renault mégane scenic mag een 2 paardstrailer trekken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Re: renault mégane scenic mag een 2 paardstrailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:46

Hm, kijk eens bij je trekhaak, daar zit als het goed is een plaatje bij. Op dat plaatje staat het ook.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:53

Als het goed is 75 kilo

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:58

Dan zou ik er geen 2 Paards achter hangen, dan zit je wel heel erg krap. Een anderhalfpaards zou met kogeldruk dan weer wel kunnen.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:28

Utixo schreef:
Dan zou ik er geen 2 Paards achter hangen, dan zit je wel heel erg krap. Een anderhalfpaards zou met kogeldruk dan weer wel kunnen.

Een 2 paardstrailer past zoiezo niet qua gewicht, wat wij hebben gedaan met die 2 paardstrailer met 3 jaarlingen erin was ook niet aan te raden geweest als het langer als 15 minuten zou zijn, mijn man heeft express de snelweg vermeden etc omdat het niet super safe voelde. Het kon toen niet anders, als het anders had gekunt hadden we dit nooit zo gedaan :n

Er hangt bij ons een 1 paardstrailer achter, met 1 fjord erin, dat gaat super. Auto komt makkelijk mee, heeft geen moeite met de last.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:30

tik op de site van de rdw je kenteken in en je weet het :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:34

Kogeldruk niet :n

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:44

De gevolgen van een te zware aanhanger kunnen desastreus zijn als je flink op de rem moet trappen snap daarom niet dat er mensen zijn die nog steeds met een over beladen trailer de weg op gaan. Als is het voor 15 min je bent niet alleen op de weg.

Ik zou goed bij de RDW checken wat je auto mag trekken. Ook als je wordt aangehouden door de politie kijken ze niet of je een shet of een groot paard vervoerd ze gaan gewoon uit van het gewicht wat op de kentekens staat.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:49

Als je je B rijbewijs hebt. Als je je E rijbewijs hebt niet, dan gaat alles om feitelijk gewicht. Als jouw auto 3500 mag trekken, kun je de hanger volstouwen tot 3500 kilo.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:50

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:51

Utixo schreef:
Ik ga er nog een keer mee om jullie oren slingeren, passen jullie op? ;)
Maya @ [TAO] FAQ TAO

Dank voor de waarschuwing, kon net op tijd bukken }>

Enne, zwaar laden is geen punt, niet met die last om kunnen gaan is wat de problemen veroorzaakt!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:10

ikke schreef:
Utixo schreef:
Ik ga er nog een keer mee om jullie oren slingeren, passen jullie op? ;)
Maya @ [TAO] FAQ TAO

Dank voor de waarschuwing, kon net op tijd bukken }>
_O- +:)+ *\o/*
Yeehah! slingeren met die hap!
misschien dat de FAQ als soort pop-up moet worden gemaakt zodra iemand een topic in TAO wil aanmaken over trailers en rijbewijzen, dat scheelt een hoop geslinger en gebuk!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:34

daar ben ik vóór! Het eerste wat oom agent vraagt/naar kijkt bij een twijfelachtige combi is of de auto het mag trekken, eventueel probeert hij erachter te komen hoeveel 't spul weegt (hij mag je meenemen naar een weegbrug) en daarna of je over de benodigde rijbewijzen beschikt. ;)

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:28

Ik ga toevallig morgen een renault senic 1.6 kopen.
Hij mag 1300 kilo trekken en dat is precies het gewicht van mn trailer.
Heb 26 maart mn E rijbewijs gehaald met het idee dat ik dan met onze ford focus en de trailer mocht rijden.
Kijk ik eens goed in de papieren blijkt mn focus maar 1200 te mogen trekken.
Ik reed al een tijdje met de trailer zonder mn E rijbewijs te hebben maar na een aantal waarschuwingen dat ik dan onverzekerd reed heb ik dus besloten voor mn E rijbewijs te gaan.
Nu kan ik dus alsnog een andere auto kopen want nu rij ik alsnog onverzekerd rond met de combinatie ford en trailer.
Achteraf gezien kon ik dus beter meteen een nieuwe auto kopen dan had ik ook mn E rijbewijs niet hoeven te halen.
Maar ach,heb veel geleerd tijdens mn lessen dus het is mooi meegenomen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 00:33

Je woont gewoon in Nederland toch? Zolang je je trailer dan niet boven de 1200 laad, mag je focus het gewoon trekkenvermits je kogeldruk goed is en je je E hebt.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:32

Utixo schreef:
Je woont gewoon in Nederland toch? Zolang je je trailer dan niet boven de 1200 laad, mag je focus het gewoon trekkenvermits je kogeldruk goed is en je je E hebt.

Ja maar een focus mag 1200 geremd trekken en mn trailer is 1300 kilo dus dat gaat niet op.
Ze gaan ten alle tijden uit van het totaal gewicht van de trailer dus die 1300 kilo.
Dan maakt het niet uit of ik er een paard in heb staan van 500 kilo of een shet van 100 kilo.
Dat heeft niks met wel of niet in nederland wonen te maken.
Zover ik weet zijn alle regels in europa gewoon hetzelfde.
De kogeldruk van mn auto was prima maar dan nog loop je tegen het verschil van 100 kilo aan.
Ik neem het risico niet van onverzekerd rijden,hoge boetes en de kans dat ik mn paard mag overladen naast een snelweg.
Heb het wel een tijdje gedaan maar dacht op een gegeven moment bij mezelf ik lijk wel getikt.
Iedere keer de angst om aangehouden te worden,de risico's enz.
Mijn trailer weegt leeg 528 kilo en het paard dat erin staat een kilootje of 750 :D :D :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:36

Als jij je E hebt gaat het wel om feitelijk gewicht, niet om totaal gewicht! Enkel in Belgie wel.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:42

Volgens mij gaat het er toch echt om wat het voertuig maximaal mag trekken.
En dat haal ik uit het volgende stuk:

BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen.
Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Dus ik mag wel met een twee paards trailer rijden en er twee shetjes in vervoeren zolang ik maar niet over het maximale trekgewicht van mn auto heen ga.
Ik moest dus inderdaad een andere auto om mijn combinatie te mogen trekken.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:55

Dat zeg ik! :)

Maar wat je hier zegt:
Citaat:
Ze gaan ten alle tijden uit van het totaal gewicht van de trailer dus die 1300 kilo.
Dan maakt het niet uit of ik er een paard in heb staan van 500 kilo of een shet van 100 kilo.
Dat heeft niks met wel of niet in nederland wonen te maken.
Zover ik weet zijn alle regels in europa gewoon hetzelfde.

klopt niet, hier zit het verschil in rijbewijs B of E. Ik doelde ook niet zozeer op je auto, meer op dit verhaal ;)

Sanderrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:27

Alagone schreef:
Al mag een auto 1350 kg trekken is dit nog niet goed voor de auto, je trekt hem snel uit elkaar.

hahaha, grapjas

qamez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:02

Dit mag inderdaag niet, of het moet een klein aanhangertje zijn voor 2 shetjes:) Maar met een normale trailer met 2 paarden zit je toch snel over de 2000 kg.