Paarden redden van de slacht????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paarden redden van de slacht????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:19

soms kun je niet aan de buitenkant zien of het paard wat ernstigs mankeert....
paardenmarkten kom ik al een eeuwigheid niet meer....kan ik niet tegen...(watje...)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:41

Ik vind het echt verschrikkelijk als mensen paarden bij de slacht opkopen. Ik weet 100% zeker dat mijn Mier is afgemaakt, maar stel dat iemand hem wel had gekocht omdat het anders zielig was? Dan had een paard met 2 spatbenen (hij liep overigens 'gelukkig' stokkreupel) dat van binnen helemaal kapot gevroten was door de wormen nóg langer geleefd.

Echter, paarden zoals Pagella die misschien door een operatie goed kunnen leven, mogen van mij een kans krijgen. Alleen, en daar ben ik heel eerlijk in, niet van mijn geld. En als ze bij mij geboren was had ik haar laten afmaken. Maar dan ga ik niet oordelen over iemand die haar wel redt, en een actie opzet om geld in te zamelen. Eigenlijk heb ik wel respect voor dat soort mensen. Die nemen nog genoegen met een paard dat niet helemaal 100% in orde is. Ik ben daar na Vladimir wel van genezen. Na 3 jaar emmeren met veeartsen, klinieken, tildrin en nog steeds een paard met pijn heb ik het opgegeven. Ook al wordt er door een suf mens op bokt beweerd dat ik hem te weinig rust heb gegeven := (en ja dat vind ik nog steeds heel ziek om te beweren, ook al is het zo lang terug)
En natuurlijk kan Abel ook wat gaan mankeren, maar ik zou nog zo'n ziek paard gewoon emotioneel niet nog een keer trekken. Ik zal wel moeten natuurlijk, als er iets gebeurt

Kortom: Het is lastig. Iedereen kent wel een verhaal van een bij de slacht gered paard dat nu heel blij is. Maar meestal staan die paarden daar niets voor niets. En meestal hebben eigenaren met een bloedend hart besloten dat het einde verhaal is. Dat moet je respecteren

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 11:19

Dankjewel lieveli!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:03

ben bang dat er maar 1 manier is om er zeker van te zijn dat je paard echt gaat hemelen als hij naar de slager gaat
en dat is er zelf bij blijven zodat je het daadwerkelijk zeker weet :\

mocht je ooit tot het besluit moeten komen dat het beter is als je je paard laat gaan , dan is daar naar alle waarschijnlijkheid een hele goede reden voor en zijn daar heel veel zorgen en tranen aan vooraf gegaan
ik denk dat ik heel flink uit mijn dak zou gaan als ik met veel pijn en moeite de beslissing heb gemaakt en ik zou mijn paard later tegenkomen bij een ander...
dus mocht het ooit moeten..... dan breng ik hem zelf weg ...

ik vind dieren bij de slager wegkopen heel dubbel
ja er staan voldoende dieren bij de slager waar an sich niets mis mee is , maar er staan er ook voldoende die echt niet verder kunnen

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:00

elmiran schreef:
Als ik mijn paard naar de slacht zou brengen zou ik het echt heel erg vinden als er mensen zijn die haar kopen omdat ze het zielig vinden. Om die reden zou ik m'n paarden ook liever in laten slapen (hou er zowizo niet van om ze te laten slachten).

Snap best dat mensen zulke paarden kopen bij de slacht omdat ze het misschien zielig vinden. Eigenlijk zou t verboden moeten worden maarja dat is mijn mening heb er hele slechte dingen over gehoord vandaar dat ik er zo over denk. De paarden die er staan, staan er vaak niet voor niks. Vraag me af of je een dier er gelukkig mee maakt door het te redden. Al die operatie's, en medicijnen is voor zo'n dier ook niet leuk, en misschien wel heel zwaar. Ookal lijken ze misschien gelukkig, je kunt het nooit voelen of ze wel of geen pijn hebben.

Vind het ook niet verstandig om een paard te kopen waar iets mis mee is als je het geld er niet voor hebt. Je weet van tevoren dat het een hoop geld gaat kosten, en als je het niet kunt betalen moet je er niet aan beginnen.

idem
Behalve als een paard nog gezond is, maar niet meer geschikt om te springen ofzo, als het nog gered kan worden met een succesvolle operatie, dan moet het paard ook gered worden vind ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:09

Ja maar hoe zie je dat? Koop je lukraak paarden op bij de slacht?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:23

zoals ik al in mijn eerdere berichtje schreef, 9 vd 10 paarden die naar de slacht gaan hebben geen medische problemen.

Mijn buurman (zelfslachtende slager) die ook paarden heeft geeft dit ook toe...reden waarom hij geen paarden meer slacht.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:24

Ik ga proberen uit te leggen hoe ik me hier bij voel, en ik hoop dat het duidelijk wordt. Eigenlijk zou je het woord 'slacht' eens moeten inruilen voor 'in laten slapen'. Een paard wordt door sommigen naar de slacht gebracht omdat het niets waard is, niet mooi loopt, of een gebrek heeft waardoor het nooit een gebruikspaard kan worden (maar waar het paard zelf niet onder lijdt). Een ander brengt het paard naar de slacht als een vorm van in laten slapen; het dier lijdt, er is niet redelijkerwijs uitzicht op verbetering, en het is beter voor het dier als het overlijdt.

Categorie 1 mag van mij best gered worden door mensen die het beestje oplappen en hem als weidemaatje annex graasmachine inzetten. Niet ieder paard hoeft een gebruikspaard te zijn en zo krijgen paardjes die anders een worst werden toch nog een leuk leven, met wat geluk. Bovendien staat er dan niet een flashy supertopper niks te doen in een wei, wat je als zonde zou kunnen zien. Categorie 2 moet je niet alsnog aan gaan lopen sleutelen; dat soort paardjes moet je gewoon laten gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:29

Als ik een van mijn paarden naar een slager zou doen, doe ik dat met een reden. Zou het verschrikkelijk vinden als iemand mn paard daar dan weg zou halen, hij staat daar immers niet voor niets. De reden dan ook dat mocht het zover komen ik erbij blijft tot het klaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:32

Ik ben dit jaar al twee paarden armer geworden, ik heb twee stuks moeten wegbrengen. Een twenter en een driejarige. De twenter was niet fris op de benen en de rug stond me niet aan, en om te voorkomen dat die in de handel zou belanden hebben we haar naar de slager gebracht. Nummer twee was dusdanig verziekt door de vorige eigenaar dat het niet meer mogelijk bleek er een normaal paard van te maken.
Leuk was anders maar ik ben blij dat ze beide dood zijn en ik zou woest zijn geworden als ze zouden zijn doorverkocht aan mensen die "paarden redden". (van de wal in de sloot)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:35

Persoonlijk snap ik ook niet waarom mensen zonodig een 'zielig' paardje (dat iets mankeert) moeten kopen om het te redden van de slacht, en vervolgens de dure operatie niet kunnen betalen. Een paard wat niet gezond is en waar op termijn ook geen progressie in zit, is vaak inderdaad beter af als het niet meer hoeft te leven.

Iets anders is wanneer je jarenlang een paard / pony hebt, die door een ongeval niet meer beter kan worden. Bijv. mijn paardje die ik al 11 jaar hebt, mocht hij iets krijgen dan zal ik er alles aan doen om hem toch een zo goed mogelijk leven te geven (indien mogelijk).

Maar een ziek, misvormd etc. paard kopen om het van de slacht te redden? Ik begin er niet aan!

(Overigens moet iedereen dat helemaal zelf weten, maar bovenstaande is gewoon mijn mening)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:36

suleilitha schreef:
"paarden redden". (van de wal in de sloot)

Helaas is het vaak inderdaad van de wal in de sloot... beter kun je het niet verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:38

Dank je Less, bovendien, het zal je paard maar zijn, jij verkeert in de veronderstelling, dat ie dood is en het dier duikt later weer ergens op, ik moet daar niet aan denken!!!
(overigens heb ik bij de eerste gekeken, bij de tweede niet, maar ik heb degene die dat paard voor me weg heeft gebracht, wel een foto laten maken van het moment dat hij dood op de grond lag, ik wil gewoon zekerheid...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:40

daffie1986 schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat maar wist anders ook niet waar het moest.

Ik schrijf dit stukje naar aanleiding van HvN over het paard Miss Master Pagella, meer info op [VN] Miss Master Pagella van bokker Ambiiee vanavond op TV.

Waarom denken mensen bij zo'n paard we redden hem van de slacht? Zulke mensen hebben imo geen geld voor een duurder paard en dan kopen ze dus heel impulsief zo'n beestje, terwijl het dan geopereerd moet worden en/of hele dure medicijnen moet hebben wat de mensen niet kunnen betalen.

Zo is er ook stichting paard in nood(http://www.paardinnood.nl). Deze hebben een aantal paarden staan met een zenuw beschadiging 1 ervan(weet ik zeker uit m'n hoofd) kan dus niet meer bereden worden(staat overigens bij alle paarden met deze afwijking) omdat hij kan omvallen. En dan denk ik bij mezelf: Je hebt dus een paard dat afentoe vanuit t niks kan omvallen, hoe zal het paard dit zelf vinden. Ik heb altijd geleerd en meegemaakt als paarden iets als dit overkomt ze vaak ook nog in de stress raken, was het dier dan niet beter af geweest als het gewoon geslacht was?

Waarom gaat de DB/AID/LID hier niet eens iets aan doen.

Dit is overigens geen aanval op die mensen die deze paarden kopen wel op de eigenaren die deze paarden verkopen omdat ze het geld interessanter vinden. Ik snap t niet dat je zo aan je eigen emotie kan denken i.pv. wat het beste is voor het paard.

p.s: Hou de reactie vriendelijk en respecteer elkaars meningen!!!

die zal dr niks van vinden.. die weet niet beter.
Het is alleen niet slim, want stel dat het paard wat breekt bij zo'n val. en je kan er niks mee natuurlijk.

Een vriendin van mij heeft ook een paard gekocht die naar de slager zou gaan. een paard met een topafstamming!!!
maar niet te handlen...
ze heeft er engelengeduld mee en het is zeker een leuk paard, ze mag haar zelfs nu weer gaan berijden van de osteophaat!!

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:40

Daar hebben jullie ook wel weer gelijk in, zo'n paardje hoeft niet een grasmaaier te blijven, er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor hij weg moet. En je wil niet dat een voor gebruik ongeschikt paardje de handel in gaat... daar had ik nog niet aan gedacht.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:44

ik heb hier een heel lang antwoord op...
maar daar ga ik jullie niet mee vermoeien.
ik weet dat er een hoop paarden geslacht worden die MISSCHIEN nog een goed leven hadden kunnen lijden als recreatiepaard/grasmaaier.
anderzijds worden er zo vreselijk veel paarden doorverkocht met duidelijke gebreken die geen plezier in het leven hebben,waarom in godsnaam moest zo'n dier "gered" worden van de slacht?!
voel je jezelf beter,want je hebt een paard in leven kunnen houden?
er zijn maar verdomd weinig volkomen gezonde(geestelijk EN lichamelijk!!)paarden die bij de slager terecht komen.
maar des te meer zieke/kreupele paarden die in de handel terecht komen en uiteindelijk bij onwetende mensen die dan weer een hoop geld in zo'n niet te redden dier steken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:48

PeelSlowly schreef:
Ik ga proberen uit te leggen hoe ik me hier bij voel, en ik hoop dat het duidelijk wordt. Eigenlijk zou je het woord 'slacht' eens moeten inruilen voor 'in laten slapen'. Een paard wordt door sommigen naar de slacht gebracht omdat het niets waard is, niet mooi loopt, of een gebrek heeft waardoor het nooit een gebruikspaard kan worden (maar waar het paard zelf niet onder lijdt). Een ander brengt het paard naar de slacht als een vorm van in laten slapen; het dier lijdt, er is niet redelijkerwijs uitzicht op verbetering, en het is beter voor het dier als het overlijdt.

Categorie 1 mag van mij best gered worden door mensen die het beestje oplappen en hem als weidemaatje annex graasmachine inzetten. Niet ieder paard hoeft een gebruikspaard te zijn en zo krijgen paardjes die anders een worst werden toch nog een leuk leven, met wat geluk. Bovendien staat er dan niet een flashy supertopper niks te doen in een wei, wat je als zonde zou kunnen zien. Categorie 2 moet je niet alsnog aan gaan lopen sleutelen; dat soort paardjes moet je gewoon laten gaan.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Wat ik wel jammer vind is dat er mensen zijn die zo negatief zijn over slachten in het algemeen, ze kiezen liever voor inslapen. Opzich prima, ieder zijn ding, maar slachten is in mijn ogen niet dieronvriendelijk (ervanuitgaande dat je alleen dieren slacht die veel pijn hebben en niet beter worden).
Bij een dierenarts krijgen paarden eerst een "slaapspuitje" en daarna een spuitje waaraan ze overlijden. Dat klinkt heel mooi en rustig, maar je hebt ook paarden die enorm vechten tegen de verdoving, net zo lang tot ze omvallen etc. Dat geeft dus een hoop stress. Bij een slagerij worden de paarden rustig naar binnen gebracht en neergezet. Vervolgens worden ze "geschoten" met een apparaat dat in minder dan een seconde een ijzeren pin de hersens in en uitgaat. Ze zijn op slag dood. Dit geeft in mijn ogen veel minder stress dan wanneer je een paard hebt dat gaat vechten tegen de verdoving.
Mijn pony is (met een ernstige blessure waar hij altijd pijn aan zou hebben, ook als grasmaaier) naar de slager gegaan (we hebben hem zelf weggebracht). Hij had een bloedhekel aan de dierenkliniek en wij vonden het risico op vechten dus veel te groot. Bij de slager heeft hij nog rustig een appeltje gegeten, hij had niks in de gaten en toen was het al gebeurt.

Nogmaals iedereen moet hierin zelf zijn keuze maken! Ik wil niemand mijn mening opdringen. Maar niet kiezen voor slachten omdat dat een stuk enger klinkt vind ik zo zonde, het is een ontzettend moeilijke keuze die je op zo'n moment moet maken dus denk goed na (vantevoren) over wat je precies wil.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:53

@ brigitta1987: ik was het tot een paar jaar geleden helemaal met je eens..
tot ik een jong paard had die dus in paniek is afgeschoten:'(
dat dier hadden we veel beter thuis in kunnen laten slapen.
ik kies er nu voor om per paard te kijken hoe hij reageert op dierenarts en/of andere omgeving en van daaruit te beslissen.

elk paard is anders,slachten is niet per definitie beter dan inslapen,evenals dat inslapen niet zaligmakend is.
overigens gaat dit wel een beetje off-topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:55

MarcoBorsato schreef:
Na 3 jaar emmeren met veeartsen, klinieken, tildrin en nog steeds een paard met pijn heb ik het opgegeven. Ook al wordt er door een suf mens op bokt beweerd dat ik hem te weinig rust heb gegeven := (en ja dat vind ik nog steeds heel ziek om te beweren, ook al is het zo lang terug)

Goh dat ken ik lieveli.

Ook wij hebben een paard in laten slapen (niet slachten ivm medicijnen) was echt niet meer te redden door de hoefbevangenheid, is echt de verschrikkelijkste ziekte die ik ken. Was echt hartverscheurend om te zien!
Moet er niet aan denken dat die naar iemand zou zijn gegaan die "haar misschien nog wel kon genezen" .
Sommige paarden zijn dood beter af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:56

timilon schreef:
@ brigitta1987: ik was het tot een paar jaar geleden helemaal met je eens..
tot ik een jong paard had die dus in paniek is afgeschoten:'(
dat dier hadden we veel beter thuis in kunnen laten slapen.
ik kies er nu voor om per paard te kijken hoe hij reageert op dierenarts en/of andere omgeving en van daaruit te beslissen.

elk paard is anders,slachten is niet per definitie beter dan inslapen,evenals dat inslapen niet zaligmakend is.
overigens gaat dit wel een beetje off-topic.

het gaat inderdaad offtopic, maar ik ben het helemaal met je eens. Slachten is niet altijd beter dan inslapen, maar ook niet altijd slechter. Het is per paard verschillend. Bij mijn pony ben ik ervan overtuigd dat slachten het beste was, bij jou paard duidelijk niet. Je moet inderdaad per paard beslissen.

Wat ik alleen probeer te zeggen is dat mensen slachten als een optie moeten zien en niet afschrijven omdat ze het idee hebben dat het dieronvriendelijker is dan inslapen, terwijl 9 van de 10 mensen niet weten wat er gebeurt.
Ik probeer dus alleen te beargumenteren dat mensen het als een "normale" optie moeten zien, en dan beslissen wat voor hun paard het beste is.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:58

Ik heb twee keer voor inslapen gekozen, de eerste keer was mijn man erbij (alles ging naar omstandigheden prima in een weide bij de kliniek) en de laatste keer gewoon bij ons op stal. Ook naar omstandigheden allemaal prima verlopen.

Toch weet ik niet of ik het weer zou doen. De laatste werd op zaterdag ingeslapen en dinsdags pas opgehaald. Mijn paard viel op de juiste plek neer (dachten we) en ze zouden hem zo mee kunnen nemen. Kreeg ik een telefoontje dat ze hem niet mee zouden nemen, ligt te ver op het gras. Je paard dan nog verslepen is geen pretje. En die lucht krijg je nooit meer uit je systeem. En dan die graai auto... de andere paarden zien en horen hoe het paard in die bak losgegooid wordt. Ik hoop natuurlijk niet het ooit weer mee te maken maar ik zou er nog eens goed overna denken voordat ik voor inslapen kies.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:05

Ik vind het mooi dat jullie dat jullie dat zeggen brigitta en timilon. Wat ik het belangrijkst vind bij het afmaken van een paard is dat het paard daar zo min mogelijk onder lijdt. En soms is slacht die manier. Dat is eigenlijk een hele paardvriendelijke, zachtaardige afweging, al klinkt het niet zo.

En ik denk dat het wel relevant is voor de discussie om de reden die ik al eerder aangaf: vervang het woord slacht eens door 'in laten slapen'? Als je zegt "ik heb een paard gered van de slacht" klinkt het als een heldendaad, als je zegt "ik heb een paard gered van het in laten slapen" krijg ik een naar gevoel - er is toch zeker een reden dat een paard wordt ingeslapen? Terwijl dat voor een slachtpaard ook geldt. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is als slachten uit de taboesfeer wordt gehaald al kan ik me héél goed voorstellen dat veel mensen hun maatje niet bij de buren op bord willen zien eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:09

@less: stond je daarbij dan? ik ben bewust weggebleven toen de rendac haar op kwam halen.

en de 2e was in de kliniek.
Ik had haar vast,ze was zo kapot en zo moe...
ze gaven haar zo'n roesje, ze viel neer, legde haar hoofd bij mij en begon heeeeel zachtjes te hinniken. echt zo'n vreemd geluid!
toen nam ik afscheid en kwam de spuit, ze zuchtte 1 keer heel diep, ze was zo op... en toen was het klaar.
keihard bij dr zitten janken, kusje gegeven en weggegaan. Is hele geruststelling met lieve artsen en dat je haar daar gewoon kunt laten en je er niet druk om hoeft te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:14

PeelSlowly schreef:
Ik vind het mooi dat jullie dat jullie dat zeggen [***] en timilon. Wat ik het belangrijkst vind bij het afmaken van een paard is dat het paard daar zo min mogelijk onder lijdt. En soms is slacht die manier. Dat is eigenlijk een hele paardvriendelijke, zachtaardige afweging, al klinkt het niet zo.

En ik denk dat het wel relevant is voor de discussie om de reden die ik al eerder aangaf: vervang het woord slacht eens door 'in laten slapen'? Als je zegt "ik heb een paard gered van de slacht" klinkt het als een heldendaad, als je zegt "ik heb een paard gered van het in laten slapen" krijg ik een naar gevoel - er is toch zeker een reden dat een paard wordt ingeslapen? Terwijl dat voor een slachtpaard ook geldt. Daarom denk ik dat het niet verkeerd is als slachten uit de taboesfeer wordt gehaald al kan ik me héél goed voorstellen dat veel mensen hun maatje niet bij de buren op bord willen zien eindigen.

Dankjewel.
Met het dikgedrukte ben ik het alleen niet helemaal eens. Ik denk namelijk dat er sneller paarden bij de slacht zullen belanden die niks mankeren dan bij de dierenarts. Een dierenarts zal ook niet zomaar een paard in laten slapen, bij een slager is dat denk ik makkelijker. In die zin valt er dus ook meer te "redden" bij een slager dan bij een dierenarts.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:14

VivaLaVida: Na het telefoontje, had ik 1 uur de tijd anders reden ze gewoon door. Ik moest hem samen met een kennis meters verslepen en alsnog aan de weg leggen. Ik was net klaar en ze kwamen met die graai auto aan. Ik ben de stallen ingelopen maar je hoort toch alles wat er gebeurt.