun gekomen is indien een kwetsuur dat je het op hun kunt verhalen.

Ik hoop dat er niks aan de hand is. Wel zou ik nadat je ze gesproken hebt een contractje maken dat het paard gekeurd is, met de uitkomst van..... en dat bij deze terugkoop van het paard niet meer mogelijk is.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:43

Vind het ook wel apart, dat het niet willen zegen, de uitslag krijg je toch gelijk?

Lutjehorsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:46

Ik vind het maar een vaag verhaal, van die mensen waar jij je paard aan hebt verkocht. Krijg er een beetje een raar gevoel bij, net of ze verwacht dat het paard "iets" heeft. Ik snap dan ook niet waarom ze hem niet eerder heeft laten keuren dan.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:47

ben benieuwd .Ik weet niet precies hoe de wet in elkaar steekt in Belgié maar een contract is alleen geldig als er in de wet niets anders bepaald is want dan geld de wet boven de overeenkomst.
Maar naar mijn weten staat er in de overeenkomst die je getekend hebt niets waar de wet boven staat en zal je je aan het contract moeten houden. Wacht anders eerst het gesprek af wie weet is het helemaal niets ernstig .
Succes !

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:57

Lutjehorsy ga wel met je antwoord mee idd, iets zegt ook in me waarom idd ze hem niet eerder laten keuren voordat ze hem kochten.

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:00

Inderdaad, het voelt een beetje vreemd. Ik weet dat mijn paard in orde was voor verkoop, en dan krijgen we nu zoiets... Enfin, het zal afwachten worden. Ik hoop vanavond nog en anders morgen een mailtje te krijgen.

Maakt het een verschil dat het paard naar Nederland verkocht is?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:01

Ik vertrouw het hele zaakje niet echt.. waarom hebben ze hem niet meteen laten keuren? waarom pas na 34 weken?
naar mijn weten is er geen verschil tussen belgie en nederland.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:02

Ehm nee volgens mij niet.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:02

raar hoor. evt zal ik hem nog nakeuren! want al vinden ze hem niks en hebben een deal met een da dan keuren ze hem af terwijl het niet zo is. zo word er ook zat goedgekeurd.!

k hoop voor je goed nieuws!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:21

Wig_love schreef:
raar hoor. evt zal ik hem nog nakeuren! want al vinden ze hem niks en hebben een deal met een da dan keuren ze hem af terwijl het niet zo is. zo word er ook zat goedgekeurd.!

k hoop voor je goed nieuws!

dit dacht ik ook al,

voor dat je je paard moet terug, eerst zelf laten keuren! ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:52

Wat een vreemd verhaal, grote kans dat de nieuwe eigenaren om 1 of andere reden van het paard af willen.
Het lijkt mij verstandig dat jij je niet nog eens laat overdonderen.
Laat ze zeggen wat ze willen zeggen en spreek met ze af dat je ze na een dag terug belt over het hoe of wat. Dan heb je tijd om wat deskundigen te raadplegen over hoe je het beste kunt handelen.
Sterkte!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:28

Zo'n mailtje zou mij persoonlijk niet echt aanstaan.... De uitslag van een klinische keuring krijg je meteen, niet later via de mail. Dat is hooguit zo als er nog bloed getrokken is ter controle....

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:58

Deze morgen kreeg ik een mailtje aan met het volgende:

Heb de e mail nog niet ontvangen van de dieren arts zodra ik die heb,kom ik naar jully.

Vind het ook nu weer vreemd dat hij de uitslag al niet kan meegeven via mail of tel.
Is dat zo met al die keuringen (rontg, klinisch,...) dat je die uitslag direct weet? Wat wordt er standaard gedaan bij zo'n keuringsonderzoek?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:01

Pffff kunnen ze gewoon niet zeggen of je paard goedgekeurd is of niet?
Kan je ze niet bellen??
Ik vind het een beetje absurd dat ze niets willen laten weten en eerst tot bij jou willen komen...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:04

Weetje om welke dierenarts dit gaat? Kan je deze zelf niet even bellen?

Ik zou niet toestaan dat hij naar jou komt, dat klink namelijk alsof hij het paard in de trailer gooit en die voor je huis aan je overhandigt...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:04

Hey

Ja als je bij de keuring zelf bent dan weet je ook direct de uitslag.

Ik ben ook wel heel benieuwd.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:06

Jah zoals Busj zegt... straks zetten ze het paard nog mee af? :?
Ik zou men stoute schoenen aantrekken en is bellen...

Succes TS!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:14

Normaal krijg je de uitslag meteen te horen idd,
Vind het erg vaag allemaal,
Laat ze zoiezo maar niet naar je toe komen!
Zeg desnoods dat je niet thuis bent op de tijd(en) dat ze willen komen

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:15

Ze zullen de uitslag waarschijnlijk al wel hebben, maar willen het zwart op wit hebben van de DA, zodat dit jou kunnen laten zien?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:16

In de eerste plaats, over keuren kun je hier e.e.a. vinden: http://www.bokt.nl/wiki/Keuring

Het tekenen van een contract zonder je te verdiepen in de wetgeving is niet echt handig, maar dit is een harde les voor de volgende keer.
Heb jij een bewijs van jouw DA dat jouw paardje correct was voor verkoop? Zo ja, dan sta je hoe dan ook een stuk sterker.
Mocht hij nu afgekeurd worden, vraag dan een kopie van het keuringsrapport aan en ga daarmee naar je eigen DA of een onafhankelijk DA. Neem het paard niet terug totdat duidelijk is of eventuele gebreken er al voor de verkoop zaten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:17

Ten eerste, heel veel succes!

Verder is het idd een raar verhaal dat de uitslag van de keuring gemaild zou worden.

Wat nog wel kan is dat ze aan huis foto's hebben gemaakt, die dus in de praktijk "ontwikkeld" moeten worden en dat ze daarom pas later de uitslag krijgen. Maar dan nog wordt er meestal dezelfde dag naar de eigenaar GEBELD!

Verder idd vreemd dat ze het paard nu pas laten keuren.
Ik keur mijn paarden altijd voor vertrek van het huidige adres.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:17

Ja ik denk idd ook dat ze de boel een beetje aan het zieken, zijn zou even af wachten en laat ze evnt, bellen naar je.

lemmens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 09:17

Ja idd, ze wilden eerst in het weekend komen, maar heb gezegd dat we er niet zijn dan. Vooral omdat ik ook een voorgevoel heb dat ze hier met paard en al gaan staan. En ik weet dat als ik Diego zie, dat mijn hart zal breken en ik me waarschijnlijk toch laat doen.
Ik ga nu eens proberen of ik het nr van de arts te pakken kan krijgen en wat voor keuring ze juist gedaan hebben. Is het eigenlijk ook niet zo dat een keuring binnen een straal van een aantal km van mij moet zitten? Of is dit enkel als hij nog bij mij thuis zou staan?

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:20

Nee hoor koper mag zelf beslissen waar hij zijn paard laat keuren. ;)

Vind het ook maar een raar verhaal. En idd ik zou ze gewoon niet laten komen naar je huis! wat hier boven gezegt word zou ik zeker, doen je eigen veearts bellen, en zwart op wit zetten dat hij gezond was toen jij hem bij je eigen DA liet zien. sta je idd een stuk sterker

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:21

vind het een erg vreemd verhaal. snap het van jou kant ook niet echt dat je zomaar iets ondertekend. maar aan de andere kant je wist dat je paard goed was (is hij uberhaupt wel eens echt klinisch en rontgologisch gekeurd?).
tja ondanks dat het een hoop gedoe met zich mee kan brengen denk ik dat sommige mensen toch liever hun geld terug zien dan dat ze een paard op stal hebben die afgekeurd is, imo kan je zelf zo'n paard ook eigenlijk niet meer verkopen mocht dit ooit aan de orde komen.

het keuren maakt niet uit waar dit gebeurd, meestal kiest de verkopende partij voor een DA bij hun in de buurt omdat ze daar het meest vertrouwen in hebben. hoeft absoluut niet binnen een straal van zoveel km.