Paard moet morgen op de trailer. maar het lukt niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mel1987

Re: Paard moet morgen op de trailer. maar het lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:47

Tip voor het op de trailer krijgen:
Ik heb het ook gehad met het op de trailer zetten. Mijn paard was niet bang, maar had er gewoon geen zin in. Voetje voor voetje wilde het soms lukken. Longeerlijnen achterlangs waren geen optie, hij steigerde en ging er overheen..
Totdat ik een keer op wedstrijd was en iedereen zich er weereens mee bemoeide.. Uiteindelijk stond hij erop, waarna er toch nog iemand naar me toe kwam om mij een tip te geven, die ging als volgt:
je pakt een longeerlijn en haalt hem door de ring aan het halster. De longeerlijn haal je een stuk door de ring en trek je gewoon wat verder naar achter tot onder zijn voorbenen door. Dan trek je hem omhoog om zijn buik (als een singel) en maakt hem aan de onderkant weer vast, de sluiting zit dan precies onder zijn buik, net achter zijn voorbenen.De volgende keer heb ik dat thuis geprobeerd. Hij steigerde 2x en stond er binnen 3 minuten op! Op de terugweg zei mijn vader van ik ga het alvast proberen. Ik ging ondertussen de lijn pakken, maar wonder boven wonder, hij stond er al op!! Sindsdien geen problemen meer gehad, wonderlijk maar waar!
Het principe schijnt als volgt te zijn, het 'gewone' druk en loslaten. Je kunt geen fouten maken want het gaat vanzelf, zodra het paard naar voren gaat, gaat de druk eraf.
Ik zou zeggen, probeer het! Ik kon me niet voorstellen dat het zou werken, was al aan het informeren voor clinics ervoor, maar het heeft echt geholpen!!
Maar zoals ik schreef was mijn paard niet bang, maar die van jou is wel erg geschrokken. Zorg ervoor dat je haar vertrouwen weer terugkrijgt. Verwacht ook niet te veel ineens en sluit altijd positief af. Zet haar er eens op zonder stang, blijf een tijdje staan, beloon haar en zet haar weer lekker op stal. Dit bouw je steeds verder op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:06

schaapie18 schreef:
Wij hadden een bijna gelijk probleem altijd op het moment van de stang dicht doen ging de merrie flippen.
Wij deden er gewoo geen stang meer achter gelijk de klep dicht en dan pas vastzetten. Als je er bent eerst losmaken en dan de klep los. Bij ons was het de ideale oplossing om het paard zonder stress te vervoeren

Ik vind dit best link. De stang is ook voor de veiligheid van de ruiter. Voor hetzelfde geld reageert het paard iets anders als anders en ramt zo de klep naar beneden met alle gevolgen van dien.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:52

Ja dat met die stang achter wegen laten vind ik ook niets..
Een keer 2 jaar geden moest ze op de trailer omdat ze hengstig was en naar de hengst moest. ( nooit meer eerder op de trailer gestaan dan toen het ophalen bij vorige eigenaar en daar waren geen problemen, dus verwachte die nu ook niet) maar stond ze er op wouden stang er achter doen toen flipte ze. dus naar paar keer proberen heeft mijn vader met zijn tegen gewicht haar tegen moeten duwen haar er in te krijgen. ( pa is 150 kilo met heel wat spier massa) maar dit nooit meer.

Maar we zijn weer wat dagen verder. Eindelijk 2 nieuwe fjorden op stal en dus een trailer die ik mag gebruiken om te oefenen. Die hebben we lekker in de wei gezet met veel tegels er onder voor evenwicht. Alle paarden in andere wei. En wei lekker aan longeertouw. En ik met voerbak en brokken in de trailer. Ze liep er wonderbaarlijk zo in en begon te eten stapte er weer uit en ging er weer in eten. Dit paar keer over en de laatste keer bleef ze langer staan. Ik wou dat me vader er bij was zodat hij naast de klep ging staan. Hij was met haar aan het kletsen, en tegen hem blijf maar met haar praten maar aai haar op haar kont( geeft beetje beeld van een stang achter haar) nouw eerste keer gelijk er uit wand dat was toch wel heel eng, en daarna er weer in om te eten en kon me vader het weer doen en was er niets aan de hand.

Vandaag liep ze er ook gelijk in er weer uit en er weer in dit ook paar keer en toen blijf ze weer langer staan. We hadden het schot de eerste keer helemaal naar rechts gedaan (2 paardstrailer) zodat ze alle ruimte zou hebben. Vandaag hebben we hem tussen het midden en het eind gedaan. Niet tegen de wand helemaal rechts, maar ook niet waar die hoord.
in het begin was het heel iets enger maar opeens ook niet meer. Mijn vader stond nog steeds naast de klep maar het waaide heel hard en regende dus ik zij als je met haar praat haar kont aan raakt kan je wel naast haar gaan staan( andere kant van het schot) eerst was het ook eng en toen was het helemaal goed. Ze heeft heerlijk haar brokken of gegeten we zijn er samen uit gegaan en toen was het goed.

Volgende keer proberen we er nog langer in te blijven staan en misschien het schot nog iets meer naar het midden. Daarna als ze netjes blijft staan gaan we gewoon met de stang tegen haar kont aan leggen tot dat ze dat axepteerd. Dan kan hij er achter.

Dit kan nog wel lang duren, en we gaan nu al met grote stappen voor uit maar wil het niet overhaasten dus dan maar een stapje terug als het nodig is.

Ben nog wel rond gaan lezen op internet en staat handige tips tussen. Ik haar altijd als eerste oplossing de longeerlijn zo doen of zo doen. Maar dat vind ik alleen de oplossing bij een paard dat eigenwijs en gewoon geen zin heeft om op de trailer te gaan. Mijn paard is/was ( we zijn op de goede weg) doodsbang en dus kan het niet op die manier.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:35

Je ben op de goeie weg en ga nou niet ineens te hard anders ben je terug bij af.
Ben blij dat je een aantal van mijn tips meeneemt, en zorg ervoor dat alles goed bevestigd is voor je verder gaat.
Succes verder

En even een opmerking er zijn heel weinig paarden die "geen zin" hebben om de trailer niet in te gaan dat denken wij, maar in 99 van de 100 keer is er angst in het spel ook al denken wij van niet. Wij weten niet wat er achterin gebeurt en waar ze een keer van zijn geschrokken (motor die voorbij raast met veel knallen!) Dus altijd met beleid laden en vervoeren.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:46

Een paard gaat echt niet met plezier de trailer op, dat geloof ik echt niet. Wel kunnen ze er gewoon aan raken en het accepteren. Trainen is zo belangrijk. Mijn paard liep eerst uitzichzelf los de trailer op. Toen ik verhuisde naar Frankrijk had ik geen trailer meer en heeft hij ruim een jaar niet op de trailer gestaan.
De eerste keer wilde hij dus echt niet. Gelukkig heb ik nu weer een trailer en oefen ik zo nu en dan. ik moet er niet aan denken dat hij in een noodsituatie de trailer niet op gaat. Dan ben je toch echt te laat om te oefenen.

De stang er niet achter doen is voor mij geen optie. Een tijdje geleden was er op een concours ook iemand die dat niet deed. Paard eerst los gemaakt daarna de klep open. Paard sprong er uit toen de klep nog niet helemaal open was. Wat denk je vader van meisje lag onder de klep en paard knalde er over heen. Gelukkig had hij niets maar dat is meer geluk dan wat anders...

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:19

Ik heb in de plaats van een de stang een tijdje eerst een ketting erachter gedaan die kan je snel erachter doen hij hangt er 1 x in en dan weet ze dat ze niet meer naar achter kan. En als je die ketting dicht heb doe je meteen de stang erachter. Het heeft bij mij geholpen laat haar nu in me eentje en ze rent niet meer naar achter.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:49

Nee dat is het ook, alles gaat nu zo goed, dat ik bang ben datik het overhaast. Maar we doen het wel rustig aan. De volgende stap word ook pas gedaan als ze in de trailer blijft staan met het schot gewoon in het midden. Dan word ze vast gezet. en moet ze netjes blijven stan en dan pas de stang. Dit kan nog weken duren maar dat maakt me echt niet uit.