Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:01

was er nu een deal of niet aspirer ?

corina21

Aspirer schreef:
Heb nu teruggemaild dat ik pas in mei weer plek heb. Verder heeft hij geen gegevens van me, alleen een naam en mailadres. Volgens zijn zeggen zou hij stappen ondernemen als hiij niks meer terug zou horen

laat hem dat maar doen,hij weet niks van je,
als iemant bij mij niks meer laat horen heb je geen zekerheid,

Vjestagirl

Je zou bij mij echt aan het verkeerde adres zijn. Ik zou jou echt de stallingskosten voor die maand laten betalen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:02

Vjestagirl schreef:
Je zou bij mij echt aan het verkeerde adres zijn. Ik zou jou echt de stallingskosten voor die maand laten betalen.

Met alleen een naam en een emailadres :+?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:03

Ezumii schreef:
Vjestagirl schreef:

Met alleen een naam en een emailadres :+?

www.wieowie.nl naam invoeren en er rolt altijd wel wat uit. Anders google. Er is altijd wel wat te vinden. Ik zou maar niet al te stom opkijken als je hem straks aan de telefoon hebt.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:03

we kunnen wel vanalles bedenken(daar zIjn wij bokkers nogal ongenuanceerd goed in) maar wat is nou de feitelijke situatie?? wel/niet toegezegd te kopen, was het alleen een bezichtiging met optie om paard meteen mee te nemen. Is de aanbetaling uiteindelijk sowieso om het paard te kopen???Kun je wat duidelijker zijn TS, dat maakt hetvoor ons wat makkelijker om mee te denken!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:05

Ik snap echt niet dat je zoiets kan vergeten. Vind het erg slordig van je. in een hele maand zul je toch vast wel een dagje vrij kunnen maken om je paard te halen lijkt me?

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:06

Dit paard staat overigens nog steeds op sporthorses dus uit de verkoop gehaald is het niet

Ik zou komen kijken ja, en als het in orde zou zijn het paard meteen meenemen.
Maar een afspraak of vaste datum was er nog niet

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:08

Vjestagirl schreef:
http://www.wieowie.nl naam invoeren en er rolt altijd wel wat uit. Anders google. Er is altijd wel wat te vinden. Ik zou maar niet al te stom opkijken als je hem straks aan de telefoon hebt.

Ja.. En dan? Je kunt iemand niet dwingen 20% te betalen, en een rechtzaak beginnen is zo makkelijk niet. Er is zo weinig bekend over dit onderwerp en verder is het een mondelinge overeenkomst. Daarvan is bekend dat ze vrij moeilijk te bewijzen zijn (het hij zei-zij zei idee).

En ik bedoel dit meer ook voor de rest die zei van ik laat dr wel betalen.. Zo makkelijk ligt dat allemaal dus niet.
En ook ik vind dat de TS niet goed gehandeld heeft op deze manier :). Maar een andere oplossing moet er nog wel te vinden zijn.

En zeker als wat ik nu lees, dat ze zou komen kijken en als het in orde zou zijn het paard meenemen. Dan is er dus absoluut geen afspraak tot kopen..

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:09

Het is erg onduidelijk of je nu daadwerkelijk de intentie had om het paard te kopen. Of dat je ging kijken om hem daarna wellicht direct mee te nemen.

In het eerste geval is het op z'n zachtst gezegd inderdaad niet netjes te noemen, maar afhankelijk van de situatie kan dit altijd een keer gebeuren, zeker in de hectiek.

In het tweede geval zal er waarschijnlijk sprake zijn van een miscommunicatie tussen jullie twee.

Wanneer je van plan bent het paard daadwerkelijk te kopen en je hoeft hem alleen nog maar op te halen, zou je ook kunnen overwegen een paardentaxi te laten rijden aangezien je zelf geen tijd hebt.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:10

Lekkere interesse eigenlijk. In de tijd dat ik pony's ging bezoeken liet ik het de volgende dag weten of ik nog geinteresseerd was en bij de pony die ik uiteindelijk heb gekocht meteen week erna opgehaald. Lijkt me meer dan logisch.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:10

Lia_ schreef:
Als jij mondeling hebt afgesproken het paard op zaterdag te halen/kopen is dat gewoon een rechtsgeldige afspraak en mag je blij zijn er met 20% onderuit te komen.
Bij mij had je hem gewoon moeten afnemen voor de volle mep.

En hoe ga je aantonen dat dat mondeling is afgesproken?

Ja, een mondelinge afspraak is rechtsgeldig. Maar als de tegenpartij zegt niks afgesproken te hebben, is het aan jou te bewijzen dat die mondelinge afspraak is gemaakt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:12

Aspirer schreef:
Dit paard staat overigens nog steeds op sporthorses dus uit de verkoop gehaald is het niet

dus je zou bij een eerste bezichtiging, zonder bedenktijd en keuring, paard inladen en meenemen...

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:15

Contact is via email gegaan...
Ik heb wel tijd om haar op te halen, maaar geen plek om haar neer te zetten
En in de tuin is geen optie;)
In mei is er weer plek

Paard is goedgekeurd, dit heb ik nagevraagd bij de keurende arts

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

nou als zo is, dat je zou komen kijken met eventueel optie om mee te nemen, zou ik zeggen dat het misschien inderdaad slordig is om niet af te bellen, maar om te gaan betalen, onzin! dat zou wel erg makkelijk geld verdienen zijn. vind het wat anders als je toe hebt gezegd om paard te kopen, paard wordt gereserveerd en je komt niet opdagen. dat vind ik echt niet netjes, maar...dan nog heeft de verkoper geen poot om op te staan denk ik. Zou nu wel aardig zijn als je een aanbetaling doet als je het paard alsnog sowieso mee gaat nemen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:17

Aspirer schreef:

Dan hoef je in mijn ogen ook niets te betalen. Je hebt alleen gezegd dat als alles in orde was je hem meten mee zou nemen, maar er is dus nog niet afgesproken dat je hem zou kopen aangezien je het paard nog niet gezien hebt.
Ik vind het niet netjes dat je niet even afgebeld hebt, maar je bent echt niet de enige.
Als ik kijk hoevaak er afspraken gemaakt zijn dat mensen naar een paard komen kijken en dan uiteindelijk gewoon niet op komen dagen :n
Vind dat onbeschoft, maar niet meteen een reden om 20% te vragen.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:19

Email is niet rechtsgeldig he.

Wanneer ik de feiten uit dit topic op een rij zet, kan ik enkel concluderen dat de verkoper boos is, maar rechtsmatig geen poot heeft om op te staan.

Het is aan jou of je het paard nog wilt hebben en er zodoende moeite voor wilt doen. Ja, het is niet netjes van je om een al dan niet met zekerheid gesloten afspraak niet af te zeggen, maar als mijn vriend een ongeluk krijgt o.i.d. dan interesseert mij een dergelijke afspraak ook niks meer. En er worden helaas heel veel afspraken gemaakt waarbij men niet op komt dagen... Dat is de hedendaagse realiteit vrees ik en wanneer ik iets verkoop, hou ik daar ook altijd rekening mee.
Laatst bijgewerkt door Bijinn op 07-04-09 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:20

Ik snap de situatie niet goed en iedereen mengt wat volgens mij...

TS ging jij gewoon kijken naar het paard of was je al eerder wezen kijken??

Nou van dat onmiddelijk meenemen is een onderlinge afspraak...
Jammer dat je niet gebeld hebt dan had die eigenaar het zeker begrepen dat je niet kon komen en de afspraak naar een andere datum verschuiven.

zoals Raisa zegt, hoeveel mensen haken er niet af...

Zolang er niets betaald of voorschot afgegeven is vind ik geen reden om 20% te vragen.

enfin mijn mening :+
Laatst bijgewerkt door Eponastable op 07-04-09 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:21

Aspirer schreef:
Ik zou de eigenaar nog laten
weten of dat zou doorgaan of niet en zoja hoelaat etc.
...Aangezien er geen afspraak officieel was gemaaakt

Uit deze zin af te leiden heb je geen overeenkomst, maar zou je nog iets laten weten.
Het is inderdaad een beetje nonchalant om niets te laten weten, maar als jij nog ging nadenken of je het paard al dan niet wou kopen en dus geen koop bevestigd hebt, moet je geen 20% van aankoopprijs betalen.

En 20% betalen en niets krijgen vind ik minder goed voor koper dan 100% betalen en het paard alsnog krijgen.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:24

Ik zou voor de 1e keer gaan kijken, en zzou haar dan meteen meenemen bij koop omdat ik geen tijd en geldboom heb om 2x 400 km te rijden

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:26

Aspirer schreef:
Ik zou voor de 1e keer gaan kijken, en zzou haar dan meteen meenemen bij koop omdat ik geen tijd en geldboom heb om 2x 400 km te rijden

ik vind het wel een beetje lomp dat je dan niks aan de verkopende partij laat weten, het gaat niet om een rijbroekje zeg maar.
die mensen delen ook hun dag er op in en dan kom je niet opdagen...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:27

Oké dat snap ik :D
Ik vind dan geen reden om je 20% aan te rekenen want ik vermoed dat je wel een ernstige privé reden had die je niet hoeft te vertellen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:30

Karennnn schreef:
Aspirer schreef:
Ik zou de eigenaar nog laten
weten of dat zou doorgaan of niet en zoja hoelaat etc.
...Aangezien er geen afspraak officieel was gemaaakt

Uit deze zin af te leiden heb je geen overeenkomst, maar zou je nog iets laten weten.
Het is inderdaad een beetje nonchalant om niets te laten weten, maar als jij nog ging nadenken of je het paard al dan niet wou kopen en dus geen koop bevestigd hebt, moet je geen 20% van aankoopprijs betalen.

En 20% betalen en niets krijgen vind ik minder goed voor koper dan 100% betalen en het paard alsnog krijgen.

Voor de koper wel ja. Maar voor de verkoper? Die deelt zijn hele dag erop in, maakt het dier klaar voor transport, voor bezichtiging enz en dan komt je koper niet opdagen. Ik vind het eigenlijk wel logisch.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:41

De verkoper had toch ook even contact op kunnen nemen of je nu wel of niet kwam??

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:54

Vjestagirl schreef:
Karennnn schreef:

Voor de koper wel ja. Maar voor de verkoper? Die deelt zijn hele dag erop in, maakt het dier klaar voor transport, voor bezichtiging enz en dan komt je koper niet opdagen. Ik vind het eigenlijk wel logisch.

Als ik elke keer wanneer er iemand niet is komen opdagen 20% van de aankoopprijs verrekende, had ik nu al een erg goed paard kunnen kopen van dat geld!
Het is inderdaad onfair om zomaar niet te komen opdagen, maar in dit geval weten we niet waarom TS niet is komen opdagen. Zoals men hier al zegt: als familie/vriend... een ongeval meemaakt op dezelfde dag, ga ik ook niet snel een mailtje sturen. Achteraf probeer je dan wel zo snel mogelijk contact op te nemen, maar je kent de situatie hier niet. Als verkoper is dat gewoon iets waar je rekening mee moet houden. Ik maak wel afspraken met kopers, maar zij moeten een uur van te voren even bellen,sms'e als ze vertrekken. Indien ze niet gebeld hebben zal het paard niet klaar staan en zal ik er ook niet voor thuisblijven.
En dat heeft me nog nooit in problemen gebracht. Ik heb telkens opdagende kopers gehad en nog nooit iemand gehad die niet belde. (ik vermeld het wel altijd van te voren dat ze wel even moeten bellen van te voren want dat er veel kopers niet opdagen en dat ik daarom enkel het paard klaar maak als ze eventjes bellen vooraf)